Öppet brev till Admin om publicering av privata PM

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Öppet brev till Admin om publicering av privata PM

Inläggav Inger » 2008-02-01 19:09:00

Har inte varit aktiv här här sen i juni men tittar fortfarande in nån gång i månaden och läser lite här och där eller lämnar nåt tips.

Den här gången råkade jag läsa tråden där TC publicerar privata PM i Fria Forumet, och finner till min stora förvåning att Admin godkänner det - med hänvisning till att Nassepuh tilläts göra detsamma mot mig (!) - vilket jag tyvärr var för uttröttad och upptagen för att orka fortsätta driva, annars borde jag ha insisterat på en regeländring redan då.

Får jag påminna Admin om hans egna regler:

Denna avdelning av AspergerForum är omodererad vilket innebär att inläggen inte regleras på samma sätt som i det övriga forumet. Med andra ord ökar möjligheten att att uttrycka sig som man vill men också risken för att bli illa behandlad. Jag förutsätter att de medlemmar som väljer att använda "Fri diskussion" är medvetna om detta faktum.

Dock gäller svensk lag även på denna avdelning med tillägget att grov trollning av uppenbar förstörande karaktär inte kommer att tillåtas. Övervakare är Admin och alla eventulla påpekanden och klagomål skall ställas till den samme.

Inga trådar kommer att lyftas över, varken helt eller delvis, till "Fri Diskussion" från det övriga forumet, citering är dock tillåten. Till god sed hör dock att inte försöka "locka in" medlemmar i avdelningen som inte är intresserade av att diskutera här. Se avdelningen som ett slutet rum.


När det drabbade mig och jag klagade hos Admin så fick jag svaret att jag typ fick skylla mig själv och påmindes om jag själv var en av dem som röstade fram det fria forumet. Detta stämmer ju iofs, men det gjorde jag dock med den reservationen att just såna saker som att posta privata mejl, folks riktiga namn eller saker från andra forum inte borde vara tillåtna (utan att jag då visste att det skulle komma att drabba mig själv).

Denna rekommendation ignorerades av Admin, som istället skapade ett i stort sett regellöst underforum där flera farit mer illa än jag, och där det tydligen får fortsätta utan att reglerna ändras. Det tycker jag är oacceptabelt. Dylika tilltag brukar på andra seriösa forum betraktas som trollning eller väldigt dålig netikett och leda till varning eller avstängning.

Detta är mina önskemål i frågan:

1. Admin skulle enkelt kunna göra ett tillägg till reglerna för att förhindra att sådant här händer igen.

2. Jag yrkar också på att sådana inlägg som innehåller förtal, privat korrespondens eller privata uppgifter som man inte fått tillåtelse att publicera, tas bort.


Observera att varje person faktiskt har automatisk copyright på allt den skrivit, och att andra enligt lagen inte kan använda ens text som de behagar utan ens tillåtelse. Därför torde detta vara görbart även med nuvarande regler.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liebert » 2008-02-01 19:30:45

Först av allt: Vari ligger ditt intresse att driva denna fråga såsom, i praktiken, inaktiv medlem?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 11:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Inger » 2008-02-01 19:37:55

Jag tog själv rätt illa vid mig av att bli utsatt för det och tycker inte att det är OK att andra ska behöva genomlida samma sak med mitt fall som prejudikat. (Att du dessutom hade den dåliga smaken att länka till diskussionen ifråga istället för att åtminstone låta den vila i frid gör ju inte precis saken bättre!) Detta är faktiskt inte acceptabelt!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ganesh » 2008-02-01 19:53:53

Jag tycker att det jag postar som inlägg i debatter det är offentligt. Vem som helst har tillgång till, kan läsa det, kan citera det.

Det jag däremot skrivit som ett pm betraktar jag som privat. Det är skrivet som pm just för att det inte skall vara offentligt. Det är för en persons ögon. Att publicera det är ett övergrepp.

Eftersom jag är aktiv medlem lägger jag Ingers förslag som vore de mina egna.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 20:26:44

Nu har jag inte läst igenom hela dokumentet och är inte juridiskt kunnig, men jag tolkar det som att PUL inte tillåter publicering av t.ex. pm när det kan uppfattas kränkande, vilket uppenbarligen är fallet här. Se avsnitt 6.
PUL

Ett aber är dock att vi figurerar under användarnamn här och inte våra riktiga namn, vilket möjligen skulle kunna göra att PUL inte är tillämplig. Å andra sidan bryter man ju i så fall ändå mot andemeningen och syftet med PUL, även om man inte bryter mot den rent formellt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-02-01 20:33:03

Admin skrev:Först av allt: Vari ligger ditt intresse att driva denna fråga såsom, i praktiken, inaktiv medlem?


