Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav Richard » 2017-04-17 12:28:03

Så glad att jag har det!

I fredags var det katastrofalt! Det började på torsdagen, jag hade lite ont i nedre vänster tand. Tänkte att det kan jag stå ut med. Jag har fått en tid för den årliga rutinkontrollen den 26:e april.

Men så natten till fredagen, så vaknade jag runt 03:30 o det hade svullnat o gjorde jätteont. O tandköttet såg ruttet ut. En äcklig bild på det:
http://i.imgur.com/62Ggt93.jpg

Ringde 1177, o de sa att den enda tandläkaren som hade öppet på långfredagen fanns i Båstad. Som tur var jobbade min syster här i Ängelholm o jag fick låna hennes bil o köra dit. Tandläkaren sa att det var bra att jag kom in, så fick jag penicillin nu. Min ordinarie tandläkare kommer nog att dra ut den.

Dessutom har jag inte kört bil på flera år, men det gick bra.
Richard
 
Inlägg: 3335
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Pingla95 » 2017-04-17 16:28:44

Hur skaffar man ett tandvårdskort och vad innebär det att ha ett sådant? Funderar på att skaffa ett men känner att jag inte vet så mycket om vad det är för någonting och vill ta reda på det innan jag skaffar ett.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Om tandvårdskortet

Inläggav Alien » 2017-04-17 17:57:11

Det står nog om du läser igenom hela tråden. Annars är det ett högkostnadskort för "nödvändig tandvård".

Har du någon LSS-handläggare? I så fall kan du ringa hen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tandvårdskortet

Inläggav DIProgan » 2017-04-17 21:20:42

Efter att ha läst en del här på forumet framstod det som det kunde bli väldigt mycket problem att få ett tandvårdskort men i mitt fall räckte med att skicka in utredningspapper till min kommuns LSS-handläggare och ett enkelt telefonsamtal till den samma så var det fixat - för min del.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2017-04-17 21:44:23

Pingla95 skrev:Funderar på att skaffa ett men känner att jag inte vet så mycket om vad det är för någonting och vill ta reda på det innan jag skaffar ett.


I korthet betyder det att din tandvård inkluderas i det vanliga sjukförsäkringsskyddet i Sverige, dvs tandläkaren kostar som alla andra läkarbesök, och inkluderas på det vanliga högkostnadsskyddet.

Vid N-kort (dvs det gröna kortet) som fås vid LSS-insats inkluderas all nödvändig tandvård, inklusive fasta implantat.

Vid F-kort (blått kort) som kan fås vid bl.a psykisk funktionsnedsättning så inkluderas vad man kan kalla den "vanliga tandvården", dvs ex hållagning och tandhygienist, däremot så inkluderar det inte fasta implantat.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Pingla95 » 2017-04-17 21:46:56

Alien skrev:Det står nog om du läser igenom hela tråden. Annars är det ett högkostnadskort för "nödvändig tandvård".

Har du någon LSS-handläggare? I så fall kan du ringa hen.

Har ingen Lss-handläggare men kanske kan försöka det där med att skicka in utredningspapper till kommunens Lss-handläggare
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2017-04-17 21:50:19

Pingla95 skrev:Har ingen Lss-handläggare men kanske kan försöka det där med att skicka in utredningspapper till kommunens Lss-handläggare


Har du någon LSS-insats? Om inte kan det bli svårt att få N-kort då det idag kräver en aktiv LSS-insats, men i sådana fall kan du gå via psyk, då får du vanligen blått kort vilket är ungefär lika bra om du inte behöver ha fasta implantat.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Pingla95 » 2017-04-17 22:02:20

marxisten skrev:
Pingla95 skrev:Har ingen Lss-handläggare men kanske kan försöka det där med att skicka in utredningspapper till kommunens Lss-handläggare


Har du någon LSS-insats? Om inte kan det bli svårt att få N-kort då det idag kräver en aktiv LSS-insats, men i sådana fall kan du gå via psyk, då får du vanligen blått kort vilket är ungefär lika bra om du inte behöver ha fasta implantat.

Ingen LSS-insats än så länge i alla fall. Vet inte hur det blir nu när jag ska söka jobb. Har aldrig tidigare haft ett jobb så kan hända att jag kan behöva det då när livssituationen ändrar sig men än så länge inge insats i alla fall. Har dock LSS-insatser som rekommendationer i mina diagnospapper så jag har tillgång till Lss men har inte behövt använda det ännu.

Dock har jag kontakt med psykiatrin så ska kolla upp det där med blått kort i så fall. Tack för hjälpen. :-)Happy
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Om tandvårdskortet

Inläggav OsynligtBarn » 2017-04-28 7:23:03

marxisten skrev:I korthet betyder det att din tandvård inkluderas i det vanliga sjukförsäkringsskyddet i Sverige, dvs tandläkaren kostar som alla andra läkarbesök, och inkluderas på det vanliga högkostnadsskyddet.


