Påpekande om stavning m m...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Påpekande om stavning m m...

Inläggav Sam » 2008-11-04 14:52:40

Jag är en av de här inne som har dyslexi, vilket gör att det ställer till det för mig ibland, när jag ska skriva. Ofta har jag hjälp av de stavnings program som finns, trots detta blir det fel ibland, på olika sätt.

Väldigt ofta så får vi våra brister påpekade för oss. Att ha dyslexi kan vara ett otroligt känsligt område för många.

För ett par år sedan hade jag troligen inte vågat skriva något mer här inne efter ett påpekande, om att jag tex hade stavat fel, kastat om ord osv...

Jag vet inte hur andra tar ett påpekande, men jag skulle uppskatta om det påpekades mindre. Hjälp oss genom att stava ordet rätt när du svarar på inlägget och kanske använder ordet i ditt svar .
Så länge som man förstår vad det står och menas, så skulle jag uppskatta att den här typen av rättelser undviks
För min del, så är det viktigaste att alla ska våga skriv här inne, än att det är rättstavat.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Inger » 2008-11-04 15:07:30

Om jag fattar att någon har dyslexi så skulle det aldrig falla mig in att rätta den personen. (Att du skulle ha det hade jag aldrig gissat.)

Det är främst när någon som inte har dyslexi skryter om hur smarta de är som vissa av oss får svårt att motstå frestelsen att korrigera.

Annars är ju det viktiga att man fattar vad ordet betyder än att det är rättstavat och håller förstås med om att det viktiga är att alla vågar skriva.

Men ibland vill man bara vara hjälpsam och informera. Jag inbillade mig att naturliga språkpoliser var mer tolererade bland aspergare än i övriga samhället eftersom språkpedanteri kan vara en del av syndromet för många?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav DodeN » 2008-11-04 15:23:09

jag stör mig väldigt mycket på att få påpekanden hela tiden om min stavning. Jag har jättesvårt att få ihop vissa ord och sådant och många gånger så får jag pm om "sådär ska man inte stava" osv. Inte en enda gång har någon frågat om jag har dyslexi eller om jag bara skiter i att anstränga mig.

Här har jag inte fått något sådant påhopp men på andra sidor. En gång fick jag 3 olika pm på 1 vecka från folk som "ville hjälpa till" men som skrev saker svårbegripligt och förutsatte att jag skulle lära mig en sak bara jag läst vad dem skrev. Har jag inte lärt mig språkregler och stavning under mina 27 år lär jag inte göra det på 1 minut för att någon skriver ett pm.

Sen förstår jag att man ibland vill "sätta dit" folk som säger att dem är bäst och kan allt men inte klarar av att stava rätt men varför får inte personer med läs och skrivsvårigheter vara överlägsna idioter ibland också?

Dyslexi är inget man lätt ser att någon har om man inte följer personen IRL eller läser mycket av det den skriver. Få tror att jag har det men få personer ser hur mycket energi det krävs att få allt rätt. Så man ska inte förutsätta att någon inte har dyslexi för att den faktiskt kan skriva rätt ibland. Finns ju rättstavningsprogram och annat.

Bra att du tog upp det Sam.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Inger » 2008-11-04 15:41:12

Om några av er har dyslexi och är känsliga för påpekanden så är det ju bra att ni meddelar detta så att man vet.

Hade också kunnat göras t ex i min tråd om Dyslexi. (Eftersom så få svarade jakande i den trodde jag att dyslexi inte var särskilt vanligt på detta forum.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Sam » 2008-11-04 15:54:36

Inger skrev:
Om några av er har dyslexi och är känsliga för påpekanden så är det ju bra att ni meddelar detta så att man vet.


Riktigt så lätt är det inte, även om jag skulle önska det.
Som sagt, det är känsligt för många. Troligen gör många allt, för att det inte ska märkas. Vi anstränger oss mer, än vad som vi är hjälpta av, precis som med vår AS.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav DodeN » 2008-11-04 16:02:47

Men varför ska man behöva meddela det? Ska det finnas en lista där man innan man blir medlem läser om alla funktionshinder folk har för att kunna ta hänsyn till det?

Med känslig så menar jag alla de personer som skriver pm ungefär "jag har läst att du inte kan stava rätt och har svårt att stava till "hund" det är jobbigt att läsa när du inte stavar rätt och jag är en språkpolis så jag tänkte hjälpa dig" och sen skriver man med 300 stavningsregler för att stava till ordet hund eller vad det nu är som man inte stavat rätt till.

Efter detta så kommer det påpekanden varje gång som jag inte stavat rätt till det ordet personen påpekade om.

Så vanliga SNÄLLA kommentarer om att man inte stavar ett ord eller flera ord rätt och där ordet skrivs rätt är helt ok. När man inte förutsätter att jag ska stava helt rätt i fortsättningen bara för att någon rättade en gång.