Har man inte rätt att publicera sina åsikter ändå? Hur aktiv man är, tycker jag är irrelevant.

Jag tycker också att det är fel att publicera PM. Tycker man att man blivit förolämpad i ett PM bör man ta upp det med administratörer, inte på hela forumet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2008-02-01 20:34:13

Vill också passa på att, här i denna mer generella tråd om ämnet, kommentera några av Admins svar i den aktuella tråden med den senaste PM-publiceringen (som jag av hänsyn inte tänker länka till).

Admin skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Förutom att publicering av andras PM är dåligt omdöme och strider mot hyfs och fason så är väl röjande av brevhemlighet juridiskt sett ett integritetsbrott?

Frågan är väl om PM är att likställa med brev?

Mejl, IM, SMS och PM = privat korrespondens = att jämstalla med brev.

Admin skrev: Jag förstår problemet, det är fel av XX att publicera PM.

Vad betyder detta? Att du kommer vidta åtgärder?

Admin skrev:Samtidigt undrar jag varför många medlemmar skriver "privata" texter till fullständiga främlingar och sedan går i taket för att de blir offentliga? Jag rättfärdigar det inte men möjligheten att det kan hända (man bör t.o.m. utgå från att det händer när man korresponderar med någon man är i luven med) är en insikt alla bör äga.

1. Jag tycker inte alls att man ska behöva utgå från det. Jag utgår snarare från att det är sånt man bara inte gör. Om det nu är så att somliga inte förstår en sådan självklarhet (vilket ju iofs kan hända på ett Aspie-forum) så får man ha en skriven regel som förtydligar detta.

2. Själv var jag för övrigt inte osams med NP när vi utbytte några PM. Han blev osams med mig pga att han misstolkade några saker jag skrev, vilket jag ju knappast hade kunnat förutsäga innan. Och oavsett om man är osams eller ej så är det ändå inte något man ska behöva räkna med. (Om man inte är typ chef för något granskat företag och korresponderar med Janne Josefsson.)

3. Jag har sett fall (inkl på detta forum) där två har kivats och folk tröttnat på det och uppmanat dem att "ta det via PM istället". Ibland har då missförstånd kunnat klarats ut och man har blivit sams igen. Alltså finns det ibland goda skäl att kontakta nån man inte drar jämt med, utan att man ska behöva oroa sig för att den andre använder valda delar saxade ur sitt sammanhang som vapen sen.

Att Admin som slutkläm i den aktuella tråden uppmanar de inblandade att "lägga detta bakom sig" låter som om det inte kommer leda till någon åtgärd eller regeländring denna gång heller, vilket som sagt inte är acceptabelt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Jonte » 2008-02-01 20:36:40

Ja, nån jävla ordning får det kanske vara i ett forum, för att travestera CH Hermansson.

Fast den fördelen har detta haft med sig att Inger igen passerat Nassepuh i mesta inlägg (fast det nog inte var meningen).

För er nya som inte minns Inger: Pillutta er!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav sommar » 2008-02-01 20:52:55

För mig är det själv klart att det man skriver i inläggen är offentligt och det som skrivs i Pm är privat dvs. bara till för att läsas av den som är mottagare. Synd att inte alla har denna sunda o. självklara syn.. Inte minst för admin o. moderatorer borde detta vara självklart. Borde finnas som skriven regel! Stackars de som blivit uthängda. :(

Om Pm inte är privat vad är då meningen med Pm? :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Inger » 2008-02-01 20:56:30

Tack för alla kommentarer! Glädjer mig se att fler anser detta vara oacceptabelt.

