AS vs NT

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS vs NT

Inläggav jesusiscool » 2013-05-10 19:11:08

Varför skall enbart AS vara en diagnos? Man borde ju kunna låta NT (neurotypisk) också vara en diagnos. Eller??? Jag tycker att NT är lika mycket en störning som AS. Någon person valde att kalla NT för normalstörning. Vad tycker ni?
Tänkt om någon på psykiatrin kom till barnets föräldrar och sade: vi har nu tänkt igenom detta noggrant efter alla tester och tror att din son har Neurotypiskt Syndrom. Det är inte så allvarligt och det finns stödgrupper för sådana barn.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

AS vs NT

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-10 19:18:40

Neurotypisk är ett bra uttryck, normalstörd ett mindre bra uttryck.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS vs NT

Inläggav tahlia » 2013-05-10 19:27:59

Nu är det ju så att diagnoser uppstår för att de avviker tillräckligt mycket från normen och NT är normen vilket därför betyder att det aldrig kan vara en diagnos, såvida vi nu inte vill börja kalla "normal" för diagnos.

"-Hmmm.. ja den här tillväxten lider av diagnosen normaltillstånd".. Funkar inget vidare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS vs NT

Inläggav geocache » 2013-05-10 19:39:46

tahlia skrev:Nu är det ju så att diagnoser uppstår för att de avviker tillräckligt mycket från normen och NT är normen vilket därför betyder att det aldrig kan vara en diagnos, såvida vi nu inte vill börja kalla "normal" för diagnos.

"-Hmmm.. ja den här tillväxten lider av diagnosen normaltillstånd".. Funkar inget vidare.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

AS vs NT

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-10 21:33:41

'Normalstörd' härrör från Glada Hudikteatern.

Därför ska vi inte ta efter uttrycket.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-10 22:04:13

Jag är glad om jag får en läkartid 3 gånger om året, har inte för avsikt att supporta att folk överbelastar psykiatrin genom att diagnosticera en massa friska människor.

Det är fullt tillräckligt med alla wannabeAspergare som "skaffar diagnos" dvs tar upp värdefull psykiatritid under sin utredning, för att de tror man blir Einsteinförklarad med Aspergers.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-10 22:06:28

Själv blev jag einsteinförklarad FÖRST och 20 år senare fick jag aspergerdiagnos. Är jag tockendäringa übermench? Åsa-Nietzsche?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-10 22:11:20

Savanten Svante skrev:Själv blev jag einsteinförklarad FÖRST och 20 år senare fick jag aspergerdiagnos. Är jag tockendäringa übermench? Åsa-Nietzsche?
Du är troligen en sådan där äkta Aspergare av typen lilla professorn.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-10 22:12:13

En läskig jävel, helt enkelt :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-10 22:16:10

jesusiscool skrev:Varför skall enbart AS vara en diagnos? Man borde ju kunna låta NT (neurotypisk) också vara en diagnos. Eller??? Jag tycker att NT är lika mycket en störning som AS. Någon person valde att kalla NT för normalstörning. Vad tycker ni?
Tänkt om någon på psykiatrin kom till barnets föräldrar och sade: vi har nu tänkt igenom detta noggrant efter alla tester och tror att din son har Neurotypiskt Syndrom. Det är inte så allvarlig och det finns stödgrupper för sådana barn.


Njaa, allt är en fråga om du behöver hjälp av offentliga organ. Om nån skall betala för dig.

Jag är lite knäpp, men jag har alltid försörjt mig själv.

I grund och botten är det bara samhälleliga belastningar som diagnostiseras.

Ingen normsal människa tänker att hon är nt, hon är normal, punkt.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav jesusiscool » 2013-05-10 22:22:15

visst kan NT vara en ok term som är bättre än normalstörd (konstig term). Det jag menar är att AS inte riktigt upplevs som en störning eller en funktionsnedsättning för mig (och vissa andra). Det är visserligen så att AS är något neuropsykiatriskt. Dock är det inte än störning som t.ex. schizoid eller fobisk personlighetsstörning. Det är snarare så att det råkar finnas fler som har NT och som då tvingar oss att få en diagnos. Hade vi Aspies varit fler än dessa NTs så hade de fått en diagnos istället.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-10 22:35:18

Jaja. Jag är då jävligt störd i huvudet och har Aspergerdiagnos. Skulle aldrig hamnat i vården annars om jag kunde flyta runt och inte lida av det jag har.