Lika lite som man vill få påpekanden om att man vid AS kanske har svårt att förstå ironi lika lite vill dyslektiker få höra hela tiden att de har svårt att stava. Bägge grupperna av människor är troligen väl medvetna om sina svårigheter


Det handlar om respekt att kanske tänka ett steg längre ibland. Innan man retar sig på att någon inte stavar helt gramatiskt rätt så kanske man ska tänka på om det beror på något eller att personen bara helt enkelt är för lat för att bry sig.

Vet inte om det är något som kommer mer och mer, att man vågar stå mer för att man har dyslexi och inte är dum i huvudet men samhället inte har fattat hur många som det faktiskt rör sig om. Precis som med de flesta funktionshinder. Fast på det här forumet har jag upplevt att man har större respekt än på vissa andra forum jag hänger på, kanske har att göra med att folk här har egna funktinshinder och ibland förstår att det kan vara osynligt.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav geocache » 2008-11-04 16:18:14

Hej Sam!

Jag funderar på en sak: hur vi som inte har dyslexi "lättast" hjälper när en dyslektiker inte stavar rätt, utan att "såra" den personen... skriva parentes omkring det felstavade ordet, och skriva ordet rättstavat meddetsamma efter parentesen, eller bara skriva ordet rättstavat och fetmarkera det?

Det är kanske förresten olika för olika personer med dyslexi? Hur föredrar du själv att vi gör?

Jag har förresten sedan tiotalet år en bekant som har dyslexi, så lite grann förståelse har jag hur det är att vara dyslektiker.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Sam » 2008-11-04 17:02:55

Att var "språkpolis" när det gäller sina egna inlägg är helt ok, men jag skulle iaf uppskatta att det stannade där.
För min del ser jag helst att man inte påpekar det överhuvud taget. Om inte det jag skrivit är helt oförståligt, isf är det helt ok att fråga vad jag merar.
Om det däremot handlar om gemensamma uttalande eller dokument så anser jag att det är nödvändigt och ok att rätta.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav kakmonstret » 2008-11-04 18:15:28

Håller helt med om att det viktigaste är vad man skriver inte hur! Man ska ju inte vara rädd för att skriva. Jag har fått ett påpekande det tyckte jag var lite roligt. Men jag har inte dyslexi utan skriver fort på tröga tangenter och så skickar jag utan större efterkoll.

Är det ett problem här inne att folk påpekar stavning hos andra? Har det med AS att göra, nån som vet?
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Sam » 2008-11-04 19:19:48

Ett problem vet jag inte om jag skulle vilja kalla det.
Men det händer med jämna mellanrum. Jag både tycker att det är ett otrevligt sätt och är fruktansvärt onödigt eftersom det kan bero på orsaker som den berörda inte kan göra något åt.

Numera är jag betydligt känsligare, vad det gäller min dyslexi, än vad jag är när det gäller min AS
Om det har med AS att gör har jag ingen aning om, men vad jag tror och hört så är dyslexi inte helt ovanligt i samband med NPF diagnoser.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Alien » 2008-11-04 19:21:48

Det kan vara typiskt aspigt att lägga märke till felstavningar, grammatiska fel etc och påpeka det.

Ibland kan det bli roliga felskrivningar (tycker jag som har lite torr humor). Får man skoja om det?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lakrits » 2008-11-04 19:27:30

Stavfel är ju olika viktiga beroende på i vilka sammanhang de uppkommer och vilka som tilltalas. I en forummiljö som denna är det nog inte så viktigt att allting är perfekt. Men i vissa fall kan t.ex. användningen av talspråk i ett skrivet inlägg bara röra till det och göra det svårare att få fram det budskap som önskas.

I skidåkning däremot, är stavfel nästan alltid av ondo.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Sam » 2008-11-04 19:30:29

Alien skrev:
Ibland kan det bli roliga felskrivningar (tycker jag som har lite torr humor). Får man skoja om det?


För min del så kan jag tycka det är ok :lol: OM det inte är helt uppenbart att den andra kan ta illa vid sig av det. Så det som avgör är väl mer vad det handlar om .
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Joosen » 2008-11-04 19:37:24

Lakrits skrev:Stavfel är ju olika viktiga beroende på i vilka sammanhang de uppkommer och vilka som tilltalas. I en forummiljö som denna är det nog inte så viktigt att allting är perfekt.

