Om desinformation kring centralstimulantia (CS) mot AD(H)D

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-30 11:13:23

docfrasse skrev:Zyban vid depression hos person med AD/HD är tyvärr rätt okänt i Sverige.

[...]

Ingen medicin löser alla problem för oss med AD/HD men jag har goda erfarenheter av Zyban.


Men om depression inte är det primära utan ADHD-en, fast med vissa depressiva inslag? (Jag är inte bipolär, enligt överläkaren i psykiatri, DET är utrett nämligen, till skillnad från bokstäverna).

Ska läsa på mer, nu har jag inte fått nåt te så jag är knappt läskunnig... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:14:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-30 13:29:23

Läkemedel mot ADHD - En översikt
Översikt av de läkemedel som idag används för behandling av ADHD. Inte alla används i Sverige.

http://vetenskap-forskning.blogspot.com ... rsikt.html
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-30 13:53:09

DocFrasse, det fanns massor att läsa om Voxra, som är en variant av Zyban tydligen... Synd att den ska vara så dyr. Ska iaf tala med läkaren om det, det verkar som det kunde vara rättare för mig, med tanke på biverkningsbilden framför allt. Tack för input!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mystiqa » 2008-05-30 16:23:30

Ingen som tar eye que mot adhd?????
Ska själv prova det för skojs skull, se om minnet och koncentrationen blir bättre.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Zombie » 2008-05-30 19:02:00

Förbryllad. När jag nämnde Zyban för min ADD-läkare idag blev han riktigt bister i minen, skakade sorgset på huvudet och sa "rävgift". Jodå, han hade sett det insatt mot både depression och AD*D (eller om det nu var mot depression både med och utan AD*D). Svåra biverkningar och ingen effekt positiv nog att ta ut dem.
Jag kan inte alls påstå att jag känner honom; men jag har ett starkt intryck av att så skulle han inte ha uttryckt sig utan att helt empiriskt ha sett det han sa.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Mardröm » 2008-05-30 20:58:25

Jag får nog hålla med docfrasse i det mesta.
Men jag anser samtidgt att det är en pamflettt med bias.

Var är det negativa?
Som Zombie säger kan man bli mer aspig. Av en låg dos blev jag definitivt det. I mitt fall så blev jag trött och vimsig om än potentiellt lugnare, men tröttheten och vimsiheten tog bort den "goda delen", som även jag känt och som jag tycker du beskriver lysande. Mer om det sen.

De doser jag äter idag är inga överdoser men lär oss inte beroendeläran att risken ökar krafigt om intaget av en substans är kontinuerlig?

Hur är det med prostatan? Magen?
Långtidsbiverkningar?

De korta, som sömnsvårigheter. dålig matlust, ökad ångest när substansen går ur? Förmågan att knyta an? Att njuta av det? Muskelspänningar? Paranoia? Svårigheten att avstå, även om jag inte skulle kalla det beroende så kan man känna sig "sämre" .

Humörsvängninar, speciellt på long realese, kunde de komma som blixar från klar himmel, den som har fel schema på sin dag kan få ganska konstiga effekter och kan inte lita på sitt pill. De kortverkande är betydligt bättre om man kan ta dem. Där gäller å andra sidan att ha koll på klockan speciellt om man tar 3 ggr.


Allt detta samtidgt som jag i stort håller med i dina lovord i ursprungsinlägget... och lägga till några fler. De har tex en antidepressiv effekt på miig men tyvärr varar den ju inte längre än tabletten....
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-05-30 21:10:30

Zombie skrev:Förbryllad. När jag nämnde Zyban för min ADD-läkare idag blev han riktigt bister i minen, skakade sorgset på huvudet och sa "rävgift". Jodå, han hade sett det insatt mot både depression och AD*D (eller om det nu var mot depression både med och utan AD*D). Svåra biverkningar och ingen effekt positiv nog att ta ut dem.
Jag kan inte alls påstå att jag känner honom; men jag har ett starkt intryck av att så skulle han inte ha uttryckt sig utan att helt empiriskt ha sett det han sa.


Man bör mixa.
Docfrasse gav ett ex med Cipralex + Zyban.
Sen motmedel såklart, vilket beror på.
Temesta och Imovane?

