Orättvist behandlad som ny här..

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Orättvist behandlad som ny här..

Inläggav Chrilleb » 2008-12-26 17:23:31

Hej, tycker jag blir orättvist behandlad ( kallad Spamma-re ) när jag bara söker nya vänner och mailkompisar. Jag har As och har svårt att behålla vänner och detta forum är jag på ofta för att den är så intressant, men jag blir sur när folk "hackar" om "fel tråd", jag är ny, hjälp mig istället...

Hjälp!!!


Chrille
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav JOR » 2008-12-26 21:23:29

Svår sak det där.


Att Aspergianer ibland blir förväxlade med trolls sker nog ganska ofta på andra forum.

Jag och övriga moderatorer har policy på att vara återhållsam med denna typ av uttalande just för att detta forum vänder sig mot de med Asperger eller har relation till det.


Det har sagts ifrån förut, men vissa är fortfarande snabba på att döma ut.

Första forumregeln bland ALLA forum brukar vara att man först "lurkar" ett tag, dvs man hänger här och läser så många inlägg man har tålamod till, så att man får en bild av hur kommunikationen sker, vilket ton som råder samt var de olika kategorierna inhyser för inlägg. Innan dess skall man vara återhållsam med sina egna inlägg.

Bryter man denna regel så är rätt många duktigt snabba på att döma ut en.


Hav lite tålamod, så går det säkert bra.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav lillsanna » 2008-12-26 21:45:26

Det är nog mer än så. Jag upplever en subtil mobbing och hackordning på nyingar.

Så var det inte förr, och jag kan inte förklara det, och tycker det är trist.

Jag har varit med i asperger-kretsar länge, var den som startade den första asperger-mailinglistan och kan bara konstatera att det som förr var ett trivsamt umgänge idag får mig att undvika att skriva om sånt som känns viktigt för mig.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Mats » 2008-12-26 22:16:13

lillsanna skrev:Det är nog mer än så. Jag upplever en subtil mobbing och hackordning på nyingar.

Så var det inte förr, och jag kan inte förklara det, och tycker det är trist.

Jag har varit med i asperger-kretsar länge, var den som startade den första asperger-mailinglistan och kan bara konstatera att det som förr var ett trivsamt umgänge idag får mig att undvika att skriva om sånt som känns viktigt för mig.

Det är fullständigt omöjligt för mig som aspergare att ta till mig sådan här luddig och oprecis kritik.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav lillsanna » 2008-12-26 22:25:35

Löjligt, du gömmer dig bakom din diagnos.

Även jag har diagnos och det jag skrev var inte luddigt utan med avsaknad av direkta påhopp. Bland annat hör tendensen att inte svara på nyingars inlägg till det jag räknar som subtil mobbing.

Jag lovar jag är glad att jag haft min diagnos länge och inte behöver försöka få insikten om att jag inte fungerar som andra på ett ställe som det här. Jag tycker uppriktigt synd om sökare idag, för de har det inte lätt.

För egen del njuter jag av forumet som läsare och sällanskrivare.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Mats » 2008-12-26 22:35:13

lillsanna skrev:Löjligt, du gömmer dig bakom din diagnos.

Det gör jag INTE!!!


lillsanna skrev:Bland annat hör tendensen att inte svara på nyingars inläff till det jag räknar som subtil mobbing.

Tack för klargörandet. Nu förstår jag i alla fall vad du menar. Jag tycker inte jag har någon som helst skyldighet att svara på inlägg jag finner ointressanta.


lillsanna skrev:Jag lovar jag är glad att jag haft min diagnos länge och inte behöver försöka få insikten om att jag inte fungerar som andra på ett ställe som det här. Jag tycker uppriktigt synd om sökare idag, för de har det inte lätt.

Det här stycket uppfattar jag som ett inte särskilt subtilt påhopp på alla oss som skriver här.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav lillsanna » 2008-12-26 22:35:48

Var och en tolkar på sitt sätt :)
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav tahlia » 2008-12-26 23:04:44

Mats skrev:Tack för klargörandet. Nu förstår jag i alla fall vad du menar. Jag tycker inte jag har någon som helst skyldighet att svara på inlägg jag finner ointressanta.


