Politiken

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Politiken

Inläggav Huggorm » 2018-12-09 21:42:53

Tja, kanske, men jag skulle säga att det är något djupt mänskligt i att bry sig mer om folk i ens närhet, sådana man känner.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politiken

Inläggav nallen » 2018-12-09 22:35:48

Den springande punkten är hur man får vänstertomtarna att sluta ge bort andras pengar och andra resurser.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Politiken

Inläggav AutisticArt » 2018-12-10 13:02:05

kiddie Empati är till stor del intellektuell och kunskapsbaserad. Är denna del begränsad så spelar det ingen roll hur mycket känslomässig människa man är i många avseenden.


Tidigare har hög utbildning kunnat kopplas till lägre barna­födande. Men under senare år har trenden börjat vända. Nu är det kvinnor med högst utbild­nings­nivå som oftast skaffar barn. De får dessutom ett andra barn i större utsträckning än andra. https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vanligare-att-hogutbildade-blir-mammor/

Som jag ser det så är man inne i en mer empatisk tillvaro när man har barn. Eftersom man förhoppningsvis bryr sig om sina barn och deras framtid. Det är förmodligen inprogrammerat bioplogiskt för att vi ska överleva.


Skulle vi göra om senaste valet skulle vi sannolikt få ett en större övervikt åt den vänstrasidan. Många blir manipulerade och påverkbara dels via sina känslor men även för bristande kunskap och intellekt.


https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-november-2018---partisympatier/
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Politiken

Inläggav AutisticArt » 2018-12-10 13:38:49

Kapitalismen med kommers gör många mindre empatiska också som påverkbar följd (nuet). Exempel på detta är att man ser en flashig människa som projicerar sina narcissistiska egocentriska, manipulativa tänk i egen vinning och påverkar människor att tycka lika eftersom många kanske ser upp till denna individen. På sikt tror jag det motsatta. Dvs att empatin kommer öka eftersom vår intelligens sannolikt kommer öka rejält.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Politiken

Inläggav kiddie » 2018-12-10 13:41:47

AutisticArt skrev:Kart att det är svårare att anställa en fast läkare när en läkare kan tjäna dubbelt upp om hen jobbar som stafett i stället.


På något sätt känns det lite gulligt att du säger dubbelt. Fyrdubbelt är närmare sanningen och i specifika fall kan du komma upp i tiodubbelt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politiken

Inläggav AutisticArt » 2018-12-10 13:44:40

Hur menar du då? :D
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Politiken

Inläggav AutisticArt » 2018-12-10 14:03:13

Nej då missuppfattade du mig. Jag tycker det var bra att du gick in på barnafödande. Men bilden är mer komplex än bara just den biten. Dvs den innehåller fler aspekter.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in