Rävgift säger de jämt. Jag garvar numer och påpekar vad jag anser vara rävgift och att bara för att det är rävgift för mig så behöver det inte vara så för alla. Många kan vittna om att Zyban gjort dem bättre.

Är rävgift extra farligt eftersom det ingår i doktorjargongen om läkemedel Dr i fråga inte gillar?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Pontus » 2008-05-31 20:15:09

docfrasse skrev:Eftersom jag tycker att ämnet kan ha relevans för flera än mig lyfter jag ut min kommentar och mina egna frågor till Parvlon från den tråden och skapar en egen tråd här. Ett annat skäl att skapa ny tråd är att Parvlon vid flera tillfällen tidigare talat om missinformation kring CS. Om han sitter inne med kunskaper i frågan som kan rycka undan det vetenskapliga stödet för att behandling med CS mot ADHD är säker, är det av intresse för många av oss. Om inte, är risken stor att han skapar oro hos flera som behandlas med CS.

Baserat på det här trodde jag faktiskt att Parvlon hade något vettigt att säga om ämnet. Men jag hittar faktiskt inte mer än följande citat.
Parvlon skrev:Jag har säkerligen inte läst lika mycket som dig i ämnet men du måste väl då ha missat något ifall du inte visste om att CS är beroendeframkallande.

Är det här verkligen den enda "missinformationen" du har att komma med Parvlon? Det är ju verkligen inget som kan rycka undan det vetenskapliga stödet.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-06-01 14:04:00

Jag har ett fett vetenskaplit stöd för att nån kört up ett äpple i min röv alternativt sväller prostatan och hindrar sädesavgång och i viss mån urinering. Det blir nästan bättre och sämre direkt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav docfrasse » 2008-06-04 19:48:45

Jag tar mig friheten att klistra in Lilla Gummans inlägg i annan tråd här nedan. Tycker det har relevans även i denna tråd.

Samtidigt håller jag självklart med om att CS kan föra med sig biverkningar, liksom alla andra mediciner. Mardröm har nämnt några han upplevt, Zombie har nämnt annat, liksom rattlelizard. En av mina patienter fick abrupt sluta med Concerta i förra veckan efter att ha återinsjuknat i depression. Sambandet med doshöjning av läkemedlet var tydligt. Lika tydligt var det vilken oerhörd förbättring av sin AD/HD hon hann uppleva före sjunket: dagliga problem av glömska, svårigheter att planera, irritabilitet, ständig trötthet mm mm var som bortblåsta nästan. Härnäst ska vi behandla hennes depression (som inte hann bli så farligt djup) och efter det gör vi nytt försök med Concerta.

Jag väntar fortfarande på svar från Parvlon om vad slags desinformation vi som medicineras med CS utsätts för.

Vems ärenden går desinformatörerna?

Hur går det till när någon blir desinformatör?

Varifrån har Parvlon fått sina kunskaper om dessa missförhållanden?

Och, återigen - vad har han för stöd för att CS i de doser som används för behandling mot AD/HD är beroendeframkallande?

Nedan Lilla Gummans inlägg:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Har ni fått era diagnoser som barn eller först som vuxna? Vilket har varit bäst, tycker ni? Hur har ni klarat skola och jobb?

Här är min historia:

1980 (då var jag sex år) konstaterade läkarna att jag hade MBD. Vilket jag inte själv fick veta. Jag fick epilepsi i samma veva. Mina föräldrar talade om att jag hade en CP-skada, epilepsi och en liten hjärnskada. CP-skadan märks inte, epilepsin var så kallad barnepilepsi som växte bort och hjärnskada har jag defintivit inte.

Hade kontakt med Habiliteringen under hela min uppväxt. Habiliteringen bestämde att jag skulle läsa tvåårig social linje på gymnasiet och att jag inte klarade av att läsa på högskolan. Tappade studiemotivationen.

Tvingades gå på AMI i Motala när jag slutat gymnasiet, för det ansågs inte bra för mig att vara arbetslös. Var på AMI i sju månade för att rotera på deras olika avdelningar och testa vad jag klarade av, men då de insåg att de inte kunde skaffa ett jobb till mig tvingades söka till en folkhögskola (vilken som helst, bara vi blir av med dig, sa de). Så efter att ha praktiserat hela våren och sommaren började jag på en folkhögskola, jag läste data i två år och multimedia ett år.

