Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Joakoni » 2013-04-29 0:11:13

Habiliteringen och öppen psykiatrisk vård alltså. Kanske för att autismspektrum inte medicineras medan ADHD gör det? Rent praktiskt upplägg. Det finns ingen psykiater på heltid på habiliteringen. Allt som kan medicineras/behandlas hänvisar de till psykiatrin.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-29 0:19:56

Joakoni skrev:Habiliteringen och öppen psykiatrisk vård alltså. Kanske för att autismspektrum inte medicineras medan ADHD gör det? Rent praktiskt upplägg. Det finns ingen psykiater på heltid på habiliteringen. Allt som kan medicineras/behandlas hänvisar de till psykiatrin.

Jaha så du menar inte att psyk och neuropsykiatrin är olika, utan du menar att psyk och habiliteringen är olika? Ja det är ju sant.

Men varför skrev du då att Gävleborg var unikt efter att SgtArdbeg hade påpekat att man där utreder AS via psyk varpå Zima33 hade påpekat att AS utreds av neuropsykiatrin i Stockholm?
Joakoni skrev:
Zima33 skrev:
SgtArdbeg skrev:Psyk utreder även Asp framöver... i Gävleborg alltså!

Jag utreddes för AS och ADHD inom neuropsykiatrin. (Stockholm)

Gävleborg är rätt unikt på det viset...

Jag tror att jag förstår missförståndet i alla fall. Tack.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Joakoni » 2013-04-29 0:26:02

Ja, det blev väl ett missförstånd där...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav blasmurfens » 2013-04-29 18:27:37

På min ort har de ju inge psykolog på psykiatrin, då måste man ju få gå någon annanstans, för de andra behandlarna är ju inte att räkna med och där får man bara gå 10 gånger så ska allt vara bra och klart. Men i min värld så fungerar det inte så. Men jag kanske har fel. Tror faktiskt inte att medicin är enda lösningen, terapi en längre tid är något jag tror på i framtiden.
blasmurfens
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-29 18:40:01

blasmurfens skrev:På min ort har de ju inge psykolog på psykiatrin, då måste man ju få gå någon annanstans, för de andra behandlarna är ju inte att räkna med och där får man bara gå 10 gånger så ska allt vara bra och klart. Men i min värld så fungerar det inte så. Men jag kanske har fel. Tror faktiskt inte att medicin är enda lösningen, terapi en längre tid är något jag tror på i framtiden.

Ja medicin bör användas som komplement till huvudbehandlingen i terapin. Att vidare standardisera vårdprodukterna in absurdum är sämre än att se till varje patients behov. Dessvärre gör kostnadsskillnaden att behandlingsmetodologin ser annorlunda ut idag.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Zima33 » 2013-04-29 19:13:56

Gripandekylig skrev: varpå Zima33 hade påpekat att AS utreds av neuropsykiatrin i Stockholm?

Jag skulle utredas inom öppenpsyk men månaderna gick och jag åberopade vårdgarantin, då fick jag tid på Neuropsykiatriska enheten i stället. Man kan nog utredas både inom psyk o neuropsyk.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Schmetterling » 2013-04-29 19:30:45

blasmurfens skrev:På min ort har de ju inge psykolog på psykiatrin, då måste man ju få gå någon annanstans, för de andra behandlarna är ju inte att räkna med och där får man bara gå 10 gånger så ska allt vara bra och klart. Men i min värld så fungerar det inte så. Men jag kanske har fel. Tror faktiskt inte att medicin är enda lösningen, terapi en längre tid är något jag tror på i framtiden.

Det är nog för att KBT har större vetenskapliga belägg än babbelbubbel. Det i kombination med att det blir billigare gör det till ett perfekt val för de som gör budget.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-29 19:32:46

Zima33 skrev:
Gripandekylig skrev: varpå Zima33 hade påpekat att AS utreds av neuropsykiatrin i Stockholm?

Jag skulle utredas inom öppenpsyk men månaderna gick och jag åberopade vårdgarantin, då fick jag tid på Neuropsykiatriska enheten i stället. Man kan nog utredas både inom psyk o neuropsyk.

Jaha så det är alltså en särskild enhet då? Vad är skillnaden?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav Schmetterling » 2013-04-29 19:40:53

Gripandekylig skrev:
Zima33 skrev:
Gripandekylig skrev: varpå Zima33 hade påpekat att AS utreds av neuropsykiatrin i Stockholm?

Jag skulle utredas inom öppenpsyk men månaderna gick och jag åberopade vårdgarantin, då fick jag tid på Neuropsykiatriska enheten i stället. Man kan nog utredas både inom psyk o neuropsyk.

Jaha så det är alltså en särskild enhet då? Vad är skillnaden?

Neuropsykiatrin håller i princip bara på med utredningar. Öppenpsykiatrin har öppenpsykiatrisk vård och gör psykiatriska utredningar.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är ADD-diagnosticerad men misstänker att jag har Asperger!

Inläggav SgtArdbeg » 2013-05-04 13:49:45

Ska tillägga att jag inte vet om de skiljer psyk från neuropsyk i Hudiksvall - hus 11 avd 10 =Psyket :-)Happy
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in