Om en okänd människa rör dig?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 1:07:19

Om en okänd människa rör dig - hur reagerar du då ?

Reagerar du annorlunda om beröringen är med flit, resp ej med flit ?

Finns det fler än jag som kan bli jätteirriterade/arga av att få andras händer på sig ?



Frågar eftersom jag tycker människor verkar ta sig en del friheter ibland, som för mig inte är okej ...
Vore intressant att höra om fler resonerar likadant.

Min situation handlar om att jag är tatuerad, synligast på armar och händer.
Människor känner ibland iallafall, tydligen, att de har rätt att ta på mig pga. detta.
Jag får höra "åhhh får jag se på din arm", varpå människan TAR TAG i min arm, antingen brutalt eller försiktigt, för att titta.

Jag förstår verkligen inte detta ... varför måste man TA TAG i någon för att titta på denne ?

Samma är det om man gjort något "annorlunda" med håret.
Det heter "åhh får jag se!!" *tar tag i håret och undersöker det*

Finns det fler som är känsliga för detta ?
:-)Raging

Mitt blod börjar koka varje gång nån ska "titta" på mig med sina händer inblandade ... jag får lust att säga "RÖR MIG INTE", men jag vågar aldrig ... jag är rädd för den jobbiga stämning som uppstår.
Trots att jag tycker det är människan, och inte jag, som gör fel i grunden.

Tankar ? Känslor ?
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig ?

Inläggav Filfund » 2013-10-16 1:16:49

Jag minns samma känsla från när jag var gravid. Folk tyckte att de bara kunde ta på min mage hur som helst. Mycket märkligt.
Jag känner också stort obehag om nån liksom petar eller pillar på mig för att påkalla uppmärksamhet. Särskilt om jag koncentrerar mig på nåt annat. PRATA med mig, ffs..
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Om en okänd människa rör dig ?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 2:23:24

Filfund skrev:Jag minns samma känsla från när jag var gravid. Folk tyckte att de bara kunde ta på min mage hur som helst. Mycket märkligt.
Jag känner också stort obehag om nån liksom petar eller pillar på mig för att påkalla uppmärksamhet. Särskilt om jag koncentrerar mig på nåt annat. PRATA med mig, ffs..


Det förstår jag verkligen ... Hade blivit skitarg om jag hade varit i den situationen.
Tycker det är så jävla obehagligt med okända som ska lägga sina händer på min kropp...

Jag känner som du gällande petande för att påkalla uppmärksamhet - jag blir förbannad/provocerad av det... Typ som om mina muskler gör sig beredda på att ge en snyting till den som petar. Jag finner känslan av burdust pet med fingrar mot min överarm, typ, jävligt retande. ://
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-16 7:24:42

@Plasticfck, Vilken situation rör sig detta om? rast på gymnasiets teoretiska linjer? arbetsplats?, kollektivtrafik? finns det folk du känner med i sammanhanget?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 8:40:22

Plåtmonster - det har mest hänt inom arbete och högskola - och då har det vart helt okända människor som jag typ presenterat mig för som gjort sådär... Helt stört tycker jag. Speciellt när dom typ tar tag hårt/bestämt, som om det vore deras rätt.

I kommunaltrafiken har folk mest velat läsa på mig - typ "ursäkta, vad står det där" och "vad betyder dina tatueringar" och "ursäkta, ska bara läsa din tatuering". Har dock förstått att jag får "skylla mig själv" med detta, enligt människor, eftersom jag valt detta utseende. Tycker dock det är lika fucking jobbigt för det, när randoms gör så.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-16 12:16:26

Är du small och liten (kort) eller ser "tålig" ut?
Det är lite svårt att säga utan att ha grepp om vad dessa personer ser.

Men rent allmänt tycker jag att det är oförskämt. De förtjänar gott en örfil eller tjuvnyp. Om folk tittar är en sak. Men att peta på folk man inte känner är inte okej. Ett undantag kan iofs vara vissa fritidsaktiviteter där man ändå är rätt fysiskt nära ändå.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav hobbitboy » 2013-10-16 13:09:45

Ja jag hatar om någon okänd kommer och vill ha uppmärksamhet och dom pickar på en med sitt finger eller berömmer en och buffar lite på en. Vill bara skrika på dom och säga VAD VILL DU!? eller hur varför måste någon ta på en när den ska prata eller berömma, det räcker väll med att bara SÄGA det utan att röra. Ja ge dom en örfil! då lär de sig nog, man kan ju alltid hoppas! Om det är med flit blir jag super arg! Men om det är en som bara råkar komma åt en ute på stan kan jag förstå men jag vill ända liksom gnuga lite med handen där de kom åt.
hobbitboy
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-10-13

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-16 14:47:19

Observera att det ingår i bekanta NT människors "kommunikation" att ta på axel och händer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 15:50:55

plåtmonster skrev:Är du small och liten (kort) eller ser "tålig" ut?
Det är lite svårt att säga utan att ha grepp om vad dessa personer ser.