När jag gått klart folkhögskolan blev jag arbetslös i alla fall. Klassades snabbt som arbetshandikappad av Arbetsförmedlingen vilket gjorde det svårare för mig att få jobb. Läste Platsjournalen, lade upp en profil på Arbetsförmedlingens hemsida och sånt där. Fick aldrig någon söka jobb-kurs. Fick däremot några praktikplatser som förlängde A-kassan.

Till sist fick jag 5 månaders praktik på en mack. Mackägaren valde att anställa mig under 6 månader med lönebidrag. Men då jag inte klarade stressen (fick jobba helt själv en dag i veckan t.ex.) fick jag sparken. I samma veva diskuterade Habiliteringen om jag hade AS. På våren 2000 blev diagnosen klar och jag fick börja på Samhall.

Träffade min man samma vår. Upptäckte att jag inte klarade av att jobba tvåskift på Samhall. Jobbet var rätt kul men stressigt. Flyttade ihop med maken på hösten. Blev mer och mer trött, orkade till sist ingenting. Städade knappt, disken växte. Pratade med Habiliteringen om en eventuell ADHD-diagnos. Habiliteringen svarade att jag hade AS, och att jag har rätt till hjälp via LSS. En ADHD-diagnos ger mig inte rätt till hjälp via LSS, därför var AS-diagnosen bra. Försökte ta upp frågan om medicin, ingen lyssnade.

Maken tvingade mig att söka till öppenpsyk. Där fick jag först halvtids sjukskrivning, sedan hel. Men bättre på att städa blev jag inte.

Vi flyttade till Ludvika i augusti 2003. Städningen fungerade inte nu heller. Och vi har haft personal rännande här i olika omgångar, fast vi innerst inne inte har velat det. Jag har försökt få Habiliteringen att utreda mig för ADHD, men eftersom jag har AS har de inte sett det som relevant. Medicinering kunde bara komma ifråga om jag hade ADHD, vilket de inte ville utreda om jag hade. Jag tog reda på olika program som t.ex. ReMemo som tränar det jag har svårt för. Fick inget gehör.

Maken slog näven i bordet och hotade med skilsmässa om Habiliteringen inte gjorde en ADHD-utredning. Hotet om skilsmässa tog Habiliteringen som allvarligt, och utredningen påbörjades under hösten. Och den 28 mars i år ställdes diagnosen ADHD av en läkare.

Sedan den 11 april har jag ätit Concerta och jag är som en ny människa! Jag tänker bättre, har lättare för att komma igång med saker och slutföra dem. Städning är inte längre något oöverstigligt. Hade jag fått ADHD-diagnos och medicin redan för 8 år sedan, så hade jag sluppit mycket lidande och blivit mer harmonisk. Förhållandet mellan min man och mig hade också varit mycket bättre.

Så, har ni blivit hjälpta eller stjälpta av era diagnoser?

Hälsningar

Lilla Gumman



Moderator Titti
Gjorde ett tydligare citat samt bifogade en länk till originalinlägget.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Mardröm » 2008-06-04 20:37:08

docfrasse skrev:Och, återigen - vad har han för stöd för att CS i de doser som används för behandling mot AD/HD är beroendeframkallande?


Du kommenterade inte mitt påstående att en drog som intas konstant har risk att ge beroende?
Och var går gränsen för när de är beroendeframkallande?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-04 21:39:15

Och jag tyckte jag blev deppigare på maxdos Strattera, om det nu var det. Har nu gått ner till 40 mg på morgonen och 18 mg på kvällen, och jag vet inte om det är inbillning men det känns bättre. Bara jag fortsätter kunna läsa!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav docfrasse » 2008-06-04 23:29:24

Mardröm skrev:
docfrasse skrev:Och, återigen - vad har han fö"r stöd för att CS i de doser som används för behandling mot AD/HD är beroendeframkallande?