Jag kontrollerar flera gånger när jag lämnar in ett skolarbete eller skriver en CV, men på ett internetforum känns det faktiskt inte lika viktigt. Det stör mig när folk börjar kommentera meningsuppbyggnaden i t.ex. ett inlägg i en debattråd istället för att fokusera på sitt motargument. Jag kan få hjärnsläpp ibland när jag skriver, och då skiter jag i att hitta rätt ord eller få dem på rätt ställe i meningen. Jag pratar så slarvigt IRL ändå, om jag satt och försökte få varje ord rätt skulle jag aldrig få det jag ville säga sagt.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav Lime » 2008-11-04 19:41:29

För mig är det känsligt att få påpekanden om hur jag stavar och uttrycker mig, har en släng av dyslexi och tycker det är skitjobbigt med dyl kommentarer. :cry:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Zombie » 2008-11-04 19:59:03

Lakrits skrev:Stavfel är ju olika viktiga beroende på i vilka sammanhang de uppkommer och vilka som tilltalas. I en forummiljö som denna är det nog inte så viktigt att allting är perfekt. Men i vissa fall kan t.ex. användningen av talspråk i ett skrivet inlägg bara röra till det och göra det svårare att få fram det budskap som önskas.

I skidåkning däremot, är stavfel nästan alltid av ondo.

... eller i nattorientering.

Nåja.

*Är alldeles för språknördaspig för att kunna avstå från att språkulera då och då. Ska dock försöka skärpa mig med hänsyn och lyhördhet, för självfallet har man samma rätt att skriva och posta hur man än klarar det. Och lika självfallet kan sådant vara fruktansvärt känsligt.*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-04 20:51:49

> Övriga ämnen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2008-11-04 20:59:33

DodeN skrev:Men varför ska man behöva meddela det? Ska det finnas en lista där man innan man blir medlem läser om alla funktionshinder folk har för att kunna ta hänsyn till det?

Självklart behöver man inte göra en lista över sina funktionshinder om man inte vill, men då kan man väl inte heller rimligen räkna med att andra ska ta hänsyn till något de inte känner till?

Hänsyn är dessutom inget man kan kräva, bara be om och hoppas på andras förståelse och tolerans. Nu när offentliggjort era önskemål här så ökar förstås chansen att ingen språkpolisar sig på just era inlägg (om det till äventyrs skulle finnas anledning, vilket jag inte sett något av ännu).

DodeN skrev:Med känslig så menar jag alla de personer som skriver pm ungefär "jag har läst att du inte kan stava rätt och har svårt att stava till "hund" det är jobbigt att läsa när du inte stavar rätt och jag är en språkpolis så jag tänkte hjälpa dig" och sen skriver man med 300 stavningsregler för att stava till ordet hund eller vad det nu är som man inte stavat rätt till.

Efter detta så kommer det påpekanden varje gång som jag inte stavat rätt till det ordet personen påpekade om.

Så vanliga SNÄLLA kommentarer om att man inte stavar ett ord eller flera ord rätt och där ordet skrivs rätt är helt ok. När man inte förutsätter att jag ska stava helt rätt i fortsättningen bara för att någon rättade en gång.

Om någon talar om att den är dyslektiker så brukar i alla fall jag inte envisas att personen ska stava rätt. Inte ens av icke-dyslektiker som bara är outbildade väntar jag mig att de ska ta till sig ev råd de fått utan blir snarare glatt överraskad om det i enskilda undantagsfall skulle inträffa. Få verkar ha förmåga att ändra ett skrivmönster de redan etablerat så därför förväntar jag mig aldrig det.

DodeN skrev:Lika lite som man vill få påpekanden om att man vid AS kanske har svårt att förstå ironi lika lite vill dyslektiker få höra hela tiden att de har svårt att stava. Bägge grupperna av människor är troligen väl medvetna om sina svårigheter.

Ja. Därför brukar jag bara språkpolisa mig mot folk jag tror inte har dyslexi.

Det handlar om respekt att kanske tänka ett steg längre ibland. Innan man retar sig på att någon inte stavar helt gramatiskt rätt så kanske man ska tänka på om det beror på något eller att personen bara helt enkelt är för lat för att bry sig.

Jag utgår aldrig från att någon skulle vara "för lat för att bry sig". Detta är ett forum för NPF! Däremot finns många i den yngre generationen som helt enkelt inte fått lära sig hur man använder de och dem o dyl, och i de fallen vill somliga av oss bara ge dessa en chans att lära sig om de vill. Tipsen är förstås helt frivilligt att följa. Själv lär jag mig av att bli rättad och uppskattar när någon tar sig besväret att upplysa mig om något jag missuppfattat.

DodeN skrev:Vet inte om det är något som kommer mer och mer, att man vågar stå mer för att man har dyslexi och inte är dum i huvudet men samhället inte har fattat hur många som det faktiskt rör sig om. Precis som med de flesta funktionshinder. Fast på det här forumet har jag upplevt att man har större respekt än på vissa andra forum jag hänger på, kanske har att göra med att folk här har egna funktinshinder och ibland förstår att det kan vara osynligt.

