Otydligt/dåligt språk [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-07 3:05:17

Det är bra Abbis, tror vi förstår varandra lite bättre nu. Åtminstone i den här diskussionen... :wink:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-07 3:06:25

DIProgan skrev:
KrigarSjäl skrev:
Abbreviation skrev:Givetvis ska man inte varnas för att den obildade pöbeln inte följer med i ens resonemang. Det är inte bara de som kör med "raka rör och inget trams" (som de själva skulle uttrycka det) som ska få använda sig av att språk de känner fungerar ihop med den egna personligheten. Annars skulle vi alla få skriva på ett sätt som någon med utvecklingsstörning skulle förstå, eftersom det finns sådana på forumet. (Jag vet inte hur ni andra fungerar men jag är i alla fall nästintill inkapabel att ändra sättet jag skriver på.)

-Försöker du kalla mig obildad på något sätt?

I själva verket ligger det till så att min verbala överbegåvning gör att jag snabbt blir uttråkad av folk som inte kommer till saken.
Verbalt är jag snabbare än alla andra och orkar inte med människor som tar evigheter på sig för att komma fram till en poäng eller inte har ord nog för att kunna uttrycka sig.
Ett av skälen till att jag skär ner på vad jag kallar onödigt umgänge.

Ska du klaga på någon karaktärsbrist hos undertecknad är det alltså det du ska klaga på.

Men du är förstår anhängare av villfarelsen att snårigt uttryckssätt är lika med intelligens. Det är en direkt kvasiintellektuell föreställning vanligt förekommande hos människor med bildningskomplex och höga pretentioner.
I Lund vimlar det av dom. Lärare av den sorten är också svåruthärdliga; både hela och halva lektioner kan uppehålla sig kring EN aspekt av det man diskuterar.


Skrattade

Jaha, kul för dig Penntrollet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-07 7:22:25

Abbreviation skrev:
KrigarSjäl skrev:-Försöker du kalla mig obildad på något sätt?

Nej. Vid det här laget borde du ha lärt dig att jag inte förolämpar människor subtilt. Jag är fullt förmögen att förolämpa människor uttryckligen och rakt.

Vad är det med dig och det där förbaskade talstrecket? Varför har du alltid med det?

-Bra det.
Om jag ska bli förolämpad föredrar jag raka sådana och inte de där fega insinuationerna som det aldrig varnas för.

Talstrecket används då det känns talspråkligt.
Försöker skriva som jag snackar och inte författa små avhandlingar i min forumskommunikation.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Kanin » 2012-08-07 8:33:11

Även om ett rakt och koncist språk används, så anser jag att uttryck som "jag tycker", "enligt min erfarenhet" eller "för de flesta" inte bör glömmas bort. Utan dessa blir uttalanden ofta alltför kategoriska och uppfattas lätt som aggressiva.

KrigarSjäl skrev:Ja det gör ju det, när folk skriver väll istället för väl exempelvis. Väll är inte bara stavfel här utan ett helt annat ord. Det är som att skriva dugga istället för duga.

Det är just den typen av språk-/stavfel som stavningskontrollen inte klarar av och därmed är svåra att undvika för personer med dyslexi, även om de anstränger sig.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Wine » 2012-08-07 10:53:04

KrigarSjäl skrev:Det jag undrar är varför det aldrig varnats eller tillsagts för dåligt eller otydligt språk.

Det står ju också i reglerna att man ska uttrycka sig tydligt.


KrigarSjäl skrev:Men du är förstår anhängare av villfarelsen att snårigt uttryckssätt är lika med intelligens. Det är en direkt kvasiintellektuell föreställning vanligt förekommande hos människor med bildningskomplex och höga pretentioner.
I Lund vimlar det av dom. Lärare av den sorten är också svåruthärdliga; både hela och halva lektioner kan uppehålla sig kring EN aspekt av det man diskuterar.


Jag tycker också att det är en klar fördel att kunna uttrycka sig konkret och på ett sätt så att andra kan förstå, varför ska man krångla till det i onödan? Sedan förstår jag inte heller behovet av att använda en massa svordomar och grovt språk, vulgära uttryck o.s.v. Här är en till som har gjort en observation av hur inlägg är utformade:

Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Sigvard Lingh skrev:Det sägs i skrifterna att en aspergare är konkret och rakt på så sak.

Men här finns massor av texter med antydningar blandade med elakheter.

Hur många av de som skriver här, är egentligen själva aspergare?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav DIProgan » 2012-08-07 11:07:41

KrigarSjäl skrev:
DIProgan skrev:Skrattade

Jaha, kul för dig Penntrollet.


Jävligt koncis var jag och inte ett dugg kvasiintellektuell :lol:
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-07 11:17:09

Jovisst. Och har en penna uppkörd i hrmmm.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Abbreviation » 2012-08-07 19:46:38

KrigarSjäl skrev:-Bra det.
Om jag ska bli förolämpad föredrar jag raka sådana och inte de där fega insinuationerna som det aldrig varnas för.

