Hur bor du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur bor du?

Inläggav blyger » 2013-04-11 11:09:05

antonius skrev:Jaa du @blyger, det är vad NT säger, för oss kan det te sig, anorlunda jag vet. Men de menar kanske typ en sak i taget, inte försöka med allt på en ggn.:-)063

Har själv åxå den tendensen att starta projekt, men sen blir det liksom 'benzina finito', tappar orken totalt. :-)004

En sak i taget? :shock:
Går det?

Nä jag förstår, det är inte skoj när man inte tar sig igenom allt man hade velat eller önskat och står man där i ett kaos.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Hur bor du?

Inläggav antonius » 2013-04-11 11:31:51

Hej @blyger,
Man kan ju prova med att lista upp det åtm primära, och sen liksom låta den listan ligga och värka. När jag gör en sådan lista så tar det kanske veckor, innan jag kommer igång, men sen kommer det inspiration, ofta från ngt fullständig avikande sammanhang, kanske när jag tränar, eller kommer hem från mitt aptrista jobb etc, etc. Och så sätter jag igång bara, utan att liksom förstå varför.

Och det är kanske det att vi grubblar så förbaskat och oroar oss vi aspisar, över tingens skepnad, vi ser problemen och får räddsla. 'Iaktagelseförmåga är ett tveeggat vapen' som Dr Hannibal Lecter säger. Vi ser ofta mönster som inte NT ser, och tyvärr gör det väl oss ibland lite paralyserade, och där NT bara hadde satt igång, fortsätter vi och analyserar. Min egen teori har inga belägg, men det kan vara troligt, åtm för mig. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur bor du?

Inläggav lejonungen » 2013-04-11 11:42:47

Jag har en borätt på 52 m2 med trädgård i Nacka ca 10 min från Slussen. Trivs m lgh:en men inte m föreningen som domineras av ett gäng obildade lantisar. :evil:
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Hur bor du?

Inläggav slackern » 2013-04-11 11:48:48

lejonungen skrev:Jag har en borätt på 52 m2 med trädgård i Nacka ca 10 min från Slussen. Trivs m lgh:en men inte m föreningen som domineras av ett gäng obildade lantisar. :evil:


Så är det att bo på landet utanför tullarna. ;)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bor du?

Inläggav blyger » 2013-04-11 11:55:27

antonius skrev:Hej @blyger,
Man kan ju prova med att lista upp det åtm primära, och sen liksom låta den listan ligga och värka. När jag gör en sådan lista så tar det kanske veckor, innan jag kommer igång, men sen kommer det inspiration, ofta från ngt fullständig avikande sammanhang, kanske när jag tränar, eller kommer hem från mitt aptrista jobb etc, etc. Och så sätter jag igång bara, utan att liksom förstå varför.

Och det är kanske det att vi grubblar så förbaskat och oroar oss vi aspisar, över tingens skepnad, vi ser problemen och får räddsla. 'Iaktagelseförmåga är ett tveeggat vapen' som Dr Hannibal Lecter säger. Vi ser ofta mönster som inte NT ser, och tyvärr gör det väl oss ibland lite paralyserade, och där NT bara hadde satt igång, fortsätter vi och analyserar. Min egen teori har inga belägg, men det kan vara troligt, åtm för mig. :-)063

Nu är min hjärna en smula mör, men jag vet itne om jag uppfattade rätt.
För min del kan vissa igångsättningsvårigheter bero på (inbillar jag mig iaf) att min impulsvia sida gärna drar igång grejjer och sen tar det stopp på vägen av väldigt olika orsaker.
Har hänt så många gånger genom livet att jag nu är rädd för att börja, för jag är rädd för att itne ta mig igenom, inte ta mig igenom direkt och utan paus eller hjälp då = misslyckande och en dos till självhat.
Svammel och skit, men jag tror min hjärna inte alls klarar,
asch stänga datorn, klarar inte att läsa alls nu.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Hur bor du?

Inläggav antonius » 2013-04-11 13:02:16

Jaa du, @blyger vet inte vad jag ska trösta dig med men, det är väl som jag nämnt, med små steg i sänder, man får reda ut saker. Hoppas verkligen det löser sig för dig :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur bor du?

Inläggav blyger » 2013-04-12 13:14:45

antonius skrev:Jaa du, @blyger vet inte vad jag ska trösta dig med men, det är väl som jag nämnt, med små steg i sänder, man får reda ut saker. Hoppas verkligen det löser sig för dig :-)Hug

Asch då, men tack, tyckte mer att det var intressant att läsa det du skriver, uppskattar vänligheten och samtidigt gav det lite tankar! :D :-)154
Hoppas du får en fin helg!
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Hur bor du?

