Ovanliga sjukdomar eller diagnoser

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav KranzFafka » 2020-05-01 10:01:10

Hortons huvudvärk
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hortons_huvudv%C3%A4rk
https://hortonshuvudvark.com/

Smärtan är i regel halvsidig med centrum bakom ögat och är mycket intensiv och skärande. Det kan kännas som att ögat trycks ut från huvudet. Vid smärtattacker kan svimning förekomma på grund av smärtchocken. Graden av smärta som upplevs under ett anfall är påfallande större än andra huvudvärksanfall (såsom till exempel migrän) och kan väcka en person från djup sömn. Huvudvärken har även kallats "suicide headache" (självmordshuvudvärk) på grund av den rent olidliga smärtan den drabbade upplever och för att det finns fall då detta drivit personen ifråga till att begå självmord[1]. Kvinnliga patienter har beskrivit smärtan som mycket svårare än den vid en förlossning[2]. Hortons huvudvärk har i vissa texter blivit beskriven som det svåraste smärttillståndet som en människa kan uppleva. Vid en attack är det vanligt att patienten vankar av och an eller sitter upprätt och trycker händerna mot tinningarna. Att lägga sig ner gör ofta att smärtan blir ännu värre.
KranzFafka

Anslöt: 2019-12-29

Inläggav Kahlokatt » 2020-05-01 11:28:36

Följer en kvinna på Twitter som har Hortons. Hon får anfall då hon svimmar av smärta. Tycker så jäkla synd om henne.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Zia1985 » 2020-05-01 11:53:26

Jag har/har haft Hortons. (Har dock ingen diagnos)
Kommer ihåg mitt första anfall, var 12 eller 13 år. Plötsligt fick jag sådan smärta i högra delen av huvudet att jag började kräkas, sen föll jag ihop. Mamma sa att det var migrän och så var det inte mycket mer med det efteråt.
Sen hade jag såna attacker (fast utan att kräkas och kollapsa) 1-2 ggr per år, alltid på våren och/eller hösten, i över ett decennium. Den sista attacken var för ca 7 år sen, den minns jag också väldigt väl. Den kom under väldigt tidig morgon, det var som att glida in och ut ur medvetande under (vad som kändes som en evighet) några timmar men vid något tillfälle hade jag lyckats öppna fönstret (min säng låg direkt under ett fönster) och även om det var februari och svinkallt ute så kändes den friska och kalla luften som svepte in över mig som en frälsning. Det var som att den friska luften försiktigt (men väldigt långsamt), en efter en, tog bort alla vassa föremål som åkte fram och tillbaka i höger sida av huvudet och trycket bakom höger öga avtog även det.
Kommer ihåg att jag kände en väldig tacksamhet för den friska luften innan jag somnade av ren utmattning när smärtan blivit försumbar.

Hoppas jag aldrig behöver uppleva detta igen!
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav Kahlokatt » 2020-05-14 20:47:02

Uppvaknanden (Awakenings), med Robin Williams i rollen som läkaren Oliver Sacks, är en av de mest gripande filmer jag har sett. Den bygger på den sanna berättelsen om hur en grupp patienter som sedan 1920-talet varit fast i ett zombieliknande tillstånd, plötsligt kunde väckas till liv med levodopa. Sorgligt nog var effekterna ganska kortvariga.
978-1-4939-0384-9_5_Fig4_HTML.jpg

Sacks patienter led av en märklig sjukdom som kallas Encephalitis lethargica eller europeisk sömnsjuka (det har inget med afrikansk sömnsjuka att göra). Sjukdomen kan ha förekommit i Europa redan på 1500-talet, men beskrevs först 1917 av neurologen Constantin von Economo och patologen Jean-René Chruchet. Sjukdomen angriper hjärnan och gör vissa drabbade till levande statyer som varken kan tala eller röra sig. Mellan 1915 och 1926 drabbades nästan fem miljoner människor av sjukdomen, varav en tredjedel dog. Många av de överlevande gled in i ett letargiskt tillstånd - fullt medvetna, men oförmögna att göra någonting.

Symptomen på Encephalitis lethargica är hög feber, halsont, dubbelseende, försenad fysisk och mental respons, sömnstörningar och katatoni. I allvarligare fall förekommer abnorma ögonrörelser, muskelsmärta, darrningar, vokala tics, Parkinsonliknande rubbningar och t.o.m. psykos.
Vissa av de drabbade blev helt friska och kunde leva normala liv, men en stor del fick neurologiska eller psykiatriska skador. Vissa dog många år efter att sjukdomen hade slagit till.

Vad sjukdomen beror på vet man fortfarande inte, men efter epidemin på 1910-20-talen har inga nya epidemier dykt upp, utan bara enstaka fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2020-08-27 20:26:06

Jag bestämde mig för att kolla upp hur det har gått för några av de personer jag har skrivit om i den här tråden.
Juliana Wetmore, "flickan utan ansikte", är sjutton år nu och vill förmodligen bara leva ett så normalt tonårsliv som möjligt, så familjen verkar hålla sig borta från media.
635735964994361320-635732976168324974-0724-tyler-bone-condition-5.JPG

Cassidy Hopper, som föddes utan ögon och näsa, ser ut så här i dag.
index.jpg
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2020-08-27 20:49:51

"Sjöjungfruflickan" Milagros Cerrón dog sorgligt nog vid 15 års ålder. Hon skall ha fått en hjärnblödning.
KUBW3ER2DRG7XDPX3FWGSOWQEU.jpg

Tessa Evans, som föddes utan näsa, har genomgått operationer och har nu början till en näsa i alla fall...
nintchdbpict000374324589-e1514413035729.jpg
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2020-08-27 20:57:52

Lille Jaxon Buell, pojken som knappt hade någon hjärna men fantastiska ögon, dog vid fem års ålder.
jaxon-buell-tease-today-161110_b08990bfbc7add3d7e08b3fcde00a8ff.fit-760w.jpg

Darina Shpengler, den ryska flickan som föddes utan läppar och haka, har varit i England och opererats. Nu ser hon ut så här.
ccelebrities0_PAY-Darina-Shpengler_5_reunited_The-Siberian-Times.jpg
Kahlokatt

Återgå till Intressanta intressen

Logga in