Jag har precis fått mitt tandvårdskort och vill kolla att jag har förtsått rätt: jag har frikort inom vanlig sjukvård för tillfället, innebär det att jag kan boka tid hos en tandläkare typ nu på en gång, få mina tänder lagade och dessutom hela skiten gratis?

Vid N-kort (dvs det gröna kortet) som fås vid LSS-insats inkluderas all nödvändig tandvård, inklusive fasta implantat.

Vid F-kort (blått kort) som kan fås vid bl.a psykisk funktionsnedsättning så inkluderas vad man kan kalla den "vanliga tandvården", dvs ex hållagning och tandhygienist, däremot så inkluderar det inte fasta implantat.


Mitt kort är vitt men det har blåa ramar och Stockholms läns landstingens logo som är så blå som det brukar vara, men ändå står det på kortet "N-grupp: N4". Detta gör mig lite förvirrad nu; det talas om blåa F-kort och gröna N-kort men enligt min logik är mitt kort ett blått N-kort. Har jag nu missat/missuppfattat/bokstavstolkat någonting?

Undrar även om det spelar någon roll vilken N-grupp man tillhör? Hittade sådnat här dokument:

http://www.lul.se/Global/Extran%c3%a4t/ ... 202014.pdf

och där står det:

N1
Till gruppen räknas personer som har ett varaktigt
och stort omvårdnadsbehov och bor i
särskilda boenden i kommunal eller privat regi.
N2
Till gruppen räknas personer som får omfattande och
varaktig hälso- och sjukvård i
hemmet, så kallad hemsjukvård.
N3
Till gruppen räknas personer som omfattas av 1§ Lag
en om stöd och service (LSS) och
har en beviljad insats. Dit hör till exempel person
er med utvecklingsstörning, autism,
autismliknande tillstånd, begåvningsmässiga eller a
ndra fysiska och psykiska
funktionshinder som inte beror på normalt åldrande.
N4
Till gruppen räknas personer som har ett varaktigt
och stort omvårdnadsbehov men som
är bosatta i egen bostad, så kallat ordinärt boende
, på HVB hem eller i liknande
boendeformer som inte räknas som särskilt boende.


Men undrar om det har något praktiskt betydelse? Får man t.e. bättre villkorer om man tillhör grupp N1 jämfört med N4? Någon som har koll?

Måste även berätta att för mig gick det otroligt smidigt när det gäller tandvårdskortet. Det var i måndags jag träffade mina boendestödjare senast, då sa de att de ska prata med min handläggare i kommunen och fråga om jag har möjlighet att få ett kort. Trodde att jag skulle minst behövt skaffa ett läkarintyg men nej, jag har inte ens lyft fingret och har kortet i handen redan. Och som sagt hade boendestödjarna inte ens pratat med handläggaren i måndags. Sådant här blir man riktigt glad av när det går åt skogen för övrigt, ibland kan det faktiskt hända även bra saker. :-)Happy
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Om tandvårdskortet

Inläggav OsynligtBarn » 2017-04-28 10:29:24

Jag har precis fått mitt tandvårdskort och vill kolla att jag har förtsått rätt: jag har frikort inom vanlig sjukvård för tillfället, innebär det att jag kan boka tid hos en tandläkare typ nu på en gång, få mina tänder lagade och dessutom hela skiten gratis?


Jag kanske verkar som en imbecill nu men kan knappt vara för aktsam med att tolka vad andra har sagt eller skrivit, är så superduktig på att dra helt egna slutsatser om olika saker. Dessutom verkar det nästan för bra för att vara sant, hade precis börjat planera att månadsspara för att ha råd att gå till tandläkare.

En annan sak som gör mig förvirrad är att enligt Wikipedia ligger särskilt tandvårdsbidrag på 600 kronor per halvår, där nämns det ingenting om att tandvårdsstöd skulle ingå i högkostnadsskyddet. Så vad är det som gäller?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tandv%C3%A5rdsst%C3%B6d
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2017-04-28 13:53:21

OsynligtBarn skrev:
Jag har precis fått mitt tandvårdskort och vill kolla att jag har förtsått rätt: jag har frikort inom vanlig sjukvård för tillfället, innebär det att jag kan boka tid hos en tandläkare typ nu på en gång, få mina tänder lagade och dessutom hela skiten gratis?


Jag kanske verkar som en imbecill nu men kan knappt vara för aktsam med att tolka vad andra har sagt eller skrivit, är så superduktig på att dra helt egna slutsatser om olika saker. Dessutom verkar det nästan för bra för att vara sant, hade precis börjat planera att månadsspara för att ha råd att gå till tandläkare.