Enda fördelen med det som hände mig, var att jag en gång för alla insåg det meningslösa i att ödsla energi på att tjafsa på forum dagarna i ända och därmed till slut bröt den dåliga vanan en gång för alla. Men jag mådde ändå väldigt dåligt av det ganska lång tid efteråt och önskar verkligen inte att någon annan ska behöva gå igenom samma sak bara för att Admin inte vill rucka på sina regler. Därför hoppas jag att denna diskussion kan leda till en ändring.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-02-01 21:08:15

Ja, jag tycker också det här låter som självklara saker som borde vara rimligt enkla att sätta på pränt för den som (i affekt eller allmänhet) kan behöva hjälp med att lära sig dem.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Panika » 2008-02-01 21:24:12

Inger:
Ja, sådana här saker ska man inte behöva tolerera.
Du har min uttryckliga sympati...
Medlemmar här har nästan krävt att jag ska publicera pm - det kommer att ske över min döda kropp.
Olagligt eller inte - Jag finner det grovt kränkande och oetiskt.
Min förhoppning är att människor gör sådant här av ren och skär dumhet...Men tyvärr har jag svårt att innerst inne tro på det själv...
Jag är hemskt ledsen för att du används på detta sättet.
Sympati och Kärlek.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Ganesh » 2008-02-01 21:43:01

Efftersom jag tog Ingers förslag som mitt eget kan jag väl få göra ett tillägg:

Blir man medlem i forumet skall man också förbinda sig att:
1. Underordna sig och rätta sig efter beslut av admin/moderatorsrådet
samt
2. Följa de upmaningar, instruktioner, regeltolkningar, etc man får av admin/moderatorsrådet.
Och att göra detta utan gnäll, sandlådetjafs, tjat eller dylikt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Micke » 2008-02-01 21:46:04

Jag liksom flera andra uttryckte ju vårat missnöje mot existensen utav forumet "fri diskussion" förra gången det begav sig. Jag vidhåller min uppfattning om att avdelningen är lite väl fri som det är, och tycker det är trist att återigen behöva se privat korrespondens läggas ut utan någon som helst åtgärd från moderatorhåll. :(
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Liebert » 2008-02-01 23:51:32

Har tyvärr haft fullt skägg med diverse andra händelser på forumet ikväll. Får återkomma längre fram i frågan.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Inger » 2008-02-01 23:57:50

OK. Ser fram emot ett svar så snart du får tid.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2008-02-02 0:42:54

Jag måste i det här fallet sälla mig till skaran av medhållare. Jag trodde det var fullständigt självklart att inlägg är offentliga (enbart för forumets medemmar i vissa fall) och att PM och liknande är privat, om inget annat angetts.

En kommentar till ett relaterat ämne; jag tycker det är väldigt bra att tiden för editering av meddelanden är satt till 15 minuter, så att man inte kan kvadda gamla diskussioner helt genom att ändra i dem efteråt. Jag önskar att det fanns något sätt att låsa ett inlägg tidigare så att inget kan ändras när någon kommenterat det. Jag inser dock att det blir svårt att implementera i Web-miljö.

EDIT: Förtydligande
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav pH » 2008-02-02 13:24:53

Sällar mig till skaran av medhållare. (Är jag PK nu?)

Jag anser att en människa själv skall bestämma vad den skall säga och var. PM är riktat till en person. Beslut rörande skriven text är upp till författaren. Att återge någon annans text borde inte vara tillåtet. Om inte annat bryter det väl mot upphovsrätt? (Verkshöjd?) Eller kanske förtal? Man kan ju säga något förtroligt eller privat, och senare bli osams...

Att återge delar av sin egen insats i privata korrespondanser (PM) kan nog inte rimligen förbjudas men kan möjligen tyda på dålig hyfs, om man ofentliggör det privata och därmed tvingar motparten att offentligt försvara sig eller stå ifrågasatt.

Till detta att andras skrift inte bör återges tycker jag även hör att saxa inlägg från andra forum och posta här. (Eller omvänt). Då har författaren inte själv valt till vem och var något skall sägas. Mycket osnyggt. Även om man inte gillar åsikten. Det finns andra som inte gillar våra åsikter, till exempel att vi tror på vår diagnos.... "Fel" eller "dåliga" åsikter ger således ingen spridningsrätt.

Jag ogillade faktiskt även att någon i raljanta ordalag saxade och citerade från en av moderatorernas privata blogg i argumentationssyfte. Det som sägs där bör bara flyttas hit på författarens initiativ eller godkännande. Skilnad naturligtvis med saker producerade för spridning, som tidningsartiklar, debattinlägg, offentliga serisetrippar och liknande. Naturligtvis svåra gränser...

Nej, jag håller med Inger. Den som sagt/skrivti något bör ha förfoganderätten över det. Tycker jag.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Kvasir » 2008-02-02 13:38:27

pH skrev:Till detta att andras skrift inte bör återges tycker jag även hör att saxa inlägg från andra forum och posta här. (Eller omvänt). Då har författaren inte själv valt till vem och var något skall sägas. Mycket osnyggt. Även om man inte gillar åsikten. Det finns andra som inte gillar våra åsikter, till exempel att vi tror på vår diagnos.... "Fel" eller "dåliga" åsikter ger således ingen spridningsrätt.


