Orättvist behandlad som ny här..

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tahlia » 2008-12-27 1:28:56

Bad moderator dela tråden och lägga den i den nystartade, men inser nu att det inledande inlägget i den tråden inte var så .... nyanserat som jag hade tänkt mig....

Nåja.. Moddarna vet nog vad de gör. Synd bara att ställa till en massa jobb åt dem.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Mats » 2008-12-27 1:35:38

tahlia skrev:Du tolkade direkt som om det jag just du det gällde och blundade helt för att det var en allmän iakttagelse. Precis som Crilleb berättade att han tolkade sin situation på ett negativt sätt.

Det du gjorde var att citera mig och använda citatet som ett avskräckande exempel. Då har jag väldigt svårt att inte känna mig utpekad och att inte ta det personligt.


tahlia skrev:När det nu visat sig att ni faktiskt är väldigt lika på en punkt ter sig ditt svar (den där biten om ointressse etc) mer underligt.

Jag måste ärligt erkänna att jag inte förstår. Har något Chrilleb skrivit blivit citerat och använt som ett avskräckande exempel? Det har jag i så fall missat.


tahlia skrev:Såg du inte att han möjligtvis kunde påminna om dig själv på någon punkt?

Nej, faktiskt inte. Det kan mycket väl bero på att jag fortfarande inte har förstått var det var för händelse som fick Chrilleb att starta den här tråden.


tahlia skrev:Skulle du uppskatta om jag nu skrev att jag skiter i hur du tolkar eftersom jag är ointresserad av dig eller det du skriver?

Jag skulle inte uppskatta det och det skulle inte heller bekymra mig. Jag skulle bara konstatera att det jag skrev inte intresserade dig. Jag skulle iofs tycka att det är lite märkligt att du lägger ner energi på att berätta att mitt inlägg inte intresserade dig, om du nu skulle skriva det. Men det skulle inte bekymra mig.


tahlia skrev:Jag vet att svårighet att sätta sig in i en annan människas känslor är ett kriterium. Det som fascinerar mig är att många tycks ha svårt att sätta sig in i alla människors känslor och situationer, även de som de själva varit i.

Även här använder du mig som avskräckande exempel. Jag har som sagt väldigt svårt att inte ta det personligt.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav apkonstapel » 2008-12-27 2:08:12

Människor tar gärna till sig kritik framförd på rätt sätt. Just här menar jag med ordet rätt att den uppnår detta. I min rätt så lilla värld tar jag alltid för givet att det är upp till den som vill komma med kritik att formulera sig på ett emottagligt sätt, oavsett karaktärsdrag hos dem som kritiseras.

När tahlia säger att »kritik biter liksom inte på folk« tolkar jag det som att felaktig kritik inte biter på folk. Hon talar för oss alla i detta. (Därmed säger jag inte att hon är dålig på att framföra kritik, bara otillräcklig, vilket här betyder enbart vad det faktiskt betyder -- det når de facto inte fram. Detta är ingen kritik av hennes karaktär.)

Jag avstår ofta från att svara i trådar. I fyra fall av fem skriver jag ett svar, läser igenom det och avstår, eftersom det inte håller måttet -- jag upplever att det jag skrivit är obetydligt. Märk också att jag inte har någon diagnos att gömma mig bakom, utan enbart mig själv sådan som jag är, vilket inte är särskilt effektivt (man ser mig ju om jag gömmer mig bakom mig själv).

Hon skrev även, tidigare, att hon önskar att (vissa?) människor »åtminstone var kapabla att föreställa sig lite ibland.« Jag upplever det som djupt olustigt att spela teater och förställa mig för andras skull, eftersom jag känner mig falsk och elak när jag gör det. (Slipper jag så låter jag bli, men ibland inser jag att jag måste. Det ger mig ångest efteråt.)

När det gäller hackordning på forumet, vilket nämndes i trådens början, har jag inte upplevt någon. Men jag är kanske något blind för sådant. Antagligen har jag svårt att uppfatta när någon kommer med förolämpningar, men som ny forumit sedan två månader upplever jag inte att det finns någon generell trend att puckla på nykomlingar.