Inläggav antonius » 2013-04-12 13:20:06

Detsamma @blyger, detsamma :-)005
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur bor du?

Inläggav Azo85 » 2013-04-13 3:15:56

1:a, 45 kvm. Bra ställe.

Ett område med mycket invandrare och en del pundare. Vilket passar mig bra, man får vara ifred då. De flesta pundarna vet vem jag är så jag slipper vara orolig. Inbrott i mitt förråd, inte ens brytt mig om att sätta nytt lås. Jag ställer ned saker där som jag vill bli av med, utmärkt. Tegelhus från 50-talet väldigt lyhört och grannen ovanför är aerobicsinstruktör vilket är ända nackdelen. Närs till gymmet, affären och motionsspår.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hur bor du?

Inläggav biologic » 2013-04-13 11:26:29

blyger skrev:
antonius skrev:Jaa du @blyger, det är vad NT säger, för oss kan det te sig, anorlunda jag vet. Men de menar kanske typ en sak i taget, inte försöka med allt på en ggn.:-)063

Har själv åxå den tendensen att starta projekt, men sen blir det liksom 'benzina finito', tappar orken totalt. :-)004

En sak i taget? :shock:
Går det?

Nä jag förstår, det är inte skoj när man inte tar sig igenom allt man hade velat eller önskat och står man där i ett kaos.


Amen to that! Lyder rådet från Arga Snickaren (ett program där många med diagnosticerad ADHD och AS varit med): Ta en sak i taget. Annars blir det kaos. Gäller även städning. Inte lätt, jag vet... Är själv sådan att jag börjar städa/renovera med sådan iver att jag håller på i hundra knyck i timtal. Kroppen blir inte glad då...

Men att få klart ett rum, och hålla det fixat, det ökar motivationen!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Hur bor du?

Inläggav blyger » 2013-04-13 16:56:04

biologic skrev:
blyger skrev:
antonius skrev:Jaa du @blyger, det är vad NT säger, för oss kan det te sig, anorlunda jag vet. Men de menar kanske typ en sak i taget, inte försöka med allt på en ggn.:-)063

Har själv åxå den tendensen att starta projekt, men sen blir det liksom 'benzina finito', tappar orken totalt. :-)004

En sak i taget? :shock:
Går det?

Nä jag förstår, det är inte skoj när man inte tar sig igenom allt man hade velat eller önskat och står man där i ett kaos.


Amen to that! Lyder rådet från Arga Snickaren (ett program där många med diagnosticerad ADHD och AS varit med): Ta en sak i taget. Annars blir det kaos. Gäller även städning. Inte lätt, jag vet... Är själv sådan att jag börjar städa/renovera med sådan iver att jag håller på i hundra knyck i timtal. Kroppen blir inte glad då...

Men att få klart ett rum, och hålla det fixat, det ökar motivationen!

Fast städa gör jag bäst i turbo flygandes överallt, erfarenhetsbaserat :wink:
Huset tja vi flyttade vid nyår så egentligen har det ändå hänt en hel del. :P
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Hur bor du?

Inläggav Paradox » 2013-04-21 5:02:10

Azo85 skrev:Tegelhus från 50-talet väldigt lyhört och grannen ovanför är aerobicsinstruktör vilket är ända nackdelen.
:mrgreen:
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Hur bor du?

Inläggav Anna78a » 2013-04-21 21:02:09

Jag bor också bra :-)Happy

I trähus vid en liten göl (sk mäklarsjöutsikt) :wink: Hyfsat stor trädgård, passar åt oss :-)Happy
Anna78a
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-12-02
Ort: Liten ort

Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2013-04-21 23:09:03

antonius skrev:
Frimodig skrev:Dottern tycker jag borde börja fixa upp min lägenhet, så jag kan ta emot besök. Det var en 4-5 år sen jag hade besök, utom av hantverkare.

Jag skall försöka börja med köket på lördag.

Ett problem är att jag inte är så störd över kaos hemma. Jag slappnar av när jag är för mig själv.

Men, jag har två barn. Och en exfru. De kanske borde få komma hem till mig.

Lennart Frimodig


Det är ju det där att komma igång, skulle gjort det själv. En del säger att bara man får i ordning ett rum tex köket, så blir det som lättare sen. Lycka till.


Tack, jag måste återuppta det där projektet. Jag smet liksom till Uganda. Och sen är det en pers att anpassa sig till Sverige.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur bor du?

Inläggav Alexa » 2013-04-25 11:57:12

Bor i 3a 76kvd ihop med sambo och har en inneboende just nu. 3 katter också.
Jag håller på att klättra på väggarna av att den som är inneboende inte är borta tillräckligt mycket, jag vill ha min egentid och uppskattar att min sambo jobbar så mycket som han gör.

