Omflyttning bland avdelningarna

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Titti » 2011-10-03 23:23:12

Moggy skrev:Men inget stort problem. Det är som det är. Som sagt, jag vänjer mig.


Admin

Så är det. Jag har ett inbyggt motstånd mot förändringar och ogillar dem oftast innan jag har vant mig - för jag brukar vänja mig. Den här gången ligger jag lite före i tillvänjningen eftersom vi har diskuterat detta internt rätt länge, av och till sedan jag var på semester i somras.

Jag tror det blir bra när vi har vant oss. Men jag förstår att det tar tid eftersom jag är likadan själv. Eftersom jag tror det är en förändring till det bättre tycker jag ändå att det är värt det och det kommer av och till att komma fler förändringar; det är så livet ser ut och det även på forumet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav HGJ » 2011-10-03 23:41:38

Liebert skrev:Den senaste månaden har Privata haft 3300 sidvisningar. Under samma period har AS-avdelningarna haft drygt 28000 så man kan säga att särintresset är en smula tyngre där vilket är i sin ordning på ett Aspergerforum.

Tar de siffrorna hänsyn till att folk går in i trådar via "Gå till det första olästa inlägget"?

post619526.html#p619526
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Miche » 2011-10-03 23:48:09

Troligen är fördelningen ungefär densamma ändå...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Titti » 2011-10-04 0:00:18

Lilla Gumman skrev:Jag saknar det gamla Aspergerforum. Den här nya layouten känns rörigt och är svårt att hitta. Jag kanske vänjer mig, men det kommer att ta tid. De där gråa banden med titlar som "Allt om Asperger" och "Annat än Asperger" känns intetsägande. De skulle ha behövt vara i någon annan färg så man lägger mer märke till dem. Fast de kanske ska vara diskreta?


Så här såg den ut tidigare:

Skärmbild-9.png


De grå banden fanns tidigare också. Textfärgen på dem var mer avvikande och kontrasterna på indexsidan allmänt större förr, tycker jag. Den hade också ljusare bottenfärg. Tycker du det var tydligare med den gamla sidan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Liebert » 2011-10-04 0:46:50

Bästa forumdesignen någonsin? December 2006, 347 användare. Nybyggartider..

2006.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Iridia » 2011-10-04 6:01:20

Den var snygg! Fina färger, mjuk design.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Meppe » 2011-10-04 7:10:42

Fina färger? Ja, förutsagt att man själv kunde ändra allt grönt till lila.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Tiblan » 2011-10-04 8:07:04

Om det bara är frågan om att ändra det grå till en annan färg så är det säkert inga stora problem. Kanske testa med rosa i oktober månad till förmån för bröstcancern som ett litet test. Rött i december när det är jul?
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Titti » 2011-10-04 12:31:38

Fenren skrev:edit: det värsta med underforum är att nya inlägg visas i 'senaste inlägg' och det är mitt huvudsakliga redskap för att se vad som händer på forumet och möjligheten att se om inlägget kommer från huvudavdelningen eller från en undergrupp finns ej.


Admin

Om du klickar på Nya inlägg och tittar i den lista du får upp där så står det vad varje inlägg som listas där i vilken avdelning det är postat.

Du kan också bevaka vissa trådar eller hela avdelningar, något som inte var möjligt förr. Då får du veta direkt när något nytt postats i en tråd eller en avdelning. Ett annat alternativ är att bevaka om det kommer svar i trådar där du skrivit.

Själv bevakade jag för länge sedan om det kom svar i trådar jag skrivit och det fungerar i en del fall men att ha det som standard blev för mycket för mig - har jag skrivit ett inlägg i en tråd för långe sedan fortsätter det att komma påminnelser om svar hur länge som helst efteråt om jag inte manuellt stänger av det. Jag bevakar numera vissa trådar emellanåt (om jag vill hålla koll på att en diskussion inte spårar ur eller blommar upp igen tex) och ibland hela avdelningar. Och naturligtvis ibland av rent personligt intresse...

Bevakningar är enkla att slå på och av som man vill men man måste vänja sig vid att använda funktionen.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Fenren » 2011-10-04 17:12:35

Tiblan skrev:Kanske testa med rosa i oktober månad till förmån för bröstcancern som ett litet test. Rött i december när det är jul?

NEJ!!

varför hålla på att ändra? jag gillar inte när man ändrar för ändrandets skull.

Titti skrev:Du kan också bevaka vissa trådar eller hela avdelningar, något som inte var möjligt förr.


Ooooo, trevligt! det ska jag experimentera med i helgen tror jag. tackar ödmjukast för tipset
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav jorand » 2011-10-04 19:27:28

Går det inte att skriva avdelningsnamnet på en egen, tredje rad i "Nya inlägg"? Nu varierar det hur radbrytningarna görs, beroende på hur långt den senaste postarens nick är. Väldigt svåröverskådligt och förvirrande tycker jag.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav kullan » 2011-10-10 3:04:36

Jag tror att det blir bra bara man vänjer sig. Off-Googles är bäst enligt min mening.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav nallen » 2011-10-10 19:56:22

Jag har upptäckt att jag har svårt att skilja på Aspergare off-Google och Aspergare off-topic. Att två avdelningar där den ena är underavdelning till den andra har namn som inte skiljer sig åt förrän i 15:e tecknet var nog ett dåligt val (om än vackert symetriskt).

Jag föreslår en ändring innan folk har vant sig alltför mycket.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Fenren » 2011-10-10 20:44:26

passa på att flytta ut off topic till en egen avdelning när ni ändå håller på!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Titti » 2011-10-12 0:41:43

nallen skrev:Jag har upptäckt att jag har svårt att skilja på Aspergare off-Google och Aspergare off-topic. Att två avdelningar där den ena är underavdelning till den andra har namn som inte skiljer sig åt förrän i 15:e tecknet var nog ett dåligt val (om än vackert symetriskt).

