Omröstningar, *seriöst*

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Omröstningar, *seriöst*

Inläggav notwoodstock » 2014-05-03 15:51:41

Bara ett kort inlägg, om hur lämpligt det är att starta omröstningar som inte fyller så stor funktion.

En grundläggande sak för "statistiken" man får är ju urvalet av vilka som svarat - oftast inte en representativ grupp, mer än att den utgörs av de som sett, orkat och/eller velat svara på frågan.

Naturligtvis är det ju lite kul ändå, men man skall ju ta resultatet för vad det är.

Jag såg i sammanhanget också att jag inte har spritt en länk som jag hittade till, tror jag:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Darrell_Huff

Boken "Hur man ljuger med statistik" är välkänd.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Omröstningar, *seriöst*

Inläggav Miche » 2014-05-03 19:11:30

notwoodstock skrev:Bara ett kort inlägg, om hur lämpligt det är att starta omröstningar som inte fyller så stor funktion.
Det beror mycket på i vilken avdelning omröstningen startas, ex.vis en omröstning som startas i avdelningen Off topic kan man knappast ta speciellt seriöst eftersom det är tillåtet att vara just Off topic i den avdelningen.

Statistiskt sett är f.ö. alla omröstningar på nätet helt värdelösa eftersom man inte har något lämpligt urval för de som får rösta, det vore som att anse att resultatet i ESC vore statistiskt säkerställt (där man får rösta så många gånger som man hinner...) eller som att anse att omröstningen som gjordes på nätet om Krim ska tillhöra Ryssland (som ryssarna stödjer sig på för att ta som intäkt att kunna invadera Krim) är ett säkerställt resultat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in