Onyanserat tänkande

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Onyanserat tänkande

Inläggav Mats » 2008-01-11 23:59:02

lost skrev:En misstanke är bara en misstanke. Jag kan misstänka att jag har precis vad som helst, men innan jag fått detta auktorativt validerad genom en godkänd diagnos så har jag ingen validitet att uttrycka åsikter och ståndpunkter som varande en del av en grupp jag formellt inte tillhör
När menar du att ett benbrott uppstår? Är det i det ögonblick benet går av eller först när en läkare "auktorativt" validerar benbrottet som man har brutit benet?

Jag var för övrigt förkyld för drygt en vecka sedan. Fast det är klart - jag gick ju aldrig till en läkare och fick min förkylning "auktorativt" validerad. Så formellt var jag inte förkyld då, eller?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav lost » 2008-01-12 0:36:55

Thunderchild skrev:
lost skrev:
- Du är inte kvalificerad att bedöma vem som har AS eller inte.


Å vem är du att påstå en sån sak??

Jag har nyligen fått egen diagnos, men har de senaste åren studerat både AS och mig själv.

Tror absolut att jag har större kunskap än många Läkare och Psykologer som på ett mera ytligt sätt måste känna till en mängd olika sjukdomar och syndrom.

Jag lever i mitt syndrom..


Så med ditt resonemang så skall t.ex en person som lider av schitzofreni diagnosticera huruvida andra lider av schitzofreni?

Du kanske skall starta din egen kvacksalvare klinik där du gör AS diagnoser. Att du inte är en läkare gör ju inget... Nej! För du har ju
Thunderchild skrev:senaste åren studerat både AS och mig själv.
och inte minst
Thunderchild skrev:lever i mitt syndrom

Sedan att dina sk. diagnoser saknar all valididitet är ju skit samma, för du har ju som du säger
Thunderchild skrev:större kunskap än många Läkare och Psykologer
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Re: Onyanserat tänkande

Inläggav lost » 2008-01-12 0:53:05

Mats skrev:
lost skrev:En misstanke är bara en misstanke. Jag kan misstänka att jag har precis vad som helst, men innan jag fått detta auktorativt validerad genom en godkänd diagnos så har jag ingen validitet att uttrycka åsikter och ståndpunkter som varande en del av en grupp jag formellt inte tillhör
När menar du att ett benbrott uppstår? Är det i det ögonblick benet går av eller först när en läkare "auktorativt" validerar benbrottet som man har brutit benet?

Jag var för övrigt förkyld för drygt en vecka sedan. Fast det är klart - jag gick ju aldrig till en läkare och fick min förkylning "auktorativt" validerad. Så formellt var jag inte förkyld då, eller?


För att vara sjukskriven mer än 7 dagar krävs läkarintyg, men det klart 70% av aspies jobbar ju inte.. Så, du kan gott gå med ditt verkliga eller inbillade benbrott så länge du klarar det om du ingår i dessa 70%.

I övrigt så är ett NPF rätt komplex och kräver en ordentlig utredning samt kvalificerad läkare som därefter kan ge en diagnos.

Det är rätt logiskt att så länge man inte har en diagnos så är man i avsaknad av en diagnos. Huruvida man själv anser sig fylla diagnoskriterierna eller ej är irrelevant i sammanhanget. Är man inte diagnosticerad med AS så har man heller inte AS, för AS är en diagnos och inget annat.

Säg tex. att man ändrar diagnoskriterierna i manualerna och lägger till ex. "gillar att suga napp nätterna igenom" som ett krav, då har jag inte längre en valid diagnos och följdaktligen inte heller AS.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-12 0:54:40

lost skrev:Du kanske skall starta din egen kvacksalvare klinik där du gör AS diagnoser. Att du inte är en läkare gör ju inget... Nej! För du har ju
Thunderchild skrev:senaste åren studerat både AS och mig själv.
och inte minst
Thunderchild skrev:lever i mitt syndrom

Sedan att dina sk. diagnoser saknar all valididitet är ju skit samma, för du har ju som du säger
Thunderchild skrev:större kunskap än många Läkare och Psykologer


Såsom patient (om vi nu bortser från att AS är ett funktionshinder och inte ett handikapp enligt en tråd som var nyligen) så kan man mycket väl uppleva det så. Man blir väldigt inläst på sin egen åkomma och hur den fungerar och i snäv mening är det ju sant. Finns vissa (fysiska) besvär jag är rätt så duktig på inte minst vad det gäller alla upptänkliga typer av behandling, medicinska och icke-medicinska, hur bra de har funkat, och vilka biverkningar det kan ge etc etc. Är man kroniker på något område så blir det ju så. Vad man inte blir så bra på är differentialdiagnoser, dvs folk som lider av något snarlikt och att se skillnaden.

Men jag vet inte för vem det är intressant för om Nallen har en professionell diagnos och i vilket sammanhang eller inte utom för Nallen själv. Av vilken anledning är det intressant för dig?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav lost » 2008-01-12 1:15:20

Bjäbbmonstret skrev:
lost skrev:Du kanske skall starta din egen kvacksalvare klinik där du gör AS diagnoser. Att du inte är en läkare gör ju inget... Nej! För du har ju
Thunderchild skrev:senaste åren studerat både AS och mig själv.
och inte minst
Thunderchild skrev:lever i mitt syndrom

Sedan att dina sk. diagnoser saknar all valididitet är ju skit samma, för du har ju som du säger
Thunderchild skrev:större kunskap än många Läkare och Psykologer


Såsom patient (om vi nu bortser från att AS är ett funktionshinder och inte ett handikapp enligt en tråd som var nyligen) så kan man mycket väl uppleva det så. Man blir väldigt inläst på sin egen åkomma och hur den fungerar och i snäv mening är det ju sant. Finns vissa (fysiska) besvär jag är rätt så duktig på inte minst vad det gäller alla upptänkliga typer av behandling, medicinska och icke-medicinska, hur bra de har funkat, och vilka biverkningar det kan ge etc etc. Är man kroniker på något område så blir det ju så. Vad man inte blir så bra på är differentialdiagnoser, dvs folk som lider av något snarlikt och att se skillnaden.

