Olof Palme (30 år sedan mordet)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Huggorm » 2016-03-11 8:15:28

Om jag minns rätt var han narkoman redan långt innan mordet, och en välkänd figur i Stockholm centrum. Osannolikt att han skulle ha varit i gott fysiskt skick vid tidpunkten.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2016-03-11 18:23:26

Toblerone skrev:
Savanten Svante skrev:Det var gw persson.


Han var vad? Mördaren?


Ja, motiv hade han ju: hämnd. post1359777.html#p1359777
Och vi vet ju att han som tonåring planerade att mörda sin egen mor just för att hämnas. Så vi vet att han inte är så empatisk och laglydig egentligen. Och med sitt jobb vet han också precis hur han ska göra för att komma undan.

Men jag tror ändå inte på det. Även om Palmes (och Fälldins) lögner gjorde att Leif GW Persson förlorade sin tjänst på Rikspolisstyrelsen, så hade det iaf gått ca nio år sedan dess, och Leif GW hade fått en ny karriär.

Tror iofs inte på Christer Pettersson heller. I så fall skulle han gått omkring med en revolver beredd på att skjuta om han skulle råka på Palme. Det är inte heller som att någon skulle vågat anlita en missbrukare som Pettersson som torped.

Men Lisbeth Palme påstod ju att hon kände igen Christer Pettersson? Både hon och sönerena tror att det var han. Men det kan har varit Pettersson hon sett, när hon såg upp efter att ha böjt sig ner över Palme och sett hur skadad han var (ingen vet hur lång tid det tog). Pettersson befanns sig i de krokarna och passerade och tittade iskallt och likgiltigt på Lisbeth och Olof Palme. Men mördaren var då redan långt därifrån.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2016-03-15 22:02:33

En misstänkt var "33-åringen". Han var häktad några veckor. Det var inte så konstigt att han blev misstänkt, eftersom han var högerextremist. Mordkvällen hade han pratat med en kvinna på Mon Chérie om sitt hat mot Palme, och senare rapporterade hon om det. Man hittade Palmefientliga flygblad i hans bostad. Men tydligen avskrev man misstankarna. 33-åringen blev själv mördad i USA sju år senare.

Tydligen släpptes namnet i vissa media, vilket förstås åsamkade både honom själv och hans familj lidande. Stefan Lindberg har skrivit en roman "baserad på verkligheten" om honom, Nätterna på Mon Chéri.

Fantombilden liknade varken Pettersson el 33-åringen. Men inte heller denna anses föreställa mördaren utan bara någon som ett vittne mötte efter mordet och tyckte såg misstänkt ut. Många tycker bilden liknar Kafka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Huggorm » 2016-03-15 22:19:09

Fantombilden har vissa drag av Christer Pettersson, speciellt runt munnen och speciellt om man jämför med vissa bilder av Pettersson.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Geastrum » 2016-03-16 9:11:42

Det fanns också en figur som kallades "Skuggan"...

Bild
Lite lik Pettersson.

http://palmemordet.eu/christer-pettersson/
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Toblerone » 2016-03-17 13:33:16

Alien skrev:
Toblerone skrev:
Savanten Svante skrev:Det var gw persson.


Han var vad? Mördaren?


Ja, motiv hade han ju: hämnd. post1359777.html#p1359777
Och vi vet ju att han som tonåring planerade att mörda sin egen mor just för att hämnas. Så vi vet att han inte är så empatisk och laglydig egentligen. Och med sitt jobb vet han också precis hur han ska göra för att komma undan.

Men jag tror ändå inte på det. Även om Palmes (och Fälldins) lögner gjorde att Leif GW Persson förlorade sin tjänst på Rikspolisstyrelsen, så hade det iaf gått ca nio år sedan dess, och Leif GW hade fått en ny karriär.

Tror iofs inte på Christer Pettersson heller. I så fall skulle han gått omkring med en revolver beredd på att skjuta om han skulle råka på Palme. Det är inte heller som att någon skulle vågat anlita en missbrukare som Pettersson som torped.

Men Lisbeth Palme påstod ju att hon kände igen Christer Pettersson? Både hon och sönerna tror att det var han. Men det kan har varit Pettersson hon sett, när hon såg upp efter att ha böjt sig ner över Palme och sett hur skadad han var (ingen vet hur lång tid det tog). Pettersson befanns sig i de krokarna och passerade och tittade iskallt och likgiltigt på Lisbeth och Olof Palme. Men mördaren var då redan långt därifrån.


Men det där med modern har kanske inte så mycket med bristande empati att göra, utan snarare med en extremt konfliktfylld relation? Man hatar ju mest människor som står en nära. Och det kanske inte var så allvarligt "planerad"? Hur många tonåringar säger inte till mamma eller pappa "jag ska döda dig"? Jätteempatisk är han inte, det har jag aldrig heller tyckt. Men jag tror ändå inte att det var han.