Du kommenterade inte mitt påstående att en drog som intas konstant har risk att ge beroende?
Och var går gränsen för när de är beroendeframkallande?
Svår fråga. Risk att jag blir sittande i timmar om jag ska försöka ge ett allmängiltigt svar. Ber att få återkomma. Räkna dock inte med något utförligt svar.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Ensamflickan » 2008-06-06 17:17:56

Jag tänkte passa på och fråga om nån vet vilka regler som egentligen gäller kring CS-mediciner.

1. Jag har ätit Concerta ett tag. De hjälper visserligen litegrann mot den värsta rastlösheten, men jag blir trött av dem, så de motverkar ju effekten av sig själva! Jag har alltså ADHD med både hyperaktivitet och ouppmärksamhet, men mest ouppmärksamhet, så jag har svårt att komma över trötthetströskeln, och komma igång och göra nåt. Resultatet blir att jag oftast blir sittande passiv, rastlös så att jag blir tokig! Eller speedar igång med pratet, men fortfarande lika outhärdligt rastlös. Som sagt, Concertan hjälper något, men eftersom jag blir trött av dem, kommer jag i alla fall inte igång och kan göra nåt, utan blir fortfarande mest sittande, dock inte fullt så rastlös längre. Att höja dosen för att få bättre effekt är svårt, då jag är så känslig för biverkningarna. (Äter f.n. 36mg/dag, har provat 54 men då fick jag så mycket biverkningar att jag var tvungen att sluta, och vänta ett tag innan jag kunde prova att börja lite försiktigt igen.)

Så jag skulle hellre vilja prova Ritalin eller Metamina, för "alla" säger att de blir man inte trött av. Det verkar ju som att det skulle kunna vara bättre för mig, och då borde jag kunna få effekt av en lägre dos, och förhoppningsvis mindre biverkningar, tänker jag...

Nu till min första fråga: Min läkare säger att man inte får prova nåt av dem om man har fått biverkningar av Concerta! (För att det är mycket mer biverkningar på dem, sa han, men jag har hört folk säga tvärtom, om vilka som ger mest biverkningar...) Är det sannt som min läkare säger? (Jag har hört andra som fått prova, fast de fått biverkningar på Concerta...)

Fråga 2: Min läkare sa också att om jag "mot alla odds" skulle få tillåtelse att prova t ex Ritalin, så måste han beställa minst 500 tabletter (eftersom de tillverkas på beställning), och att han då måste vara min ansvariga läkare tills jag ätit upp dem. Stämmer det? Jag bor ju för tillfället på behandlingshem, och ska flytta härifrån om - förmodligen minst 2 månader... - och då flyttar jag till ett Aspergerboende. Jag måste ju i vilket fall som helst få en ny läkare då, som kan skriva ut Concerta, om jag fortsätter med dem. Kan inte den läkaren bara ta över ansvaret för Ritalinet? Om de nu inte vill anförtro en hel burk på nästan 500 tabletter åt mig, kan ju personalen på det boendet ta hand om den... Men han sa alltså att jag skulle bli tvungen att stanna kvar här tills jag ätit upp dem... Snackar han skit, eller är det nån ide göra ett nytt försök att övertala honom att ansöka om Ritalin åt mig?

Nån som vet, som kan svara?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav docfrasse » 2008-06-07 0:13:16

Mardröm skrev:
docfrasse skrev:Och, återigen - vad har han för stöd för att CS i de doser som används för behandling mot AD/HD är beroendeframkallande?


Du kommenterade inte mitt påstående att en drog som intas konstant har risk att ge beroende?
Och var går gränsen för när de är beroendeframkallande?

Jag kan inte ge dig de svepande allmängiltiga svar dina frågor ber om.
Men:

1. Frågorna är inte relevanta för diskussionen kring CS - i de doser det rör sig om - som behandling för AD/HD.
2. Ja, läkemedel med missbruks-/beroendepotential har en generell tendens till ökad risk för beroende med högre doser och behandlingstider - bland annat.

Risken i det enskilda fallet beror bland annat på vilket läkemedlet är, i vilken styrka det ges, under hur lång tid det ges, på vilken indikation det ges och till vem det ges (d v s beroende på personens eventuella tidigare missbruk av läkemedlet, andra läkemedel, alkohol eller andra droger samt om det finns missbruks-/beroendeproblem i släkten; även psykiatrisk sjuklighet är av betydelse - olika mycket för olika sjukdomar) för att ta några faktorer som spelar in.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav docfrasse » 2008-06-07 0:18:50

Ensamflickan skrev:Jag tänkte passa på och fråga om nån vet vilka regler som egentligen gäller kring CS-mediciner.

