Om att googla och posta för sin publik

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om att googla och posta för sin publik

Inläggav DIProgan » 2013-05-22 9:12:29

När en person skriver så finns alltid en tilltänkt läskrets. Postar jag t.ex. på ett svenskt forum så blir det en hel del veck i pannan om jag slänger in hebreiska i vart tredje mening.

En del har för vana att låta läsaren jobba för förståelsen. "Googla", heter det och för all del det finns de som frågar saker utan att texten ger upphov till att försöka förklara just den frågan men när majoriteten av ens läsare inte förstått vad som skrivits utan att googla så är texten åtminstone delvis ett misslyckande. Att skribenten själv gör googlingen eller lägger ut texten är en tidsvinst för de inblandade som helhet. Kollektivt tänkande alltså. Att se den större bilden bortom sig själv och hur det hjälper alla till en bättre förståelse snabbare om alla hjälps åt.

Är syftet med en komplicerad text att kultivera din läskrets med nya ord så kan du göra det med en förklaring och kanske lite intressant information som får läsaren att känna en positiv känsla kring ordet och din text som helhet. Att bjuda in andra till att förstå vad det är man själv förstår ger i slutändan så mycket mer i form av informationsutbyte och bra känslor än vad en eventuell och som så oftast distanserad respekt ger. Så börja skriv texter dina läsare kan uppskatta för din och för allas skull :)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Om att googla och posta för sin publik

Inläggav ajemen » 2013-05-22 10:10:02

De enda gångerna jag kan erinra mig om att ha läst någon sådan tråd, så har det varit på filosofiforum.com, och det beror förmodligen på att jag inte riktigt hänger med i den akademiska filosofin. (Och att filosofiska personer verkar ha en förkärlek till att göra saker invecklade.) Visst skulle det underlätta, men det har blivit till en vana för mig att googla olika begrepp, ord och termer, och slipper jag googla fler än tre gånger så ser jag ingen harm i det. Jag önskar dock många gånger, då jag läser en artikel inom ett främmande ämne på Wikipedia, att det fanns koncisa förklaringar till alla de begrepp som man annars blir tvungen att slå upp för att ens kunna göra någon mening av den ursprungliga artikeln man läste.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Om att googla och posta för sin publik

Inläggav DIProgan » 2013-05-22 12:10:52

Jag googlar också ofta utan att känna förtret men ju mindre ju bättre. Det är inte så att jag tycker Aspergerforum är utmärkande för att vara svårt att tyda men attityden att folk får förstå bäst de kan, känner jag av emellanåt.

Förmodar att Wikipedia ständigt jobbar för att bygga på informationen kring varje ord de använder men jag håller med om att det än så länge är väldigt svårt att förstå emellanåt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Språket



Logga in