Om Gaza (Palestina)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Gaza

Inläggav Zombie » 2012-12-01 17:27:15

Men ska man ändå gå på den bogen tycker jag jag har större fog för att svara: ja, alla folkmord och syndabockerier à la antisemitism försvinner så småningom i historiens underjord och glöms bort. Så försök förebygga litet om du vill, men se _nyktert_ på saken som om det gällde små tekniska problem i ett maskineri och låt det som redan pågår löpa linan ut utan humflum. Sex miljoner har otur ibland, eller något annat antal, sådant får man räkna med.

(Givetvis ironi.)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Gaza

Inläggav Archpsyche » 2012-12-01 18:35:52

Zombie skrev:Du fortsätter att undvika att svara i sak. Det må så vara, du förstår uppenbarligen inte vad jag talar om. Bland annat placerar du mig i en extrem där jag inte finns. Men förolämpningar och insinuationer ska du lik förbannat ge fan i. :evil:

Det var ju du som antydde att mitt resonemang bara passar "en fyrkantig aspergare". Du ger, men du kan inte ta.
Archpsyche

Anslöt: 2012-10-07

Gaza

Inläggav Zombie » 2012-12-01 19:00:08

Jag skrev, och notera de fyra sista orden:
Zombie skrev: på ett sätt som möjligen en fyrkantig aspegerare, men ingen annan, någonsin skulle göra under de omvända förhållandena.

och tidigare har jag gjort rätt tydligt att jag vet att du inte är ensam om den ensidighet jag faktiskt tillskriver dig, och som jag också har försökt beskriva så att du kan svara på det om du vill.

Du antydde att jag skulle fara med häxprocesser. Det anser jag är av helt annan kaliber.
Zombie

Gaza

Inläggav Archpsyche » 2012-12-01 19:06:53

Zombie skrev:Jag skrev, och notera de fyra sista orden:
Zombie skrev: på ett sätt som möjligen en fyrkantig aspegerare, men ingen annan, någonsin skulle göra under de omvända förhållandena.

och du antydde att jag skulle fara med häxprocesser.

Precis, jag gav igen. Men du kunde inte ta emot när jag gav igen med samma mynt. Sedan är det väl konstigt att på ett aspergerforum avfärda motståndaren med att hen inte kan förstå för hen är aspergare. Hur kan då ditt resonemang vara bättre?

Min poäng var att låter man känslorna styra, så hamnar man snart i häxprocesser. Bättre att hålla huvudet kallt, och se till vilken lösning som är rationell. Och jag anser att den rimligaste lösningen är att palestinerna bor i den huvudsakligen palestinska staten, dvs Jordanien. Gaza har öppen gräns mot Egypten, och kan få sin handel den vägen, behöver inte gå via Israel.
Archpsyche

Gaza

Inläggav Zombie » 2012-12-01 19:08:09

Läs mitt ändrade inlägg. Det är inte samma mynt.

Och du vet uppenbarligen inte vad som styr mig. Det får du stå ut med att jag inte heller förklarar, jag vet inte ens om det skulle gå. Och det är ingen idé att diskutera så länge du frånkänner mig förstånd.
Zombie

Gaza

Inläggav Archpsyche » 2012-12-01 19:15:03

Zombie skrev:Läs mitt ändrade inlägg. Det är inte samma mynt.

Och du vet uppenbarligen inte vad som styr mig. Det får du stå ut med att jag inte heller förklarar, jag vet inte ens om det skulle gå. Och det är ingen idé att diskutera så länge du frånkänner mig förstånd.

Ok, ingen skulle göra under de omvända förhållandena? Du antyder, om jag förstår dig rätt, att det skulle handla om bias mot araber/muslimer. Är det rätt uppfattat?
Archpsyche

Gaza

Inläggav LordNelson » 2012-12-01 20:16:43

Senast jag såg mig som utvald av gud blev jag inlåst.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Gaza

Inläggav Zombie » 2012-12-01 20:19:17

Archpsyche: nej, det handlar om betydligt mer än så. Som jag antydde, du har för låg tolkningsram i fråga om motpartens förstånd och jag orkar inte försöka göra något särskilt åt det när vanlig diskussion inte hjälpte.

Vad beträffar det där med aspergerforum och aspergare kan det förövrigt vara ytterst relevant just i diskussioner om yttervärlden, även om jag hoppas att missförståndet på den här punkten är utrett nu. Som aspergare kan man ha vissa specifika brister i uppfattnings- och/eller tankeförmåga, och det kan givetvis påverka ens uppfattning om saker i verklighetsfrämmande riktning.

