Ord som fått en ny betydelse

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Kvasir » 2013-03-12 1:06:07

kiddie skrev:Nej, dammsugare hör inte dit, bara kylskåp och liknande som håller sig på plats.

Centraldammsugare? :-)063
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav kiddie » 2013-03-12 1:16:04

Neeeej, fråga inte sådana svåra saker! :-)056 :-)005
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Alien » 2017-11-20 18:19:09

Vi hade ju frukostrast när man åt mat i skolan, vi hade inte lunchrast.

Ett ord som "hemsk" har ju bytt betydelse totalt. Det kommer alltså från "hem" så betyder något som har med hemmet att göra, hemlikt. Men den som bara går hemma kanske blir slö och bakom, så "hemsk" fick den betydelsen. Sedan gled betydelsen till "dyster, otäck" och på 1800-talet betydde det som idag "skrämmande, förfärlig". På tyska betyder "unheimlich" ("ohemsk") förresten kuslig.

Kan även ordet "hemlig" komma från "hem"? Något som man bara talar om hemma, inte för omvärlden?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Dagobert » 2017-11-20 19:47:23

Alien skrev:Kan även ordet "hemlig" komma från "hem"? Något som man bara talar om hemma, inte för omvärlden?

Ja, enligt SAOB. https://svenska.se/saob/?id=H_0593-0247.h8Ni&pz=7 Klicka på Etymologi.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav antonius » 2017-11-20 21:02:44

grymt
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav antonius » 2017-11-20 21:09:14

nallen skrev:tyg

Wiki:

"Tygmateriel (eller enbart tyg), nära besläktat med krigsmateriel eller försvarsmateriel, är en svensk militär benämning på vapen, ammunition, fordon och signalmateriel m m till skillnad från förnödenheter, det vill säga materiel för förplägnad eller beklädnad m m som kallas intendenturmateriel. Således är uniformer av textilmaterial (det civila begreppet "tyg") ej tygmateriel, vilket ibland orsakar viss begreppsförvirring.

Begreppet tyg kommer från lågtyska tûch, som betyder 'don', 'utrustning'. Besläktat därmed är fornsvenska tygh med innebörd redskap, bohag, saker. Jämför verktyg, ridtyg och nattygsbord (även nattduksbord), ett bord för nattsakerna, som förr utgjordes av ljusstake, tändstickor m m.) Natt-tygsbordets tillbehör stearinljus och tändstickor räknas dock militärt till intendenturmaterielen."
antonius

Inläggav antonius » 2017-11-20 21:12:38

sprit(a)
antonius

Inläggav Alien » 2020-06-01 14:27:25

Ordet "sprit" kommer ju från latinets spiritus och franska esprit som betyder ande, själ; anda.

Sen förstår jag inte varför det idag betyder alkohol på svenska.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Vildsvin » 2020-06-01 14:47:26

Båda har tydliga ångor.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav slackern » 2020-06-01 15:00:17

Alien skrev:Ordet "sprit" kommer ju från latinets spiritus och franska esprit som betyder ande, själ; anda.

Sen förstår jag inte varför det idag betyder alkohol på svenska.

Det ska jag genast berätta för dig det gamla svenska ordet för sprit var Aquavit vilket betyder livets vatten exakt som franskans eau de vie liksom skotskans Whisky , eller du har ett äldre svenskt ord för sprit och det är brännvin vilket betyder bräntvin = destillerat vin. Brännvinet fann sin väg till Sverige via kruttillverkningen där dom använde sig utav brännvin.

Wow vad jag kommer ihåg från en utbildning jag gick för en herrans massa år sedan om spritens historia.
Senast redigerad av slackern 2020-06-01 15:06:38, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav ankhh » 2020-06-01 15:05:31

Frågan är om sprit (spirits) heter så för att det handlar om destillerade drycker. Spriten, liksom anden, stiger upp...

