Polisen stormar tältläger (med avvisade) i Malmö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Hundralappen » 2015-11-02 17:10:02

Huggorm skrev:Ja. Vi försörjer våra egna romer med socialbidrag men det gör inte att vi har ansvar för andra länders romer också. Dessa tiggare är Rumäniens och Bulgariens ansvar. Dom skall inte vara i Sverige och tigga och ockupera andras tomter.


Nu råkar det vara så att en hel del människor på flykt från sina hemländer. Det finns länders ansvar, men det finns också ett medmänskligt ansvar. Vad tycker du man ska göra? Rada upp alla människor du ogillar mot en vägg och ge dom en kula eller?

Jag ser nu att du kan tänka dig ett förbud mot tiggeri och samtidigt ett undantag(!) för svenska medborgare. Mao är det inte tiggeriet i sig som stör dig, utan helt enkelt att du inte står ut när det är personer från andra länder som gör det.

Visst borde man inte ockupera andras tomter, men eftersom du verkar ha inställningen från förra stycket så tror jag snarare att du ogillar det för att personerna har en annan etnicitet än vad du har. Då handlar det inte om principen som sådan utan snarare att du har det som ett argument för att få bort människorna, eftersom du ogillar personerna i fråga.

Du borde verkligen ta dig en funderare på en mer konkret lösning, tappa skygglapparna och tänka lite mer objektivt på saker och ting. Förhoppningsvis inser du att utsatthet är hemskt oavsett vilka som är inblandade, och inte som i ett vi-och-dom perspektiv.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-02 17:12:15

Man får maximalt vistas 3 månader i sträck i annat EU land om man inte är sysselsatt med jobb eller studier. Dock räcker det med ett åka en tur till något grannland över dagen så kan man fortsätta vistas i landet. Men det spelar ingen roll i praktiken för lagen efterhålls inte.

Fenren skrev:
elle skrev:Borde inte svensk lag omfatta alla som vistas här i landet oavsett nationalitet, hudfärg, etnicitet osv ?


Alla är olika inför lagen. Det trodde jag du visste.

Ett högt polisbefäl i gbg gick nyligen ut i en tidning med att de faktiskt tillämpar lagen olika.
(någon som kan hitta artikeln?)

Apropå hur detta med tiggare fungerar så kan det vara värt att kika på denna text.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 17:14:59

tahlia skrev:Det lär aldrig bli aktuellt då det skulle strida rätt hårt mot diskrimineringsförordningar.
Framför allt skulle det fullkomligt skrika rasism och rasister är ni ju ingen av er, ni är Sverigevänner, så det skulle ju inte gå för sig.


Den korrekta termen är främlingsfientliga. SD är ett främlingsfientligt parti och därför blir dom som röstar på SD främlingsfientliga hur mycket dom än skriker att dom inte är det.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 17:20:19

Huggorm skrev:Att svenska hemlösa inte heller får tigga är något jag kan leva med om jag måste.


Så du tycker att det är OK att dom säljer Situation Stockholm, Romernas tidskrift och liknande publikationer istället?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 17:23:19

plåtmonster skrev:Ett högt polisbefäl i gbg gick nyligen ut i en tidning med att de faktiskt tillämpar lagen olika.
(någon som kan hitta artikeln?)


Göt det själv om du för det på tal.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Julianus » 2015-11-02 17:28:53

slackern skrev:
tahlia skrev:Det lär aldrig bli aktuellt då det skulle strida rätt hårt mot diskrimineringsförordningar.
Framför allt skulle det fullkomligt skrika rasism och rasister är ni ju ingen av er, ni är Sverigevänner, så det skulle ju inte gå för sig.


Den korrekta termen är främlingsfientliga. SD är ett främlingsfientligt parti och därför blir dom som röstar på SD främlingsfientliga hur mycket dom än skriker att dom inte är det.


Just precis. En gång rasist, alltid rasist och den beskrivningen passar SD-sympatisörer, väljare och fotsoldater.

Rätt tydligt med tanke på att SD inte värnar om alla människors lika värde.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Huggorm » 2015-11-02 19:05:50

slackern skrev:
Huggorm skrev:Att svenska hemlösa inte heller får tigga är något jag kan leva med om jag måste.


Så du tycker att det är OK att dom säljer Situation Stockholm, Romernas tidskrift och liknande publikationer istället?
Tja, om det görs på rätt sätt. Jag vet inte hur reglerna ser ut för arbete av den sorten. Det är ju helt provisionsbaserat och jag vet inte om de skattar på förtjänsten.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 19:15:48

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Att svenska hemlösa inte heller får tigga är något jag kan leva med om jag måste.


Så du tycker att det är OK att dom säljer Situation Stockholm, Romernas tidskrift och liknande publikationer istället?
Tja, om det görs på rätt sätt. Jag vet inte hur reglerna ser ut för arbete av den sorten. Det är ju helt provisionsbaserat och jag vet inte om de skattar på förtjänsten.


Så om EU-migranterna säljer romernas tidning istället för att tigga stödjer du det till 100%?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Savanten Svante » 2015-11-02 19:17:12

Huggorm skrev:Att svenska hemlösa inte heller får tigga är något jag kan leva med om jag måste.


Du ja. Kan de svenska hemlösa det?





