Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Alyana » 2018-02-17 9:58:33

Alla vi som har en neuropsykiatrisk problematik tänker bitvis annorlunda.
Det betyder inte nödvändigtvis att vi tänker fel. Istället har vi andra möjligheter att
lösa problem.


http://www.sydsvenskan.se/2018-02-17/sa ... rutfattade

Israeliska försvarsmakten är ett fantastiskt exempel på detta.
2014 inleddes där ett program för att inkludera autistiska personer med motiveringen att personer med autism har ett närmast unikt sinne för detaljer och ett enormt minne.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Toblerone » 2018-02-17 17:04:49

Synd bara att det är en betalvägg och man inte kan läsa det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav alixha » 2018-02-17 17:18:06

Toblerone skrev:Synd bara att det är en betalvägg och man inte kan läsa det.


Funkar för mig.
Jag har ingen betaltjänst.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Alyana » 2018-02-17 17:26:38

Toblerone skrev:Synd bara att det är en betalvägg och man inte kan läsa det.

Det lät konstigt.. Jag kan läsa det utan problem och jag har aldrig betalat en krona till Sydsvenskan. Så det lät ju märkligt... :roll:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Alyana » 2018-02-17 17:27:22

alixha skrev:
Toblerone skrev:Synd bara att det är en betalvägg och man inte kan läsa det.


Funkar för mig.
Jag har ingen betaltjänst.

Samma här.
Kan vara nåt annat det handlar om...
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-17 17:51:05

Toblerone skrev:Synd bara att det är en betalvägg och man inte kan läsa det.


Prova denna länk:

https://www.hd.se/2018-02-17/samhallets-forutfattade
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Toblerone » 2018-02-17 18:23:20

Tack. Jo, en bra artikel, men jag tror inte att den kommer att göra så mycket åt NTs tänk. Killen skriver ju att det är statliga myndigheter som borde anställa folk med funktionshinder. Visst, men då ser det ju genast ut igen som om de inte verkligen gör någon nytta där - eftersom privata företag inte har råd att anställa dem? Bättre än ingenting, visst.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Fretshi » 2018-02-17 18:25:25

Jag måste också betala för att läsa ariken hade varit intressant annars...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Fretshi » 2018-02-17 18:34:19

Bra artikel!

Håller med om att arbetsmarknaden måste se annorlunda ut för personer med funktionsnedsättning. Bara för man har en funktionsnedsättning behör det inte betyda att man är arbetsoduglig. Det ska finnas ett jobb för alla!

När en person blir utbränd och sen diagnosticeras med asperger eller ADHD så brukar det oftast innebära att personen aldrig kommer ut i arbete igen vilket känns fel. Man kanske blev utbränd för att man inte klarade av tempot på arbetsplatsen eller av någon annan anledning, man borde ha samverkansmöte med AF, habiliteringen och psykiatrin för att se vilka arbeten man skulle kunna passa för och vilka stöd man behöver. Istället för att slussa de till dagliga verksamheter och tvingas leva på bidrag.

Personer med funktionsnedsättning kan bidra till samhället på unika sätt än NT kan.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Toblerone » 2018-02-17 19:12:52

Tyvärr har jag också problemet på jobbet att det inte funkar så där jättebra, och kollegorna inte förstår varför jag gör så lite. Jag funderar nu att säga att jag var nästan utbränd tidigare och får därför såna perioder då jag inte orkar mycket, om man inte säger till mig vad jag ska göra. Jag vill ju inte tala om att jag har diagnos. Varken ADHD eller Asperger, för negativa erfarenheter ifrån tidigare. Så länge folk inte förstår Asperger (eller ADHD) kan det kanske vara ett alternativ? Att säga att man har varit utbränd?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Alyana » 2018-02-17 19:30:40

Toblerone skrev:Tyvärr har jag också problemet på jobbet att det inte funkar så där jättebra, och kollegorna inte förstår varför jag gör så lite. Jag funderar nu att säga att jag var nästan utbränd tidigare och får därför såna perioder då jag inte orkar mycket, om man inte säger till mig vad jag ska göra. Jag vill ju inte tala om att jag har diagnos. Varken ADHD eller Asperger, för negativa erfarenheter ifrån tidigare. Så länge folk inte förstår Asperger (eller ADHD) kan det kanske vara ett alternativ? Att säga att man har varit utbränd?

Att säga att man är utbränd fungerar oftast.
Det är liksom acceptabelt till en viss grad, men de förstår inte att det inte försvinner sen..
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Positivt debattinlänlägg om asperger i Sydsvenskan!

Inläggav Toblerone » 2018-02-17 20:47:31

Alyana skrev:
Toblerone skrev:Tyvärr har jag också problemet på jobbet att det inte funkar så där jättebra, och kollegorna inte förstår varför jag gör så lite. Jag funderar nu att säga att jag var nästan utbränd tidigare och får därför såna perioder då jag inte orkar mycket, om man inte säger till mig vad jag ska göra. Jag vill ju inte tala om att jag har diagnos. Varken ADHD eller Asperger, för negativa erfarenheter ifrån tidigare. Så länge folk inte förstår Asperger (eller ADHD) kan det kanske vara ett alternativ? Att säga att man har varit utbränd?

Att säga att man är utbränd fungerar oftast.
Det är liksom acceptabelt till en viss grad, men de förstår inte att det inte försvinner sen..


Kanske förstår de det dock, det finns en annan kvinna på jobbet som också har varit utbränd och som är borta från jobbet veckor i taget. Jag däremot är alltid på jobbet, men får ibland inte så mycket gjort. Kanske förstår de. Och jag vet ju egentligen inte heller vilket det är - utbrändhet eller AS eller ADHDn.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in