Personer som inte är lika intelligenta

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-28 2:09:20

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Därför undviker jag även lekprogram, reklam, ungdomsserier, B-filmer, dokusåpor och alltför hurtfriska programledare när jag ser på teve.

Glöm inte radioprogram där folk får ringa in och tycka. Det brukar vara plågsamt på ett nästan fysiskt plan.

Jo.

Kommersiell radio går inte att lyssna på. Rix FM och sånt.
När det bara är en massa hejsan svejsan, hitlistemusik och skräniga reklamavbrott.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav kiddie » 2017-08-28 6:16:26

Jag är rätt bra på att förklara saker på ett begripligt sätt för de mindre insatta/intelligenta, vilket ofta uppskattas. Men det tar rätt mycket kraft.

Oftast är det inte intelligensen det faller på för mig utan att folk är intresserade av för vanliga saker. Jag orkar inte med musik där allt är samma och slätstruket och TV-program där man ska förfasa sig över tjocka, slösaktiga eller grisiga människor. Jag behöver folk som tänker lite annorlunda, annars blir jag uttråkad.

Men ska ävenså tillägga att det är mycket trevligt att hitta någon som är snäppet mer intelligent än man själv inom ett område man är bra på och gillar. Det är en ovanlig fröjd!!! Däremot är det inte alls lika fascinerande med folk som kan saker jag inte är intresserad av.

Sedan tycker jag om människor med erfarenhet, som är klarsynta och logiska. Jag känner att jag chattar mer med sådana på sista tiden vilket är positivt.

Sedan är det egentligen skitsamma om jag är intelligent eller inte och varför jag ser ner på vissa människor. Jag är dum som ett spån på vissa saker, slarvig med skriftspråket och talar tonårstalspråk men jag känner att det räcker med att jag är bra på det jag är bra på. Jag känner mig rätt trygg i det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav Mats » 2017-08-29 13:32:04

atoms skrev:
Msmacke skrev:Ser ni ner på personer som inte är lika intelligenta som er?


Nej, ser du upp till människor som är mer intelligenta än du?

Ja, jag ser upp till människor som jag uppfattar som mer intelligenta än jag.

Är det något jag borde sluta med?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav hankypanky » 2017-08-30 21:16:17

Mats skrev:
atoms skrev:
Msmacke skrev:Ser ni ner på personer som inte är lika intelligenta som er?


Nej, ser du upp till människor som är mer intelligenta än du?

Ja, jag ser upp till människor som jag uppfattar som mer intelligenta än jag.

Är det något jag borde sluta med?


Nej fortsätt med det! Själv stormtrivs jag när jag av ngn anledning hamnar bland folk med uppenbart hög intelligens. Särskilt då om de inte är AS. Då kan man vara med om intressanta samtal där man kommer till kärnan genom att skärskåda ett fenomen eller dylikt. Människor som kan beskriva med ett precist språk, relevanta uttryck och kan illustrera med bra exempel och metaforer. Allra bäst blir det med lite intelligent humor i form av slående liknelser eller träffande uttryck. I mina drömmar sitter jag i lugn och ro och samtalar med Fredrik Lindström, kanske med Carl Bildt som Sidekick. Dessa herrar betraktar jag med avund!

När jag var yngre kunde jag se ner på de som hade tydligt lägre intelligens. Minns särskilt i lågstadiet hur jag som extremt påläst och med läshuvud kunde tycka att vissa klasskompisar inte borde få uttala sig öht. Så här i efterhand har jag förstått att jag i viss mån misstog kunskap för intelligens. Som AS och med en far av samma sort som jag hängde mycket med, var mitt huvud fullproppat med tekniska och historiska fakta. En nackdel blev att jag tack vare mitt läshuvud och kunskapsmässiga försprång blev lite lat i skolan. Trodde allt bara skulle flyta på. I högstadiet hade jag tom kommit efter en del av mina kamrater av ren lathet. Så kan det gå om man inte kliver ner från sina höga hästar!
hankypanky
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2017-06-28

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav dd105 » 2017-09-05 0:20:55

Ja, jag ogillar folk som inte klarar av att andra har olika tankar. Det här kanske gäller folk med aspergers mer än andra. Folk ska kunna säga sin sak, utan att folk ska tjafsa eller tysta ner någon. Alla diskussioner, eller dom flesta handlar om att lära sig mer.

Vissa stängs av eller blir arga när man talar med dom för att dom inte har något vettigt att säga. Däremot bör inte jag bli arg pga det, det är bara så folk är.

Det är något jag ser som slöseri på tid, och inte bara det (slösar en del tid som det är), men dom visar andra att det är okej att bete sig så, som jag tycker det inte är.

Nu är inte jag den smartaste, men det betyder inte att man ska trycka ner andra människor, genom att inte komma fram med något vettig. Då kan man vara tyst och bara lyssna istället.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav Appollo30 » 2017-09-07 1:25:09

Ens begåvningsnivå är knappast något man väljer själv, då är det istället mer intressant hur man väljer att förvalta sin begåvning....Och merparten torde ändå vara normalbegåvade.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav Appollo30 » 2017-09-07 11:25:04

Undrar för övrigt vad TS vill få ut av en sådan tråd och hur denna tråd kan gå under kategorin "Övriga aspergerfrågor"? Känner nämligen att det finns ett visst mått av negativa undertoner kring den ursprungliga frågeställningen i denna tråd. Min huvudfråga blir därför: vad är det egentliga underliggande syftet med denna tråd?

För er övriga och till vederbörande så är detta inte ett personligt påhopp utan snarare ett försök till en saklig diskussion där jag har påtalat vissa invändningar mot denna tråds frågeformulering.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Personer som inte är lika intelligenta

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-23 15:27:05

Intressant syn på intelligens och visdom.
https://futurism.com/researchers-establ ... ns-wisdom/
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in