Asperger och medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-04-01 23:40:52

Jag har paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom och nu enligt utredning aspergerdrag + inslag av tourettes.

Jag har sedan många år ätit Cipralex mot ångest och nu senaste tiden Lyrica mot oro.
Lyrican ger mig tyvärr muskelsmärtor och kramper i ryggen nattetid så den har jag fått gå ner i dos med så den är i princip verkningslös.

Nu med denna Aspergerdiagnos så ska min psykiater återkomma till mig med ett nytt neuroleptika läkemedel. Jag undrar vad det kan vara för någon medicin hon har i åtanke?
Finns det särskild medicin för just oss med aspergers syndrom?
Hon har tidigare innan min diagnos satt mig på Seroquel, tyvärr fick jag den biverkan att jag sov dygnet runt på bara 50mg och hade ingen ork i kroppen.

Så min fråga till er som har Asperger, vilken sorts medicinering får ni?
Mvh
Marc
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav treeman » 2011-04-02 12:32:08

Jag har mediciner. 2 stycken.

Jag tror inte på mediciner. Jag tror på att man kan uppnå "samma eller bättre" effekt genom att ändra sitt tankesätt. Bland annat genom att tänka mindre.

Om jag tar mina mediciner som jag har låter jag vara osagt.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Asperger och medicinering

Inläggav prodge64 » 2011-04-03 20:57:29

marcooleo skrev:Finns det särskild medicin för just oss med aspergers syndrom?

Nej. Den som påstår annat snackar skit.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Asperger och medicinering

Inläggav tokar86a » 2011-04-04 6:58:28

prodge64 skrev:
marcooleo skrev:Finns det särskild medicin för just oss med aspergers syndrom?

Nej. Den som påstår annat snackar skit.


Håller med om det. Det känns lite sådär konstigt.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-04-04 9:39:53

Ja ok, för min psykiater skulle plocka fram en medicin till mig som var just för Aspergers syndrom så jag trodde det var speciella mediciner för det.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2011-04-04 9:46:58

Grunden och det viktigast är att du skall må bättre med medicin än utan, annars ska man inte använda medicin. Biverkningar finns ofta i början och försvinner ofta eter ett tag, men om du fortfarande har för mycket biverkningar får du byta/sluta. Enligt mig.

Jag har:
Concerta 54mg (ADHD)
Lamictal 200mg (stämningsstabiliserande eg. antiepileptisk)
Lithionit/litium 2+1 (stämningsstabiliserande)
Zyprexa 15mg (antipsykotisk och stämningsstabiliserande)
Sobril 10mg (max sex/dag)(lugnande, bensodiazepin)

Vid behov:
Atarax 25mg (max tre per dag)(antihistamin, milt lugnande)
Theralen droppar 40mg/ml (max 2ml/dag) (antihistamin, lugnande)
Imovane/Zopiclon 7,5mg (1-2)(insomningstablett)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Asperger och medicinering

Inläggav prodge64 » 2011-04-04 11:24:33

marcooleo skrev:Ja ok, för min psykiater skulle plocka fram en medicin till mig som var just för Aspergers syndrom så jag trodde det var speciella mediciner för det.

Depressioner antar jag vara vanligare hos personer med AS jämfört med NT, bara för att ta ett exempel. Jag skulle tolka din psykiater som att du (exempelvis) får antidepressiva utskrivet när han/hon säger sådär. Då medicineras dock biverkningen istället för orsaken, om du förstår vad jag menar.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-04-04 22:24:59

prodge64 skrev:
marcooleo skrev:Ja ok, för min psykiater skulle plocka fram en medicin till mig som var just för Aspergers syndrom så jag trodde det var speciella mediciner för det.

Depressioner antar jag vara vanligare hos personer med AS jämfört med NT, bara för att ta ett exempel. Jag skulle tolka din psykiater som att du (exempelvis) får antidepressiva utskrivet när han/hon säger sådär. Då medicineras dock biverkningen istället för orsaken, om du förstår vad jag menar.

Ja nu har jag redan Cipralex 20mg för ångest och Lyrica mot oro, den senare måste tyvärr trappas ut pga muskelkramper. Tar också Xanor vid behov. Psykiatern sa att hon skulle ta fram ett läkemedel som var anpassat just för AS, har ingen aning om vad det skulle kunna vara dock.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav sugrövmanövern » 2011-04-04 22:46:33

marcooleo skrev:Nu med denna Aspergerdiagnos så ska min psykiater återkomma till mig med ett nytt neuroleptika läkemedel. Jag undrar vad det kan vara för någon medicin hon har i åtanke?