Det kan då vara bra att veta om och försöka både påminna sig och kompensera för. Eller påminna varandra om, även om det kan bli svårt. Å ena sidan har ju inte allihop samma specifika svårighet med det här, å andra sidan kan vi ha lätt att både trampa och bli trampade på tårna. Men svårt och tabu behöver inte vara samma sak, och jag uppfattar rent allmänt att här också finns ett tabu mot den insikten, vilket inte hjälper oss att växa. Min anmärkning var väl delvis sprungen ur en sådan insikt. Som alltså gäller generellt, således även mig.

Och visst, NT:s kan också ha tankehinder. Förvisso. Men kanske inte specifika i samma utsträckning, eftersom NT inte är någon seriöst definierad diagnos, och nu var det hur som helst inte NT:s det handlade om.
Zombie

Om Gaza (Palestina)

Inläggav Alien » 2012-12-04 17:17:53

En stor stötesten för fred och tvåstatslösning är de ständigt ökande bosättningarna. Men kan undra om Israels regering öht vill ha fred el om de bara vill visa att de kan göra vad de vill. Och de vet att de kan göra vad de vill, eftersom de alltid har USA på sin sida.

DN skrev:Medan palestiniernas president Mahmud Abbas på söndagen hälsades av en jublande folkmassa i Ramallah, efter framgången i FN, avfärdade Netanyahu internationella protester mot planerna på 3.000 nya bostäder i östra Jerusalem och på Västbanken. Planerna presenterades i fredags, som svar på beslutet i FN:s generalförsamling att uppgradera Palestina till observatörsstat.

– Vi kommer att fortsätta bygga i Jerusalem och på alla platser på kartan som ligger i Israels strategiska intresse, sade Netanyahu.
---
"Bosättningar strider mot folkrätten och om en bosättning uppförs i E1 så betyder det ett nästan dödligt slag mot de återstående chanserna att rädda en tvåstatslösning", sade FN-chefen i ovanligt hårda ordalag.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/netany ... -protester
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Om Gaza (Palestina)

Inläggav arbogaerik » 2012-12-06 12:18:05

Den retoriken har alltid förts från Israel, det är bara nu som svensk media törs rapportera lite extra eftersom övrig västmedia gör det.

Vad Ban säger fäster jag ingen större vikt vid, han är ju nästan lika obalanserad som USA i sin retorik. Spontant har jag lite svårt tro på DN:s beskrivning, att FN-chefen skulle vara "ovanligt" hård i sina ordalag.

Lyssnat på de dagliga presskonferenserna från FN nu i flera år(de finns på deras hemsida)för att få en någorlunda objektiv nyhetsrapportering.

Varje gång palestinier gör orätt så "fördöms" det, varje gång israeler gör dito
bes det om "återhållsamhet" (lägg där till också att den ena partens orätt ofta resulterar i betydligt högre dödstal), denna orättvisa hållning ifrågasätt ofta av närvarande journalister.

Jag kan varmt rekommendera folk att lyssna på nyheter direkt från källan, i det här fallet FN, de sänder som sagt presskonferenser med Generalsekreterarens presstalesman, Säkerhetsrådets möten och "media stakeouts" med de enskilda medlemmarna, och mycket annat. Ocensurerat, ovinklat och ej snabbsammanfattat som media brukar göra.
arbogaerik

Anslöt: 2012-11-23

Om Gaza (Palestina)

Inläggav treeman » 2012-12-15 18:45:18

Hamas styr Gaza med järnhand. De är ett större hot mot palestinier än vad Israel är. Jag såg ett klipp där de mejade ner folk på ett bröllop för att ha spelat musik.

Sen är Hamas nazister och ingen människa med en uns civiliserat förstånd borde stödja dom.

Det går tillbaka till Hitler.

Bild

FN borde gå in och "undanröja" terroristerna Hamas som första åtgärd istället för att kritisera Israel.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Judarna i Sverige (och i synnerhet i Malmö)

Inläggav radix » 2013-05-18 10:01:10

..Under tiden får palestinierna och övriga stå ut med (statssubventionerade) valkampanjer från SD...