Handlar det om någon form av påpuckling, så tror jag inte att det är att vara nyanländ i sig som är anledningen. Att vara ny är en del av intrycket man ger människor. Hur man skriver och hur man beter sig påverkar också intrycket. Alla har ju sina egna intryck av de övriga. Min teori är att otrevlighet människor emellan bygger på intrycket man har av varandra. (Rätt självklart, eh?)

Människor tänker ofta inte efter tillräckligt mycket för att alltid hålla sams, och för att jakande acceptera och omfamna varandras iniativ. News at 11. Lösningen är inte att fortsätta i samma spår och kritisera varandra utan att nå fram. Istället kan man reda ut vad som gått snett i kommunikationen, där problemet finns och kan lösas.

Den som inte tar vad jag skrivit personligt samt respektfullt har läst fel. Detta är ett av de inlägg jag i regel avstår från att posta, eftersom jag inte är tillräckligt säker på att just nå fram med vad jag egentligen menar.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Re: Orättvist behandlad som ny här..

Inläggav Nilale » 2008-12-27 2:17:19

Chrilleb skrev:Hej, tycker jag blir orättvist behandlad ( kallad Spamma-re ) när jag bara söker nya vänner och mailkompisar. Jag har As och har svårt att behålla vänner och detta forum är jag på ofta för att den är så intressant, men jag blir sur när folk "hackar" om "fel tråd", jag är ny, hjälp mig istället...

Hjälp!!!


Chrille


Chrilleb,
tråkigt att du känner dig orättvist behandlad. Eftersom det var jag som kallade dig för spammer (vet inte om flera gjort det) så vill jag förklara att jag inte upplever att jag behandlade dig orättvist. Jag anser inte att man ska gå in i ett möte och medvetet särbehandla, bara för att man vet att någon har ett "handikapp". Jag skulle bli förolämpad om folk förutsatte att jag var si eller så bara för att jag har AS. Upplever jag något som jobbigt så uttrycker jag detta för personen om nödvändigt. Jag skulle alltså kallat vem som helst för spammer i samma läge.

Man kan "skylla" på kommunikationsproblem eller svårigheter med det sociala till en viss gräns, men intelligensen är det inget fel på. Om någon fått en sak påpekat för sig flera gånger men ignorerar detta så är det tröttsamt. Därav min kommentar som du upplevde som orättvis, men som jag upplever som fullkomligt berättigad.

Jag tror att du försöker driva med oss. Jag kan ha fel, men det är det intrycket jag fått. Har jag fel så behöver du inte ta illa vid dig, för då är det ju jag som missuppfattat. Ser du min ärlighet här som ett påhopp så är du välkommen att anmäla inlägget, men jag tycker det är bättre att vara tydlig i detta läget så du vet varför jag bemöter dig som jag gör.

Edit: Angående att hacka på nykomlingar så hävdar jag å det bestämdaste att det inte är något som jag har för vana att göra.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav tahlia » 2008-12-27 2:49:06

apkonstapel skrev:Hon skrev även, tidigare, att hon önskar att (vissa?) människor »åtminstone var kapabla att föreställa sig lite ibland.« Jag upplever det som djupt olustigt att spela teater och förställa mig för andras skull, eftersom jag känner mig falsk och elak när jag gör det. (Slipper jag så låter jag bli, men ibland inser jag att jag måste. Det ger mig ångest efteråt.)


Tack för den förklaringen. Det där har jag inte förstått tidigare. Jag har (felaktigt?) förutsatt att man helt enkelt utgått ifrån att människor vill höra "sanningen" i alla lägen eller att man helt enkelt inte har någon större lust att anstränga sig för någon.

Att man däremot kan må fysiskt dåligt (och/eller psykiskt beroende på hur ångsten då yttrar sig) av att "vara trevlig", om "vara trevlig" innebär att "låtsas" lite, hade jag faktiskt ingen aning om.

