Ork och vilja att göra saker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ork och vilja att göra saker

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-11 10:02:25

Hej!

Jag har aldrig varit särskilt ordningsam och brukar städa bara när det absolut inte går att skjuta upp längre. Har inte heller haft varken ork eller uthållighet. Så för mig har städning varit den svåra biten.

Nu när jag går på Concerta har jag haft lättare att vilja börja göra saker. Dock upplever jag att dagarna går så fort, att jag inte hinner allt jag vill göra. Dessutom upplever jag att jag vill mer än kroppen orkar med.

Hur är det med er andra? Tycker ni att städning, tvätt, disk etc. är lätt att utföra eller är det motigt och jobbigt? Jag menar att de flesta NT tycker att städning är tråkigt, men de har ändå ett något så när prydligt hem utan för mycket damm och högar.

Hos de funktionshindrade jag har besökt som har AS eller utvecklingsstörning eller liknande är det som regel väldigt mycket prylar och relativt stökigt och ostädat. Så även hos oss. Men det gäller så klart inte alla. Har en teori om att NPF-personer har svårt att slänga och göra sig av med saker, och att det då blir mer svårstädat. Tala gärna om för mig om jag har fel.

Ni som är bra på att städa och hålla ordning, hur har ni gjort för att skapa rutiner?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav rapchic » 2008-06-11 10:26:29

jag har svåt med städning och disk eftersom
"sakerna bara faller ur händerna på mig" som folk säger
det kan vara bland annat för att jag glömmer var jag ska lägga dom eller vad jag höll på med. Om jag på morgonen tänker "å vad stökigt det är jag ska städa ikväll" inte f*n kommer jag ihåg det på kvällen.
Oftast är det min sambo (NT) som "drar" mig till det jag ska göra och han som håller reda på när det städades sist ("det var ju en vecka sen vi städade vi gör det imorgon" och han kommer ihåg det)

eftersom min sambo nästan är pedant så skulle jag gärna ha det enklare att städa men tacka vare att jag bor ihop med han har jag varit tvungen att bli lite bättre (och han har blivit lite stökigare).

en annan sak är att jag ä samlare, på allt, jag kan inte slänga saker ("men ååå den här pennan minns jag sen jag var liten den hade jag i lågstadiet deen kan jag inte slänga). vilket min smbo tycker är irriterande, särskilt efterson den pennan tex tar jag alldrig upp och kollar.
han däremot kan ta sig friheten att slänga/förstöra mina saker för "det var ju bara skräp" och då blir jag morr :evil: och han får en låång utskällning om att man inte rör andras saker
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav ASterix » 2008-06-11 10:35:09

Torsdagar är den stora städdagen :) .Varken jag eller min hustru tycker att städning är det roligaste vi vet, och för att det ändå skall bli gjort så har vi bestämt att torsdagar så städar vi, trots vånda och djupa suckar. Vi försöker benhårt att hålla oss till den rutinen, för skjuter vi upp städningen så är risken stor att det först blir städat nästkommande torsdag. Damsugningen är väl det moment som vi båda avskyr mest. Det mesta av disken tar kompisen "Bosch" så det är inget större bekymmer. Likaså tvätten. Vi kör nog i snitt en maskin per dag. Något som jag tycker är viktigt för att mäkta med städningen är att man ser till att alla prylar som man har hemma har en given plats i en låda, skåp eller dyligt, för annars är risken stor att man bara flyttar runt grejorna när man städar.
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2008-06-11 11:53:11

Hade vi inte några andra trådar om huruvuda man var slarver eller pedant, sparare eller kastare?

Har bara det jag behöver så nån riktig röra är knappast ens möjlig hos mig. För mig är 'röra' om det ligger nånting framme som egentligen ska stå i skåpet, eller om disken inte blev diskad nån dag.

Jag tycker inte precis det är toppenkul att städa men jag ogillar oordning mer än jag ogillar städning så jag brukar ha det hyfsat städat. Undantag om jag håller på och jobbar med något, då kan materialet få ligga framme tills jag är klar för om jag stoppar tillbaka det i skåpet så är det "out of sight, out of mind".

Kan också strunta i att dammsuga på ett par veckor då just dammsugning är det som tar emot mest. Brukar känna mig mer motiverad när jag väntar besök och passar på då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2008-06-11 12:04:41

Jag har boendestödjare som hotar med att se argt på mig om jag inte städar. lternativt ser andra besökare argt på mg om jag inte städar. <Det hjälper lite iallafall, förutom att jag tappar lusten att träffa folk... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav tahlia » 2008-06-11 12:12:19

Det beror på hur jag mår. Just nu mår jag oerhört dåligt, vilket då genast märks på att minsta lilla uppgift ter sig övermäktig.
Jag är pedant annars. Dammsuger varje dag, storstädar (lister, skåp, köksluckor, golv) varje torsdag (övervåningen) och fredag (nedervåningen). Just nu kämpar jag för att se en mening med att kliva ur sängen. Då ter sig städning rätt trivialt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2008-06-11 12:15:46

Det här med bristande ork att ta tag i saker och att ta initiativ att göra saker verkar vara ett mycket vanligt AS-problem. Somliga verkar ha med sig det i "startpaketet". Andra som jag hade hyfsat med ork när vi var unga men har tappat den med åldern, inte sällan drastiskt försämrad i samband med utbrändhet. Åter andra verkar ha och lyckas behålla ork även med stigande ålder (fast jag vet inte egentligen hur många gamlingar vi har här som har orken kvar). Det verkar i vart fall som att vi med AS har betydligt större problem med detta än folk i allmänhet.

