playkanaler funkar inte

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

playkanaler funkar inte

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-03 21:32:02

På sidor som kanal5play och svtplay är det svårt att starta ett avsnitt av ett program, och om det lyckas så stannar det hela tiden.

Jag har testat i Chrome, Internet Explorer och Firefox på min dator med Windows 10. Jag har testat i Chrome, Internet Explorer och Firefox på geocaches dator med Windows 8.1.

Vi har testat att koppla våra laptops till TV:n med hdmi-kabel. Det gick inget bra. Vi har testat att köra som vanligt från datorerna och det hjälper inte heller.

Internet i övrigt verkar fungera.

Vid en test på bredbandskollen.se fick geocache ungefär 6 ta emot och 9 skicka med hdmi-kabel i. Jag har fått ungefär 54 ta emot och 9 skicka utan hdmi-kabel.

YouTube funkar som vanligt, och allt annat med. Det verkar just vara kanalernas olika play-sidor som krånglar. Och eftersom det blir exaxt samma fel på två olika laptops, med tre olika typer av webbläsare, så kan vi utesluta att det är Flash som inte fungerar. Jag har för övrigt kunnat spela ett Flash-spel häromdan. Flash funkar i Internet Explorer och Firefox, men inte i Chrome. Play-sidorna funkar ingenstans.

Ge mig förslag på vad som kan ha hänt. Och tänk på:
  • Flash finns installerat
  • Går flash att ställa in (hårdvaruacceleration) o.s.v. permanent, inte bara i varje filmklipp?
  • Behöver ingen ny webbläsare!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

playkanaler funkar inte

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-04 10:29:27

Det är tydligen inte meningen att vi ska se Playkanaler. Om vi skaffar Chromecast, kan vi då se kanal5Play med Chromecast? Det står att appen inte fungerar, utan man måste använda Chrome webbläsare. Måste man koppla datorn till TV:n för att se kanal5Play är ju iden med Chromecast förlorad.

Finns det något sätt att se kanal5Play på?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

playkanaler funkar inte

Inläggav Kanin » 2015-10-04 11:07:14

Lilla Gumman skrev:Det är tydligen inte meningen att vi ska se Playkanaler. Om vi skaffar Chromecast, kan vi då se kanal5Play med Chromecast? Det står att appen inte fungerar, utan man måste använda Chrome webbläsare. Måste man koppla datorn till TV:n för att se kanal5Play är ju iden med Chromecast förlorad.

Med Chrome på datorn kan du skicka en flik (med kanal5 play) trådlöst till Chromecast. Det är också möjligt att visa allt på mobiltelefonens skärm med Android version 4.4.2 (och högre).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: playkanaler funkar inte

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-04 12:34:49

Routern står ju i hallen. Vi har ju varsin laptop som normalt sett står i ett "kontorsrum" utan dörr till hallen, men just nu när det är stambyte och badrumsrenovering står datorerna på köksbordet med stängd dörr mellan kök och hall p.g.a hantverkare.

Är vi tvugna att flytt en laptop till vardagsrummet för att se kanal5Play med Chromecast?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: playkanaler funkar inte

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-04 15:55:08

Lilla Gumman skrev:Routern står ju i hallen. Vi har ju varsin laptop som normalt sett står i ett "kontorsrum" utan dörr till hallen, men just nu när det är stambyte och badrumsrenovering står datorerna på köksbordet med stängd dörr mellan kök och hall p.g.a hantverkare.

Är vi tvugna att flytt en laptop till vardagsrummet för att se kanal5Play med Chromecast?

I smartphonen går det inte att använda kanal5Play-appen. Det går inte att visa några klipp alls. Lyckades välja rätt klipp. Ljudet kom igång men inte videon. Sedan avslutades hela kanal5Play-appen. Skickar en skärmdump, kraftigt beskärd eftersom den blir för stor att bifoga annars.

20151004_155129.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: playkanaler funkar inte

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-04 16:01:25

Och, kan vi inte se kanal5Play varken i våra datorer eller i smartphonen, så kan vi det inte i Chromecast om jag fattat saken rätt. Eftersom Kanal5Play måste skickas trådlöst från endera smartphone eller laptop.

Visserligen fungerade inte svtplay heller igår. Men det går ju att se direkt från Chromecast. Men vad säger att det fungerar i Chromecast när det inte gör det annars? För om det inte fungerar i varken laptops eller smartphones funkar nog inte Chromecast heller.

Jag har INTE mixtrat med nåt. Utom försökt få Internet på Wii:et. Och Wii:ets inställningar ska inte påverka. Verkar som om vi tappar Internet ibland. En stängd dörr kan väl inte påverka det hela?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

playkanaler funkar inte

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-04 21:26:02

Vi kan bara se kanal5Play en stund, eftersom man måste bli Premiummedlem och betala 59 kr i månaden för att få se. Då var den saken löst.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

playkanaler funkar inte

Inläggav Zima33 » 2015-10-04 21:29:45

Lilla Gumman skrev:Vi kan bara se kanal5Play en stund, eftersom man måste bli Premiummedlem och betala 59 kr i månaden för att få se. Då var den saken löst.


Förut har jag kollat massor på tv5play utan att betala men det var iofs gamla program, de kanske är gratis att se?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

playkanaler funkar inte

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-04 22:07:24

Tja, Arga Snickaren VIP från i januari gick inte att se iaf.

Men frågan är om Chromecast lönar sig eller om man måste betala för div. tjänster för att kunna se på TV och film genom den.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in