Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Crow_ » 2013-03-05 23:49:56

Kollat tillbaka 3 sidor utan att hitta nån liknande tråd, men finns det en som gömt sig ännu längre bak får ni väl låsa denna eller något.

Vad för ord är vackra, och vad har ni för favoritord? Varför?
Vilka ord tycker ni är fula, och varför?


Jag gillar ordet Lycka, det låter liksom precis så vackert som det är.
Efter att ha babblat en halv natt med en kompis så började jag även gilla symetrisk för det låter rätt, symetriskt och korrekt. Parallell är ett ord som klingar fint med, min vän var övertygad om att det berodde på att det är dubbelbokstäver (eh, ja, vad heter det? dubbla l liksom..)

Alla ord (de flesta iaf) blir fula och betydelselösa om man säger de allt för många gånger, men rent spontant så tycker jag att gott är ett hemskt ord, det låter liksom inte som det borde! Att något är gott ska ju vara positivt, men enligt mig låter gott ganska menlöst och tråkigt.

Moderator:
Andra trådar om vackra och fula ord
vackraste-fulaste-orden-10-i-topp-svenska-och-andra-sprak-t15143.html
svenskans-fulaste-ord-t14968.html
svenskans-vackraste-ord-t46056.html
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 1:19:50

-Symmetri är felstavat.

Tycker det är fel att försöka begränsa eller tukta andras språkbruk.
Aversioner och förbudsivrande gällande svordomar tillhör som jag sagt flera gånger tidigare dagisverksamheter och frikyrkor, alltså mänsklig hantering som handlar om att forma lydiga människor.
Nå, vare sig jag eller vargarna är lydiga varelser så det får gå som det går.


Menar också att det är löjligt att påstå att vissa ord skulle vara förbehållna exempelvis professorer, rektorer, doktorer och andra högutbildade. Som om man måste tillhöra en särskild klass för att få tillåtelse att använda vissa ord och att man som arbetargrabb måste sänka sin språkliga och intellektuella nivå. En del tycker ju att man ska göra det, för att man ska passa in, för att personer i omgivningen inte förstår etc etc.
Språket är demokratiskt (oavsett vad dåliga auktoriteter tycker och önskar) och det enda krav gällande språkbruk jag kan se som rimligt är att man förstår de ord man använder.


Jag kan tolka det som att man inte vill att såna som jag ska ha intellektuella verktyg.
Jag har i vart fall stött på den typen ett antal gånger, det är klassiskt dåliga auktoriteter det handlar om. Såna som tycker att man är besvärlig när man tänker och har en annan åsikt. Av naturliga skäl tycker de att såna som jag ska dämpa mig, hålla käften eller lämna rummet, ty deras kapacitet tål inte såna som mig.
Jag har också träffat de som tycker att man ska sänka den intellektuella nivån till förmån för rent kaffesurr. För 'trivselns' skull.
Eller för att de själva tycker det blir jobbigt när man måste tänka lite.
Jag för min del tycker det är jobbigt när jag inte får tänka.

Jag tycker snarare att man ska verka för att öka människors ordförråd och språkliga kapacitet. Att man ska uppmuntra till mer läsning, mer diskuterande, mer ifrågasättande och mer självständigt tänkande.

Och med mig har jag upplysningsfilosoferna, författarna och vetenskapsmännen. Voltaire, Diderot, Zola och grabbarna.
De är förresten betydligt bättre förebilder än tanter som är pedagoger, socionomer eller försäkringskassehandläggare och heter Birgitta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Gafsan » 2013-03-06 13:27:26

KrigarSjäl skrev:det enda krav gällande språkbruk jag kan se som rimligt är att man förstår de ord man använder.


Det är sant. Men minst lika viktigt är ju att den man försöker kommunicera med förstår orden som man använder.

När jag var barn hamnade jag ofta i situationer när kommunikationen med mig och andra barn bröt ihop för att de inte förstod vad jag sa, eftersom de inte hade samma ordförråd (och jag förstod inte varför de inte förstod, eftersom jag har asperger...). Det var mycket frustrerande och den som förlorade mest på det var jag själv.

Den intellektuella nivån blir ju inte nödvändigtvis högre för att man använder finare ord heller. Tvärtom så finns det ju många människor som är rätt duktiga på att uttrycka absolut ingenting, eller rena självklarheter (eller totalt felaktiga påståenden också för den delen) i en enorm svada av fina ord, och tyvärr tror andra ibland att de har uttryckt något tänkvärt bara för att de blir imponerade av det fina språket.