1. Jag har ätit Concerta ett tag. De hjälper visserligen litegrann mot den värsta rastlösheten, men jag blir trött av dem, så de motverkar ju effekten av sig själva! Jag har alltså ADHD med både hyperaktivitet och ouppmärksamhet, men mest ouppmärksamhet, så jag har svårt att komma över trötthetströskeln, och komma igång och göra nåt. Resultatet blir att jag oftast blir sittande passiv, rastlös så att jag blir tokig! Eller speedar igång med pratet, men fortfarande lika outhärdligt rastlös. Som sagt, Concertan hjälper något, men eftersom jag blir trött av dem, kommer jag i alla fall inte igång och kan göra nåt, utan blir fortfarande mest sittande, dock inte fullt så rastlös längre. Att höja dosen för att få bättre effekt är svårt, då jag är så känslig för biverkningarna. (Äter f.n. 36mg/dag, har provat 54 men då fick jag så mycket biverkningar att jag var tvungen att sluta, och vänta ett tag innan jag kunde prova att börja lite försiktigt igen.)

Så jag skulle hellre vilja prova Ritalin eller Metamina, för "alla" säger att de blir man inte trött av. Det verkar ju som att det skulle kunna vara bättre för mig, och då borde jag kunna få effekt av en lägre dos, och förhoppningsvis mindre biverkningar, tänker jag...

Nu till min första fråga: Min läkare säger att man inte får prova nåt av dem om man har fått biverkningar av Concerta! (För att det är mycket mer biverkningar på dem, sa han, men jag har hört folk säga tvärtom, om vilka som ger mest biverkningar...) Är det sannt som min läkare säger? (Jag har hört andra som fått prova, fast de fått biverkningar på Concerta...)

Fråga 2: Min läkare sa också att om jag "mot alla odds" skulle få tillåtelse att prova t ex Ritalin, så måste han beställa minst 500 tabletter (eftersom de tillverkas på beställning), och att han då måste vara min ansvariga läkare tills jag ätit upp dem. Stämmer det? Jag bor ju för tillfället på behandlingshem, och ska flytta härifrån om - förmodligen minst 2 månader... - och då flyttar jag till ett Aspergerboende. Jag måste ju i vilket fall som helst få en ny läkare då, som kan skriva ut Concerta, om jag fortsätter med dem. Kan inte den läkaren bara ta över ansvaret för Ritalinet? Om de nu inte vill anförtro en hel burk på nästan 500 tabletter åt mig, kan ju personalen på det boendet ta hand om den... Men han sa alltså att jag skulle bli tvungen att stanna kvar här tills jag ätit upp dem... Snackar han skit, eller är det nån ide göra ett nytt försök att övertala honom att ansöka om Ritalin åt mig?

Nån som vet, som kan svara?
Jag tycker absolut du är på rätt spår, och inte din läkare. Kan inte se något rätt i varken det ena eller det andra du säger att han sagt till dig. Sorgligt om det är så att han sagt så där och det inte smugit sig in något missförstånd mellan er.

Ge dig inte!
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-07 9:28:27

Hej!

Mystiqa skrev:Ingen som tar eye que mot adhd?????
Ska själv prova det för skojs skull, se om minnet och koncentrationen blir bättre.


Jag provade eye q ett tag men jag märkte ingen större skillnad. Dock upplever jag positiv effekt av Concerta. Men det är högst individuellt vad som hjälper och vilken dos man ska ha.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-07 10:35:32

Lilla Gumman skrev:Hej!

Mystiqa skrev:Ingen som tar eye que mot adhd?????
Ska själv prova det för skojs skull, se om minnet och koncentrationen blir bättre.


Jag provade eye q ett tag men jag märkte ingen större skillnad. Dock upplever jag positiv effekt av Concerta. Men det är högst individuellt vad som hjälper och vilken dos man ska ha.