Måste påpeka att det här "aspergerdraget" är det jag har svårast för hos andra med diagnosen. Att inte se poängen med att svara för att det kan göra någon annan glad.

För många tycks det vara stört omöjligt att offra lite tid, energi eller ens tangenttryck på någon annan för att glädja dem. Får man inget ut av grejen själv så är det ointressant.

Många har svårt med det sociala "spelet" och kanske säger sårande saker ibland. Men att säga något som ovan "Jag tycker inte att jag har någon som helst skyldighet att svara på inlägg jag finner ointressanta" är en totalt onödig kommentar och en kommentar man fäller när man inte har någon som helst respekt för andra människors känslor.
(Lägg också märke till att ordet "jag" är nyckelordet i det här inlägget, så som i så enormt många andra inlägg på det här stället)

Ibland önskar jag att människor med den här diagnosen (dvs de som inlägget berör) åtminstone var kapabla att föreställa sig lite ibland. Det skulle gynna dem själva eftersom synen på dem skulle gå från "arrogant, uppblåst skitstövel" till "en rätt trevlig person som kanske är lite egen ibland".

Sedan kan jag inte låta bli att påpeka att allt detta "jag kan inte låtsas att vara intresserad när jag inte är det" lika gärna kunde sluta med "för jag har Asperger". Och i det sammanhanget skulle jag också kalla det att gömma sig bakom en diagnos.

Vill ni anmäla inlägget, go ahead. Jag är så fruktansvärt spyless på arrogansen och den totala brist på respekt för andra individer.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav lillsanna » 2008-12-26 23:22:54

Hej tahlia

Snyggt inlägg! Det skriver jag under på 100%-

Det intressanta är ju att jag träffat så många aspergare så jag kan säga tämligen säkert att de flesta skulle kunna om de ville, men det är många som gömmer sig bakom diagnosen för att det är bekvämare, på samma sätt som att många konsekvent ljuger sig ur svåra situationer.

Nackdelen med ett beteende av den typen är att aspergare får ett oförtjänt dåligt rykte.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Mats » 2008-12-26 23:29:46

tahlia:

Nej jag tänker inte anmäla.

Jag nöjer mig med att konstatera att du tycker jag är en arrogant uppblåst skitstövel och att lillsanna påstår att jag ljuger när mitt enda brott är att jag inte förstod vad kritiken gick ut på.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Chrilleb » 2008-12-26 23:32:10

Ok jor, och som person med nydiagnosticerad As tar jag lätt åt mig " nej, vad har jag gjort nu, och blir rädd, vill inget mera än att det blir bra". Detta forum betyder så mycket för mig, och vill helst ha bara ett forum att skriva inlägg i, söker "tryggheten".. Och precis som du beskriver jor, så hänger jag lite, skriver en hel del trådar och en del inlägg för jag tycker om det, är sån, och svarar på andras inlägg när detta intresserar mig..Hoppas på förståelse så jag vill vara kvar här, ska tänka på att skriva tråd på rätt plats, har problem med minnet som ställer till saker och ting.. Tycker oxå att detta forum bör vara anpassat just för oss som har As..hoppas ni förstår.


Chrille
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav lillsanna » 2008-12-26 23:36:15

Mats, för att vara aspigt petig så har jag aldrig sagt att du ljög, utan bara att du gömde dig bakom diagnosen
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Mats » 2008-12-26 23:40:56

Att säga att jag gömmer mig bakom diagnosen innebär för mig att påstå jag egentligen förstår och bara låtsas att jag inte förstår. Det är för mig att påstå att jag ljuger.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2008-12-27 0:00:15

Okej, för att föra tillbaka tråden på rätt spår (ni kan väl gnabbas i PM?), så kommer här mina tankar.

Chrilleb: Det många har reagerat över är att du startar väldigt många trådar. Det är inget fel i att starta trådar, men mängden och det faktum att du startar en tråd per fråga, ger ett råddigt intryck.