Jag gissar på Invega. Den liknar Risperdal.

marcooleo skrev:Finns det särskild medicin för just oss med aspergers syndrom?

Jag tycker det verkar så: Risperdal tycks vara ett vanligt preparat om man har mycket tvång och sådant.

marcooleo skrev:vilken sorts medicinering får ni?

Iktorivil, en bensodiazepin som egentilgen är en epilepsimedicin.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-04-06 10:47:23

Återkommer om ett par veckor när jag får min nya medicin
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-06 12:07:33

marcooleo skrev: Psykiatern sa att hon skulle ta fram ett läkemedel som var anpassat just för AS.


Har aldrig nånsin hört talas om nåt som skulle vara utvecklat särskilt för AS eller personer med den diagnosen, så jag ser fram emot att få höra vad psykiatern talar om!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Asperger och medicinering

Inläggav regnif » 2011-04-21 21:15:58

Tror jag läst i FASS-boken att man använder Risperdal bl a till trotssyndrom vid autism eller vad det var. Något sådant var det, men minns att det hade med autism att göra. Vet att det inte är samma som AS men läkarna kanske slår ihop båda till samma ibland?
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Re: Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2011-04-21 21:25:42

Jag har hört att man använder Risperdal vid aggressivitet vid autism, men om det är gängse norm vet jag inte. Att bota autisman/aspergern i sig gör den knappast!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-04-22 17:38:13

alfapetsmamma skrev:
marcooleo skrev: Psykiatern sa att hon skulle ta fram ett läkemedel som var anpassat just för AS.


Har aldrig nånsin hört talas om nåt som skulle vara utvecklat särskilt för AS eller personer med den diagnosen, så jag ser fram emot att få höra vad psykiatern talar om!

Ja nu har jag fått Abilify som är mot AS enligt läkaren, men jag vet inte om jag vågar ta den pga biverkningarna
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav vallesmamma » 2011-04-22 19:35:36

Detta står i FASS:
"ABILIFY är indicerat för behandling av schizofreni hos vuxna"

"ABILIFY är indicerat för behandling av måttlig till svår manisk episod vid bipolär sjukdom och för profylaktisk behandling av återfall i nya maniska skov hos patienter som haft huvudsakligen maniska episoder och vars maniska episoder svarat på aripiprazolbehandling." Alltså INGET om AS!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-04-22 21:01:33

vallesmamma skrev:Detta står i FASS:
"ABILIFY är indicerat för behandling av schizofreni hos vuxna"

"ABILIFY är indicerat för behandling av måttlig till svår manisk episod vid bipolär sjukdom och för profylaktisk behandling av återfall i nya maniska skov hos patienter som haft huvudsakligen maniska episoder och vars maniska episoder svarat på aripiprazolbehandling." Alltså INGET om AS!

Ja jag vetefan varför jag har fått den medicinen och jag vet inte om jag vågar ta den. Dessutom har min psykiater slutat, gjorde sista dagen i onsdags så någon uppföljning vet jag inte om det blir och jag har ingen aning om vilken psykiater jag får nu och när.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav Peace » 2011-04-22 21:57:51

Jag tar Fluoxetin mot depression, nån medicin som jag inte minns namnet på mot akne, järntabletter och kalciumtabletter pga järnbrist och D-vitaminbrist. Atarax om jag har svårt att somna.

MsTibbs skrev:Atarax 25mg (max tre per dag)(antihistamin, milt lugnande)

Jag blir supertrött hela dagen efter jag har tagit en Atarax. Hade jag tagit tre hade jag troligtvis varit totalt utslagen.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Asperger och medicinering

Inläggav sirap » 2011-04-25 17:33:33

marcooleo skrev:
vallesmamma skrev:Detta står i FASS:
"ABILIFY är indicerat för behandling av schizofreni hos vuxna"

Alltså INGET om AS!

Ja jag vetefan varför jag har fått den medicinen och jag vet inte om jag vågar ta den. Dessutom har min psykiater slutat, gjorde sista dagen i onsdags så någon uppföljning vet jag inte om det blir och jag har ingen aning om vilken psykiater jag får nu och när.


