Om kroniskt trötthetssyndrom (myalgisk encefalomyelit, ME)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Re: Om kroniskt trötthetssyndrom (myalgisk encefalomyelit, M

Inläggav Ugglan » 2011-12-27 16:38:50

Vill bara tillägga att det är min egen uppförstoring i citeringen av Zombie. Får man göra så ? Alltså utan att ange det?:wink:
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav Zombie » 2011-12-27 17:02:47

Nja, för min del tycker jag nog det är källförfalskning, även (som nu) helt utan ond avsikt. Den citerade löper alltid risk att få svara för en betoning den inte har gjort, och det kan alltid bli svårare att säga åt den som sedan framhäver något i mindre god avsikt. Bättre att skriva till exempel som nedan.

Ugglan (min kursivering) skrev:En ung läkare jag träffade tyckt resonemanget jag förde kring trötthetssyndrom/ AS var intressant. Han menade att det kan finnas överlappningar mellan de båda diagnoserna.

Det tycker jag var intressant, särskilt mot bakgrund av det lilla jag har läst om att de båda tillstånden verkar ha olika ursprung, även om spåren ännu är vaga: AS en stark genetisk komponent, trötthetssyndrom kanske en grundläggande svaghet, men snarare, kanske, något virus som utlösare – i varje fall något under livets gång. Sedan undrar jag också över ordet "överlappning" när tillstånden är så kvalitativt olika: AS en "genomgripande störning" som yttrar sig på tusen sätt i själva personligheten, trötthetssyndrom en fysisk störning. Han utvecklade inte sitt resonemang möjligen?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2011-12-27 17:33:43

[OT]

För att se hur någon har gjort sitt inlägg kan man alltid trycka på citera-rutan och titta efter.
Förtydligar hur jag gjorde:
Kod: Markera allt
[quote="Ugglan"]Han menade att det kan finnas överlappningar mellan de båda diagnoserna.[/quote]

[quote="Ugglan (min kursivering)"][i]Han menade att det kan finnas överlappningar mellan de båda diagnoserna.[/i][/quote]

Men man kan ju lika gärna lägga till anmärkningen utanför citatrutan.

[/OT]
Zombie

Inläggav Ugglan » 2011-12-27 19:43:55

Tack Zombie! Jag håller helt med om detta med citeringen, jag kom ju på att det gick för snabbt och blev tokigt!

Ok, läkaren, som bara vikarierade och jag därför träffade tillfälligt, menade att det är intressant att fundera över varför vissa drabbas av trötthetssyndrom medan andra under liknande förhållanden inte drabbas. Dvs att det kan finnas olika genetiska dispositioner som gör att vissa har lättare än andra att drabbas. För även om AS är genetiskt så finns det ju en skala där vissa är autister och andra AS, medan 10 procent har autistiska drag. Vad han menade var att man kan vara mer eller mindre benägen att utveckla trötthetssyndrom och att denna benägenhet kan ha vissa överensstämmelser med neuropsykiatriska tillstånd. Det var ett kort samtal och ingenting han hann utveckla närmare.

Läser just nu "Den skakande kvinnan eller en historia om mina nerver" av Siri Hustvedt, som är mycket intressant och handlar bla om hur olika discipliner inom den medicinska vetenskapen kan förhålla sig till ett och samma "fenomen" på olika sätt, kalla det olika saker och ge det olika förklaringsbakgrunder.
Blev kanske lite OT hinner inte återknyta till ämnet för jag måste stänga av apparaten!
Ugglan

Inläggav Wine » 2011-12-27 20:47:10

Ugglan skrev:Läser just nu "Den skakande kvinnan eller en historia om mina nerver" av Siri Hustvedt, som är mycket intressant och handlar bla om hur olika discipliner inom den medicinska vetenskapen kan förhålla sig till ett och samma "fenomen" på olika sätt, kalla det olika saker och ge det olika förklaringsbakgrunder.

Tycker det du skriver är intressant eftersom jag tror att det mycket väl kan vara så att t.ex. CFS kan handla om någon form av dysfunktionell energi metabolism.
Wine

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Zombie » 2011-12-27 20:53:14

Jag tycker också det är intressant, och inte alls OT. Tack för klargörande och boktips. (Läkaren verkar ha fått korn på samma spår som jag och en del andra här. Sådant kan ju också stärka både självförtroende och hopp...)
Zombie

Inläggav Ugglan » 2011-12-28 0:08:46

Jag håller med om att detta är mycket intressant. Jag gick själv igenom ME/CFS diagnoskriterierna och känner igen mig i det mesta. Den psykolog som utredde mig menade att läkaren Gunilla Brattberg, som också har AS, hade uttryckt att aspergare löper ökad risk att drabbas av trötthetssyndrom, därför att vår perception gör oss mer utsatta. Jag vet dock inte om detta är något hon skrivit om i någon av sina böcker om AS ("Enastående", "Guide i helvetet", "Innanförskap" och "Balansgång på slak lina"), eller om det är något uttalande hon gjort i media? Har dock inte hittat något om detta i hennes intervjuer.

Som jag förstått det finns det långt mer frågor än svar i ämnet neurologi och det är ju mycket intressant att så många av oss här känner igen sig även i diagnosen trötthetssyndrom. För hur det än förhåller sig så är båda "tillstånden" dvs AS och ME/CFS något som är av neurologisk karaktär där inga säkra svar egentligen finns annat då än att AS är ärftligt, men mer än så vet man väl egentligen inte.
Ugglan

Inläggav Iridia » 2011-12-28 9:41:31

Har ett vagt minne av att det var i Enastående. Tyckte det var till stor hjälp att läsa att personer med AS inte alltid orkar lika mycket som andra. Det har ofta varit min erfarenhet men jag har aldrig haft någon förklaring till detta, än mindre kunnat förklara det för andra.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Ugglan » 2011-12-29 19:39:56

Ok, tack ska kolla "Enastående". Jag funderar över hur kunskapen hos FK ser ut för om man inte kan få papper på detta och det inte riktigt ingår i AS känns det lite problematiskt. I mitt fall är det främst tröttheten som är mitt stora hinder.
Ugglan

Återgå till Aspergare och vården

Logga in