Jag tycker att det är jättekul att du har så många frågor. Ofta väcker dina trådar mitt intresse, men det skulle vara lättare att ta tag i saken om du samlade ihop frågor som så att säga är i samma härad och presenterade dem i en tråd. Du har t.ex. många frågor om beteenden som du undrar om de har med din Asperger att göra. Självklart skall du inte behöva vänta med att starta en frågetråd tills dess att du har samlat ihop alla dina frågor. Det är såklart ett omöjligt krav. Men jag brukar försöka samla alla de frågor och tankar som jag har kring ett ämne på ett papper, så att jag kan strukturera dem, innan jag tar upp det med exempelvis min terapeut eller skapar en ny tråd.

Det finns också ofta en tråd om det du undrar eller det du vill dela med oss sedan tidigare. För att det inte skall bli en massa trådar om samma fråga, så brukar jag använda sökfunktionen innan jag startar en ny tråd. Ibland missar jag ändå den gamla tråden (sökfunktionen är inte särskilt bra), men oftast hittar jag en tråd. Det spelar ju ingen roll om ingen har skrivit i den på ett år eller två, eftersom ett nytt inlägg i en gammal tråd puttar den längst fram i kön.

Sammanfattningsvis: Det är jättekul att du är här! Försök att ignorera de irrelevanta påhoppen och ta bara till dig det som är konstruktivt. Du är en grabb med ett stort hjärta och en hälsosam nyfikenhet. Ändra inte på det, utan istället på sättet som du uttrycker det på :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav tahlia » 2008-12-27 0:13:20

Lakrits skrev:Okej, för att föra tillbaka tråden på rätt spår (ni kan väl gnabbas i PM?).....


Ja, visst kan vi gnabbas i PM, men det skulle nog vara bättre att starta en ny tråd. Det är en viktig fråga för många.

Men förresten.. man har försökt det tidigare...

Glöm det.

Kritik biter liksom inte på folk.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Charley? » 2008-12-27 0:21:58

Uppriktigt tråkigt om du som ny här inte känner dig uppskattad. Mitt tips är att fokusera mer på att skriva i andras trådar och sedan börja posta egna trådar när du känner att du är mer etablerad. Alla forum har sin egen ton, sina egna medlemmar, det tar ett tag att komma in i svängen.

Gällande var man skriver så svarar jag när jag känner att jag har någonting att tillföra. Hoppa inte på mig och säg att jag gömmer mig bakom en diagnos nu, det är bara löjligt. Som att säga att en schizofren bara "gömmer sig bakom sin diagnos" när hen säger att hen hallucinerar. Duh. Jag har svårt för att fokusera om jag inte är intresserad av diskussionen från början. Då får jag också väldigt svårt att producera någonting vettigt. Kan jag bara producera falskt trams så producerar jag hellre inte alls. Jag tänker inte låtsas om, det har jag nog av i den riktiga, neurotypiska världen. Må så vara att man borde tänka mer på andra men det går även i motsatt riktning: borde man inte tänka på att vissa kanske inte är så intresserade av allting man skriver och acceptera det?

Dessutom är det fult att säga att någon "gömmer sig bakom sin diagnos". Det är en nedlåtande sak att säga, som om personen som anklagas inte kommit lika långt i sin personliga utveckling som den som anklagar. Kanske är det så att vissa rakt ut säger att de inte kan det ena eller det andra särskilt bra (och i vissa fall inte heller vill kunna), medan vissa tar sig från detta och hamnar i ett läge där de lärt sig att antingen fejka eller faktiskt klara av det de förut trodde var omöjligt. Det innebär inte att det ena är rätt eller fel. Hell, den som tror sig att utvecklats kanske bara lärt sig fejka. Låt människor vara olika.