En annan sak som gör mig förvirrad är att enligt Wikipedia ligger särskilt tandvårdsbidrag på 600 kronor per halvår, där nämns det ingenting om att tandvårdsstöd skulle ingå i högkostnadsskyddet. Så vad är det som gäller?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tandv%C3%A5rdsst%C3%B6d

Tandvårdsstöd och tandvårdsbidrag är inte samma sak. Gå till tandläkaren. Landstinget tar notan.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav DIProgan » 2017-04-28 18:36:27

OsynligtBarn skrev:Jag har precis fått mitt tandvårdskort och vill kolla att jag har förtsått rätt: jag har frikort inom vanlig sjukvård för tillfället, innebär det att jag kan boka tid hos en tandläkare typ nu på en gång, få mina tänder lagade och dessutom hela skiten gratis?
Ja
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2017-05-13 13:17:39

Tandvård: Personer som tillhör LSS:s personkrets 1 har rätt till utökat tandvårdsstöd, avgiftsfri munvårdsbedömning, uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård inklusive behandling för en kostnad motsvarande öppen hälso- och sjukvård. Avgiften omfattas av högkostnadsskyddet. Kommunens LSS-handläggare utfärdar tandvårdsintyget. För den som bedömts tillhöra personkretsen men inte har pågående LSS-insatser kan till exempel en distriktssköterska utfärda intyget.


Källa: http://www1.psykiatristod.se/Psykiatris ... illstand1/
Under rubrik: Kommunala insatser enligt LSS
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-05-13 14:17:15

@Zima33: Infon i sista meningen va ny för mig. Att t ex distriktssköterska kan utfärda det om man inte har pågående LSS-insatser men ändå tillhör personkretsen. Låter jättebra :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav Alien » 2017-05-13 14:40:04

Ja, jag vet att i Uppsala kräver de ett man ska ha en pågående LSS-insats.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-14 10:44:21

Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-06-14 12:38:43

cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".


Är kontaktpersonen en socionom/kurator? Gissar att det är de som kan hjälpa till med det på en Habilitering.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-14 15:04:04

Flinta skrev:
cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".


Är kontaktpersonen en socionom/kurator? Gissar att det är de som kan hjälpa till med det på en Habilitering.

Helt korrekt
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2017-06-16 15:54:23

cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".

Kuratorn jag träffade på Hab sa att det inte är deras bord utan att jag skulle kontakta min handläggare på LSS, vilket jag gjorde och där var det inga problem.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-06-16 17:30:56

Schmetterling skrev:
cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".

Kuratorn jag träffade på Hab sa att det inte är deras bord utan att jag skulle kontakta min handläggare på LSS, vilket jag gjorde och där var det inga problem.


Har du LSS-insatser, schmetterling eller/och boendestöd, SOL-insats?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2017-06-16 17:46:41

cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".


Kontaktperson är ju en LSS-insats, därav har du rätt till det.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2017-06-16 17:50:05

OsynligtBarn skrev:Men undrar om det har något praktiskt betydelse? Får man t.e. bättre villkorer om man tillhör grupp N1 jämfört med N4? Någon som har koll?


Med N-kort ingår all nödvändig tandvård inklusive fasta implantat, om du får F-kort ingår inte fasta implantat, det är skillnaden. Mellan N-kategorierna är det samma saker som ingår, heter bara olika så man ska kunna hålla reda på de.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2017-06-16 17:51:23

marxisten skrev:
cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".


Kontaktperson är ju en LSS-insats, därav har du rätt till det.


Kontaktperson genom kommunen är en LSS-insats, inte en kontaktperson på t ex habiliteringen eller på en psykiatrisk öppenvårdsmottganing.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-16 23:30:37

Flinta skrev:
marxisten skrev:
cirkusfreak skrev:Det här var ju lätt. Är i Stockholms Läns Landsting. Frågade min kontaktperson på Habiliteringen och fick bara ett "självklart, det har du rätt till och det är jag som utfärdar sådant. Kommer skicka in detta till Tandvårdsenheten(tror jag det hette) omedelbart".


Kontaktperson är ju en LSS-insats, därav har du rätt till det.


Kontaktperson genom kommunen är en LSS-insats, inte en kontaktperson på t ex habiliteringen eller på en psykiatrisk öppenvårdsmottganing.


Precis, jag kanske använde fel ord när jag kallade den Kurator jag träffar på Habiliteringen för "kontaktperson". Men habiliteringen i sig ingår väl i Råd & Stöd under LSS-lagen så det i sig borde väl vara en insats?

Kuratorn verkade inte yttra något om att det skulle vara ett problem(verkar vara lite sisådär med det efter att ha läst en del trådar här på forumet). Har inte fått hem kortet än eller ett besked överhuvudtaget så vi får se hur det slutar.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in