Jag besökte lägret idag. Har nån av er andra gjort det?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Wine » 2015-11-02 19:22:17

Savanten Svante skrev:
Huggorm skrev:Att svenska hemlösa inte heller får tigga är något jag kan leva med om jag måste.


Du ja. Kan de svenska hemlösa det?
...


Menar du att svenska hemlösa behöver tigga för att de inte får pengar till mat och förnödenheter på annat sätt?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Savanten Svante » 2015-11-02 19:24:26

Det sade jag inte. Huggorm sade att HAN kan leva med nåt som drabbar nån annan..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Huggorm » 2015-11-02 20:34:46

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Så du tycker att det är OK att dom säljer Situation Stockholm, Romernas tidskrift och liknande publikationer istället?
Tja, om det görs på rätt sätt. Jag vet inte hur reglerna ser ut för arbete av den sorten. Det är ju helt provisionsbaserat och jag vet inte om de skattar på förtjänsten.


Så om EU-migranterna säljer romernas tidning istället för att tigga stödjer du det till 100%?
Inte till 100%, det är bättre om de skaffar jobb hemmavid så de finns till hands för sina barn
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 20:37:14

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Tja, om det görs på rätt sätt. Jag vet inte hur reglerna ser ut för arbete av den sorten. Det är ju helt provisionsbaserat och jag vet inte om de skattar på förtjänsten.


Så om EU-migranterna säljer romernas tidning istället för att tigga stödjer du det till 100%?
Inte till 100%, det är bättre om de skaffar jobb hemmavid så de finns till hands för sina barn


Vad babblar du om? Det lär ju även finnas singlar och barnlösa liksom du bland dem.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Huggorm » 2015-11-02 20:48:51

Tja, de allra flesta tiggarna har ju sina små bilder på barn och skyltar där de berättar att de måste handla mat och mediciner till sin familj. Ytterst få har en skylt där det står att dom är singel och behöver pengar till sin raggarbil eller öl eller vad nu en singel kan tänkas behöva.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 20:54:17

Huggorm skrev:Tja, de allra flesta tiggarna har ju sina små bilder på barn och skyltar där de berättar att de måste handla mat och mediciner till sin familj. Ytterst få har en skylt där det står att dom är singel och behöver pengar till sin raggarbil eller öl eller vad nu en singel kan tänkas behöva.


Dom kanske har bilder på sina syskonbarn, kusiner, barnbarn eller någon annan släkting? Men helt ärligt här i STHLM sitter tiggarna utan någon skyllt visa gör det men dom som går runt på tunnelbanan brukar ha lappar med någon bild på något barn med något handikapp.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-02 22:25:09

Har inte upplevt svenska tiggare speciellt jobbiga. Och i synnerhet inte de som säljer Faktum.

Sedan är det så att socialen uppenbarligen inte kan matcha de behov som svenska hemlösa har. Så de blir utan hjälp. Bl.a så krävs drogfrihet för bostad medan det i andra länder visat sig att med bostad så försvinner drogerna oftast. Många verkar ta de för att stå ut med att vara hemlösa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 22:27:14

plåtmonster skrev:Har inte upplevt svenska tiggare speciellt jobbiga. Och i synnerhet inte de som säljer Faktum.


Då ska du vara glad att du inte bor i STHLM. Här kan dom vara riktigt jobbiga.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-02 22:33:40

Hur är det med unga testosteronpumpade ynglingar i stan?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 22:38:54

What the hell does that have to do with the price of tea in China?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav nallen » 2015-11-02 23:11:01

Huggorm skrev:Läge för att förbjuda tiggeri med andra ord.

Det har jag sagt länge.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-02 23:11:13

De kan vara riktigt påflugna och skall visa sig dominanta. Vissa stadsdelar tycks producera mer av dessa än andra.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav nallen » 2015-11-02 23:19:22

tahlia skrev:Det är samma sak egentligen.

Nej. Man kan mycket väl förbjuda andra länders medborgare att tigga i Sverige. De får helt enkelt vara fattiga någon annanstans.

tahlia skrev:Det jag undrar över är om alla som vill förbjuda tiggeri inser att de samtidigt förbjuder våra svenska hemlösa (som så många plötsligt månar om) att tigga och om de är ok med det.

Det kan som sagt vara en annan sak, men det är rätt OK även om det inte är det. Att inte kunna försörja sig skulle mycket väl kunna vara kriminellt, lämpligen med straffarbete som påföljd.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-02 23:35:54

Jag har svårt att förstå varför man försvarar att romerna skall få bo kvar i ett läger som är en sanitär olägenhet och som dessutom snart kommer att bli iskallt. Vill de söka asyl här skall de givetvis få lika stor chans som alla andra, men de vill ju tydligen inte det. De borde ockupera Rumäniens ambassad i stället, köra en "we shall not be moved" och se till att Rumänien verkligen börjar behandla sin romska befolkning som medborgare. Jag är emot ett tiggeriförbud, men att tigga på gatorna i andra EU-länder är ju ingen lösning. Och jag har väldigt svårt att tro att det är något man gör frivilligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav kiddie » 2015-11-02 23:47:05

Jobbigt när det inte finns några bra lösningar.

Men ibland känns det som att sminka en gris, man tar bort tiggarna så försöker man dölja ett problem. Jag vet inte exakt vad man ska göra men förbud tror jag inte på för att tigga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in