Det där med att alla saker ska ha en given plats håller jag med om, men tyvärr är det inte alltid så lätt i praktiken. En gång i tiden var det nog så för de flesta saker hemma hos mig, undantag papper som tenderade att svämma över skrivbord och köksbänkar i brist på sorteringsork. Nu efter tio års utbrändhet och några år dessförinnan som jag försökte jobba trots enorm stress och bristande ork så svämmar lägenheten över av prylar som jag helt enekelt aldrig har orkat att hitta en hemvist för. Tyvärr gör det att städprojekt blir närmast oöverstigliga att ens dra igång.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-11 12:38:14

tahlia skrev:Det beror på hur jag mår. Just nu mår jag oerhört dåligt, vilket då genast märks på att minsta lilla uppgift ter sig övermäktig.
Jag är pedant annars. Dammsuger varje dag, storstädar (lister, skåp, köksluckor, golv) varje torsdag (övervåningen) och fredag (nedervåningen). Just nu kämpar jag för att se en mening med att kliva ur sängen. Då ter sig städning rätt trivialt.


Får man säga Krya på dig, eller låter det klämkäckt? Vill inte låta hurtig, men blev ledsen av ditt inlägg och hoppas det vänder för dig snart!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-11 15:24:11

Hej!

Bra tips detta med städdag. Har jag försökt hålla mig till i åratal. Även om det inte alltid blir så. Dock är det de dagliga rutinerna som är värst. Diska, torka undan, plocka undan och inte skapa högar. Men det går framåt, om än sakta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-11 16:53:25

Jag och mitt ex råkade aldrig hålla vårt hem i ett så bra skick så att vi vågade bjuda hem folk utan omsorgsfull planering. Det kändes som en begränsning. Nu har vi varsitt hem som vi inte vågar släppa in andra i....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:20:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav tahlia » 2008-06-12 14:07:58

alfapetsmamma skrev:Får man säga Krya på dig, eller låter det klämkäckt? Vill inte låta hurtig, men blev ledsen av ditt inlägg och hoppas det vänder för dig snart!


Krya på dig kan ses som klämkäckt, men inte när det uppriktigt menat, och jag tolkar dig som uppriktig. Så tack för omtanken. :)
Menade att svara tidigare, men min egen reaktion på dina enkla tre ord gjorde mig förvånad, och jag har medvetet undvikit att läsa dem igen.

Kan säga som så: Ditt "Krya på dig" betyder mycket för mig. Varför (eftersom jag inte träffat dig eller känner dig) vet jag inte än, men jag är tacksam. :)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:20:42, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav weasley » 2008-06-12 14:29:02

Varför är det så #€%" viktigt att städa egentligen?

Så länge man själv som bostadsinnehavare tycker det funkar borde väl ingen annan ha synpunkter, imho.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:20:42, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav mnordgren » 2008-06-12 14:37:11

Dammtorkning är inte min favoritsysselsättning. Det jag ogillar mest är att rensa ytor på diverse föremål för att kunna rengöra ytan. Helst vill jag kunna städa utan att flytta på nånting. Nä, ordning och reda är inte min grej. Jag tror inte det finns en enda vrå i min lägenhet där jag har så bra ordning som jag skulle vilja ha.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:20:44, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Dunderbar » 2008-06-12 16:52:13

För mig går det i perioder....
Då och då är jag väldigt duktig på att diska allting direkt, dammsuga en dag i veckan med mer.
Men sedan är vi ju två i vårt hem så det är inte helt samma press på att jag ska göra det själv.

Men jag vet ju att när jag mådde som sämst så var jag verkligen dålig på att städa, jag bodde i en etta och man fick nästan ta med en snorkel för att kunna komma in i min lägenhet.

Det är ju lättare att ha en garderob där man slänger in saker som man inte behöver....sedan kommer i och för sig en dag då garderoben öppnar sig själv för att det är för mycket skit i den, men men...*ler*
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 14:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-12 17:15:56

tahlia skrev:
Kan säga som så: Ditt "Krya på dig" betyder mycket för mig. Varför (eftersom jag inte träffat dig eller känner dig) vet jag inte än, men jag är tacksam. :)


Well, man kan väl bli ledsen, arg eller upplyft av att folk är dumma, elaka eller snälla alldeles oavsett om man känner dem eller det de gör/säger/tycker/låter bli att göra inte angår en direkt?

Sån är jag iaf, och jag blir såväl glad som ledsen här på AS-forum ofta, även om saker som skrivs inte angår mig direkt. Därför har jag inga problem alls att förstå om du blev yttepytte lite gladare en stund, för att nån önskar dig gott!

Jag saknar i mångt filter mellan huvud och mun, så såväl grodor som blommor flyger ut lite hursomhaver. Tur det inte BARA är grodor! ;)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in