Jag är väl naiv som vanligt men jag trodde dyslexi var så väl etablerat som funktionshinder även i den 'vanliga världen' att det inte längre var något att skämmas för och försöka dölja? Jag har i alla fall all respekt för dyslektiker - som liksom aspergare ofta är desto mer briljanta på annat än just stavning, eller får jobba desto hårdare för att kompensera, vilket ofta är en bedrift i sig. Som Jay Leno t ex, som varje morgon får spendera timmar på att lära sig sina stand up-monologer utantill för att han är dyslektiker (av den typen som har svårt att läsa snabbt i realtid). Sånt imponerar verkligen på mig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-11-04 21:00:47

Glömde skriva dit en bisats jag tänkte:
Zombie skrev:
Lakrits skrev:Stavfel är ju olika viktiga beroende på i vilka sammanhang de uppkommer och vilka som tilltalas. I en forummiljö som denna är det nog inte så viktigt att allting är perfekt. Men i vissa fall kan t.ex. användningen av talspråk i ett skrivet inlägg bara röra till det och göra det svårare att få fram det budskap som önskas.

I skidåkning däremot, är stavfel nästan alltid av ondo.

... eller i nattorientering.

.. så att man inte tappar den. ( :oops: )
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2008-11-04 21:02:28

Zombie skrev:Glömde skriva en bisats jag tänkte:
Zombie skrev:
Lakrits skrev:Stavfel är ju olika viktiga beroende på i vilka sammanhang de uppkommer och vilka som tilltalas. I en forummiljö som denna är det nog inte så viktigt att allting är perfekt. Men i vissa fall kan t.ex. användningen av talspråk i ett skrivet inlägg bara röra till det och göra det svårare att få fram det budskap som önskas.

I skidåkning däremot, är stavfel nästan alltid av ondo.

... eller i nattorientering.

.. så att man inte tappar den. ( :oops: )

Tja, jag trodde att du menade stavarna i ögonen (stavar och tappar, du vet), så det gjorde inte så mycket ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2008-11-04 21:09:05

Lime skrev:För mig är det känsligt att få påpekanden om hur jag stavar och uttrycker mig, har en släng av dyslexi och tycker det är skitjobbigt med dyl kommentarer. :cry:

Bra att du berättar det eftersom du givit olika besked ang detta, utan att riktigt tala om hur du upplevt det. När du fick ett par ord rättade så hade du dyslexi, sen när jag startade en röstningstråd om dyslexi så skrev du i den att du inte hade det, trots att "lindrig" fanns med som alternativ. Nu har du "en släng av dyslexi". Är det det här sista som gäller nu? Och du är glad om du slipper stavningstips i fortsättningen? I så fall ska i alla fall jag gärna respektera det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lime » 2008-11-04 22:05:37

Har inte gjort nått test så jag fått det bekräftat med jag märker att jag stavar fel och glömmer bokstäver ibland, så "lindrig" är väl mer korrekt.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav HellviHumle » 2008-11-04 22:57:52

Jag upplever inläggen här som relativt rättstavade. Faktiskt! För den som vill se skräckexempel så gå in på Familjeliv. Där finns alla varianter på stavning. Om så många har dyslexi som det ibland görs gällande där, då har nog 25% av den svenska befolkningen allvarlig dyslexi.
Jag hör dessvärre till de som får spunk av felstavade och särskrivna ord. Försöker i det längsta sitta på händerna för att inte skriva nå't om det.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Re: Påpekande om stavnig mm...

Inläggav oscar » 2008-11-05 0:01:34

Sam skrev:Jag är en av de här inne som har dyslexi, vilket gör att det ställer till det för mig ibland, när jag ska skriva. Ofta har jag hjälp av de stavnings program som finns, trots detta blir det fel ibland, på olika sätt.

Väldigt ofta så får vi våra brister påpekade för oss. Att ha dyslexi kan vara ett otroligt känsligt område för många.

För ett par år sedan hade jag troligen inte vågat skriva något mer här inne efter ett påpekande, om att jag tex hade stavat fel, kastat om ord osv...

Jag vet inte hur andra tar ett påpekande, men jag skulle uppskatta om det påpekades mindre. Hjälp oss genom att stava ordet rätt när du svarar på inlägget och kanske använder ordet i ditt svar .
Så länge som man förstår vad det står och menas, så skulle jag uppskatta att den här typen av rättelser undviks
För min del, så är det viktigaste att alla ska våga skriv här inne, än att det är rättstavat.


Jag förstår inte varför folk tar rättelser som något dåligt, förutom om det är sådana framförda med dålig stil. Men det hela är ju förstås en smaksak, och det är ju superlätt att respektera om personen framför en sådan önskan, som du gjort nu. :)

(som redan nämnts är du inte den första man skulle gissa på heller, det är inte bara något folk säger)
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 16:32:55, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in