Att man kan må skit av att låtsas vara någon man inte är, eller av att tvingas in i en roll en längre tid (läs minst timmar) förstår jag, där befinner jag mig själv, men att må dåligt av att slänga iväg en trevlig kommentar.. nej, jag erkänner att jag inte hade en susning.


Jag tycker att du skriver mycket tydligt och informativt, så trots att det leder till att jag känner mig som en inkompetent idiot, så ser jag gärna fler inlägg av dig. ;)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav earlydayminer » 2008-12-27 2:57:13

Ibland kan vi vara riktiga as.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav weasley » 2008-12-27 3:26:07

tahlia

Jag blir lite beklämd när jag ser vad du skriver, samtidigt som jag plötsligt förstår andras reaktioner lite bättre. Jag har alltid tänkt att det är bättre att säga till när man tycker något är bra, men jag måste ju samtidigt TYCKA att något är bra. Annars ljuger jag ju. Att det skulle uppfattas som att jag inte "har lust att anstränga mej" har jag faktiskt inte reflekterat över.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav apkonstapel » 2008-12-27 3:42:36

tahlia skrev:Att man däremot kan må fysiskt dåligt (och/eller psykiskt beroende på hur ångsten då yttrar sig) av att "vara trevlig", om "vara trevlig" innebär att "låtsas" lite, hade jag faktiskt ingen aning om.

Att man kan må skit av att låtsas vara någon man inte är, eller av att tvingas in i en roll en längre tid (läs minst timmar) förstår jag, där befinner jag mig själv, men att må dåligt av att slänga iväg en trevlig kommentar.. nej, jag erkänner att jag inte hade en susning.

Riktigt så illa är det egentligen inte, det erkänner jag. Jag måste ofta iscensätta beteenden för att visa min omvärld att jag känner vad jag faktiskt känner; jag tvingas spela rollen som mig själv, så att säga. Emellanåt ser någon igenom det, och med tiden har oron för att bli "avslöjad" med att sakna vissa känslor (som jag ju ändå har!) blivit såpass stor att jag kan älta sådant teaterbeteende nätter igenom, för att lista ut huruvida jag lyckats lura i någon sanningen om apkonstapel eller inte. Olustkänslorna har sedan spridit sig till småsaker. (Tillägg i efterhand: Jag insåg nyss att jag inte nämnde den aspekten i mitt tidigare inlägg. Tror egentligen att det är kärnan, men jag kom väl av mig på vägen dit. Det är vinter. :?)

tahlia skrev:Jag tycker att du skriver mycket tydligt och informativt, så trots att det leder till att jag känner mig som en inkompetent idiot, så ser jag gärna fler inlägg av dig. ;)

Du har ingen anledning att känna dig dum, i min mening. Min viktigaste poäng är att missförstånd alltid och ovillkorligen sker till någon grad, och det måste man acceptera och göra något med (inte åt). (Och tack!)
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav tahlia » 2008-12-27 3:51:33

weasley skrev:tahlia

Jag blir lite beklämd när jag ser vad du skriver, samtidigt som jag plötsligt förstår andras reaktioner lite bättre. Jag har alltid tänkt att det är bättre att säga till när man tycker något är bra, men jag måste ju samtidigt TYCKA att något är bra. Annars ljuger jag ju. Att det skulle uppfattas som att jag inte "har lust att anstränga mej" har jag faktiskt inte reflekterat över.


Jag vet att jag ballade ur. Bägarn rann över och jag exploderade.

Men du fick iaf förstå lite av "den andra sidan". Inget ont som inte har något gott med sig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2008-12-27 3:56:01

Jag borde be om ursäkt för det jag vräkt ur mig. Jag borde även skämmas för detsamma. Vore jag mig själv skulle jag kanske göra det, men jag är inte mig själv just nu.