Jag försöker så gott det går att anpassa mitt språkbruk efter den jag pratar med. Om jag pratar på ett sätt som andra stör sig på, eller inte förstår, så är det ju oftast ingen idé att prata alls.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Gafsan » 2013-03-06 13:33:33

Crow_ skrev:Vad för ord är vackra, och vad har ni för favoritord? Varför?
Vilka ord tycker ni är fula, och varför?


Jag tycker nog oftast att ord med mjuka vokaler (e,i,y,ä,ö) är vackrare än ord med hårda vokaler (a,u,o,å). Ett av mina absoluta favoritord är desintegrera. Det är riktigt fint.

Jag kan inte komma på något ord som är riktigt fult, ljudmässigt just nu. Kommer bara att tänka på en massa ord med fula betydelser, och jag förstår att det inte var det du menade :wink:
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Wine » 2013-03-06 15:02:40

Ordet hen är jag inte så förtjust i beroende på att jag tycker det är är ett onödigt ord som jag anser egentligen inte behövs samt att det även låter fult när man uttalar det. Sedan är det en del ord där en del ibland lägger till ändelsen -is som exempelvis senis, mellis, mammis och pappis o.s.v. kan tyvärr inte komma på några fler just nu men så att det låter som man talar till små barn el. dyl. Orden knegare, pröjs samt plånka tycker jag inte heller låter vackert vid uttal.

Annars har jag väl inga speciella åsikter vad gäller ord, ja förutom att svordomar/vissa andra "fula ord" inte heller låter vackert vid uttal men det beror nog också på vilket sätt och i vilket sammanhang de används.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 16:37:16

Reminiscens
Artefakt
Sarkofag
Tiger
Världshav
Ocean
Pyramid
Stalaktit
Tornsvala
Domkapitel
Savann
Embryo
Trilobit

Där har vi några vackra ord.

Fula ord...det skulle vara tomma, meningslösa haranger på dålig svenska snarare än enskilda ord. Nån bräkig dialekt där grammatiken svajar och slutsatserna är lika med noll eller rena klyschor
.
Men det finns ett ord som in sin enskilda fulhet slår det mesta: potkäs.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Gafsan » 2013-03-06 16:47:34

Några fina ord:
minaret
cistern
astrakan
lind
rimlig
virvelvind
tundra

Några ord som jag inte tycker är fina:
Gröpe
Bräka
Fallskärm
Skaft
Avfart
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-06 22:02:14

Fina ord:
Samklang
Källa
Frid; Fred
Katt
Varg
Sommarregn
Midvinter
Len
Oändlighet
Bortom
Glöd
Kandelaber
Dalkjusa
Strössel
Rallarros
Sinnesro
Spegel
Fatabur

Fula ord:
Duktig
Råkosttallrik
Hemslöjdskonsulent
Nyttig
Trivsel
Tarmludd
Åbäke
Vanföreanstalt
Tarmkex
Framfall
Älta
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-06 22:05:26

Jag hittade två liknande trådar om det här, "Vackraste/fulaste orden, 10 i topp" och "Svenskans fulaste ord?" Moderatorerna kan nog slå ihop trådarna...?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 22:07:35

Bra där, Kahlo!

Hemslöjdskonsulent... :lol:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-06 22:17:48

KrigarSjäl skrev:Bra där, Kahlo!

Hemslöjdskonsulent... :lol:


Fick idén från en lista över "Sveriges osexigaste ord", där hemslöjdskonsulent nämndes. Det måste vara världens minst sexiga yrke...möjligen med undantag för studierektor.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 22:25:32

Studierektor ja...på tal om studierektorer hade jag en gång en sådan.

Hon var sen 40-talist, tydligt borgerlig, kraftfullt rödhårig och pratade med oss elever v-ä-l-d-i-g-t l-å-n-g-s-a-m-t och bara om enkla, konkreta saker.
Hon gillade att stå i aulan och tipsa om teaterföreställningar, för då fick hon tillfälle att prata franska med sitt röda läppstift och säga la cage aux folles med korrekt uttal.
Hon gillade också att presentera publiken för Björn Ranelid och Emil Jensen.
Den senare skulle föreställa nåt slags underbarn och det kanske han är, vad vet jag i mitt stackars rakade huvud, men jag såg och hörde inga underbarnstendenser.
Bob Hansson blev också presenterad av De Rödhåriga.
Han avslutade med att nonchalant slänga sin bok över axeln och jag tycker nog man ska behandla böcker med större värdighet än så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav elle » 2013-03-07 20:07:47

