OpenOffice (Apache)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

OpenOffice (Apache)

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-18 11:07:44

Jag är inte riktigt sams med OpenOffice, eftersom det inte ser ut som Word och inte fungerar som Word heller. Snabbkommandona är ju helt andra, ctrl+f ger inte fetstil utan öppnar nåt annat, men det går ju lika bra att använda knapparna i verktygsraden. Och att Calc inte fungerar som Excel gör ingenting så länge som det går att summera kolumner. Nåja, det var inte det jag ville klaga på utan egentligen fråga om utskriftslayouten som gör mig vansinnig.

I Word hamnar sidorna prydligt under varandra när jag har utskriftslayout. I OpenOffice (åtminstone apache-varianten)får jag alltid två sidors bredd. Den första sidan hamnar alltid längst till höger, så att jag måste scrolla för att se den. Jag lyckas inte få sidorna nder varandra som i Word, och därför ogillar jag OpenOffice.

För att skriva dokument som jag själv ska skriva ut använder jag således Google Drive, på surfplattan har jag hittat ett ordbehandlingsprogram vars utformning jag gillar, och jag kan spara det till Drive sedan. Men ibland måste jag sammanställa lite enkla grejor och skicka till andra, och då använder jag OpenOffice eftersom det är enklast när jag ska lägga till bilder och få en snygg sida. Men det tar alltid extra tid eftersom sidorna inte hamnar under varandra och jag får lägga tid på att scrolla och fundera.

Dessutom är det svårt att skicka dokument till de som använder Word. OpenOffice ger ju efternamnet odt. När jag sparade som html kunde mottagaren inte se bilderna. Sparade jag som nåt Word-dokument blev det så stort att jag var tvungen att spara på Google Drive och sen skicka länk dit, trots att det bara var sex sidor som vardera hade rubrik, sex punkter och två små bilder. Gick att spara i rtf-format också, som bör kunna läsas av alla ordbehandlingsprogram. Någon som har tips på vilket format som lättast kan läsas av senaste Word-programmet?

Jag vet, jag borde kapitulera och köpa Word och Excel igen. Men, är det värt pengarna?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

OpenOffice (Apache)

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-18 11:21:26

Jag gissar att det har något med layoutkontroll att göra. Att man kan välja ifall man ska se sidorna under varandra, eller som en bok, eller ... Men jag hittar inte så jag kan ändra tillbaka. En googling säger att det ska finnas längst ner till vänster. Där finns inget.

Inga standardsvar tack. Ni som har Apache kanske vet, eller kan söka er fram till svaret. Google ger inga bra svar. Har letat i varenda meny ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

OpenOffice (Apache)

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-18 11:41:09

Och om det inte går att återställa så att sidorna syns under varandra kommer jag inte att använda Apache igen. Jag fixar inte detta scrollande och att se sidorna bredvid varann! Ni som tycker att man inte ska använda Google Drive till att skriv dokument, det är 100 gånger bättre än OpenOffice vad gäller användarvänlighet och varje gång jag använder OpenOffice blir jag galen. :-)146 :-)006

Finns kanske andra gratisvarianter som har utskriftslayout där sidorna syns under varann och inte två och två? Helst nåt som nån har testat, så att ni vet att det funkar så ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

OpenOffice (Apache)

Inläggav Flia » 2017-01-18 16:42:32

Att spara som .doc är inte svårt. Det valet finns när du ger filen ett namn.

Att du ser sidorna bredvid varandra beror på hur mycket du zoomar.
Listen längst ner har zoominställning längst till höger (även uppe i menyraden).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

OpenOffice (Apache)

Inläggav ankhh » 2017-01-18 17:10:06

Först och främst: det är en väldigt bra idé att använda rtf om man ska skicka dokument till andra. Det fungerar i de flesta fall oberoende av operativsystem och ordbehandlingsprogram i olika versioner.

Nackdelen kan vara att det ibland blir stort. Jag testade just med ett ganska litet (3 sidor) dokument, ursprungligen odt, 23,4 kB. Sparat som rtf växte det till 35,2 kB. Å andra sidan krympte det till 8,9 kB när jag sparade som docx.

Jag använder inte Apache Open Office, och har alltså ingenting att säga om att få ordning på visningen där. Det kan, som Flia säger, vara zoomningen. Det kan också vara inställningen mellan att visa en eller två sidor brevid varandra.

Däremot ser jag att det du vill ha går lätt att ordna i det jag använder: Libre Office (en av de andra varianterna på ursprungliga Open Office). En bild (där jag suddat texten, kom på att jag inte har lust att dela den med precis alla), nere till höger syns var man kan klicka för att växla mellan en eller två sidor (som visas i rätt ordning i så fall), samt "bokläge".

libreoffice.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

OpenOffice (Apache)

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-19 21:18:51

Det funkade att gå in på zoom. Där väljer man även antal kolumner. En kolumn = en sida i taget.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

OpenOffice (Apache)

Inläggav bittin » 2017-01-20 0:07:24

Openoffice projektet är helt dött enda som utvecklas vidare är forken Libreoffice: https://www.libreoffice.org/
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

OpenOffice (Apache)

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-21 11:09:47

Nu är Libreoffice installerat ... och jag avinstallerar Apache så snart jag testat Libre o ser att det funkar ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

OpenOffice (Apache)

Inläggav bittin » 2017-01-27 16:05:49

Lilla Gumman skrev:Nu är Libreoffice installerat ... och jag avinstallerar Apache så snart jag testat Libre o ser att det funkar ...


Najs kom en ny version av Libreoffice idag med
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

OpenOffice (Apache)

Inläggav bittin » 2017-04-18 16:43:21

Och även igår kom det en nyare version av Libreoffice
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Återgå till IT-forum



Logga in