Sömn och nattskräck

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sömn och nattskräck

Inläggav mammaam » 2013-05-18 11:34:49

Hej! Det var länge sedan jag var ute på sidan. Kände nu ett desperat behov av hjälp. Kanske någon av er alla har erfarenhet.... Min son är nu 10 år. Han har autistiskt syndrom.

För knappt 2 månader sedan fick han influensan. Feber, ont i halsen o hosta. Som alltid då han får hög feber så yrar han och sover oroligt. Han är nu frisk från influensan men har fortsatt sova mycket dåligt. Han somnar oftast inte förrän vid ca 23.30. Vaknar sedan efter ca en timma med ngt jag tror kallas nattskräck. Han kallsvettas, hjärtat slår fort, han springer runt i hela huset och skriker. Han är så rädd. Vi får ingen kontakt med honom. Det hela lugnar sig efter ca 10 min.

En del nätter vaknar han flera gånger med samma skräck. Morgonen efter är han så trött. Hela denna vecka har han kommit sent till skolan eller inte kunnat gå alls. Vi var på bup i tisdags. Fick circadin utskrivet. Kanske har detta hjälpt så att han somnar ngt tidigare, men nattskräcken kvarstår. Har ni erfarenhet av ngt liknande? Tips?
mammaam
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-01-18

Sömn och nattskräck

Inläggav Eembla » 2013-05-18 11:55:30

Mitt tips är att kontakta habiliteringen och be att få prova ett boll/kedjetäcke det kan göra honom tryggare under nattsömnen.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Sömn och nattskräck

Inläggav mammaam » 2013-05-18 18:12:20

Ja, bolltäcke har jag också tänkt på. Funderar på varför det blir så här på natten. Har det med hans dagar att göra? Han fungerar helt ok på dagarna. Märker förstås att han är trött och det blir lättare bråk. Bup föreslog att vi kanske skulle pröva några piller mot oro. Han har periodvis kämpigt med tvång och låsta rutiner. Är själv tveksam till medicinering, men om det får honom att må bättre så kanske det vore bra??
mammaam
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-01-18

Sömn och nattskräck

Inläggav plåtmonster » 2013-05-18 18:24:25

Sova med föräldrarna?
Kyla i sovrummet?
Tempurmadrass?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sömn och nattskräck

Inläggav Eembla » 2013-05-18 20:19:58

Jag förstår dig till fullo att du är skeptisk till medicin till ett barn. Föreslå att få prova boll/kedjetäcke först, för fungerar det så är de ju bättre än mediciner. Det har ju inga biverkningar om man säger så.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Sömn och nattskräck

Inläggav matterik » 2013-05-18 20:46:53

Det kanske är något som är fel i hans liv. Kanske tvång i skolan eller hemma.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in