Min remiss har slarvats bort. Igen.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav Neutrino » 2013-05-15 20:30:38

Är det vanligt att remisser slarvas bort/inte kommer fram (inom psykiatrin/neuropsykiatrin)? Det är nu andra gången det händer för mig och jag börjar minst sagt känna mig tämligen frustrerad.

Har det hänt er? Om ja, vad gjorde ni åt det?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 22:09:41

Begär att få en kopia på remissen. Lämna sedan in en själv varje vecka..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav kullan » 2013-05-15 22:18:52

Jo jag har varit med om det. Min läkare slarvade bort remissen till Habiliteringen där de skulle genomföra min Asperger - utredning. Fick vänta ett år för länge helt enkelt pga av en bortslarvad remiss.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav DIProgan » 2013-05-16 1:44:56

Ja detta verkar vara ett ökande problem. Mycket irriterande.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav Neutrino » 2013-05-16 6:11:54

kullan skrev:Jo jag har varit med om det. Min läkare slarvade bort remissen till Habiliteringen där de skulle genomföra min Asperger - utredning. Fick vänta ett år för länge helt enkelt pga av en bortslarvad remiss.


Yes, det var en av remisserna som slarvades bort för mig också. Fick dock inte vänta i ett extra år innan jag fick kontakt med Habiliteringen. Jag fick vänta i tre extra månader, men ändå. Den andra remissen (den som precis slarvats bort) var från min psykolog till en psykoterapeut där jag skulle påbörja KBT. Skulle skickats för en månad sedan men terapeuten har ej fått remissen. Nu vet jag ej vad som händer.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav Fröken Fräken » 2013-05-16 16:52:19

Jag har varit med om att läkaren glömt att skicka remissen (detta var dock inte i Sverige, om det spelar någon roll).

En annan gång skickades remissen inte för att läkaren trodde att psykologen skulle göra det, och psykologen trodde tvärt om.

Samt två gånger så fick jag avslag på remissen, utan att någon brydde sig om att kontakta mig och berätta det, så jag fick inte reda på det förrän när jag själv ringde och frågade, efter ett par veckor i det ena fallet och ett par månader i det andra.

Mitt tips är att ALLTID ringa till stället remissen ska till och kolla att den kommit fram. Inte efter tre månader, utan direkt (dvs typ någon vecka efter att den ska ha skickats). Jag misstänker dessutom att man ibland kan få förtur om man hör av sig och visar sig "intresserad".
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav Neutrino » 2013-05-16 18:05:11

Fröken Fräken skrev:Jag har varit med om att läkaren glömt att skicka remissen (detta var dock inte i Sverige, om det spelar någon roll).

En annan gång skickades remissen inte för att läkaren trodde att psykologen skulle göra det, och psykologen trodde tvärt om.

Samt två gånger så fick jag avslag på remissen, utan att någon brydde sig om att kontakta mig och berätta det, så jag fick inte reda på det förrän när jag själv ringde och frågade, efter ett par veckor i det ena fallet och ett par månader i det andra.

Mitt tips är att ALLTID ringa till stället remissen ska till och kolla att den kommit fram. Inte efter tre månader, utan direkt (dvs typ någon vecka efter att den ska ha skickats). Jag misstänker dessutom att man ibland kan få förtur om man hör av sig och visar sig "intresserad".


Jag pratade med psykologen som skulle remittera mig (pratade med henne i fredags) och då sa hon att remissen skickats. Hon gav mig ett telefonnummer till terapeuten så jag kunde ringa och höra mig för eftersom jag ej hade hört något från dem. Ringde dit i tisdags och fick då reda på att terapeuten ej hade fått någon remiss. Hon sa att hon skulle höra av sig till min psykolog, ta reda på vad som hänt och sedan höra av sig till mig. Har inte hört något än och nu är jag tämligen rädd att jag ska bli bortglömd igen.

Dåligt att ingen hörde av sig till dig om dina avslag förresten! Klart de borde kontaktat dig.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav Fröken Fräken » 2013-05-18 11:42:41

Neutrino skrev:Ringde dit i tisdags och fick då reda på att terapeuten ej hade fått någon remiss. Hon sa att hon skulle höra av sig till min psykolog, ta reda på vad som hänt och sedan höra av sig till mig. Har inte hört något än och nu är jag tämligen rädd att jag ska bli bortglömd igen.

Ge henne ett par dagar till och ring sedan igen typ på torsdag eller fredag, tycker jag.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav Erathe » 2013-05-29 16:33:02

Organisationen inom svensk sjukvård är så dålig att remisser kan slarvas bort trotts att det kan innebära liv eller död för vissa patienter. Senaste gången en av mina remisser kom på villovägar fråga jag läkaren hur det kunde gå till men fick bara svaret shit happens. I journalen kunde jag läsa vad som egentligen hände.

Klinik A skickade en remiss till klinik B men klinik B tyckte inte att ärendet var deras område och vidarebefordrade remissen till klinik C. Klinik C läste inte remissen utan såg bara att den var adresserad till klinik B och skickade tillbaka den till klinik B. Klinik B skicka igen remissen till klinik C som genast skicka tillbaka den till klinik B. Klinik B skickade då remissen till klinik A och förklara att de var tvungna att skicka den till klinik C själva. Klinik A skickade remissen till klinik C men utan att ändra innehållet i remissen. Någon på klinik C ser att en läkare som arbetar på klinik B är omnämnd i remissen och skickar tillbaka den till klinik B igen.

Det tog nästan ett halvår innan jag till sist blev kallad till klinik C.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Min remiss har slarvats bort. Igen.

Inläggav plåtmonster » 2013-05-29 17:14:20

Alltså ber man att få remissen från Klinik A renskriven så att ingen misstanke om Klinik B framstår. Därefter tar man med sig en kopia och ber om tid, och ber om tid, och ber om tid, och ber om tid, osv. Tills de fattar ;)

Extra kopior kan frikostigt delas ut.. :P

Alternativt så söker man sig till annat landsting som givitvis är intresserade eftersom de vet att något-annat-landsting få betala medan de själva kan kamma hem en debitering :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in