Har kommit till den punkten där jag fått nog. Jag vill inte vara en del av den här världen, jag hör inte hemma här. Varenda dag ser/hör/upplever jag något som sliter mig i stycken inombords och jag pallar inte mer. Jag är tydligen inte någon stark människa.

Jag ger upp. Jag drar mig in i min lilla autistbubbla dit bara jag och barnen har tillträde. Alla andra stänger jag ute. För barnens skull drar jag mig undan alla andra - för att de ska få ha mig kvar.

Jag skiter i det här nu, jag ger upp. Hade jag inte haft barnen hade en kula i pannan suttit jävligt fint nu.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav MsTibbs » 2008-12-27 4:01:00

Sökare! Där är det ordet igen! Jag tycker om begreppet sökare, som benämning på personer som fortfarande utforskar världen, stereotyp tonåring. Men, som i detta fallet, benämna folk som "sökare" som några som så småningom kommer bli lika kloka som man själv är, är en nedlåtande attityd, som knappast ger mig intrycket av att personen "funnit målet", snarare ger de mig intrycket av att ha "fastnat i sina egna hjulspår" och är därför inkapabla att ens sök vidare...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Orättvist behandlad som ny här..

Inläggav Inger » 2008-12-27 10:42:26

Chrilleb skrev:Hej, tycker jag blir orättvist behandlad ( kallad Spamma-re ) när jag bara söker nya vänner och mailkompisar. Jag har As och har svårt att behålla vänner och detta forum är jag på ofta för att den är så intressant, men jag blir sur när folk "hackar" om "fel tråd", jag är ny, hjälp mig istället...

Hjälp!!!

Chrille

Du har fått råd och tips men om inte tar dem till sig utan fortsätter på samma sätt så riskerar man att gå folk på nerverna efter ett tag.

Några reagerade när du skrev som råd till någon förut att "det bara är att starta nya trådar för att få kontakt med folk". Det rådet funkar bara till en viss gräns... överträder man den och startar för många så kan det få motsatt effekt istället och få en att framstå som just en spammare (spam = massutskick i hopp om att få napp).

Man kan ibland också känna sig nästan tvingad att svara för att du är rar och ivrig som en hundvalp. Men få gillar att känna sig vare sig direkt eller indirekt 'tvingade'. Många av oss har forumet som avkoppling & andningshål och har fullt av egna problem & bristande ork och då orkar man kanske inte svara på allt som om man vore någon sorts betalt svarspanel, stödgrupp eller reservförälder med ansvar för nykomlingar och allmänt snacksugna. Allt sånt görs spontant och frivilligt efter ork och intresse; det är absolut inget man kan kräva.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-12-27 10:46:03

Mats skrev:
lillsanna skrev:Det är nog mer än så. Jag upplever en subtil mobbing och hackordning på nyingar.

Så var det inte förr, och jag kan inte förklara det, och tycker det är trist.

Jag har varit med i asperger-kretsar länge, var den som startade den första asperger-mailinglistan och kan bara konstatera att det som förr var ett trivsamt umgänge idag får mig att undvika att skriva om sånt som känns viktigt för mig.

Det är fullständigt omöjligt för mig som aspergare att ta till mig sådan här luddig och oprecis kritik.

Mats, du är väl medveten om att du bara hoppade in i ditt vanliga mönster och som så många gånger tidigare blev den första att ta åt dig av något som från början kanske inte var riktat till dig ö h t?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-12-27 11:02:39

tahlia skrev:
Mats skrev:Tack för klargörandet. Nu förstår jag i alla fall vad du menar. Jag tycker inte jag har någon som helst skyldighet att svara på inlägg jag finner ointressanta.


Måste påpeka att det här "aspergerdraget" är det jag har svårast för hos andra med diagnosen. Att inte se poängen med att svara för att det kan göra någon annan glad.

För många tycks det vara stört omöjligt att offra lite tid, energi eller ens tangenttryck på någon annan för att glädja dem. Får man inget ut av grejen själv så är det ointressant.