Alkohol är väl (numera) det som finns i såväl sprit som öl och vin. Jag kollade etymologin, och från början är det arabiskt:
Via tyska Alkohol eller franska alcool, från medeltida latin alcohol, av arabiska الكحول (al-kuḥl), där al = bestämd artikel + kuhl = "fint pulver", en benämning av pulver som användes bland annat som ögonskugga. När spanjorerna kom i kontakt med ordet ändrade de uttalet till al-kuhúl. Ordet kom sedan att användas i alkemistiska sammanhang i Europa, fortfarande i betydelsen "fint pulver", fick sedan genom betydelseförskjutning betydelsen den finaste beståndsdelen, destillatet, av ett ämne, särskilt av vin, vini alcohol, som sedan bara blev alcohol från 1700-talet i Europa.

https://sv.wiktionary.org/wiki/alkohol

Etymologi är kul! :-)Happy
ankhh
Inaktiv

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav slackern » 2020-06-01 15:09:15

ankhh skrev:Frågan är om sprit (spirits) heter så för att det handlar om destillerade drycker. Spriten, liksom anden, stiger upp...

Alkohol är väl (numera) det som finns i såväl sprit som öl och vin. Jag kollade etymologin, och från början är det arabiskt:
Via tyska Alkohol eller franska alcool, från medeltida latin alcohol, av arabiska الكحول (al-kuḥl), där al = bestämd artikel + kuhl = "fint pulver", en benämning av pulver som användes bland annat som ögonskugga. När spanjorerna kom i kontakt med ordet ändrade de uttalet till al-kuhúl. Ordet kom sedan att användas i alkemistiska sammanhang i Europa, fortfarande i betydelsen "fint pulver", fick sedan genom betydelseförskjutning betydelsen den finaste beståndsdelen, destillatet, av ett ämne, särskilt av vin, vini alcohol, som sedan bara blev alcohol från 1700-talet i Europa.

Låter ju nästan som allah.
slackern

Inläggav ankhh » 2020-06-01 15:12:59

slackern skrev:
ankhh skrev:Frågan är om sprit (spirits) heter så för att det handlar om destillerade drycker. Spriten, liksom anden, stiger upp...

Det beror ju på att "al" är bestämd artikel. Så allah är guden - den ende guden.

OT, förstås: allah har inte fått ny betydelse... :wink:
ankhh
Inaktiv

Inläggav ankhh » 2020-06-01 15:15:38

slackern skrev:Det ska jag genast berätta för dig det gamla svenska ordet för sprit var Aquavit vilket betyder livets vatten exakt som franskans eau de vie liksom skotskans Whisky...

Ah, ett annat spår gällande sambandet mellan sprit (som livgivande företeelse) och ande. Det tänkte inte jag på, men det stämmer ju också.
ankhh
Inaktiv

Inläggav slackern » 2020-06-01 15:17:13

ankhh skrev:
slackern skrev:

Det beror ju på att "al" är bestämd artikel. Så allah är guden - den ende guden.

OT, förstås: allah har inte fått ny betydelse... :wink:

Attans inte spritguden då. ;)
slackern

Inläggav Vildsvin » 2020-06-02 1:04:28

Tyska "Weingeist" illustrerar att det är vinets ande som har stigit upp och samlats upp i koncentrerad form.

Men inte bara drycker destilleras. Lacknafta är ju "white spirit" i Norge och UK, och "mineral spirit" i USA.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav geocache » 2020-06-02 5:00:26

"Sjukt"... märkligt hur det ordet kommit att omvandlats från att betyda "inte friskt" till ett utgöra ett förstärkningsord... värst tycker jag det blir när det förstärker ord i stil med "bra" och andra ord med positiv klang.

:-)063
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav smulgubbe » 2020-06-02 13:26:42

antonius skrev:grymt

Jag skrev i en annan tråd om grym djurbehandling, med det menade jag inte att den är bra. Kanske ska rätta mitt ordval, någon kanske tror att jag använde ordet grym i den nya betydelsen.

Det är verkligen upplagt för missförstånd, när ord får en motsatt betydelse mot tidigare. Ibland går betydelsen att sluta sig till av sammanhanget, men inte alltid.
smulgubbe

Anslöt: 2019-06-26

Återgå till Språket

Logga in