Men rent allmänt tycker jag att det är oförskämt. De förtjänar gott en örfil eller tjuvnyp. Om folk tittar är en sak. Men att peta på folk man inte känner är inte okej. Ett undantag kan iofs vara vissa fritidsaktiviteter där man ändå är rätt fysiskt nära ändå.


Alltså jag tror det är att jag ser typ.. Öh.. "Söt" och snäll ut kanske... Asså jag framstår nog ej som någon som ber andra dra åt helvete i mitt sätt att vara/mitt ansikte, och då tror jag att dom tror att dom kan komma undan med att göra oförskämda saker.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 15:55:43

hobbitboy skrev:Ja jag hatar om någon okänd kommer och vill ha uppmärksamhet och dom pickar på en med sitt finger eller berömmer en och buffar lite på en. Vill bara skrika på dom och säga VAD VILL DU!? eller hur varför måste någon ta på en när den ska prata eller berömma, det räcker väll med att bara SÄGA det utan att röra. Ja ge dom en örfil! då lär de sig nog, man kan ju alltid hoppas! Om det är med flit blir jag super arg! Men om det är en som bara råkar komma åt en ute på stan kan jag förstå men jag vill ända liksom gnuga lite med handen där de kom åt.


Ja asså jag hatar precis samma saker som du typ!!! Men jag stör mig även när vissa människor gör skämt mot en där en boxning/ett slag på axeln ingår i skämtet, asså som för att markera en punchline/få en att reagera. Sådana slag blir jag jävligt provocerad av...

Jag avskyr tyvärr även när randoms råkar komma åt mig av misstag... Då ryggar jag nog märkbart, men oavsiktligt tillbaka. Ibland måste jag också "borsta av" där personen rört mig av misstag. Detta gäller speciellt vid hudkontakt, det är det värsta jag vet... Hud mot hud med randoms. Obehagligt som satan.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav antonius » 2013-10-16 16:03:49

Plasticfck skrev:Om en okänd människa rör dig - hur reagerar du då ?

Reagerar du annorlunda om beröringen är med flit, resp ej med flit ?

Finns det fler än jag som kan bli jätteirriterade/arga av att få andras händer på sig ?


Om en okänd tar i mig blir jag rädd eller skrämd.

Med flit är nästa värre. (då kan det kännas som man bränt mig med grön Alien-blod/syra)

Nja är det ngn som jag känner är det annorlunda, om de jag gillar ger mig en spontan kram blir jag alldeles varm och mår bra hela dagen. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-16 17:02:38

Jag kan bli ganska irriterad om någon tar på mig, ja.

Jag är som ett vilddjur, låt mig komma fram först. :-)Happy :twisted:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 17:12:25

antonius skrev:
Plasticfck skrev:Om en okänd människa rör dig - hur reagerar du då ?

Reagerar du annorlunda om beröringen är med flit, resp ej med flit ?

Finns det fler än jag som kan bli jätteirriterade/arga av att få andras händer på sig ?


Om en okänd tar i mig blir jag rädd eller skrämd.

Med flit är nästa värre. (då kan det kännas som man bränt mig med grön Alien-blod/syra)

Nja är det ngn som jag känner är det annorlunda, om de jag gillar ger mig en spontan kram blir jag alldeles varm och mår bra hela dagen. :-)063


Mkt bra liknelse med alienblodsyra :-)005 :-)005 :-)005

earlydayminer skrev:Jag kan bli ganska irriterad om någon tar på mig, ja.

Jag är som ett vilddjur, låt mig komma fram först. :-)Happy :twisted:


Samma här. Och dom jag skiter i att komma fram till - för jag inte vill, kan låta bli att vara nära mig/röra mig!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-16 17:25:39

Jag brukar förklara mitt behov utav personlig space för individer som ibland kan bli lite för närgångna.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 17:30:57

Vaniljflickan skrev:Jag brukar förklara mitt behov utav personlig space för individer som ibland kan bli lite för närgångna.


Det låter bra, tycker jag!

