Om bara en i paret har rätt till LSS, ingen LSS-bostad

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om bara en i paret har rätt till LSS, ingen LSS-bostad

Inläggav Alien » 2019-04-05 1:32:59

Ingen i paret tycks ha autism/AS. Men antar att samma regler skulle gälla för autister/aspergare.

Kvinnan lider av en förvärvad hjärnskada, epilepsi och är dessutom blind. Hon om fattas av LSS. Maken har en funktionsnedsättning och omfattas inte av LSS utan får stödinsatser enligt SoL.

De har bägge fyllt 65 år och skulle kanske varit berättigade till ett ålderdomshem som de var förr i tiden. Men nuförtiden finns det äldreboende, dit man bara kommer om man är mycket gammal el dement. Men det är vad som återstår för dem, LSS-boende kan de inte bo på eftersom bara en är berättigad till det.

Lisbeth och Tommy flyttade från lägenheten de bott i 25 år i tron att de fått ett LSS-boende.

UNT skrev:Nu bor de i stället på ett äldreboende och känner sig lurade och isolerade. "Vi är för unga för att bo här".

– De har hamnat där de inte borde vara. Här vårdas väldigt gamla människor, en del med demens. De har helt enkelt inte det omsorgsbehovet, säger Monica Svensson, som är kontaktperson och nära vän med paret.

Hon kämpar för att Lisbeth, 68 och Tommy, 65, ska få ett boende som bättre motsvarar deras behov. Båda är pigga och sociala och ingen av dem har en demenssjukdom.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/vi-b ... 54290.aspx

Jag harläst att nuförtiden finns möjlighet för gamla människor att bo ihop på äldreboende, även om bara den ene har behov (är dement). Men motsvarande finns inte för LSS-boende. Kanske man menar att om man har en "normal" make/sambo behöver man inte LSS-boende. Men här är ju både funktionshindrade och ålderspensionärer.

Två olika slags biståndsbedömningar som nu ställt till det. Problemet handlar om att Tommy inte har ett LSS-beslut, något som Lisbeth har. Och därför kan paret inte bo ihop på ett LSS-boende. För det krävs ett LSS-beslut för båda.

– Om Lisbeth skulle få ett erbjudande om LSS-boende kan inte Tommy flytta med eftersom han inte omfattas av LSS. Det är helt absurt. Kommunen säger själva att de bor på fel ställe. Samtidigt säger de att det inte går att ändra beslutet, säger Monica Svensson.
---
I samband med att paret tackade ja till ett äldreboende och då llämnade lägenheten de bott i, i 25 år, försvann dessutom rätten till personlig assistent och hemtjänst för Lisbeth. Eftersom hon fyllt 65 fick hon inte heller gå på daglig verksamhet, som tidigare fyllde vardagen med meningsfull sysselsättning.

– Allt det sociala försvann. Jag tycker att de är helt meningslöst, vi har inget att göra på dagarna, säger Lisbeth.


Vanliga människor får arbeta tills de fyller 67 år men de som går på DV måste sluta vid 65 tydligen.

– Vi har många personer som bor tillsammans på våra gruppbostäder men då har båda ett LSS-beslut, säger Liselotte Engqvist, avdelningschef på omsorgsförvaltningen, Uppsala kommun.


För LSS-boende finns ingen parboende-garanti. Det finns det däremot för "särskilt boende" (i praktiken äldre/demensboende).

Socialstyrelsen skrev:LSS gäller för
1. personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
2. personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder
efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom,
eller
3. personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som
uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar
betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande
behov av stöd eller service
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 711429.pdf
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om bara en i paret har rätt till LSS, ingen LSS-bostad

Inläggav nano » 2019-04-05 3:16:47

Intressant sak det där med LSS boende.
Å ena sidan har ju den som har LSS bostad rätt att bete sig som vilken annan normal människa som helst, till exempel att bli ihop med någon och bo med denne.
Det får man anse som normalt.

Frågan om samhället ska stå för kostnaden även för den andre, jag tycker inte det vore fel men som en mellanväg kan väl den få betala vad en normal hyra av motsvarande halva storleken på bostaden är, då om det nu inte är så att vissa utrymmen hör till den lss berättigades speciella behov, det ska ju då borträknas enligt min mening.
Går o göra det där mer utförligt och krångligt.

I just detta fall skulle det väl bli att samhället får ta kostnaden för bägge i vilket fall som helst eftersom han har en funktionsnedsättning gissar jag.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Om bara en i paret har rätt till LSS, ingen LSS-bostad

Inläggav johan88 » 2019-04-05 14:08:43

nano skrev:Frågan om samhället ska stå för kostnaden även för den andre, jag tycker inte det vore fel men som en mellanväg kan väl den få betala vad en normal hyra av motsvarande halva storleken på bostaden är, då om det nu inte är så att vissa utrymmen hör till den lss berättigades speciella behov, det ska ju då borträknas enligt min mening.

Bor man i ett LSS-boende betalar man normal hyra för själva bostaden, det är endast stödinsatserna som samhället betalar för.
Flera planerade LSS-boenden i Stockholm har dessutom inte blivit byggda då hyran beräknats bli så hög att socialnämnderna bedömde att de som hade behov av insatsen inte skulle ha råd att bo där.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in