Jag har faktiskt ätit just den, mot ångest och min då förmodade bipolaritet. Den gjorde mig inte ett skvatt ont eller gott, så det var ingen fara tyckte jag. ;) Läkare får, och gör, skriva ut ett medel avsett för åkomma X vid tillstånd Y, fast det bara är godkänt för det ena. Det kallas fri förskrivningsrätt (observera att den är fri för läkarna, man kan inte som patient kräva ett visst medel även om man får önska/fråga/diskutera). Sedan har jag åsikter om neuroleptika i stort, men jag tycker inte det kanske hör till just denna diskussionen.

Men jag har fått den uppfattningen att en del läkare tycker att Abilify är väldigt mild, nästan för mild (förstod faktiskt inte vad just den läkaren menade som tyckte den var "för snäll", men även andra har gjort bedömningen att den är rätt snäll).

Däremot tycker jag definitivt att du ska ringa din mottagning, fråga vem som är din nästkommande läkare och när ni ska träffas nästa gång. Oavsett om du tar medicinen är det alltid bra att veta vem och när, och om du tar Abilify (eller låter bli) – diskutera kring det.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2011-04-25 20:20:17

Peace,

endel blir görtrötta av Atarax. Jag får bara mild lugnande effekt. Andra hävdar bestämt att de är sockerpiller. Min åsikt är att Atarax funkar för vissa och andra inte, precis som alla andra mediciner i olika grad.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-04-25 22:45:13

sirap skrev:
marcooleo skrev:
vallesmamma skrev:Detta står i FASS:
"ABILIFY är indicerat för behandling av schizofreni hos vuxna"

Alltså INGET om AS!

Ja jag vetefan varför jag har fått den medicinen och jag vet inte om jag vågar ta den. Dessutom har min psykiater slutat, gjorde sista dagen i onsdags så någon uppföljning vet jag inte om det blir och jag har ingen aning om vilken psykiater jag får nu och när.


Jag har faktiskt ätit just den, mot ångest och min då förmodade bipolaritet. Den gjorde mig inte ett skvatt ont eller gott, så det var ingen fara tyckte jag. ;) Läkare får, och gör, skriva ut ett medel avsett för åkomma X vid tillstånd Y, fast det bara är godkänt för det ena. Det kallas fri förskrivningsrätt (observera att den är fri för läkarna, man kan inte som patient kräva ett visst medel även om man får önska/fråga/diskutera). Sedan har jag åsikter om neuroleptika i stort, men jag tycker inte det kanske hör till just denna diskussionen.

Men jag har fått den uppfattningen att en del läkare tycker att Abilify är väldigt mild, nästan för mild (förstod faktiskt inte vad just den läkaren menade som tyckte den var "för snäll", men även andra har gjort bedömningen att den är rätt snäll).

Däremot tycker jag definitivt att du ska ringa din mottagning, fråga vem som är din nästkommande läkare och när ni ska träffas nästa gång. Oavsett om du tar medicinen är det alltid bra att veta vem och när, och om du tar Abilify (eller låter bli) – diskutera kring det.

Ja jag skiter i den här medicinen nu, jag tål inte neuroleptika/antipsykotika. Har hellre ångest än att gå omkring och vara arg hela tiden och aldrig känna glädje.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav sirap » 2011-04-25 23:15:09

marcooleo skrev:Ja jag skiter i den här medicinen nu, jag tål inte neuroleptika/antipsykotika. Har hellre ångest än att gå omkring och vara arg hela tiden och aldrig känna glädje.

Förstår, ta bara upp det med mottagningen, det hade jag gjort. Så de inte förväntar sig nåt och så blir det fel i kommunikationen, till exempel.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Asperger och medicinering

Inläggav matterik » 2013-05-05 22:51:59

Jag äter abilify nu och tycker det funkar bra.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Asperger och medicinering

Inläggav Paradox » 2013-05-05 23:24:31

marcooleo skrev:Ja nu har jag fått Abilify som är mot AS enligt läkaren, men jag vet inte om jag vågar ta den pga biverkningarna
Vadå MOT as? Det finns ingen medicin mot as. Jag äter inga mediciner. Asperger är ingen sjukdom.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Asperger och medicinering

Inläggav Zokka » 2013-05-05 23:26:30

Abilify fick jag mot humörsvängningar, alltså växlingar mellan ångest och depp-dippar, inte aggressivitet. Den funkade mycket bra men jag klarade inte vissa biverkningar, ffa dimsyn. Jag kunde inte se ordentligt på dataskärmen och då jag jobbar vid datorn funkade det inte alls. I övrigt betraktas Abilify som en av de "snällare" medicinerna.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in