Asperger och medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och medicinering

Inläggav Zokka » 2013-05-05 23:35:09

MsTibbs skrev:Peace,

endel blir görtrötta av Atarax. Jag får bara mild lugnande effekt. Andra hävdar bestämt att de är sockerpiller. Min åsikt är att Atarax funkar för vissa och andra inte, precis som alla andra mediciner i olika grad.

Jag blir mentalt utslagen i ett dygn på en tablett à 25 mg.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-06 0:32:05

Abilify skrivs ut mot allt möjligt för att den är helvetesdyr. Läkarna får väldigt mycket "information" om Abilify och Seroquel. Samt resor till "konferenshotell" mm...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav Paradox » 2013-05-06 22:59:49

kiddie skrev:Abilify skrivs ut mot allt möjligt för att den är helvetesdyr. Läkarna får väldigt mycket "information" om Abilify och Seroquel. Samt resor till "konferenshotell" mm...
Dyr, ja det kan man verkligen säga, jag fick betala 650 för seroquel.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2013-05-07 0:35:00

Paradox skrev:
kiddie skrev:Abilify skrivs ut mot allt möjligt för att den är helvetesdyr. Läkarna får väldigt mycket "information" om Abilify och Seroquel. Samt resor till "konferenshotell" mm...
Dyr, ja det kan man verkligen säga, jag fick betala 650 för seroquel.


Zyprexa var dubbelt så dyrt för ett paket före patentet gick ut.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger och medicinering

Inläggav matterik » 2013-05-07 5:54:25

Abilify 1100 kr för 60 tabletter.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Asperger och medicinering

Inläggav matterik » 2013-05-07 6:08:20

Trilafon är väl snällare.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2013-05-07 10:10:34

matterik skrev:Trilafon är väl snällare.


Den är svagare än Zyprexa, man går inte upp i vikt lika mycket, men större risk för tardiva dyskinesier.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger och medicinering

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-08 3:43:53

matterik skrev:Abilify 1100 kr för 60 tabletter.

Beror ju på styrka. De kostar 4258 kr för 56 stycken 30 mg tabletter, men mycket går ju på högkostnadsskyddet. Jag känner inte till någon dyrare medicin och jag är glad att jag inte behöver sådana tabletter.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-08 3:46:19

Om jag inte minns helt fel finns nu Seroquel som generika medan det kommer dröja för Abilify för att de sökte patent väldigt sent i tillverkningsprocessen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav rapchic » 2013-05-08 6:21:28

Jag får ingen medicin för min AS (det går ju inte att medicinera bort ändå så...) eller ångest eller sömnproblem. Jag får medicin mot min värk (annan sjukdom) men den tar jag sällan (medicinen jag fick före hjälpte inte och just nu är jag tack och lov inte i ett skov och jag har inte varit i ett skov sen jag fick medicinen)

Jag försöker ändra annat än att knapra medicin bland annat för att jag har magproblem också (IBS) och det går inte bra ihop med mediciner men mot värken har jag helldre ullvärmare el risvärmare, mot sömnproblemen kedjetäcke, mot stress bor jag här etc etc
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Asperger och medicinering

Inläggav matterik » 2013-05-08 7:42:11

Jag tycker att det är lite hysteri kring antipsykotisk medicin på Aspergerforum.

Det kan faktiskt fungera och det är frivilligt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Asperger och medicinering

Inläggav Schmetterling » 2013-05-08 8:20:03

matterik skrev:Jag tycker att det är lite hysteri kring antipsykotisk medicin på Aspergerforum.

Det kan faktiskt fungera och det är frivilligt.

Utveckla gärna; jag förstår inte vad du pratar om.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och medicinering

Inläggav manne » 2013-05-08 12:47:32

jag vill ha valium utskrivet men verkar inte få det de förslog i ställe effexor åt mig de jävlarna. vill inte ha något antidepp vill bara a Benzo..
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Asperger och medicinering

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-08 13:27:19

manne skrev:jag vill ha valium utskrivet men verkar inte få det de förslog i ställe effexor åt mig de jävlarna. vill inte ha något antidepp vill bara a Benzo..

Har du sådan ångestproblem då? Fick du någon annan ångestdämpande medicin att ta i akuta behov?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2013-05-08 13:56:34

manne skrev:jag vill ha valium utskrivet men verkar inte få det de förslog i ställe effexor åt mig de jävlarna. vill inte ha något antidepp vill bara a Benzo..


Att be om mediciner, speciellt benzo och smärtstillande, är bästa sättet att INTE få dem. Ät din efexor, ångest kan finnas (oftast tom?) vid depression.