Moderator Alien: Från judarna-i-sverige-och-i-synnerhet-i-malmo-t33449.html
radix

Anslöt: 2012-05-22

Judarna i Sverige (och i synnerhet i Malmö)

Inläggav slackern » 2013-05-18 13:51:32

Moggy skrev:
radix skrev:Nu är det så att nästan varenda polack i Malmö (en rätt stor grupp dådå) är av judisk börd, de enda som blir störda av det 'judehat' som anses finnas i Malmö är de högervridna ortodoxa judar som hänger i Judiska Församlingen, och de stöder öppet Israels ockupationskrig mot araberna. Vilket folk från vänsterkanten kritiserar, varpå de här krigsivrarna anser sig diskriminerade.

Det där en en skev bild av det hela. Israel är en modern demokrati med västerländska värderingar som tvingas försvara sig mot terrorister vars enda mål är att utplåna Israel som stat. Vilket land som helst har all rätt i världen att försvara sig mot terrorister.

Israel är inte nån stat som förstycker oskyldiga. I Israel bor det massvis med araber som har ett bra liv där, jobbar och lever tillsammans med judarna.

Du ger även en gravt skev bild av det växande judehatet i Malmö. Det är vanligt folk som blir drabbade av detta hat, familjer som tvingas ta sina barn från skolor, folk som inte kan röra sig fritt i staden för att extremister tillåts trakassera judar och de svenska samhället blundar och låter det ske. Det är alltför obekvämt att ta tag i frågan och tvingas belysa vilka grupper det är som ligger bakom det hat som sprids i samhället.

Sen har vi diverse grupper på yttersta vänsterkanten som stödjer hat och förföljelse mot judar och som ständiga sprider propaganda och starkt ideologiskt vinklad information för att försöka rättfärdiga judehatet.

Men judehat är vad det handlar om och det pågår i dagens Sverige.

Öhh du bör nog läsa på lite nutidshistoria om landet Israel och dom judiska terroristerna och statsterrorism. Finns bland anat att läsa i boken Terrorismens historia utav Björn Klumm. Har ett helt kapitel tillägnat det.

Fast som vanligt kommer du väll säga att den är vinklad och för PK och inte skriver den totala sanningen. Men det var bara ett exempel på böcker du kan läsa om det. Finns betydligt mycket mer och ingående.

Bild

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189442938
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Om Gaza (Palestina)

Inläggav radix » 2013-05-19 7:43:19

Moggy och övriga: Om man inte kan historia alls låter ju det som skrivs i tidningarna såklart jättesant. Det kallas propaganda, alla använder det. Det är ett väldigt effektivt sätt att få stöd för omoraliska handlingar i demokratier.

Vem har pengarna, vem har vapnen, vem får skriva i tidningarna? (jag stöder inga mobbare som slår på svaga och sen skyller på de svaga..)
radix

Om Gaza (Palestina)

Inläggav radix » 2013-05-19 8:08:10

Spoiler: visa
http://topdocumentaryfilms.com/palestine-is-still-the-issue/
This is a huge bluff of the Israeli establishment, that every criticism of its’ policy is anti-semitism. In 1977, the award-winning journalist and film-maker, John Pilger, made a documentary called Palestine Is Still The Issue (1977). He told how almost a million Palestinians had been forced off their land in 1948, and again in 1967. In this in-depth documentary, he has returned to the West Bank of the Jordan and Gaza, and to Israel, to ask why the Palestinians, whose right of return was affirmed by the United Nations more than half a century ago, are still caught in a terrible limbo — refugees in their own land, controlled by Israel in the longest military occupation in modern times.

“The fate and struggle of the Palestinians,” says Pilger, “are not just critical to the overdue recognition of their basic human rights, but are also central to whether the region, and the wider world, are plunged into war. Israel is now one of the biggest military powers in the world. While nothing changes, the dangers become greater. This is a film about a nation of people, traumatized, humiliated and yet resilient. In trying to liberate less than a quarter of historic Palestine, they have had no army, no air force, and no powerful friends — and have fought back with slingshots and now with the terrorism of the suicide bombers.”
radix

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav slackern » 2014-06-12 21:50:41

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:elle: Angående ifrågasättande av judendom - antisemitism vet du väl ändå vad det är?

vad menar du ? att om man ifrågasätter judaism som religion är man antisemit ?

Nej, självklart inte! Jag menar att judar absolut inte går fria från att kritiseras. (Jag är själv pro-palestinier och skittrött på att man alltid får höra "antisemit!" om man vågar försvara palestiniernas rätt till sitt eget land.)

Då kan du säga rakryggat att du är antisionist.

Moderator Alien: Flyttat från nu-vill-jag-veta-hur-ser-ni-kristna-pa-ateister-t40494.html
slackern

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 21:56:17

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:vad menar du ? att om man ifrågasätter judaism som religion är man antisemit ?

