Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav lillmose » 2016-06-26 11:07:51

Hej!
Jag är ny här på forumet. Fick min autismdiagnos (typ 1) i höstas.
Under terminerna studerar jag på juristprogrammet och det fungerar helt okej eftersom jag kan kompensera för de dagar jag inte orkar kliva ur sängen genom att studera mer de dagar jag fungerar bra. Jag når de studieresultat jag vill och har därmed studielån- och bidrag.

Nu är det dock sommar och jag har fått ett nytt jobb som servitris, ett yrke inom vilket jag inte kan kompensera alls eftersom jag måste vara på plats när jag är schemalagd. Det fungerade bra ett par veckor, jag är en hejdundrande servitris eftersom jag förstått hur en sådan bör vara. Men det är ett spel från min sida och i förrgår tog krafterna slut. Jag orkar inte så jag sjukanmälde mig. Nu har jag legat ned i snart 48h. Eftersom jag inte talat om för min arbetsgivare att jag har diagnosen så var jag tvungen att ljuga, något jag hatar och därför mår ännu sämre av. Det fungerar ju inte i längden och blir jag dålig en gång till är nog risken stor att jag blir av med jobbet. Men jag måste ju ha en inkomst. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Är det någon som har något tips? Vem ska man ens vända sig till med sådana här frågor? Hur gör man?
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-26 11:31:13

Jag har funderat på samma sak. Jag kommer börja plugga nästa år och jag vet redan nu att jag aldrig kommer att fixa att sommarjobba också. Min plan är att bli sjukskriven på sommaren. Mitt tips är att gå till en läkare och prata med henne/honom om vad du ska göra.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-26 11:36:30

ArgeAnkan skrev:man måste gå

till jobbet oavsett

ska du leva på bidrag resten av ditt liv?

gå dit

gör ditt jobb och kör på

hur svårt ska det vara

...

det är få förunnat att ha ett jobb

sluta gnäll

Vet du ens vad autism/Asperger är? Skulle du säga samma sak till någon med cancer? Lillmose är sjuk! Så pass att hon/han inte ens kan gå upp ur sängen. Det ska tas på allvar, annars blir det bara värre och tro mig går man in i väggen ett par gånger så kommer man aldrig kunna jobba igen.

Lillmose pluggar, servitrisjobbet är inte hennes/hans huvudsakliga sysselsättning och även om det vore det kan man inte hjälpa om man blir sjuk. Ingen väljer att gå på bidrag hela över och knappt ha råd med något alls.



Moderator atoms - det citerade inlägget har flyttats till OT-tråden.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-06-26 11:37:25

Det är nog så att det inte är arbetet i sig lika mycket som allt runtomkring som är jobbigt för oss aspies; ljud, intryck, det sociala.

Perceptionsöverkänslighet är ingenting som kan tränas bort.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-26 11:38:23

ArgeAnkan skrev:
Liljan skrev:Jag har funderat på samma sak. Jag kommer börja plugga nästa år och jag vet redan nu att jag aldrig kommer att fixa att sommarjobba också. Min plan är att bli sjukskriven på sommaren. Mitt tips är att gå till en läkare och prata med henne/honom om vad du ska göra.

en fråga

varför pluggar du?

ska du inte jobba i framtiden?

varför ha en utbildning om du inte tänker jobba?

Jag pluggar för att få ett jobb jag klarar av, de jobb som bara kräver gymnasieutbildning eller mindre är för stressiga eller innebär för mycket folk för mig. Naturligtvis ska jag jobba i framtiden, men inte BÅDE plugga och jobba. Jag kommer också jobba med något jag klarar av.



Moderator atoms - det citerade inlägget har flyttats till OT-tråden.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Mountain_lion » 2016-06-26 11:44:12

Liljan skrev:Jag har funderat på samma sak. Jag kommer börja plugga nästa år och jag vet redan nu att jag aldrig kommer att fixa att sommarjobba också. Min plan är att bli sjukskriven på sommaren. Mitt tips är att gå till en läkare och prata med henne/honom om vad du ska göra.

