Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav slackern » 2016-06-27 1:43:38

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Fast hur mycket trollkarl kan man vara då det är 4500 kronor kvar efter hyran är betald? Existensminimum (enligt socialen) är på 3880 kronor efter hyran så hypotetiskt skulle man kunna spara 620 kronor i månaden. På sju månader blir det 4340 kronor. Alltså långt ifrån tillräckligt. Jag har aldrig hört talas om hyresfria månader. Det är inget som tillämpas där jag bor i alla fall. (Ett av Stockholms största hyresbolag)


Jag tror att vissa studentboenden har hyresfria sommarmånader, eller det var så förr om åren, men att få ett studentboende i STHLM är nog rätt svårt och i och med att du har ett förstahandskontrakt så tror jag inte att det är aktuellt för dig. :)

Okej, det har jag aldrig hört talas om. :-)Happy Nej, jag vill ju inte görna flytta, jag stod i kö i många år innan jag fick min lägenhet.


Jag förstår att du inte vill flytta. I Eskilstuna har dom tydligen fortfarande hyresfria sommarmånader, men förstår att du inte tänker flytta dit för att plugga och få hyresfria månader och Sveriges billigaste studentboende.

Här har du om du vill kolla upp det för skojs skull.

http://www.hemhyra.se/riks/sa-har-mycke ... dentbostad
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav kiddie » 2016-06-27 2:50:51

Att de hade hyresfria månader förenklade men jag tror jag hade klarat det iallafall.

Att ha 4500 kvar efter hyran är betald som student (då man får räkna med att vara fattig), är inte så himla lite. Självklart beror det på om du har stora utgifter du helt enkelt inte kan rå på. Men annars borde det gå att lägga undan en tusenlapp drygt per månad.

Det jag saknade mest pga ekonomin var att jag var tvungen att sälja av typ alla böcker efter kursslut (jag sparade de som var sådant jag absolut trodde jag skulle behöva i framtiden men inget annat), jag hade velat ha dem kvar. Men jag behövde pengarna. Sedan var det OK om det var snålt ibland. När jag skrev min C-uppsats hade jag just då inte råd med anteckningspapper (och jag behövde rätt mycket för jag kunde inte tänka utan att anteckna) men tiggde hop en hel hög inaktuella papper som det var tryckt bara på ena sidan av.

Jag unnade mig mina studier. Jag hade noll lyxkonsumtion.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav rapchic » 2016-06-27 8:15:54

Skulle springvick funka för dig kanske? Det funkar inte för alla med AS men om det gör det så brukar man kunna tjäna in lite mer pengar på färre dagar genom springvick istället för fasta vick. Fråga mig inte hur det funkar då det är min man som räknat ut det men för att min man ska tjäna på att jobba mer än 5-10 dagar/mån (beroende på längd på tur och övertid) så måste han upp till minst 75% fast vick.

Men just nu är det ju inget att tänka på, utan det är mer för framtiden. Men nu är du sjuk så du borde gå till läkaren för iallafall en kortare sjukskrivning. Är man sjuk så är man, man kan inte trolla sig frisk vad jag vet.

Sen ett spartips nu på sommaren är att plocka sånt som går att äta ute i naturen, det finns massa gott där och man kan drastiskt minska matkostnaderna så (min och min mans rekord är 500:- för mat på sommaren). En annan är att köpa storpack på sånt som håller länge (skafferivaror tex ris, bönor etc) på vintern då du har lite mer pengar. Det är enklare att spara "matpengar" så än att spara det på kontot för vissa.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-27 11:07:56

Kiddie, visst kan man leva på studiemedlet, men att spara en tusenlapp per månad och hamna under existensminimum är helt orealistiskt. Du kanske bodde billigt och inte behövde köpa busskort. Själv bor jag fyra mil från skolan så det går inte att cykla. Hemförsökring, hyra, el och liknande räkningar är inte någon lyxkonsumtion utan saker man behöver. Även om man lyckas bara tusen kronor i månaden blir det bara 7000 kronor och hyran för tre månader är 13 500, alltså räcker de sparade pengarna inte ens till hyran.

Sedan kan man ju diskutera varför man som sjuk inte skulle få ut sjukpenning enligt vissa här. Det borde rimligtvis vara det första alternativet om man är sjuk.

Slackern: Tack för länken. Det är alltid kul att lära sig något nytt. Jag hade ingen aning om att det var så på vissa ställen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav kiddie » 2016-06-27 12:51:52

Visst vore det bra om du kunde bli sjukskriven under sommaren, jag missunnar ingen att ha en dräglig ekonomi, men jag tror ärligt att de inte skulle förstå hur någon kan plugga på heltid för att sedan inte kunna jobba alls. Jag förstår det ju. Det där med bra och dåliga dagar känner jag ingen väl. Men jag undrar om DE förstår, de som ska skriva sjukintyg, och de som ska acceptera sjukintyg. Självklart ska du få vara sjukskriven om du inte kommer ur sängen, men jag tror att de nog skulle ha problem med att sjukskriva dig preventivt, så att det inte händer. Även om det naturligtvis skulle vara bäst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Ericus » 2016-06-27 14:59:56