Hälsningar

Lilla Gumman


Tror fiskoljar och gurkörtsolja och andra liknande Omega-preparat tar hyfsat lång tid på sig att verka, så kanske du inte testade tillräckligt länge? Eller så räckte det inte för dig, det är jätteolika på olika personer tydligen. Det bra med dem är att de är nyttiga oavsett om de hjälper på ADD eller ADHD-symptom.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-07 10:59:25

Hej!

Jag minns inte hur länge jag åt Eye Q, men jag åt först kaplsar några månader och sedan flytande. Så vad kan det ha varit? Ett halvår kanske? Max.

Jag slutade med Eye Q när jag fick Citalopram. Jag sökte för trötthet och blev klassad som deprimerad. Jag sade att jag var glad och lycklig men läkaren sa att jag bara var glad på ytan. Av medicinen blev jag sämre de första tre-fyra veckorna. Sedan var jag lika trött som förut. Efter ett halvår slutade jag tvärt med medicinen, fick ångest (tryck över bröstet) ett tag men sedan blev jag bättre. Insåg att tröttheten beror på att jag tar in så mycket hela tiden och inte förmår stänga av.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav rebecca » 2008-06-07 11:34:59

Hej!
Jag som mamma tyckte (tycker fortfarande) att det var svårt att ge mitt barn concerta men när jag ser vilka framsteg och vilket liv han har fått så är det svårt för mej att ångra det beslutet. Han behöver inte kämpa i 7 dagar på 15 glosor i svenska och ändå bara få 7 rätt, nu kan han läsa i två dagar och få alla rätt.

Han har fått kompisar. Jag glömmer aldrig när han för första gången i sitt liv frågade om han fick ta med sej en kompis hem (2 månader sen). Jag blev tårögd. Det är självklart både positivt och negativt med mediciner och man vet inget om framtiden, men man får göra det man tror är rätt just nu. Min son har fått bättre livskvalitet och han har fått ett liv, det hade han inte förut.
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav Mardröm » 2008-06-07 11:50:05

docfrasse skrev:
Mardröm skrev:Du kommenterade inte mitt påstående att en drog som intas konstant har risk att ge beroende?
Och var går gränsen för när de är beroendeframkallande?

Jag kan inte ge dig de svepande allmängiltiga svar dina frågor ber om.
Men:

Jag tycker inte de är så "svepande". Speciellt den första frågan är ju väldigt konkret: Vid vilken dos börjar då beroenderisken, och när kan man säga att den är så hög att 50%+ blir beroende?

1. Frågorna är inte relevanta för diskussionen kring CS - i de doser det rör sig om - som behandling för AD/HD.


OK, så doser upp till 60 mg ritalin är helsofta, ingen beroenderisk? Det kan du tumma på även om intaget sker oavbrutet i 10 år?

Men många får ju mer, uppåt 200mg i vissa fall. Och varför skulle inte dosen 60 mg kunna ge beroende likväl som 5 mg sobril eller 2 mg stesolid kan göra det?

Jag har många ggr hört att det inte ger beroende som du säger, men vid vilken dos börjar och slutar risken då? 60 mg har du ovan påstått är helt ofarligt. Eller?

Då kommer vi till frågan: är det vid 60 mg beroenderisken börjar?

Klart det är individberoende, men när 90% inte blir det och 50%+ blir det?
2. Ja, läkemedel med missbruks-/beroendepotential har en generell tendens till ökad risk för beroende med högre doser och behandlingstider - bland annat.

JO, det sägs ju så.

Risken i det enskilda fallet beror bland annat på vilket läkemedlet är, i vilken styrka det ges, under hur lång tid det ges, på vilken indikation det ges och till vem det ges (d v s beroende på personens eventuella tidigare missbruk av läkemedlet, andra läkemedel, alkohol eller andra droger samt om det finns missbruks-/beroendeproblem i släkten; även psykiatrisk sjuklighet är av betydelse - olika mycket för olika sjukdomar) för att ta några faktorer som spelar in.

Ja, men man kan ju inte bortse från just upprepningen, samma dos, varje dag och vad beroendeläran allmänt lär ut om just detta.