Mitt råd är att försöka hitta en lght som är billig/ dela lght med ngn eller ta ett jobb där du arbetar lite varje eller varannan helg. Allt för att lägga undan pengar under alla månader du studerar så du har en buffert över sommaren. Sedan kan du fortsätta med jobbet där du jobbar lite på helgerna även under sommaren.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav lillmose » 2016-06-26 11:46:22

ArgaAnkan skrev:varför pluggar du?

ska du inte jobba i framtiden?

varför ha en utbildning om du inte tänker jobba?


Jag pluggar därför att jag vill kunna arbeta med juridik. Och jo, jag tänker arbeta men med ett arbete som jag klarar av och som inte gör mig helt oduglig flera dagar i månaden. För att komma dit behöver jag utbildningen. Har redan varit inne i väggen och vänt två gånger under mitt 25-åriga liv och det är ju knappast till någon hjälp för samhället.

Liljan skrev:Jag har funderat på samma sak. Jag kommer börja plugga nästa år och jag vet redan nu att jag aldrig kommer att fixa att sommarjobba också. Min plan är att bli sjukskriven på sommaren. Mitt tips är att gå till en läkare och prata med henne/honom om vad du ska göra.


Tack för tipset, jag har funderat på om det är läkaren man ska gå till men blir så förvirrad av all tankar. Det hjälpte mycket att du skrev som du gjorde!
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-26 12:47:30

Mountain_lion skrev:
Liljan skrev:Jag har funderat på samma sak. Jag kommer börja plugga nästa år och jag vet redan nu att jag aldrig kommer att fixa att sommarjobba också. Min plan är att bli sjukskriven på sommaren. Mitt tips är att gå till en läkare och prata med henne/honom om vad du ska göra.

Mitt råd är att försöka hitta en lght som är billig/ dela lght med ngn eller ta ett jobb där du arbetar lite varje eller varannan helg. Allt för att lägga undan pengar under alla månader du studerar så du har en buffert över sommaren. Sedan kan du fortsätta med jobbet där du jobbar lite på helgerna även under sommaren.

Om jag ska dela lägenhet med någon kommer jag inte kunna jobba. Lägenheten är en av de få ställerna där jag kan slappna av. Jag behöver ett ställe där jag kan slappna av, själv. Jag bor redan billigt, studiemedlet är så pass lågt att jag inte kan spara så jag klarar mig tre månader. Ska jag jobba varannan helg klarar jag inte av att plugga heltid. Jag har testat, då får jag hoppa av studierna.

Sedan ska jag inte behöva bli sjuk heller. Det tog lång tid för mig att inse att jag är värd att få vara frisk.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Toblerone » 2016-06-26 12:53:13

Håller med Mountain lion. Försök hitta ett jobb som dels är lätt att klara av och prova om du kan jobba lite varannan helg och lite mera på somrarna, men inte heltid. Det funkade bra för mig. Jag jobbade som personlig assistent då, men just det jobbet är ju inte att rekommendera för alla med Asperger. Ska man jobba med människor, så kan man ju ha tur där om det är en person som man funkar bra ihop med.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav slackern » 2016-06-26 12:53:59

Liljan skrev:Sedan ska jag inte behöva bli sjuk heller. Det tog lång tid för mig att inse att jag är värd att få vara frisk.


Det här tycker jag var vackert skrivet, blir glad att läsa sådana här insiktsfulla saker om människor som bryr sig och inte klankar ner på sig själva. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Mountain_lion » 2016-06-26 14:32:17

Liljan skrev:
Mountain_lion skrev:
Liljan skrev:Jag har funderat på samma sak. Jag kommer börja plugga nästa år och jag vet redan nu att jag aldrig kommer att fixa att sommarjobba också. Min plan är att bli sjukskriven på sommaren. Mitt tips är att gå till en läkare och prata med henne/honom om vad du ska göra.

Mitt råd är att försöka hitta en lght som är billig/ dela lght med ngn eller ta ett jobb där du arbetar lite varje eller varannan helg. Allt för att lägga undan pengar under alla månader du studerar så du har en buffert över sommaren. Sedan kan du fortsätta med jobbet där du jobbar lite på helgerna även under sommaren.

