Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav earlydayminer » 2012-10-17 12:15:54

Jag är ganska säker på att jag har överskott av testosteron.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav plåtmonster » 2012-10-17 16:28:48

Varför då? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav earlydayminer » 2012-10-18 0:43:50

plåtmonster skrev:Varför då? ;)


Det finns olika tecken på det, men överskott är kanske fel ord. "Hög nivå" är ett bättre alternativ. Tror ni VC går med på att kolla upp det utan resonligt skäl? Man nyttjar ju ändå resurser enbart av nyfikenhet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav plåtmonster » 2012-10-18 1:02:35

Hitta på ett skäl? ;)

Vad får du för symptom av testosteronöverskottet?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav earlydayminer » 2012-10-18 1:21:19

Överskott var fel begrepp, hög nivå passar bättre.

Först och främst bygger jag muskler väldigt lätt, min kropp ger mycket god och snabb respons på träning. Jag har ganska hög sexdrift och känner mig väldigt brunstig, men rent psykologiskt är det inte så att jag måste ha sex. Skallighet och hårig på ställen jag inte trivs med som jag ansar.

Visst spelar genetik sin roll, men fortfarande.

Jag KAN ha ett som anses vara ett ganska traditionellt feminint beteende (mycket för blommor, för söta ankungar som försöker ta sig fram etc), men när mitt manliga kommer fram så blir jag riktigt traditionellt manlig (social klumpig, dominant).

Nu låter det som jag har humörssyndrom av något slag. Jag är inte alls svängig i mitt humör, men jag försöker påpeka extrema sidor av båda könen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Wine » 2012-10-18 9:31:59

earlydayminer skrev:Det finns olika tecken på det, men överskott är kanske fel ord. "Hög nivå" är ett bättre alternativ. Tror ni VC går med på att kolla upp det utan resonligt skäl? Man nyttjar ju ändå resurser enbart av nyfikenhet.


Jag tror inte att de går med på att kontrollera det enbart på grund av din egen nyfikenhet om det i övrigt inte orsakar lidande på något sätt och det verkar ju bara vara vid brist eller låga nivåer som det kan orsaka ett lidande men du kan ju alltid fråga. Fick du inte lämna blodprover i samband med din NPF-utredning? Om du fick göra det kan du ju be att få utskrivet resultaten på dina blodprover från utredningen. I samband med min utredning togs bl.a. följande prover, S-SHBG, S-Testosteron, S-Testosteron bioakt förutom en mängd andra som exempelvis S-Kortisol, S-TSH, S-T4, S-T3, P-Glukos m.m.

Här kan man läsa mer om olika provtagningar och exempelvis testosteron, referensintervall m.m.:

http://www.karolinska.se/Karolinska-Uni ... eter/Kemi/

Testosteronbrist – utredning och behandling
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Wine » 2013-04-16 9:28:53

En studie har visat att hormoner kan ha stor betydelse under fostertiden, vårt beteende handlar inte bara om uppfostran, testosteronnivåerna i moderlivet påverkar hur hjärnan utvecklas, vårt sätt att tänka och vår personlighet, avsnitt 14, ca 37 minuter och 4 sekunder in i klippet:

SVT - Vetenskapens värld

Det finns tusentals med studier som gjorts på andra arter som visar att om man manipulerar testosteronnivåerna under fosterutvecklingen så påverkar det hjärnans utveckling och därmed beteendeskillnader över en livscykel mellan män och kvinnor. Nivåerna av testosteron i moderlivet påverkar både apor och människor.

I två nyligen utförda studier har man tittat på normalvariation, i ena fallet har man mätt moderns testosteronnivåer under graviditeten och man har även tittat på testosteronnivåerna i fostervattnet och i båda fallen visade det sig att ju högre testosteronnivå fostret exponerades för desto mer typiskt manligt beteende kunde man se i barndomen.

En forskargrupp i Cambridge har studerat hjärnorna på åttaåringar med hjälp av magnetkamera. Forskarna såg att låga testosteronnivåer innebar att en viss del av hjärnbalken var större på vänster sida än på höger. Denna studie är en av de första studier där man har kunnat koppla fysiska skillnader i hjärnan till testosteronnivåer i moderlivet.

Avsnittet sändes måndag 15 april 2013 kl. 20.00.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav kiddie » 2013-04-16 10:43:17

På vänstra handen har jag någon millimeter längre pekfinger än ringfinger. På vänstra handen är det tvärtom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Wine » 2013-04-16 10:49:25

kiddie skrev:På vänstra handen har jag någon millimeter längre pekfinger än ringfinger. På vänstra handen är det tvärtom.


Jag antar att du menar högra handen i den andra meningen där det är tvärtom?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav kiddie » 2013-04-16 11:45:03

Nä, vaddå... 2 vänsterhänder det är därför jag är så klumpig.

(Jo... andra meningen vad högra handen ju!)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Autismsmurfen » 2013-04-16 14:32:14

Vänster: 0,96
Höger: 0,98
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Banzai » 2013-04-16 16:26:18

Mätte om och mätte rätt denna gång (missade vart ifrån man skulle mäta), jag är halvautist; vänster hand - pekfingret är längre än ringfingret, höger hand - ringfingret är längre än pekfingret. :-)005
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Gafsan » 2013-04-16 19:09:52

Angående testosteronhalter så är det viktigt att komma ihåg att 2D:4D digit ratio påverkas av hur hormonhalterna är när man är foster och jag är lite osäker på hur kopplingen ser ut mellan dessa hormonnivåer och hormonnivåerna i vuxen ålder.

I fall det finns en sådan koppling så skulle man förvänta sig att en förhållandevis stor andel av de kvinnliga aspergarna skulle lida av hyperandrogenism (vilket bl.a. yttrar sig i fertilitetsproblem, acne, manlig hårväxt och tendens till bukfetma). Detta har jag aldrig hört talas om, och det gör mig lite skeptisk.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Autismsmurfen » 2013-04-18 15:34:33

Gafsan: Hormonhalterna under fosterstadiet skall tydligen påverka hur hjärnan utvecklas, så det kan mycket väl påverka en individs beteende i vuxen ålder.

Jag läste förresten lite om savanter, och en del tror att orsaken till att en del blir savanter är för att hjärnhalvorna inte vuxit ihop, vilket de gör relativt sent på barn i magen. Anledning till att det finns fler män som är savanter, är därför för att testosteron hämmar hjärnans mognad en aning, vilket leder till att män löper större risk för att födas med hjärnhalvor som inte har vuxit ihop helt. Ganska intressant...
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav Pingla95 » 2017-04-21 16:40:44

Jag förstår inte något av hur mätningen på händerna ska gå till?
Kan någon förklara?
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)

Inläggav ankhh » 2017-04-21 17:18:12

Pingla95 skrev:Jag förstår inte något av hur mätningen på händerna ska gå till?
Kan någon förklara?

Se andra länken i trådens första post: scanna handen (kräver förstås scanner/kopieringsmaskin) och mät sedan, kort sagt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in