Jag har ätit en massa "narkotika" och risken för tolerans, och "behov" ökar dramatiskt av just den faktorn. Jag äter inte mina pills "jämt som man ska" utan tar olika doser och hoppar över dagar, inga radikala förändringar vvad gäller ritalin men såpass att kroppen kan överleva en dag utan ritalinet, när jag tog mina 60 mg som jag skulle, och inte tog en dag då jag inte såg ngt behov, en en lördag när man ska slappa,, var det segt som att ha tagit en atarax eller lergigan utan tolerans (de ger ju en mkt snabb tolerans mot den sederande effekten om du intar dem några dagar-en vecka)"dagen efter ".

Det måste onekligen vara intressant för dig att ge mig lite bättre och exaktare svar om du jobbar inom området och ger ut CS till patienterna?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Zombie » 2008-06-07 12:58:38

alfapetsmamma skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Mystiqa skrev:Ingen som tar eye que mot adhd?????
Ska själv prova det för skojs skull, se om minnet och koncentrationen blir bättre.


Jag provade eye q ett tag men jag märkte ingen större skillnad. Dock upplever jag positiv effekt av Concerta. Men det är högst individuellt vad som hjälper och vilken dos man ska ha.

Hälsningar

Lilla Gumman


Tror fiskoljar och gurkörtsolja och andra liknande Omega-preparat tar hyfsat lång tid på sig att verka, så kanske du inte testade tillräckligt länge? Eller så räckte det inte för dig, det är jätteolika på olika personer tydligen. Det bra med dem är att de är nyttiga oavsett om de hjälper på ADD eller ADHD-symptom.

Jag har hört, av en dietist om jag minns rätt (iaf. någon i vårdsvängen som lade ut texten detaljerat och var säker på saken), att vanlig billig rapsolja, två matskedar om dagen (i maten om man vill) ska ge lika mycket omega-3 som rekommenderad normaldos tabletter.
Någon som kan fylla i eller kommentera?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-06-07 13:13:56

Zombie skrev:Jag har hört, av en dietist om jag minns rätt (iaf. någon i vårdsvängen som lade ut texten detaljerat och var säker på saken), att vanlig billig rapsolja, två matskedar om dagen (i maten om man så vill) ska ge lika mycket omega-3 som rekommenderad normaldos tabletter.
Någon som kan fylla i eller kommentera?


Det låter mycket tveksamt, av flera skäl.

1) Oljor innehåller omega-3 i former som vi inte direkt kan tillgodogöra oss och pga. ineffektiv omvandling (eller hur det nu fungerar) så behövs mycket större mängd av dessa former av omega-3 än av formerna EPA och DHA, som brukar finnas i t.ex. fisk och skaldjur och i många omega-3-kapslar.

2) Det är inte bara viktigt att få i sig omega-3 utan också viktigt att få en bra balans mellan intag av omega-3 och omega-6. Båda dessa fetter behövs, men omega-6 har också skadliga effekter som neutraliseras av omega-3. Om jag minns rätt så rekommenderas ett intag på minst tre ggr så mycket omega-3 som omega-6. Normal västerländsk kost ligger ofta på en extrem obalans åt det andra hållet istället. Rapsolja innehåller 10 % omega-3 och 22 % omega-6, så det behövs knappast en matematiker för att inse att den är tveksam för syftet att tillföra kroppen omega-3. Däremot är den mindre dålig än olivolja och är därför att föredra som olja i allmänhet.


(Detta är överförenklat och jag är ingen expert på området, men ungefär som ovan har jag förstått det. )
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Debbido » 2008-06-07 16:44:42

Har en väninna som fick diagnos ADD med Aspergerdrag. Hon prövade Conserta men satte ut den ganska så omgående. Hon gick på högvarv och orkade inte med. Kunde inte sova. Minns inte alla biverkningar, förutom att de var outhärdliga.

Jag har frågat om hon inte ska testa Strattera eller annat. "Har du läst BIVERKNINGSLISTAN!?!" sa hon då. "Aldrig!"

Nu har jag läst biverkningslistan på både Conserta och Strattera och tycker att båda två ser lika skräckinjagande ut (som för övrigt all psykofarmaka).

Det är frågan om en mycket liten, smal, hyperaktiv tjej, vars liv är en enda big mess.

Har någon ett vettigt råd?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in