Talstrecket används då det känns talspråkligt.
Försöker skriva som jag snackar och inte författa små avhandlingar i min forumskommunikation.

Ah, då är jag med. Har undrat över det länge men glömmer alltid av att fråga.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav nallen » 2012-08-07 23:53:28

Kanin skrev:Även om ett rakt och koncist språk används, så anser jag att uttryck som "jag tycker", "enligt min erfarenhet" eller "för de flesta" inte bör glömmas bort. Utan dessa blir uttalanden ofta alltför kategoriska och uppfattas lätt som aggressiva.

Jag tycker att de ofta ger intrycket att man inte riktigt tror på det man uttrycker eller att man allmänt svävar på målet och inte riktigt vill stå för det man skrivit.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Dagobert » 2012-08-07 23:58:46

nallen skrev:
Kanin skrev:Även om ett rakt och koncist språk används, så anser jag att uttryck som "jag tycker", "enligt min erfarenhet" eller "för de flesta" inte bör glömmas bort. Utan dessa blir uttalanden ofta alltför kategoriska och uppfattas lätt som aggressiva.

Jag tycker att de ofta ger intrycket att man inte riktigt tror på det man uttrycker eller att man allmänt svävar på målet och inte riktigt vill stå för det man skrivit.

Kanske det. Om man inte är tvärsäker så. Eller ser nyanser som du inte ser.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Iridia » 2012-08-08 1:40:32

Ja, för den som inte ser saker så svart-vitt faller det väl sig naturligt att inte heller uttrycka sig svart-vitt utan snarare att man ser det som hederligare att redovisa just nyanserna, variablerna, hur man kom fram till sin eventuella slutsats eller med brasklappar om den osäkerhet som finns inbyggt i det mesta.

För en svart-vit tänkare kanske nyanserna är i stort sett icke-existerande och då är det förstås lätt att tolka in alla möjliga motiv bakom uttryckandet av dessa nyanser, som inte nödvändigtvis behöver vara de man tror.

Motivet kan t ex kan vara att inte överförenkla frågor som i verkligheten är mycket komplexa och som kan se helt olika ut beroende på ur vilken synvinkel man betraktar dem. Eller att man blivit så missförstådd i hela sitt liv att man i förebyggande syfte vill försöka förklara och underbygga hur man tänker och inte bara pluttra ur sig en åsikt ryckt ur sitt sammanhang.

Visst kan det vara lite mer krävande att ta sig igenom någons gråskaleinlägg och hänga med i tankegångarna än att bara läsa ett par korta meningar utan några nyanser alls.

Men för gråskaletänkaren kan det vara lika plågsamt att behöva läsa färdiga favoritslogans som upprepas om och om igen utan någon som helst underbyggnad, eller svart-vita oneliners som inte har annat än rent underhållningsvärde, om ens det, när man diskuterar svåra och viktiga frågor.

Och då triggas nyanseringsbehovet ännu mer, medan samma person i sällskap med andra gråskaletänkare vet att dessa redan ser nyanserna och därför inte känner sig nödgad att verbalisera dem.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-08 2:49:37

nallen skrev:
Kanin skrev:Även om ett rakt och koncist språk används, så anser jag att uttryck som "jag tycker", "enligt min erfarenhet" eller "för de flesta" inte bör glömmas bort. Utan dessa blir uttalanden ofta alltför kategoriska och uppfattas lätt som aggressiva.

Jag tycker att de ofta ger intrycket att man inte riktigt tror på det man uttrycker eller att man allmänt svävar på målet och inte riktigt vill stå för det man skrivit.

Så kan jag också tycka ibland, faktiskt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-08 2:56:30

Iridia skrev:Ja, för den som inte ser saker så svart-vitt faller det väl sig naturligt att inte heller uttrycka sig svart-vitt utan snarare att man ser det som hederligare att redovisa just nyanserna, variablerna, hur man kom fram till sin eventuella slutsats eller med brasklappar om den osäkerhet som finns inbyggt i det mesta.

För en svart-vit tänkare kanske nyanserna är i stort sett icke-existerande och då är det förstås lätt att tolka in alla möjliga motiv bakom uttryckandet av dessa nyanser, som inte nödvändigtvis behöver vara de man tror.

Motivet kan t ex kan vara att inte överförenkla frågor som i verkligheten är mycket komplexa och som kan se helt olika ut beroende på ur vilken synvinkel man betraktar dem. Eller att man blivit så missförstådd i hela sitt liv att man i förebyggande syfte vill försöka förklara och underbygga hur man tänker och inte bara pluttra ur sig en åsikt ryckt ur sitt sammanhang.

Visst kan det vara lite mer krävande att ta sig igenom någons gråskaleinlägg och hänga med i tankegångarna än att bara läsa ett par korta meningar utan några nyanser alls.

Men för gråskaletänkaren kan det vara lika plågsamt att behöva läsa färdiga favoritslogans som upprepas om och om igen utan någon som helst underbyggnad, eller svart-vita oneliners som inte har annat än rent underhållningsvärde, om ens det, när man diskuterar svåra och viktiga frågor.