Jag föredrar att folk svarar för att de verkligen vill svara och inte för att de känner sig tvingade. Somliga får ut nåt av att bidra med sympati eller information, andra orkar inte, tycker inte de har nåt att säga, eller har nog med sina egna problem; det är inget jag tycker någon annan har rätt att moralisera över.

Själv svarar jag bara när jag orkar och känner mig inspirerad. Efter att ha ägnat närmare 5 år åt att försöka vara behjälplig mer eller mindre på heltid så har jag blivit så urless på AS-frågor att jag knappt ens kan läsa i AS-avdelningen längre utan att bli helt utmattad.

Men för h-e tahlia, lämna nu inte forumet bara över en meningsskiljaktighet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2008-12-27 11:13:17

Inger skrev:Mats, du är väl medveten om att du bara hoppade in i ditt vanliga mönster och som så många gånger tidigare blev den första att ta åt dig av något som från början kanske inte var riktat till dig ö h t?

Kritiken var väl riktad mot alla? Då är det knappast fel att Mats säger att han inte förstår den.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2008-12-27 11:21:30

Ibland är generell kritik riktad mot en majoritet eller mot vissa tendenser, inte nödvändigtvis mot varje enskild individ.

Även om kritiken också skulle innefatta Mats - vilket förstås är möjligt - så behöver han nog inte ta åt sig mer än någon annan, men ofta verkar han faktiskt göra det. Ville bara påminna om det eftersom vi talat om det förut. (Hade väl iofs kunnat göra det i PM också, men nu orkade jag inte det.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Mats » 2008-12-27 11:50:50

Inger skrev:Mats, du är väl medveten om att du bara hoppade in i ditt vanliga mönster och som så många gånger tidigare blev den första att ta åt dig av något som från början kanske inte var riktat till dig ö h t?

Nej, jag var inte medveten om att jag hoppade in i ett mönster när jag svarade på det inlägget.

Menar du att just jag gör bäst i att inte svara på inlägg men generell kritik mot en grupp jag tillhör för att just jag har en tendens att ta åt mig för mycket av generell kritik?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Charley? » 2008-12-27 11:53:27

Inger skrev:Ibland är generell kritik riktad mot en majoritet eller mot vissa tendenser, inte nödvändigtvis mot varje enskild individ.

Även om kritiken också skulle innefatta Mats - vilket förstås är möjligt - så behöver han nog inte ta åt sig mer än någon annan, men ofta verkar han faktiskt göra det. Ville bara påminna om det eftersom vi talat om det förut. (Hade väl iofs kunnat göra det i PM också, men nu orkade jag inte det.)

Du makear ingen sense just nu. Han skrev först och därför kanske det verkar som att han tar åt sig "mer" än någon annan men frågan är väl inte huruvida han tog åt sig mer än någon annan, utan snarare om han tog åt sig för mycket? Det är inte som om det finns en viss mängd kritik som ska delas jämnt mellan alla forumiter. Han har inte gjort något fel.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2008-12-27 12:04:11

Jag har inte sagt att han gjorde nåt fel, bara påminde om ett mönster. Inget du behöver lägga dig i.

Vill du fortsätta bokstavstolka och petimetra dig över mina formuleringar så får du väl göra det; jag sagt vad jag ville ha sagt och har inget mer att tillägga. (Var på julmiddag igår och är för trött för att orka tjafsa.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2008-12-27 12:45:39

Inger skrev:Jag har inte sagt att han gjorde nåt fel, bara påminde om ett mönster. Inget du behöver lägga dig i.

Vill du fortsätta bokstavstolka och petimetra dig över mina formuleringar så får du väl göra det; jag sagt vad jag ville ha sagt och har inget mer att tillägga. (Var på julmiddag igår och är för trött för att orka tjafsa.)

Jag försöker inte tjafsa. Det jag reagerade på var att det såg ut som att du tillrättavisade honom, vilket jag ansåg var mycket onödigt och obefogat. Om du inte vill att andra ska "lägga sig i" det du skriver så rekommenderar jag att du kör på pm istället för att skriva öppet.

