PM från moderatorer måste läsas (och besvaras)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

PM från moderatorer måste läsas (och besvaras)

Inläggav Titti » 2009-06-29 12:20:31

Kikarn skrev:
Alien skrev:Moderator:

Jx, du bör läsa forumreglerna:
http://www.aspergerforum.se/forumregler-t9365.html

Vidare bör du läsa och svara på pm som vi moderatorer skriver till dig. Tills du gjort detta får du inte posta på forumet.


Nu tar jag risken att utsätta mig själv för varning pga moderatorstrots, men jag måste säga att det liknar gestapofasoner. Jag vet inte vad ni har skrivit till personen eller varför men det låter väldigt hårt att man måste ha en privat kontakt med er för att få posta utan vidare förklaring i tråden. Tycker ni verkligen att den har ballat ur så mycket??


Admin:

I olika situationer händer det att vi skickar PM till forumister med frågor eller påpekanden kring det de skrivit - sådant som är eller kan komma att bli föremål för ingripande av något slag från oss. Ibland rör det sig om saker som enkelt kan klaras ut genom ett PM, ibland kan det röra sig om betydligt allvarligare övertramp som meddelas via PM (och oftast även i tråden). Allvarligare övertramp meddelas alltid i PM eftersom vi inte kan veta vilka trådar/inlägg varje forumist läser. Ett PM från någon av oss däremot anser vi vara läst då det är mottaget och som mottaget markeras det då det är öppnat.

Ibland händer det att en forumist inte öppnar ett PM från tex en moderator trots att vi ser att denne är eller varit inloggad sedan det skickades. I sådana fall avvaktar vi först något och om PM-et ändå inte öppnas är det vanliga att vi sätter ett postningsförbud tills dess vi ser att PM-et är mottaget. Det meddelar vi då även i ett särskilt PM. Så fort dessa är öppnade/mottagna släpper vi postningsförbudet, som bara är tillfälligt i syfte att försäkra oss om att meddelanden från oss läses av forumisterna. Något egentligt svar på dem krävs inte alltid, det beror på vad saken gällde från början.

Beslutet att ge Jx postningsförbud var mitt men meddelades av Alien, som moderator. Syftet var och är att försäkra oss om att han läser vad vi skriver till honom. Innehållet i det PM han fick publiceras inte i tråden.

Möjligen missförstod du det hela men för mig är det självklart att forumisterna läser PM från forumadministrationen. Ett tillfälligt postningsförbud som detta är alltså inget straff utan bara ett sätt för oss att försäkra oss om att forumisterna läser de PM vi skickar till dem.


Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: man-i-sthlm-t10892.html
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kikarn » 2009-06-29 12:45:28

Titti skrev:Möjligen missförstod du det hela men för mig är det självklart att forumisterna läser PM från forumadministrationen. Ett tillfälligt postningsförbud som detta är alltså inget straff utan bara ett sätt för oss att försäkra oss om att forumisterna läser de PM vi skickar till dem.


Jag vet inte om jag missförstod... jättesvårt att bedöma.
Men jag skall villigt medge att jag är med i forum där jag raderar allt som är från ledningen eller från någon sorts redaktion. Här skulle jag nog inte göra det, men det beror helt och hållet på vilket intresse jag har av personerna som skriver till mig.

Jag kan välja att låta bli att öppna ytterdörren av samma skäl om ingen annan är hemma. Eller låta bli att svara i telefon.

Bara för att jag är hemma skall man inte anta att jag är tillgänglig eller vill mötas. Ungefär.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav TK » 2009-06-29 13:03:35

Kikarn skrev:Bara för att jag är hemma skall man inte anta att jag är tillgänglig eller vill mötas.


När man är på forum - hur mycket man än sitter uppkopplad hemifrån - så är man väl knappast "hemma". Utan man är ute, på besök om inte i någons hem så i vart fall på en domän där man själv inte har satt reglerna.

Visserligen kan man vara "borta" och otillgänglig även då. Men det kan ju ha sina konsekvenser, vilka alltså skiljer sig från följderna att vara "borta" och otillgänglig när man är hemma. :wink:
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Kikarn » 2009-06-29 18:06:55

TK skrev:
Kikarn skrev:Bara för att jag är hemma skall man inte anta att jag är tillgänglig eller vill mötas.


När man är på forum - hur mycket man än sitter uppkopplad hemifrån - så är man väl knappast "hemma". Utan man är ute, på besök om inte i någons hem så i vart fall på en domän där man själv inte har satt reglerna.


Självklart, jag försöker förstås att bemöda mig om att följa regler. Men att ha som krav att man skall läsa pm eller liknande stör mig lite. Jag öppnar inte ens alltid min post :oops: lite beroende på vilken period jag befinner mig i, ex. Och inte mina mail heller, många raderar jag olästa, oftast spam iofs, men ändå.... Nu är jag säkert ot pga min reaktion att det var ett krav att läsa pm.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Alien » 2009-07-01 12:17:47

Kikarn skrev:
TK skrev:
Kikarn skrev:Bara för att jag är hemma skall man inte anta att jag är tillgänglig eller vill mötas.

När man är på forum - hur mycket man än sitter uppkopplad hemifrån - så är man väl knappast "hemma". Utan man är ute, på besök om inte i någons hem så i vart fall på en domän där man själv inte har satt reglerna.

Självklart, jag försöker förstås att bemöda mig om att följa regler. Men att ha som krav att man skall läsa pm eller liknande stör mig lite. Jag öppnar inte ens alltid min post :oops: lite beroende på vilken period jag befinner mig i, ex. Och inte mina mail heller, många raderar jag olästa, oftast spam iofs, men ändå.... Nu är jag säkert ot pga min reaktion att det var ett krav att läsa pm.


Om det kommer ett vanligt pm från mig så kan du förstås låta bli att läsa det (även om jag personligen tycker det är ohövligt). "Jag orkar inte läsa pm från den där tråkiga människan!" Men om det står "Moderator" i ämnesraden så är det din plikt att läsa det. Hur ska vi annars kunna moderera, om forumisterna struntar i att läsa våra pm? Ska vi ta alla frågor och oklarheter i trådarna? Med en ny medlem, som kanske inte har läst reglerna, så tycker jag det är mer hänsynsfullt att sköta oklarheterna via pm, i stället för via tillsägelser i trådarna.

För övrigt så skickar inte admin/moderatorer spam, och inte några andra heller såvitt jag vet. Det står också i forumreglerna att "reklam och spammande av forumet är förbjudet". Får man som medlem spam/reklam från någon annan medlem, så bör man anmäla detta.

Ibland skickar vi pm med information, om t ex tillsägelser. Det räcker att de läses. Men ibland ställer vi frågor och då måste de besvaras.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in