Hur reagerar dom när du berättar detta ?
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-16 18:23:26

Plasticfck skrev:
Vaniljflickan skrev:Jag brukar förklara mitt behov utav personlig space för individer som ibland kan bli lite för närgångna.


Det låter bra, tycker jag!

Hur reagerar dom när du berättar detta ?


De kan väl känna sig lite illa till mods kanske, men jag känner ju illa till mods när de är för nära så, men jag brukar försäkra dem om att de inte är pga dem ifall det är nödvändigt.

Ibland när ngn raggar på stan är det bäst att bara gå utan att säga ngt, jag har jättesvårt med dedär, har ibland blivit att jag hamnat på någons gård och druckit kaffe, för in till någon går jag inte.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 18:27:05

Vaniljflickan skrev:
Plasticfck skrev:
Vaniljflickan skrev:Jag brukar förklara mitt behov utav personlig space för individer som ibland kan bli lite för närgångna.


Det låter bra, tycker jag!

Hur reagerar dom när du berättar detta ?


De kan väl känna sig lite illa till mods kanske, men jag känner ju illa till mods när de är för nära så, men jag brukar försäkra dem om att de inte är pga dem ifall det är nödvändigt.

Ibland när ngn raggar på stan är det bäst att bara gå utan att säga ngt, jag har jättesvårt med dedär, har ibland blivit att jag hamnat på någons gård och druckit kaffe, för in till någon går jag inte.


Mjo jag tycker du har en bra poäng... Har ej tänkt på det förut, alltså att beröringen för mig är lika obehaglig som en tillsägelse för människan som rör mig förmodligen är.

Mjo jag tycker också raggare ute på stan är väldigt jobbiga ... det är nog fan bäst att bara gå, för de gånger jag pratat/varit schysst har de varit påträngande så jag inte vetat hur jag ska ta mig därifrån. Usch.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav radix » 2013-10-16 18:33:49

Okända människor som grabbar tag i en brukar vara av äldre modell och snubbla runt på bussar, man blir ju lite förvånad men tja. Beror på hur nån rör en också, kroppsdelarna är olika mycket privata. Armen blir jag inte sur om nån okänd rör vid, men lägga handen på benet eller magen utan ordentligt med förberedande ritualer vore annorlunda.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-16 18:43:53

Plasticfck skrev:Men jag stör mig även när vissa människor gör skämt mot en där en boxning/ett slag på axeln ingår i skämtet, asså som för att markera en punchline/få en att reagera. Sådana slag blir jag jävligt provocerad av...


Du kanske bör byta umgänge. Känner igen stilen, det är ofta obildat folk som brukar bete sig på det där sättet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 18:51:53

plåtmonster skrev:
Plasticfck skrev:Men jag stör mig även när vissa människor gör skämt mot en där en boxning/ett slag på axeln ingår i skämtet, asså som för att markera en punchline/få en att reagera. Sådana slag blir jag jävligt provocerad av...


Du kanske bör byta umgänge. Känner igen stilen, det är ofta obildat folk som brukar bete sig på det där sättet.


Hehe har inga vänner som gör såhär faktiskt - utan det är ofta typ kollegor som jag försöker hålla mig borta ifrån, men som gärna är "på" mig.
Är jättedålig på att säga åt andra att "sluta", tyvärr ... känner mig så awkward av det.
Funderar dock på att härma deras skämt/säga skämtet lite mer överdrivet, och ge DOM en boxning på armen tillbaka - för att se om dom fattar ironin i det ... haha.. Hade vart ett kul experiment.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Krillo » 2013-10-16 19:29:36

Plasticfck skrev:Om en okänd människa rör dig - hur reagerar du då ?


Jak dödar den. Feschtårr do?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-16 20:09:59

@Plasticfck, Svinga armen i ansiktet på dessa så kanske de förstår. Samt att det där räknas som sexuella trakasserier och kan rendera skadestånd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-16 20:14:27

Jag skulle inte uppmana till aggressivitet, om man slår någon är man ju minst lika fysisk och hur fult är inte våld, detta med hämnd och betala tillbaka med samma mynt är skräp.
Det föder bara ändå mer felaktiga beteenden.
Orsak och verkan.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Om en okänd människa rör dig?

Inläggav elle » 2013-10-16 20:30:02

Plasticfck skrev:Mitt blod börjar koka varje gång nån ska "titta" på mig med sina händer inblandade ... jag får lust att säga "RÖR MIG INTE", men jag vågar aldrig ... jag är rädd för den jobbiga stämning som uppstår.
Trots att jag tycker det är människan, och inte jag, som gör fel i grunden.

det är du som bestämmer hur nära folk får komma .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in