Om jag ska dela lägenhet med någon kommer jag inte kunna jobba. Lägenheten är en av de få ställerna där jag kan slappna av. Jag behöver ett ställe där jag kan slappna av, själv. Jag bor redan billigt, studiemedlet är så pass lågt att jag inte kan spara så jag klarar mig tre månader. Ska jag jobba varannan helg klarar jag inte av att plugga heltid. Jag har testat, då får jag hoppa av studierna.

Sedan ska jag inte behöva bli sjuk heller. Det tog lång tid för mig att inse att jag är värd att få vara frisk.

Naturligtvis är du värd att få vara frisk. Det är alla värda.
Jag vet inte om det fungerar för dig att dela ut reklam eller ngt?
Många bäckar små....
:-)Hug
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav lillmose » 2016-06-26 14:55:57

Toblerone skrev:Håller med Mountain lion. Försök hitta ett jobb som dels är lätt att klara av och prova om du kan jobba lite varannan helg och lite mera på somrarna, men inte heltid. Det funkade bra för mig. Jag jobbade som personlig assistent då, men just det jobbet är ju inte att rekommendera för alla med Asperger. Ska man jobba med människor, så kan man ju ha tur där om det är en person som man funkar bra ihop med.


Det är en klok tanke men hur går du runt på det? Jag har en hyra på 5400kr som jag ju måste betala och då räcker inte helgjobb till väl?
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Mountain_lion » 2016-06-26 15:44:35

lillmose skrev:
Toblerone skrev:Håller med Mountain lion. Försök hitta ett jobb som dels är lätt att klara av och prova om du kan jobba lite varannan helg och lite mera på somrarna, men inte heltid. Det funkade bra för mig. Jag jobbade som personlig assistent då, men just det jobbet är ju inte att rekommendera för alla med Asperger. Ska man jobba med människor, så kan man ju ha tur där om det är en person som man funkar bra ihop med.


Det är en klok tanke men hur går du runt på det? Jag har en hyra på 5400kr som jag ju måste betala och då räcker inte helgjobb till väl?

Tanken med helgarbetet under året är att den lönen ska bygga sommarbufferten. Går det att spara några kr varje mnd fr CSN för att bygga på bufferten så är det bara positivt.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-26 16:17:36

Mountain_lion skrev:
Liljan skrev:
Mountain_lion skrev:Mitt råd är att försöka hitta en lght som är billig/ dela lght med ngn eller ta ett jobb där du arbetar lite varje eller varannan helg. Allt för att lägga undan pengar under alla månader du studerar så du har en buffert över sommaren. Sedan kan du fortsätta med jobbet där du jobbar lite på helgerna även under sommaren.

Om jag ska dela lägenhet med någon kommer jag inte kunna jobba. Lägenheten är en av de få ställerna där jag kan slappna av. Jag behöver ett ställe där jag kan slappna av, själv. Jag bor redan billigt, studiemedlet är så pass lågt att jag inte kan spara så jag klarar mig tre månader. Ska jag jobba varannan helg klarar jag inte av att plugga heltid. Jag har testat, då får jag hoppa av studierna.

Sedan ska jag inte behöva bli sjuk heller. Det tog lång tid för mig att inse att jag är värd att få vara frisk.

Naturligtvis är du värd att få vara frisk. Det är alla värda.
Jag vet inte om det fungerar för dig att dela ut reklam eller ngt?
Många bäckar små....
:-)Hug

Varför är det så himla viktigt att jag ska jobba till varje pris? Att dela ut reklam ger i princip inga pengar alls. En kompis dotter gör det och hon tjänar 300 kronor i månaden. Ska jag behöva bli sjukskriven ett halvår för 300 kronor? För det är ungefär den tiden det tar att bli frisk. Jag klarar inte av att plugga heltid heller egentligen. Jag har ingen fritid alls, jag sover 40 timmar på lördagen och söndagen. Det är tur att jag är så pass smart att jag inte behöver plugga så mycket för att klara mig. Att träffa vänner under terminerna är bara att glömma.

Visst kan jag klara mig på lite pengar, men småjobbiga som föreslås här är bara larvigt. Har någon av er ens flyttat hemifrån? Vart hittar ni lägenheter som har en hyra på max 500 kronor/månad? Äter ni ingenting? Behöver ni ingen hemförsäkring, mobil eller el?