De friska Aspergarna, vad fan har de inom vården att göra? Varför är de på psyket när de kunde vara ute och leva livets glada dagar istället?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-10 22:38:40

jesusiscool skrev:visst kan NT vara en ok term som är bättre än normalstörd (konstig term). Det jag menar är att AS inte riktigt upplevs som en störning eller en funktionsnedsättning för mig (och vissa andra). Det är visserligen så att AS är något europsykiatriskt. Dock är det inte än störning som t.ex. schizoid eller fobisk personlighetsstörning. Det är snarare så att det råkar finnas fler som har NT och som då tvingar oss att få en diagnos. Hade vi Aspies varit fler än dessa NTs så hade de fått en diagnos istället.


Nja, du förstår inte. Det handlar om pengar.

Jag är normal eftersom ingen samhällelig instiution betalar för mig. That´s all.

I min familj har vi alltid varit extremt känsliga för det. Ingen fan betalar för oss.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-10 22:40:21

Hade jag bara kommit på ett bra sätt så hade jag gjort det också, och gjort mig osynlig för alla myndigheter.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-10 22:43:12

Savanten Svante skrev:Hade jag bara kommit på ett bra sätt så hade jag gjort det också, och gjort mig osynlig för alla myndigheter.


Exakt.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-10 22:46:06

sugrövmanövern skrev:Jag är glad om jag får en läkartid 3 gånger om året, har inte för avsikt att supporta att folk överbelastar psykiatrin genom att diagnosticera en massa friska människor.

Det är fullt tillräckligt med alla wannabeAspergare som "skaffar diagnos" dvs tar upp värdefull psykiatritid under sin utredning, för att de tror man blir Einsteinförklarad med Aspergers.

WannabeAspergare?
Vilka människor syftar du på nu? Kan du precisera dig?
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-10 22:55:28

Zokka skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag är glad om jag får en läkartid 3 gånger om året, har inte för avsikt att supporta att folk överbelastar psykiatrin genom att diagnosticera en massa friska människor.

Det är fullt tillräckligt med alla wannabeAspergare som "skaffar diagnos" dvs tar upp värdefull psykiatritid under sin utredning, för att de tror man blir Einsteinförklarad med Aspergers.

WannabeAspergare?
Vilka människor syftar du på nu? Kan du precisera dig?


Kategori 1. Personer som lurar till sig en Aspergerdiagnos för att det är eller åtminstone var en mindre ful diagnos än exempelvis borderline eller någon personlighetsstörning.

Kategori 2. Personer som passar in i Aspergerdiagnosen, men är fungerande och inte behöver hjälp eller vård. Men ändå skaffar sig en aspergerdiagnos för att kunna skylla sina tillkortakommanden på.

Kategori 3. Personer som fått en Aspergerdiagnos i ungdomen för att de varit störiga och som vuxna går runt och berättar för kreti och pleti att de är de normala och folk utan diagnos är störda i huvudet. Dessa i denna kategori ser generellt ner på sådana som mig, som har Aspergerdiagnos och inte klarar sig. Dvs behöver medicin, vård, samhällshjälp såsom ledsagare tex, sjukpension och dylikt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-10 23:15:22

sugrövmanövern skrev:
Zokka skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag är glad om jag får en läkartid 3 gånger om året, har inte för avsikt att supporta att folk överbelastar psykiatrin genom att diagnosticera en massa friska människor.

Det är fullt tillräckligt med alla wannabeAspergare som "skaffar diagnos" dvs tar upp värdefull psykiatritid under sin utredning, för att de tror man blir Einsteinförklarad med Aspergers.

WannabeAspergare?
Vilka människor syftar du på nu? Kan du precisera dig?


Kategori 1. Personer som lurar till sig en Aspergerdiagnos för att det är eller åtminstone var en mindre ful diagnos än exempelvis borderline eller någon personlighetsstörning.