Slutligen vill jag säga att det finns två saker som kan få mig att helt ignorera en persons inlägg:
1) Att personen upprepade gånger skriver saker jag är ointresserad av/inte kan tillföra någonting i (då sållar jag till slut ut personens inlägg).
2) Att personen är fördömande/nedlåtande/elak/annat jag finner störigt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-12-27 0:22:46

tahlia skrev:Kritik biter liksom inte på folk.

Det blir oftast lättare om man inte förolämpar dem innan man framför sin kritik.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Lakrits » 2008-12-27 0:24:52

(Jag hann inte redigera mitt tidigare meddelande innan 15-minutersfristen hade löpt ut)

Thalia: Jag var tyvärr inte tydlig med att jag refererade till lillsannas och Mats drift från ämnet. Ditt inlägg var bra. Starta gärna en ny tråd om fenomenet "gömma sig bakom en diagnos" om det känns som något som behövs.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Mats » 2008-12-27 0:31:06

Charley? skrev:Dessutom är det fult att säga att någon "gömmer sig bakom sin diagnos". Det är en nedlåtande sak att säga

Tack för att du förstår.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2008-12-27 0:38:18

Lakrits skrev:Thalia: ... Ditt inlägg var bra.

Betyder det att även du tycker att jag är en arrogant, uppblåst skitstövel? Och att du tycker det är lämpligt att debattera på den nivån?

Som du kanske förstår har jag en aning svårt att tycka att tahlias inlägg var bra.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2008-12-27 0:45:56

Mats skrev:
Lakrits skrev:Thalia: ... Ditt inlägg var bra.

Betyder det att även du tycker att jag är en arrogant, uppblåst skitstövel? Och att du tycker det är lämpligt att debattera på den nivån?

Som du kanske förstår har jag en aning svårt att tycka att tahlias inlägg var bra.

Nej, jag tycker inte att du är en arrogant skitstövel. Men jag tycker att debatten om dig och ditt sätt att föra dig bäst hålls i PM mellan er som önskar tjafsa om just det, eller i en annan tråd. Men inte i den här tråden.

Thalias inlägg var bra såtillvida att det innehöll en utförlig argumentation på ett någorlunda allmänt plan, snarare än korta enradare riktade till en specifik person. Det betyder inte att jag håller med henne, bara att inlägget som sådant åtminstone i någon grad var i linje med trådens ämne.

Om du vill vara sur på mig får du gärna vara det, men håll det i sådana fall i ett PM eller en annan tråd. Försök att återgå till att ge Chrilleb konstruktiv kritik och goda råd som också kan komma alla oss andra till del.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Mats » 2008-12-27 0:59:52

Jag tycker tahlias inlägg var ett enda långt personangrepp på mig. På vilket sett det bidrog till att ge Chrilleb konstruktiv kritik och goda råd övergår mitt förstånd.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav tahlia » 2008-12-27 1:09:05

Mats skrev:Jag tycker tahlias inlägg var ett enda långt personangrepp på mig. På vilket sett det bidrog till att ge Chrilleb konstruktiv kritik och goda råd övergår mitt förstånd.


Nu gjorde du precis som Chrilleb förklarar att han gör.

Du tolkade direkt som om det jag just du det gällde och blundade helt för att det var en allmän iakttagelse. Precis som Crilleb berättade att han tolkade sin situation på ett negativt sätt.

När det nu visat sig att ni faktiskt är väldigt lika på en punkt ter sig ditt svar (den där biten om ointressse etc) mer underligt.

Och nu är jag uppriktigt intresserad.

Spånar lite kring detta:

Såg du inte att han möjligtvis kunde påminna om dig själv på någon punkt? Skulle du uppskatta om jag nu skrev att jag skiter i hur du tolkar eftersom jag är ointresserad av dig eller det du skriver?

Jag vet att svårighet att sätta sig in i en annan människas känslor är ett kriterium. Det som fascinerar mig är att många tycks ha svårt att sätta sig in i alla människors känslor och situationer, även de som de själva varit i.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2008-12-27 1:11:11

[Och Chrilleb förlåt att jag sabbar din tråd.. och förlåt för att jag stavade ditt nick fel här ovan]
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in