Nu tycker jag dessutom att du är nedvärderande mot mig. Varför lägger du betoning på ordet "du"? Är det specifikt jag som inte ska "lägga mig i" eller är det alla? Sedan säger du att jag "bokstavstolkar" och "petimetrar mig", båda två känns dissande och onödiga. Har jag missuppfattat dig så får du gärna förtydliga vad du menade.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2008-12-27 13:20:20

*suck*

Jag var inte tillrättavisande mot Mats utan det var en vänlig påminnelse från en vän, om något vi redan talat om; hur onödigt jag tycker det är att just han ofta är den som mest går och tar åt sig av generell kritik mot hela forumet. (Ja, jag skrev ju själv att jag kanske borde tagit det i PM men det är lätt att vara efterklok och nu gjorde jag inte det. Sue me!)

Sen kommer du och faktiskt bokstavstolkar och petimetrar dig över min formulering, såsom du gjort flera gånger tidigare, samtidigt som du missar själva budskapet och andemeningen. Det beror säkert på din AS så jag har förståelse för den, men det betyder inte att det inte är irriterande och tål att påpekas så att du kanske kan bli medveten om att du gör det. Inte menat som dissande av dig som person utan bara en reaktion på ditt sätt att kommunicera.

Kan vi återgå till trådämnet nu?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2008-12-27 14:05:35

Mitt sätt att kommunicera är en del av min person. Eftersom du vet om att vissa tolkar saker bokstavligt så kanske du borde ändra på hur du uttrycker dig?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Ensamflickan » 2008-12-27 15:21:21

Ursäkta om jag "lägger mig i", och svarar på ett inlägg som inte är riktat till mig...

Inger skrev:Sen kommer du och faktiskt bokstavstolkar och petimetrar dig över min formulering, såsom du gjort flera gånger tidigare, samtidigt som du missar själva budskapet och andemeningen. Det beror säkert på din AS så jag har förståelse för den, men det betyder inte att det inte är irriterande och tål att påpekas så att du kanske kan bli medveten om att du gör det. Inte menat som dissande av dig som person utan bara en reaktion på ditt sätt att kommunicera.


Inger, först vill jag bara skriva att jag tycker du är en trevlig person (vi har ju träffats några gånger), och att du ofta skriver kloka och mogna inlägg här på forumet, som jag verkligen uppskattar. Men...

... i just det här inlägget tycker jag inte det... Du blir irriterad för att någon tolkar dig bokstavligt - ett typiskt aspiedrag (som du visserligen påpekade också.) Men att lägga hela ansvaret på Charley? (i detta fallet), och "begära att hon ska lära sig att läsa mellan raderna vad du menar" (min omformulering av vad du skrivit - rätta mig om jag har fel!), tycker jag är orättvist. Ett bättre sätt att reda ut missförstånd - som uppstår titt som tätt - är att förtydliga vad du menar, särskilt i det här fallet då du inte bokstavligt skrev vad du menade...

Jag avslutar med att citera dina egna ord: "Inte menat som dissande av dig som person utan bara en reaktion på ditt sätt att kommunicera."

Inger skrev:Kan vi återgå till trådämnet nu?

(Förlåt att jag hoppade in och fortsatte OT-diskussionen...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Inger » 2008-12-27 16:11:37

Om jag lät irriterad så var det för att detta inte är första gången det hänt och jag har helt enkelt inte ork att förklara och försvara mig så fort Charley? får för sig att haka sig fast vid något jag skrivit som en hund som hittat ett nytt ben. Särskilt när det jag skrev inte var riktat till henne ö h t. Hade det varit det hade jag säkert känt mig mer motiverad att ta mig tid att reda ut saken ordentligt och på ett vänligare sätt.

Är fortfarande förkyld och har inte lång stund vid datorn då jag har sällskap - då vill jag gärna lägga den lilla tiden på mer produktiva diskussioner. Men jag tar dina ord i beaktande och hoppas kunna vara mindre irritabel om det skulle hända igen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in