Jag föreslår en ändring innan folk har vant sig alltför mycket.



Admin


Jag instämmer och har ändrat namnet till Off topic istället.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-13 8:06:42

Hej!

Titti: Ja, det var något tydligare förut. Men jag börjar vänja mig vid det nya utseendet. Det är faktiskt bättre än förut. Snyggare, renare. Jag har vant mig vid att allt ser olikt ut och hittar till de olika avdelningarna. Jag har ju AS för sjutton, tål inte för stora och övergripande förändringar utan förvarning. Men bra blev det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Dagobert » 2011-11-14 17:47:34

Det är synd att seriösa samhällsdebattrådar od som inte strikt passar in under "Allt om Asperger" numera är osynliga för alla utom medlemmar. Det är en nackdel med den här nyordningen.
Utvidgad betydelse av "Övriga Aspergerfrågor" eller något mindre strikt syn på vad som platsar i dem alla vore bra.
Förlag på trådar som borde vara offentliga:
den-nya-utforsakringspolitiken-nagra-fler-tillagg-t14134.html
bristfallig-psykvard-medfor-mord-o-andra-valdsdad-t23488.html
privatiseringarnas-pris-ett-samhalle-utan-manniskovarde-t23520.html
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Miche » 2011-11-14 18:12:46

Moderator:
Vi har diskuterat en del, bl.a. tråden bristfallig-psykvard-medfor-mord-o-andra-valdsdad-t23488.html men just sådana trådar där diagnoser kopplas ihop med våld anser vi att de är bättre att hålla undan från Googles vakande öga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Dagobert » 2011-11-15 19:36:02

Vad sägs om att göra Tipsa medlemmarna och Artiklar till underforum i det nya forumet Övrigt?

Då finns plats för allsköns debatt som TS vill ska vara offentlig. Indexsidan tar inte större plats. Tipsa tar knappast skada av att hamna på samma nivå som andra underforum.

Jag är inte ute efter att bara möblera om. Jag tycker att debatt aspergare emellan ska kunna föras synligt för sökmotorer även om den inte handlar om aspergers syndrom. Det går inte idag.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Dagobert » 2011-11-16 13:03:01

Tillägg:
Man får kanske plocka bort den ganska meningslösa informationen 26731 inlägg i 1816 trådar
för att texten Tipsa medlemmarna ska få plats.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav heppo » 2012-01-01 17:51:27

Oj det finns massor att läsa innan man skriver en post här, med risk att upprepa nåt..
Spännande - men här kommer en förslag som jag just nu störs mycket av.
(Jag vet det låter som kritik - ett tyvärr ofta negativt tonad ord som kan användas väldigt konstruktivt - men jag försöker se det så att om man inte ser eller bryr sig om förbättringar så får vi inte en bättre värld eller vackrare/skönare liv :) Och vem vill inte ha det skönt?

1. Finner det missvisande och mycket störande med rubriken Off-Google - Kan man byta ut det?
När jag sent omsider lyckades ta reda på vad det betyder så förstår jag kopplingen, men anser namnet illa valt!
Det som menas är ju att det är stängt för sökmotorer, varav det finns ett antal.
Även om Google för närvarande verkar vara den populäraste, är det missvisande.

Avskärmat, Internt, "Enbart initierade" eller nåt snarlikt, borde vara en bättre beskrivande rubrik.

På samma sätt som man inte kan påstå att att Sverige är Stockholm (även om Sthlm ligger i Sverige), bör man inte påstå att "Avskärmat" är samma som OffGoogle. Då det syftar fel och ger fel information som rör till det på sikt. (Förutom att "Off-Google" är ett uppfunnet ord som enbart initierade förstår, bara det borde räcka för att bannlysa uttrycket i ett användarvänligt forum!)

Hehe - det var en punkt två med från början, men den har jag redan glömt bort och det kan vara svårt nog att smälta denna första!

Jag tar tacksamt emot kritik, eller, med positivt ordval ;) förslag till förbättringar :)
heppo
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-12-13
Ort: Järfälla

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav Alien » 2012-01-01 18:11:54

heppo skrev:1. Finner det missvisande och mycket störande med rubriken Off-Google - Kan man byta ut det?
När jag sent omsider lyckades ta reda på vad det betyder så förstår jag kopplingen, men anser namnet illa valt!
Det som menas är ju att det är stängt för sökmotorer, varav det finns ett antal.
Även om Google för närvarande verkar vara den populäraste, är det missvisande.

Avskärmat, Internt, "Enbart initierade" eller nåt snarlikt, borde vara en bättre beskrivande rubrik.

På samma sätt som man inte kan påstå att att Sverige är Stockholm (även om Sthlm ligger i Sverige), bör man inte påstå att "Avskärmat" är samma som OffGoogle. Då det syftar fel och ger fel information som rör till det på sikt. (Förutom att "Off-Google" är ett uppfunnet ord som enbart initierade förstår, bara det borde räcka för att bannlysa uttrycket i ett användarvänligt forum!)


Nu tycker jag personligen att "off-Google" flyter bättre än "bortom sökmotorer". Men det är klart att skönheten kan offras för klarheten, om det är svårt att förstå. Men det står ju också i rubriken på det blå fältet "Bara för medlemmar".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav heppo » 2012-01-01 19:30:57

"Bara för medlemmar" förvisso, men det är så mycket som är bara för medlemmar så jag kopplade aldrig ihop det. :)
heppo
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-12-13
Ort: Järfälla

Re: Omflyttning bland avdelningarna

Inläggav atoms » 2012-01-01 21:11:16

Inte att förglömma är att Google har fått en verbform i svenskan; att googla.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in