Och då triggas nyanseringsbehovet ännu mer, medan samma person i sällskap med andra gråskaletänkare vet att dessa redan ser nyanserna och därför inte känner sig nödgad att verbalisera dem.

Nej, man behöver inte presentera hur man tänkt. Det är då det blir långrandigt och tjatigt.
Det är frukterna av det man tänkt som är intressanta och resten är ren filosofi man bör spara till sin avhandling.

Det är inte intressant att se långa resonemang om aspekter och sidoaspekter och därtill reservationer för aspekterna i texterna.
Ärligt talat är det en ren plåga.
Inlägg som svävar på målet är ofärdiga inlägg.

Spott ut & kläm fram. Sluta vela som en konflikträdd kallskänka.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Iridia » 2012-08-08 3:38:02

Det är så DU vill ha det. Det enda du kan göra är att önska det, du kan aldrig kräva det.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-08 3:43:04

Nej jag kan inte kräva det. Men jag kan framföra det som tips på hur man skriver vettigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Iridia » 2012-08-08 3:50:57

Visst, men har du inte gjort det tillräckligt nu? Har det hjälpt?

Noterade du sista stycket om att överdriven svart-vithet kan trigga överdriven nyansering (och kanske vice versa)?

Önskar du mer svart-vithet från andra - uttryck dig själv mer nyanserat i kontroversiella frågor (så kan ni båda närma er mitten) är mitt tips. Man kan (förargligt nog) inte förändra någon annan än sig själv.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-08 3:53:19

-Hur fan ska man kunna uttrycka sig nyanserat om SD eller likhetsfeminism när man vet att det är käpprätt åt helvete?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav Kanin » 2012-08-08 7:32:54

KrigarSjäl skrev:-Hur fan ska man kunna uttrycka sig nyanserat om SD eller likhetsfeminism när man vet att det är käpprätt åt helvete?

Genom att inse att oavsett hur säker du är, så är det åsikter som bygger på dina specifika kunskaper och erfarenheter, och andra personer med andra kunskaper, erfarenheter och tankesätt kommer fram till andra slutsatser och har lika stor rätt till sina åsikter. Ingen innehar all fakta och alla svar.

Om du i ett politiskt uttalande framställer din åsikt som absolut odiskutabel sanning (och därmed underförstått dömer ut alla meningsmotståndare som idioter), så leder det till starka upprörda reaktioner och diskussionen löper stor risk att urarta.


nallen skrev:Jag tycker att de ofta ger intrycket att man inte riktigt tror på det man uttrycker eller att man allmänt svävar på målet och inte riktigt vill stå för det man skrivit.

Ett uttalande som
"Alla med Asperger är fula!"
är uppenbart en grov generalisering som åtminstone begränsas av personens estetik och umgängeskrets, och blir mer korrekt om personen istället säger
"Jag tycker att alla personer med Asperger jag har träffat är fula."
(även om det fortfarande inte är snällt att säga att personer är fula)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav DIProgan » 2012-08-08 8:25:17

Rätt är något man tar sig och den som inte gör det kommer bli utnyttjad och nedgjord.

Man diskuterar inte med idioter man låter halvidioterna övertyga dem istället. Rätt person på rätt plats.
Senast redigerad av DIProgan 2012-08-08 8:36:36, redigerad totalt 2 gånger.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-08 8:30:53

Kanin skrev:
KrigarSjäl skrev:-Hur fan ska man kunna uttrycka sig nyanserat om SD eller likhetsfeminism när man vet att det är käpprätt åt helvete?

Genom att inse att oavsett hur säker du är, så är det åsikter som bygger på dina specifika kunskaper och erfarenheter, och andra personer med andra kunskaper, erfarenheter och tankesätt kommer fram till andra slutsatser och har lika stor rätt till sina åsikter. Ingen innehar all fakta och alla svar.

Om du i ett politiskt uttalande framställer din åsikt som absolut odiskutabel sanning (och därmed underförstått dömer ut alla meningsmotståndare som idioter), så leder det till starka upprörda reaktioner och diskussionen löper stor risk att urarta.

-Ärligt talat skiter jag i 'starka upprörda reaktioner' om jag diskuterar med sverigedemokrater. Det är inte ok att tro på ett parti med med bevisat nazisamröre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Otydligt/dåligt språk [delad]

Inläggav mnordgren » 2012-08-14 17:49:18

KrigarSjäl skrev:Det jag undrar är varför det aldrig varnats eller tillsagts för dåligt eller otydligt språk.

Det står ju också i reglerna att man ska uttrycka sig tydligt.


Co-Admin:

Sent svar, men ändå:

Man kan inte utesluta att det skulle kunna bli aktuellt någon gång. Men det skulle i så fall måsta röra sig om ett extremt otydligt språkbruk och såvitt jag kan minnas har det aldrig varit aktuellt.

Extremt otydliga eller helt obegripliga inlägg skulle kunna leda till en reprimand med motiveringen att det är spam.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in