Och det är väl knappast tillåtet att göra hur som helst heller. Däremot finns ju citeringsrätten:

Citeringsrätt

Det är tillåtet att citera "i överensstämmelse med god sed och i den uppfattning som motiveras av ändamålet". Med god sed menas t.ex. att återge en del av någon annans text, oftast ett par meningar, i en debattartikel. I vetenskapliga framställningar är det normalt tillåtet att citera mer omfattande utdrag. Du kan alltså lägga ut citat ur artiklar och böcker på din hemsida om du hänvisar till källan.


som jag just citerade ur
http://www.hkr.se/upload/BIBL/Biblioteksguiden/modul7/modul7.htm

och som i sig borde vara ett utmärkt exempel på hur man får använda denna rätt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-02 13:40:33

Pm & förtroenden skall inte göras offentliga, det är förbannat lågt & visar att vederbörande inte är att lita på. Förhoppningsvis gräver den som gör så sin egen grop.

Gör det till en tydlig regel, förbjud outning & offentliggörande av pm utan tillåtelse.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-02-02 13:56:09

En intressant relaterad fråga är när, om och hur man kan referera till privat korrespondens som pm och mail, utan att publicera det? Ibland finns god anledning att göra så, och då tänker jag i första hand på när syftet är gott och inte handlar om smutskastning och liknande. Här är det svårt eftersom man kan tänka sig så många olika situationer, och varje situation är unik. Låt mig ta några uppdiktade exempel:

1. X och Y har varit osams på forumet och senare gått över till pm-diskussion. Är det då Ok att X senare skriver på forumet t.ex. att "Y och jag har diskuterat detta via pm nu, och vi är nog överens". Dvs. inget mera om några detaljer.

2. I en forumdiskussion skriver jag riktat mot en viss person: "fast det har ju vi diskuterat tidigare i pm". Dvs. en referens till att en diskussion om ämnet har förekommit med vederbörande.

3. Jag skriver att "någon forummedlem" (icke specificerad och icke identifierbar) har sagt något intressant eller tänkvärt som jag redogör för. Här måste man då vara noga med att inte ge detaljer så vederbörande kan identifieras.

En förutsättning i samtliga fall är förstås att det man skriver inte kan (eller i vart fall inte är avsett att) uppfattas som negativt om eller för den andra personen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-02 14:24:21

Kvasir kl. 12:56

Kan väl nog ge en del kniviga gränsdragningsproblem.
1. Låt oss då dock hålla en rejäl försiktighetsprincip: verkligen allmänna ordalag, och hellre inhämta två tillstånd för mycket än ett för litet;
2. Låt det bli en diskussion för sig, så att den inte skymmer den konsensus vi forummedlemmar, som har yttrat oss här, tydligen har med Inger om det lämpliga i att reglerna kompletteras.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-02-02 17:17:06

KrigarSjäl skrev:Pm & förtroenden skall inte göras offentliga, det är förbannat lågt & visar att vederbörande inte är att lita på. Förhoppningsvis gräver den som gör så sin egen grop.

Gör det till en tydlig regel, förbjud outning & offentliggörande av pm utan tillåtelse.


Ja, det låter som en bra regel.

Men om personen A skriver på ett forum att personen B skrivit kränkande saker i ett PM till A, är det ok? Personen B får inte avslöja vad A skrivit, men får B avslöja vad B själv skrivit i sina PM? Eller ska B strunta i saken, fast B nu i sin tur känner sig kränkt och orättvist behandlad?

Eller ska man ha en till regel att man inte heller får skriva i forum om vad som sagts i PM?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Öppet brev till Admin om publicering av privata PM

Inläggav rdos » 2008-02-02 20:16:11

Inger skrev:Den här gången råkade jag läsa tråden där TC publicerar privata PM i Fria Forumet, och finner till min stora förvåning att Admin godkänner det - med hänvisning till att Nassepuh tilläts göra detsamma mot mig (!) - vilket jag tyvärr var för uttröttad och upptagen för att orka fortsätta driva, annars borde jag ha insisterat på en regeländring redan då.


Håller med. Det borde vara totalförbjudet att publicera PM utan den andra personens uttryckliga medgivande. Det kan ju inte vara så att Fri ska vara avsedd för diverse brott mot vanlig nätettikett, och rent ut av även emot svensk lagstiftning.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:30:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in