Jag gillar att bo ihop med någon men älskar att bo själv.
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Hur bor du?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-04-25 12:29:15

Ensam i en oftast stökig 2:a på 52 kvadrat.
Andra våning utav 4, ingen hiss.
Hyreslägenhet på 3947 kr/månad.
Lite utanför centrum.
Dålig ljudisolering.
Har en medelstor balkong.


Får nästan aldrig besök, kanske för att det är så stökigt men en av anledningarna att det är så stökigt är för att det ändå nästan aldrig är nån som kommer hit :P.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur bor du?

Inläggav johansj » 2013-04-25 13:17:56

Bor i eget hus på landet (liten gård egentligen) med hund o ett gäng katter. Trivs inte så bra inomhus så jag försöker vara ute så mkt det går. Drömmen är att ha ett hus på landet i spanien att sticka till när det börjar bli höst här men det fixar man inte ekonomiskt om man e "statsanställd" så jag funderar på att gifta mig rikt. Huset är på 110 kvm, betalt (dvs inga lån), välisolerat men med kalla golv (hunden uppskattar det men inte mina fötter). Har konstant ångest över allt som borde göras åt huset (som egentligen är i bra skick).
Ibland får jag besök av min far eller min bror i övrigt så e jag mest ensam med hunden.
Vargen traskade förbi för ett par veckor sedan och lodjur bodde det här ett tag. Berguv och örn har oxå varit på besök. Björn o järv har jag inte sett till än men jag bor i norra bohuslän så det e inte deras trakter riktigt.
Trivs bra i stort sett - gillar naturen, närheten till havet och att kunna välja när jag vill vara social. Hoppas på att någon korsar min väg i livet och vill slå följe samt att försöka förverkliga min spanien-dröm.
//Johan
johansj
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-03-04

Hur bor du?

Inläggav higgspartikel » 2013-04-25 13:24:08

Ensam i liten hyres-etta, fin utsikt och smidigt att ta sig in till stan. I övrigt inte mycket att hurra för.
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Sv: Re: Hur bor du?

Inläggav Moggy » 2013-04-25 14:07:10

Ensam i en fräsch nyrenoverad etta. Fint nytt helkaklat badrum. Nytt kyl/frys. Liten balkong. Ett par hundra meter till galleria med Ica Maxi och diverse andra butiker. Mycket G&C-vägar. Nära till fint område med en fågelsjö, skogsdungar och promenadstigar. Ett par km till centrum och lika långt till en anläggning med modernt badhus och stort gym. Ganska lugnt område med blandat folk, pensionärer, ungdomar, barnfamiljer och en och annan alkis och pundare, inte mycket av mångkultur. Rätt lagom, inte stökigt men man hör och ser att det är en del festande på helgerna.

Nöjd med hur jag bor i en lagom stor stad.

Saknar: dåligt utbud med schyssta restauranger och pubar här. Det som finns är mer eller mindre sunkiga pizzerior och kina. Några som kommer och går och utger sig för att ha italienskt och grekiskt men som är rätt slätstrukna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur bor du?

Inläggav Fia91 » 2013-05-12 17:00:02

Jag bor hemma med mina föräldrar, två yngre syskon och en hund i ett radhus norr om Stockholm.

Trivs väl sådär här hemma, skulle jag säga. Ibland vill jag flytta hemifrån men ibland vill jag stanna kvar här!

Jag kollar in lägenheter på Hemnet.se någon/några gånger i veckan och drömmer mig bort! :D
Men jag är arbetslös och kan inte låna pengar till en bostadsrätt, så jag får väl bo här hemma något år till. Annars får jag väl vinna på Lotto och flytta hemifrån! :D
Fia91
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-09-25

Hur bor du?

Inläggav mikael » 2013-05-12 17:30:25

Just nu bor jag med 2 inneboende som hyr ett rum.
Trevligt att min tråd fortfarande lever!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Hur bor du?

Inläggav Eleni » 2013-05-12 17:54:21

Just nu på ett hotellrum på Rhodos..

HA Ha HA Ha
Eleni
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2012-12-17

Hur bor du?

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-12 18:26:45

Jag flyttade i höstas till en sunkig liten etta med flottiga tapeter. Den stora nackdelen (förutom att det är så sunkigt) är att det är så LYHÖRT! Den stora fördelen är att det är så billigt. Ja, tills de kommer att rotrenovera vill säga. Då blir det till att flytta igen... :cry:
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2013-05-12 21:05:13

Man kan berätta om sitt liv genom hur man bott.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in