Jag har en funktionsnedsättning, atypisk autism. På grund av det klarar jag inte av samma sak som neurotypiska. Det känns helt hopplöst att man ska behöva förklara vad autism/Asperger är även på ett sådant här forum.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Mountain_lion » 2016-06-26 16:33:37

Nu tror jag att det blivit ett missförstånd. Mitt inpass handlade bara om ett alternativ till sommarjobb där det kanske ställs högre krav då det handlar om en kortare tid= mer intensivt. Om du har en lösning som fungerar bättre för dig så är det ju jättebra.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-26 16:51:21

Mountain_lion skrev:Nu tror jag att det blivit ett missförstånd. Mitt inpass handlade bara om ett alternativ till sommarjobb där det kanske ställs högre krav då det handlar om en kortare tid= mer intensivt. Om du har en lösning som fungerar bättre för dig så är det ju jättebra.

Jag tänker att klarar man av att plugga heltid och jobba vid sidan av klarar man av att jobba på sommaren också. Har man bara ett helgjobb på sommaren är man ju i alla fall deltidssjukskriven. För ett helgjobb är inte heltid och man måste skydda sin SGI plus att man behöver mer pengar än ett helgjobb ger.

Klarar man inte av att jobba ska man vara sjukskriven. Det är ingen speciallösning för just mig, så är det för alla i samhället. Sjukskrivning finns just för då man är sjuk.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Toblerone » 2016-06-26 16:53:01

lillmose skrev:
Toblerone skrev:Håller med Mountain lion. Försök hitta ett jobb som dels är lätt att klara av och prova om du kan jobba lite varannan helg och lite mera på somrarna, men inte heltid. Det funkade bra för mig. Jag jobbade som personlig assistent då, men just det jobbet är ju inte att rekommendera för alla med Asperger. Ska man jobba med människor, så kan man ju ha tur där om det är en person som man funkar bra ihop med.


Det är en klok tanke men hur går du runt på det? Jag har en hyra på 5400kr som jag ju måste betala och då räcker inte helgjobb till väl?


Min ekonomiska situation när jag pluggade (det är 20 år sedan) var ju en helt annan. Jag levde ju med man och barn, tog ingen studielån heller. Men jag jobbade i alla fall varannan helg som personlig assistent och då jobbade jag bara ett pass på 24 timmar. Inklusive sovande jour. Det innebar då att spendera ett helt dygn med en handikappad tjej ungefär i samma ålder som jag och jag hjälpte henne med allt, vi lagade mat gick och shoppade, tittade på TV, osv. Och så sov jag över (ifall det är något på natten). Och på somrarna jobbade jag fler såna pass.

Men om du har så mycket kostnader, hur går det runt med studiemedel UTAN helgjobb då?

Ett tips: Tänk på hur mycket faktiskt arbete det är och hur jobbigt det är. För vissa kan det vara skönt att sitta som spärrvakt i tunnelbanan. En del studenter läser där. Jag tyckte jag fick ihop ganska många timmar och tjänade därmed bra (och hade ändå många dagar ledigt) med att vara personlig assistent. Men det kan vara väldigt olika, man får titta närmare på jobbvilkoren.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-26 21:54:46

Det är väl inte direkt så att det finns jobb att välja och vraka av. Det här är ett problem. Jag vet inte ens hur det är med sjukskrivningsrätten på sommaren för studenter.
Förr i världen kunde studenter gå sommarkurser (då förbrukade man CSN som man eventuellt behövde till annat). Det fanns också ibland möjlighet till soc på sommaren när man inte lyckats få ett sommarjobb. Jag vet inte hur du ska lösa din situation. Har du timmar eller fast schema? Kan du övertyga arbetsgivaren att det har dykt upp något bra oavsett skäl till att du ska jobba färre timmar, få behålla en del av jobbet och klara dig på det?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav kiddie » 2016-06-26 22:53:32

När jag pluggade sparade jag av pengarna under terminerna att ha att leva av under sommaren. Vi hade verkligen mycket att läsa så jag behövde vila. Jag hade dock två hyresfria månader så det funkade bra. Hade jag inte haft det hade jag nog valt att plugga med studielån under sommaren, iallafall dåförtiden fanns riktiga fjantkurser under sommaren man inte behövde ta på ngt större allvar.