Kategori 2. Personer som passar in i Aspergerdiagnosen, men är fungerande och inte behöver hjälp eller vård. Men ändå skaffar sig en aspergerdiagnos för att kunna skylla sina tillkortakommanden på.

Kategori 3. Personer som fått en Aspergerdiagnos i ungdomen för att de varit störiga och som vuxna går runt och berättar för kreti och pleti att de är de normala och folk utan diagnos är störda i huvudet. Dessa i denna kategori ser generellt ner på sådana som mig, som har Aspergerdiagnos och inte klarar sig. Dvs behöver medicin, vård, samhällshjälp såsom ledsagare tex, sjukpension och dylikt.


Kära nån, i din värld finns inga aspergare. Kära nån.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-10 23:18:39

Frimodig skrev:
Kära nån, i din värld finns inga aspergare. Kära nån.

(2) Lennart Frimodig
Ok.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-10 23:22:38

sugrövmanövern skrev:
Zokka skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag är glad om jag får en läkartid 3 gånger om året, har inte för avsikt att supporta att folk överbelastar psykiatrin genom att diagnosticera en massa friska människor.

Det är fullt tillräckligt med alla wannabeAspergare som "skaffar diagnos" dvs tar upp värdefull psykiatritid under sin utredning, för att de tror man blir Einsteinförklarad med Aspergers.

WannabeAspergare?
Vilka människor syftar du på nu? Kan du precisera dig?


Kategori 1. Personer som lurar till sig en Aspergerdiagnos för att det är eller åtminstone var en mindre ful diagnos än exempelvis borderline eller någon personlighetsstörning.

Kategori 2. Personer som passar in i Aspergerdiagnosen, men är fungerande och inte behöver hjälp eller vård. Men ändå skaffar sig en aspergerdiagnos för att kunna skylla sina tillkortakommanden på.

Kategori 3. Personer som fått en Aspergerdiagnos i ungdomen för att de varit störiga och som vuxna går runt och berättar för kreti och pleti att de är de normala och folk utan diagnos är störda i huvudet. Dessa i denna kategori ser generellt ner på sådana som mig, som har Aspergerdiagnos och inte klarar sig. Dvs behöver medicin, vård, samhällshjälp såsom ledsagare tex, sjukpension och dylikt.


Det största problemet för mig är att handikappet inte syns utanpå. Att folk tror att de kan bedöma mina svårigheter bättre än jag själv, ja bättre än psykiatrin också.

För övrigt har jag aldrig förstått det där "vi och dom"-tänkandet. Behovet av att tillhöra en exklusiv skara och det därpå nästan obligatoriska behovet av att diskvalificerad andra att ansluta sig. Det är en sida av gruppdynamik som helt enkelt inte funkar hos mig.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-10 23:27:56

Zokka skrev:För övrigt har jag aldrig förstått det där "vi och dom"-tänkandet.


Gissar att den hänger ihop med att ha blivit exkluderad tillräckligt många gånger.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-11 0:28:50

Savanten Svante skrev:
Zokka skrev:För övrigt har jag aldrig förstått det där "vi och dom"-tänkandet.


Gissar att den hänger ihop med att ha blivit exkluderad tillräckligt många gånger.


En briljant analys.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-11 1:31:13

Tack! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-11 3:01:17

jesusiscool skrev:Varför skall enbart AS vara en diagnos? Man borde ju kunna låta NT (neurotypisk) också vara en diagnos. Eller??? Jag tycker att NT är lika mycket en störning som AS. Någon person valde att kalla NT för normalstörning. Vad tycker ni?
Tänkt om någon på psykiatrin kom till barnets föräldrar och sade: vi har nu tänkt igenom detta noggrant efter alla tester och tror att din son har Neurotypiskt Syndrom. Det är inte så allvarligt och det finns stödgrupper för sådana barn.


Varför skulle den som fungerar och tillhör majoriteten behöva en diagnos? NT är ju bara ett bekvämare sätt att säga "alla de som inte har någon AS- (el NPF-)diagnos". Vilket betyder att en hel del NT har andra diagnoser (men inte diagnosen "normalstörning").

"Normalstörd" är en skämtsam benämning, för att säga "vi är alla störda på ett el annat sätt", men då förringar man de problem vi med NPF-diagnoser har.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in