Men jag vet inte för vem det är intressant för om Nallen har en professionell diagnos och i vilket sammanhang eller inte utom för Nallen själv. Av vilken anledning är det intressant för dig?


WTF, jag gör som ni andra och citerar allt rätt av....

Bjäbbis, varför citerar du mitt svar till Thunderchild och frågar om Nallen?
Hade det inte passat bättre att skapa ett nytt inlägg i tråden och där ställlt den frågan?

Jag svarar ändå.....

Jag bryr mig inte skvatt huruvida Nallen har en professionell diagnos eller inte. Vad jag bryr mig är om han uttrycker sig utfrån att tillhöra en grupp han faktiskt inte tillhör. Å andra sidan, när jag nu bläddrar tillbaka så påstod han aldrig det - man kan argumentera att Nallen implicit eller subtilt gjorde det, men jag har ingen bäring för detta argument, så jag erkänner att jag falskligen anklagat Nallen. Sorry. Faux Pas!

Slutligen. Jag omöjligen veta vilken NFP status (eller avsaknad därav) personer på detta forum har. Med detta i åtanke så skall jag undvika att kommentera inlägg utifrån dessa villkor.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Re: Onyanserat tänkande

Inläggav Milyc » 2008-01-12 11:10:45

lost skrev:
I övrigt så är ett NPF rätt komplex och kräver en ordentlig utredning samt kvalificerad läkare som därefter kan ge en diagnos.


Jag fick min diagnos i tidiga tonåren. Därefter kom både jag själv och morsan att läsa på en hel del om AS och jag märkte att väldigt mycket stämde på mig vilket ökade min självkännedom och på så vis kom jag att funka bättre på månha områden och fick ökad förståelse för mitt annorlundaskap. Jag har anser mig själv uppfylla kriterierna med god marginal och har dessutom formell diagnos stäld av "kvalificerad läkare".

Några år senare fick en gammal skolkamrat som i det mästa är min raka motsats AS-diagnos. Jag tyckte det var väldigt konstigt eftersom jag inte kunde finna att han uppfyllde mer än något enstaka delkriterium och han själv blev bara förvirrad och ju mer han läste om AS dessto mer hävdade han att diagnosen inte kunde stämma på honom trots att diagnosen var ställd av "kvalificerad läkare".

Många år senare lät denna min tidigare skolkamrat göra om sin NPF-utrednig och då konstaterades det att han INTE hade AS utan en rad andra diagnoser.

Således kan uppenbarligen "kvalificerade läkare" ställa felaktiga diagnoser. I hans fall ledde det till förvirring, minskad självförståelse och ökad psykisk ohälsa. Däremot finns det människor i min släkt som kunnat öka sin självförståelse genom att jag fått diagnos och de kunnat upptäcka AS-drag hos sig själva, vilket varit ligiskt eftersom AS antas vara ärftligt även om dessa människor hitills inte behövt formell diagnos.

Så jag ser inget som helst skäl att se diagnoser ställda av "kvalificerade läkare" som någon absolut sannaning i någon rellevant mening.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Re: Onyanserat tänkande

Inläggav Mats » 2008-01-12 11:19:07

lost skrev:För att vara sjukskriven mer än 7 dagar krävs läkarintyg, men det klart 70% av aspies jobbar ju inte.. Så, du kan gott gå med ditt verkliga eller inbillade benbrott så länge du klarar det om du ingår i dessa 70%.
Det betyder ju att 30% av alla Aspies jobbar. Jag tillhör den gruppen. Sen förstår jag inte vad du menar med "om jag ingår i dessa 70%". Om jag hade ingått i de 70% som inte jobbar hade jag ju behövt gå till läkare.


lost skrev:I övrigt så är ett NPF rätt komplex och kräver en ordentlig utredning samt kvalificerad läkare som därefter kan ge en diagnos.
Jag vet tillräckligt mycket om AS för att kunna konstatera att det är det jag har. Att en läkare bekräftar det ändrar ingenting. Jag har precis lika mycket AS nu som efter det att en läkare bekräftar det.


lost skrev:Det är rätt logiskt att så länge man inte har en diagnos så är man i avsaknad av en diagnos. Huruvida man själv anser sig fylla diagnoskriterierna eller ej är irrelevant i sammanhanget. Är man inte diagnosticerad med AS så har man heller inte AS, för AS är en diagnos och inget annat.
Precis som förkylning är en diagnos och inget annat. Är man inte diagnosticerad med förkylning så har man inte heller förkylning - eller?


lost skrev:Säg tex. att man ändrar diagnoskriterierna i manualerna och lägger till ex. "gillar att suga napp nätterna igenom" som ett krav, då har jag inte längre en valid diagnos och följdaktligen inte heller AS.
Så om man ändrar diagnoskriterierna för AS måste alla som har AS gå till läkare och få sin diagnos återbekräftad i en ny utredning? Knappast troligt...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:17:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Onyanserat tänkande

Inläggav Mats » 2008-01-12 11:21:40

Milyc skrev:Så jag ser inget som helst skäl att se diagnoser ställda av "kvalificerade läkare" som någon absolut sannaning i någon rellevant mening.
Tack för de orden. :)
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2008-01-12 12:54:32

Moderatorn:

Tråden har spårat ur. Låses.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in