Jag tyckte jag förtjänade ledighet. Sommarlov tycker jag fortfarande inte ska jobbas bort. Visst, man får erfarenhet av arbetslivet. Men man får livserfarenhet av att vara ledig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-26 22:58:55

kiddie skrev:När jag pluggade sparade jag av pengarna under terminerna att ha att leva av under sommaren. .


Det var en bättre situation förr. Studielånen låg relativt sett högre och hyrorna var lägre. Jag jobbade visserligen en del vissa terminer, men då tog jag i stället inte fullt studielån och klarade mig ändå över sommaren utan problem. Orkar man kan det ju vara bra att jobba för att få erfarenheter. Men det är inte bra för någon student att jobba hela tiden. Även studenter behöver semester.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav kiddie » 2016-06-26 23:02:07

Det var lite bättre. Samtidigt så hade jag även förmågan att spara. Eller prioritera rättare sagt. Med mitt studielån sparade jag till sommaren, betalade av på ett annat lån och under en tid försörjde jag helt en annan person. Man får vara lite trollkarl med pengarna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-27 0:56:18

kiddie skrev:Det var lite bättre. Samtidigt så hade jag även förmågan att spara. Eller prioritera rättare sagt. Med mitt studielån sparade jag till sommaren, betalade av på ett annat lån och under en tid försörjde jag helt en annan person. Man får vara lite trollkarl med pengarna.

Fast hur mycket trollkarl kan man vara då det är 4500 kronor kvar efter hyran är betald? Existensminimum (enligt socialen) är på 3880 kronor efter hyran så hypotetiskt skulle man kunna spara 620 kronor i månaden. På sju månader blir det 4340 kronor. Alltså långt ifrån tillräckligt. Jag har aldrig hört talas om hyresfria månader. Det är inget som tillämpas där jag bor i alla fall. (Ett av Stockholms största hyresbolag)
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav slackern » 2016-06-27 1:08:16

Liljan skrev:
kiddie skrev:Det var lite bättre. Samtidigt så hade jag även förmågan att spara. Eller prioritera rättare sagt. Med mitt studielån sparade jag till sommaren, betalade av på ett annat lån och under en tid försörjde jag helt en annan person. Man får vara lite trollkarl med pengarna.

Fast hur mycket trollkarl kan man vara då det är 4500 kronor kvar efter hyran är betald? Existensminimum (enligt socialen) är på 3880 kronor efter hyran så hypotetiskt skulle man kunna spara 620 kronor i månaden. På sju månader blir det 4340 kronor. Alltså långt ifrån tillräckligt. Jag har aldrig hört talas om hyresfria månader. Det är inget som tillämpas där jag bor i alla fall. (Ett av Stockholms största hyresbolag)


Jag tror att vissa studentboenden har hyresfria sommarmånader, eller det var så förr om åren, men att få ett studentboende i STHLM är nog rätt svårt och i och med att du har ett förstahandskontrakt så tror jag inte att det är aktuellt för dig. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-27 1:11:02

slackern skrev:
Liljan skrev:
kiddie skrev:Det var lite bättre. Samtidigt så hade jag även förmågan att spara. Eller prioritera rättare sagt. Med mitt studielån sparade jag till sommaren, betalade av på ett annat lån och under en tid försörjde jag helt en annan person. Man får vara lite trollkarl med pengarna.

Fast hur mycket trollkarl kan man vara då det är 4500 kronor kvar efter hyran är betald? Existensminimum (enligt socialen) är på 3880 kronor efter hyran så hypotetiskt skulle man kunna spara 620 kronor i månaden. På sju månader blir det 4340 kronor. Alltså långt ifrån tillräckligt. Jag har aldrig hört talas om hyresfria månader. Det är inget som tillämpas där jag bor i alla fall. (Ett av Stockholms största hyresbolag)


Jag tror att vissa studentboenden har hyresfria sommarmånader, eller det var så förr om åren, men att få ett studentboende i STHLM är nog rätt svårt och i och med att du har ett förstahandskontrakt så tror jag inte att det är aktuellt för dig. :)

Okej, det har jag aldrig hört talas om. :-)Happy Nej, jag vill ju inte görna flytta, jag stod i kö i många år innan jag fick min lägenhet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in