Tillägg: Du kan få be att prova Theralen. Den tycker jag fungerar bra, utan att vara beroendeframkallande.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger och medicinering

Inläggav Zokka » 2013-05-08 20:45:18

På min utredningsenhet fick jag höra att Voxra i den lägre dosen 150 mg är en vanlig medicinering för asperger med samtidiga problem med depp, ångest och/eller svängningar. Själv har jag stått på 300 mg ett och ett halvt år och mådde betydligt bättre men tyckte biverkningarna var lite jobbiga; förstoppning, muntorrhet, tinnitus. Så jag slutade för 7-8 månader sen. Gjorde en CT vilket inte är att rekommendera. Blev hysteriskt sugen på alkohol och hällde i mig en flaska vin om dagen plus vrålhungrig hela tiden. Gick upp flera kg på någon vecka.

Gick tillbaka till full dos Voxra och lite senare trappade jag ut den utan problem. Dock har jag mått allmänt sämre, provat en del andra mediciner med dåligt resultat och har därför gått tillbaka till Voxra igen men tänkte försöka hålla mig på 150 mg. Jag mådde bättre samma dag jag började med den igen. Bra medicin för mig. Går på dopaminet främst har jag förstått. Samma belöningssystem som alkohol.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2013-05-08 21:14:36

Zokka skrev:På min utredningsenhet fick jag höra att Voxra i den lägre dosen 150 mg är en vanlig medicinering för asperger med samtidiga problem med depp, ångest och/eller svängningar. Själv har jag stått på 300 mg ett och ett halvt år och mådde betydligt bättre men tyckte biverkningarna var lite jobbiga; förstoppning, muntorrhet, tinnitus. Så jag slutade för 7-8 månader sen. Gjorde en CT vilket inte är att rekommendera. Blev hysteriskt sugen på alkohol och hällde i mig en flaska vin om dagen plus vrålhungrig hela tiden. Gick upp flera kg på någon vecka.

Gick tillbaka till full dos Voxra och lite senare trappade jag ut den utan problem. Dock har jag mått allmänt sämre, provat en del andra mediciner med dåligt resultat och har därför gått tillbaka till Voxra igen men tänkte försöka hålla mig på 150 mg. Jag mådde bättre samma dag jag började med den igen. Bra medicin för mig. Går på dopaminet främst har jag förstått. Samma belöningssystem som alkohol.


Min fetmarkering. Felsyftning va? Det var väl inte CT-undersökningen som gjorde dig vrålhungrig, utan Voxran? Eller?
Senast redigerad av MsTibbs 2013-05-08 21:19:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger och medicinering

Inläggav rapchic » 2013-05-08 21:18:18

MsTibbs skrev:
Zokka skrev:På min utredningsenhet fick jag höra att Voxra i den lägre dosen 150 mg är en vanlig medicinering för asperger med samtidiga problem med depp, ångest och/eller svängningar. Själv har jag stått på 300 mg ett och ett halvt år och mådde betydligt bättre men tyckte biverkningarna var lite jobbiga; förstoppning, muntorrhet, tinnitus. Så jag slutade för 7-8 månader sen. Gjorde en CT vilket inte är att rekommendera. Blev hysteriskt sugen på alkohol och hällde i mig en flaska vin om dagen plus vrålhungrig hela tiden. Gick upp flera kg på någon vecka.

Gick tillbaka till full dos Voxra och lite senare trappade jag ut den utan problem. Dock har jag mått allmänt sämre, provat en del andra mediciner med dåligt resultat och har därför gått tillbaka till Voxra igen men tänkte försöka hålla mig på 150 mg. Jag mådde bättre samma dag jag började med den igen. Bra medicin för mig. Går på dopaminet främst har jag förstått. Samma belöningssystem som alkohol.


Min fetmarkering. Felsyftning va? Det var väl inte CT-undersökningen som gjorde dig vrålhungrig, utan Voxran?

jag kan ha missförstått men jag läser in "Cold turkey" på CT med tanke på vad som hände efter
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-08 21:34:12

Något jag har väldigt svårt att förstå är denna bensofobi. Ja, man kan bli beroende. Sant. Men om man har en bra tillit till sin patient så borde det funka i de fall det kan vara aktuellt. Numera misstänkliggör man alla patienter och bättre blir det inte om man tvingas ha olika läkare hela tiden så ingen lär känna en. Och många med asperger är mer försiktiga med sin medicin och mindre hämningslösa än andra. Så bara gissningsvis så kanske aspergare kan hantera benso bättre, man vill inte bryta mot regler och ta mer än vad man "får".