Jag skulle råda dig att kontakta kliniken där du fick diagnosen.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Liljan » 2016-06-27 22:04:48

kiddie skrev:Visst vore det bra om du kunde bli sjukskriven under sommaren, jag missunnar ingen att ha en dräglig ekonomi, men jag tror ärligt att de inte skulle förstå hur någon kan plugga på heltid för att sedan inte kunna jobba alls. Jag förstår det ju. Det där med bra och dåliga dagar känner jag ingen väl. Men jag undrar om DE förstår, de som ska skriva sjukintyg, och de som ska acceptera sjukintyg. Självklart ska du få vara sjukskriven om du inte kommer ur sängen, men jag tror att de nog skulle ha problem med att sjukskriva dig preventivt, så att det inte händer. Även om det naturligtvis skulle vara bäst.

Det är inte preventivt, det skulle jag inte gå med på själv. Efter en termin sover jag 20 timmar om dagen i en månad. Försöker jag gå upp kräks jag, jag gråter i princip konstant, ibland har jag självmordstankar. Min erfarenhet är att det brukar gå att bli sjukskriven med de symtomen. Måste jag dessutom jobba och pressar mig själv ytligare blir jag inlagd och i det läget går en sjukskrivning alltid igenom.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Flinta » 2016-06-28 9:55:44

Jag är fortfarande utbränd efter sommarjobben jag tvingade mig att göra under sommarloven när jag var i gymnasieåldern. Det handlade om några enstaka veckor. Jag hade behövt vila från krav på prestation hela sommarloven för att inte bli sjuk. Men alla andra var ju så filtiga så varför skulle jag inte kunna göra det, tänkte jag då.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Flinta » 2016-06-28 9:57:31

Ericus skrev:Jag skulle råda dig att kontakta kliniken där du fick diagnosen.


Det låter som ett vettigt råd till lillmose.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav lillmose » 2016-06-29 10:46:00

Ericus skrev:Jag skulle råda dig att kontakta kliniken där du fick diagnosen.


Tack för ditt mycket konkreta tips :)
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav lillmose » 2016-06-29 11:02:49

Jag är så innerligt tacksam föra att ni alla tog er tid att skriva lite råd, idéer och funderingar.
Tänkte att jag skulle uppdatera er på vad som skett.

Gick till en allmänläkare som många i min närhet rekommenderat. Han frågade hur jag mådde och jag berättade typ det jag skrivit här. Sedan utspelade sig följande (L=läkaren, J=jag):

L: "Tänker du dig sjukskrivning?"
J: "Nja, jag vet ju att målet med en sjukskrivning är att komma tillbaka och jag tror inte att jag kan gå tillbaka till det jobbet."
L: Tyst i tio minuter medan han skriver nåt på sin dator.
J: lite försiktigt under tiden "vad tänker du?"
L: "Ja, hm, det är lite komplicerat eftersom jag inte är din ordinarie läkare och inte egentligen får sjukskriva dig mer än korta perioder" fortsätter skriva...
L: "Så nu har jag sjukskrivit dig till och med augusti".
J: "Kan man göra så?"
L: "Ja, det är ju helt orimligt att du ska jobba på den arbetsplatsen du har nu och din huvudsakliga sysselsättning är att studera, det måste du kunna genomföra även nästa termin. Om försäkringskassan har synpunkter på längden så får de väl ringa då, jag ska nog kunna ta det samtalet. Det var bra att du hade med dig det neuropsykiatriska utlåtandet, kan jag få en kopia på det att ha som underlag om de ringer från försäkringskassan"?
J: "Självklart, men oj, är det så enkelt?"
L: "Nja, enkelt kanske det inte är men jag löser det. Jag är fullt övertygad om att det finns massor av jobb som du skulle klara av men det du har nu är helt enkelt inte lämpligt för dig och så här ska ingen behöva må".
J: något förvånat "Tack då, eller vad säger man"?
L: "Ta hand om dig nu."

Gick därifrån som på moln. Nu är det väl bara att invänta försäkringskassans beslut och hoppas på att allt löser sig.
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Ericus » 2016-06-29 11:52:17

Kul att höra att det gick så pass bra vid läkarbesöket. Jag håller tummarna för att FK ska följa läkarens linje.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav lillmose » 2016-06-29 12:30:29

Ericus skrev:Kul att höra att det gick så pass bra vid läkarbesöket. Jag håller tummarna för att FK ska följa läkarens linje.


Tack!!
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav Abazi » 2016-06-29 12:59:02

Nämen vad underbart att det finns omtänksamma och vettiga läkare! :D
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav kiddie » 2016-06-29 15:59:42

Ja, skönt att höra att det gick bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav slackern » 2016-06-29 16:43:25

Skönt att höra att du träffade en läkare som tog dig och dina problem på allvar och inte bara avfärdade dig som en arbetsskygg individ.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om man inte klarar av sommarjobbet, finns det hjälp att få?

Inläggav vofff » 2016-06-30 12:01:56

ytterst förnämt bra :-)225 :-)226
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in