Vackra :
universum
meteor
virtuell
galax
vintergatan
energi
licens
operativsystem
konfiguration
nätverk


Fula :
välling
barnvakt
hen
invandrare
mellanmjölk
klimatsmart
Kalle Anka
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 20:13:25

elle skrev:Vackra :
universum
meteor
virtuell
galax
vintergatan
energi
licens
operativsystem
konfiguration
nätverk


Fula :
välling
barnvakt
hen
invandrare
mellanmjölk
klimatsmart
Kalle Anka


Vackra av dina ord.

Universum.
Vintergatan.
Nätverk.
Invandrare.
Mellanmjölk.
Kalle Anka.

Fula:
virtuell.
licens.
konfiguration.
hen.
klimatsmart.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 4:40:32

Tror U och Ö överväger i mina "fula" ord. Fast finns andra oxo.

Fina:
Natt
Meteorit (dock ej meteor)
Runa
Malm
Rallarros (lånar den)
Dillsill (låter roligt)
Folkhemsk (oxo lite rolig, även om det inte har med uttalet att göra)
Zoo (men inte so .. ????)

Fula:

Limpa
Kött
Klump
Stins
Stock
Floskler
Svalg
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 5:44:24

Hen, ja. Det är inte vackert nånstans. Jag tänker höna eller pottfrisyr.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 13:07:01

KrigarSjäl skrev:Hen, ja. Det är inte vackert nånstans. Jag tänker höna eller pottfrisyr.


Fast ord som "han", "hon" och "vederbörande" är ju inte heller direkt jättevackra.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 13:10:39

Nästan allt är vackrare än hen. Som låter som nåt från Teletubbies med dålig andedräkt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav nallen » 2013-03-11 15:54:57

Vederbörande låter alldeles fantastiskt, till och med N.N. är bättre än "hen".
En hen är för övrigt ett bryne.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav slackern » 2013-03-11 16:24:09

KrigarSjäl skrev:Nästan allt är vackrare än hen. Som låter som nåt från Teletubbies med dålig andedräkt.


Kunde inte ha utryckt det bättre själv. :) Eller för mej är det ordet någon slags könlös intetsägande grå människa.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 20:45:37

Andedräkt är förresten ett fint ord.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 19:46:10

Crow_ skrev:Kollat tillbaka 3 sidor utan att hitta nån liknande tråd, men finns det en som gömt sig ännu längre bak får ni väl låsa denna eller något.

Vad för ord är vackra, och vad har ni för favoritord? Varför?
Vilka ord tycker ni är fula, och varför?


Jag gillar ordet Lycka, det låter liksom precis så vackert som det är.
Efter att ha babblat en halv natt med en kompis så började jag även gilla symetrisk för det låter rätt, symetriskt och korrekt. Parallell är ett ord som klingar fint med, min vän var övertygad om att det berodde på att det är dubbelbokstäver (eh, ja, vad heter det? dubbla l liksom..)

Alla ord (de flesta iaf) blir fula och betydelselösa om man säger de allt för många gånger, men rent spontant så tycker jag att gott är ett hemskt ord, det låter liksom inte som det borde! Att något är gott ska ju vara positivt, men enligt mig låter gott ganska menlöst och tråkigt.


Jag skall förklara.

Vackra ord är ord som beskrivet nåt intressant, that´s all.

Säg Titti.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-13 14:33:10

kiddie skrev:Andedräkt är förresten ett fint ord.


Jag kan en bra och lite fånig rebus. Man ritar ett klassiskt "lakanspöke". Sedan ritar man lite lappar och revor i lakanet. Uttydningen är förstås "DÅLIG ANDEDRÄKT". :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om vackra och fula ord, samt vad som styr?

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 12:10:00

nallen skrev:Vederbörande låter alldeles fantastiskt, till och med N.N. är bättre än "hen".
En hen är för övrigt ett bryne.


Jag tycker att "vederbörande" låter som en sjukdom. Skulle kunna vara en synonym till gangrän (det är förresten också ett riktigt fult ord tycker jag). ("Patientens fot är påtagligt vederbörande. Amputation är absolut nödvändig".

Visst, en hen kan vara ett bryne, hon kan vara baljan man diskar i och Han kan vara en flod i Sydkorea. Jag har aldrig varit med om att detta skulle ha orsakat förvirring.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Språket



Logga in