Det är egentligen den stora nackdelen med benso, att man kan bli beroende. Och jag har respekt för de som slutat och haft stora svårigheter med det. Men när jag själv slutade med Efexor och det var 9 månaders helvete så var det ingen som sa att det är en farlig och beroendeframkallande medicin. Den delas ut till höger och vänster precis som andra antidepressiva som oxo kan ge sk utsättningssymptom.

Man har börjat ersätta benso med antipsykotisk medicin. Då blir jag faktiskt lite rädd. Har man en rejäl ångestattack eller meltdown kan man proppa i sig en benso och man lugnar sig. Har man extremt svårt att somna en natt, samma. Men de antipsykotiska ska man ta varje dag, det är mest så de används. De ska på det viset ta bort alla utbrott man får, eller fixa sömnen varje natt. Med en medicin som är avsedd för schizofreni och liknande...

Det kan vara befogat att ge denna typ av medicin i vissa fall, ja. Men inte med den slentrian som idag. Rädslan för beroende är större än annan rädsla som borde finnas med antipsykotisk medicin, men inte verkar göra det. AP kan ge tardiva dyskinesier (som är obotliga), akatisi (vanligt med gamla sorten, är en slags kemisk tortyr), fetma, och de nyare sorterna kan ge ännu mer fetma och diabetes (som oxo är obotlig). Man kan bli avgiftad, men TD och diabetes är för livet.

Känns med mediciner som det är en pendel som slår fram och tillbaka. Först är en medicin harmlös och bra, sedan är den farlig och dålig, sedan kommer en ny sort som är bra, sedan är den oxo dålig osv....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2013-05-08 21:47:23

rapchic skrev:
MsTibbs skrev:
Zokka skrev:På min utredningsenhet fick jag höra att Voxra i den lägre dosen 150 mg är en vanlig medicinering för asperger med samtidiga problem med depp, ångest och/eller svängningar. Själv har jag stått på 300 mg ett och ett halvt år och mådde betydligt bättre men tyckte biverkningarna var lite jobbiga; förstoppning, muntorrhet, tinnitus. Så jag slutade för 7-8 månader sen. Gjorde en CT vilket inte är att rekommendera. Blev hysteriskt sugen på alkohol och hällde i mig en flaska vin om dagen plus vrålhungrig hela tiden. Gick upp flera kg på någon vecka.

Gick tillbaka till full dos Voxra och lite senare trappade jag ut den utan problem. Dock har jag mått allmänt sämre, provat en del andra mediciner med dåligt resultat och har därför gått tillbaka till Voxra igen men tänkte försöka hålla mig på 150 mg. Jag mådde bättre samma dag jag började med den igen. Bra medicin för mig. Går på dopaminet främst har jag förstått. Samma belöningssystem som alkohol.


Min fetmarkering. Felsyftning va? Det var väl inte CT-undersökningen som gjorde dig vrålhungrig, utan Voxran?

jag kan ha missförstått men jag läser in "Cold turkey" på CT med tanke på vad som hände efter


Ahaaaa! Dä är jag med på tåget, inte sett förkortningen förut. :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger och medicinering

Inläggav Zokka » 2013-05-08 21:48:01

rapchic skrev:
MsTibbs skrev:Min fetmarkering. Felsyftning va? Det var väl inte CT-undersökningen som gjorde dig vrålhungrig, utan Voxran?

jag kan ha missförstått men jag läser in "Cold turkey" på CT med tanke på vad som hände efter

Förlåt! CT = Cold Turkey - alltså sluta tvärt med en medicin/drog.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2013-05-10 8:36:48

Zokka skrev:
rapchic skrev:
MsTibbs skrev:Min fetmarkering. Felsyftning va? Det var väl inte CT-undersökningen som gjorde dig vrålhungrig, utan Voxran?

jag kan ha missförstått men jag läser in "Cold turkey" på CT med tanke på vad som hände efter

Förlåt! CT = Cold Turkey - alltså sluta tvärt med en medicin/drog.

Kall Kalkon??
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-10 8:49:23

Släkt med rått rådjur.

Nä, finns ingen meds mot just aspergers men vissa mediciner kan minska hämningarna och få en mer modig, pratig och utåtriktad. Det kanske är litegranna bot? ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav strondie » 2013-05-10 16:23:15

Jag har asperger och jag är så sjukt trött hela tiden, kan detta ha med min asperger att göra? Jag kan sova dygnet runt och om jag tar mig i kragen och går upp i tid på morgonen så somnar jag mitt på dagen.. Finns det någon medecin eller liknande mot detta? Har varit såhär hela livet, även när jag var bebis.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in