Nej, självklart inte! Jag menar att judar absolut inte går fria från att kritiseras. (Jag är själv pro-palestinier och skittrött på att man alltid får höra "antisemit!" om man vågar försvara palestiniernas rätt till sitt eget land.)

Vill inte säga det heller, för folk kan missuppfatta det. Jag hatar inte israeler, jag hatar Israels politik.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav slackern » 2014-06-12 22:03:55

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:

Vill inte säga det heller, för folk kan missuppfatta det. Jag hatar inte israeler, jag hatar Israels politik.

Det är väl det antisionist? Att man inte gillar en Israeliska nationalismen? Jag gillar ingen som helst nationalism. Folk får gärna vara lokalpatrioter men när det blir nationalism blir det läskigt.
slackern

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 22:29:49

slackern skrev:Det är väl det antisionist? Att man inte gillar en Israeliska nationalismen? Jag gillar ingen som helst nationalism. Folk får gärna vara lokalpatrioter men när det blir nationalism blir det läskigt.

Jo, det heter antisionist, men jag tror inte att det är så många som vet vad det är, och man kan sammanblanda det med antisemitism. Sedan är det inte så att jag vill kasta ut alla judar ur Israel-Palestina, jag vill att judar och palestinier skall kunna bo där tillsammans i fred. Idioterna som sabbar för andra kan väl åka till nån guano-ö i Söderhavet och puckla på varann.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Om Gaza (Palestina)

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 17:10:05

Lustigt att det står om stället i bibeln.

Amos 1
Profetia om Gaza

Så säger Herren:
    För tre överträdelser av Gaza, ja fyra,
    skall jag inte ta tillbaka mitt beslut:
    De har ju fört bort allt folket som fångar
    och överlämnat dem åt Edom.
    Jag skall sända en eld mot Gazas murar,
    och den skall förtära dess palats.
    Jag skall utrota dem som bor i Asdod
    och den som bär spiran i Askelon.
    Jag skall vända min hand mot Ekron,
    så att filisteernas kvarleva går under,
    säger Herren, Herren.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Om Gaza (Palestina)

Inläggav slackern » 2014-07-01 17:12:55

Parvlon skrev:Lustigt att det står om stället i bibeln.

Amos 1
Profetia om Gaza

Så säger Herren:
    För tre överträdelser av Gaza, ja fyra,
    skall jag inte ta tillbaka mitt beslut:
    De har ju fört bort allt folket som fångar
    och överlämnat dem åt Edom.
    Jag skall sända en eld mot Gazas murar,
    och den skall förtära dess palats.
    Jag skall utrota dem som bor i Asdod
    och den som bär spiran i Askelon.
    Jag skall vända min hand mot Ekron,
    så att filisteernas kvarleva går under,
    säger Herren, Herren.

Är du en sådan kristen sionist?
slackern

Om Gaza (Palestina)

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 17:19:59

nej, jag är mycket värre.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Om Gaza (Palestina)

Inläggav Alien » 2014-07-29 2:53:21

Hamas är en olycka för Gaza.

På Västbanken regerar Fatah och den palestinska presidenten Mahumud Abbas. Fatah och Hamas kommer inte väl överens.

Så här sade Mahmud Abbas i den libanesiska kanalen Majadeen:
"- Hamas villkor för ett eldupphör är inte konstruktiva. Alla de som dör nu behöver inte dö, vi vet alla att det snarast kommer ett eldupphör. Varför inte sluta genast?" (DN 2014-07-13 "Abbas fördömer Hamas")

Ja, det låter som sunda förnuftet. I jämförelse med Hamas låter Abbas som resonlig (allt är relativt, han har skrivit en historierevisionistisk avhandling och det var han som skaffade pengar till Münchenmassakern 1972).

"Fram till 2006 och Hamas valseger exporterade Gaza stora mängder frukt och grönsaker till Israel, en näring som sysselsatte tusentals. När Israel evakuerade sina bosättningar i Gaza 2005 köptes många bevattningsanlägglnlingar och växthus av Gazabor som exporterade jordgubbar och gurkor till Israel."

Sen blockerar Israel införsel från havet och Egypten har blockerat tunnlarna från Sinai. Israel förhindrar också att Hamas avlönar sina offentigt anställda via palestinska banker.

Gazaremsan är 360 kvadratkilometet och där bor ca 1,4 miljoner människor. Rätt tättbefolkat med andra ord.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Om Gaza (Palestina)

Inläggav kjwkjw » 2014-07-29 3:55:46

PLO menar du väl.
kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in