Att han skulle ha behövt bära med sig pistolen då - jag har för mig att teorin var att han skulle ha hämtat pistolen när han såg Palme gå in på bio och sedan väntade med pistolen på att han skulle komma ut igen? Var det inte så att han fick/köpte pistolen av Sigge Cedergren (så hette han väl?) ungefär den dagen? Det behöver inte ens finnas planering bakom, utan han kan ha fått pistolen och sen fått för sig att skjuta Palme ganska spontant?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-17 21:58:06

Huggorm skrev:Fantombilden har vissa drag av Christer Pettersson, speciellt runt munnen och speciellt om man jämför med vissa bilder av Pettersson.


Nä, det tycker inte jag. Tycker han ser judisk eller persisk ut...? Och ja, han liknar faktiskt Kafka. :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Huggorm » 2016-03-17 22:08:31

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:Fantombilden har vissa drag av Christer Pettersson, speciellt runt munnen och speciellt om man jämför med vissa bilder av Pettersson.


Nä, det tycker inte jag. Tycker han ser judisk eller persisk ut...? Och ja, han liknar faktiskt Kafka. :mrgreen:
Kanske till och med armenisk eller georgisk? Men det är ju bara en suddig fantombild så jag vet inte hur exakt den är. Kafka var ju död vid tillfället så han är nog oskyldig trots allt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Geastrum » 2016-03-17 22:09:23

Första gången jag såg bilderna på "Fantomen" och "Skuggan" så tyckte jag att de liknade två personer i min bekantskapskrets. Man jag misstänkte aldrig att de var skyldiga till mordet!
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-17 22:11:27

Huggorm skrev:Kafka var ju död vid tillfället så han är nog oskyldig trots allt.


Ja, ungefär som Josef K. :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav tvilling99 » 2020-04-10 22:00:05

Åklagaren gick för en tid sedan ut och sa att någon skulle ställas inför rätta för mordet till våren eller så skulle utredningen läggas ner.
Vad tror ni händer?
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Julianus » 2020-04-10 22:08:02

Att utredningen ens pågår förundrar mig.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Huggorm » 2020-04-10 22:47:50

tvilling99 skrev:Åklagaren gick för en tid sedan ut och sa att någon skulle ställas inför rätta för mordet till våren eller så skulle utredningen läggas ner.
Vad tror ni händer?
Nja, han sa väl inte att någon skulle ställas inför rätta? Den aktuelle personen dog för många år sedan. Det som har framkommit sedan uttalandet, och som jag postade i en annan tråd, postar jag igen här:

Och den utpekade är alltså en herre som kallade sig "Hertigen av Sleswig-Holstein", och han skall ha mördat Palme för att stoppa ett militärt avtal med Sovjet. Han dog 1992. Det stora genombrottet är att mordvapnet skall ha hittats på en vind i centrala Stockholm, efter att gärningsmannens hustru berättat för polisen var det var gömt. Hon har försökt berätta för polisen förut med de var inte speciellt intresserad, bland annat för att de ansåg att denna person var lite för kortvuxen för att vara gärningsmannen. Sedan skyddades han också av kontakter bland diverse folk med olika maktpositioner.

Intervju med änkan: https://www.youtube.com/watch?v=uaYZVtaIn0U
(obs, alternativmedia, lyssna och avgör själv hur trovärdigt det är. Palmegruppen verkar i alla fall tro på det.)
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav tvilling99 » 2020-04-11 0:28:55

Då är gärningsmannen död och då kan man ju inte åtala honom
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2020-04-11 1:00:20

Ja, det är klart att han är död. Annars skulle det varit mycket dumt av Krister Petersson att avslöja att de ska berätta vem mördaren är. Denne skulle då kunnat göra sig av med diverse bevis, hotat ev vittnen och framför allt flytt ur landet.

Tanken är väl att svenska folket s a s ska få ro i sinnet när de får veta mördarens namn och de övertygande bevisen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav notwoodstock » 2020-04-11 5:22:26

Många med psykisk sjukdom tror ju att dom är inblandade i det hela.

Jag kan inte glömma det själv. Jag var på permission från sjukhuset under helgen, och vi satt och hade radion på mitt i natten, när dom berättade om det.

Frågan är om detta existerar, det är bara alltför otroligt.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav slackern » 2020-04-11 13:23:23

Alien skrev:Ja, det är klart att han är död. Annars skulle det varit mycket dumt av Krister Petersson att avslöja att de ska berätta vem mördaren är. Denne skulle då kunnat göra sig av med diverse bevis, hotat ev vittnen och framför allt flytt ur landet.

Tanken är väl att svenska folket s a s ska få ro i sinnet när de får veta mördarens namn och de övertygande bevisen.


Ska han fira med en Rotebroare när han har avslöjar det tror du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rotebroare
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Heliora » 2020-04-11 14:02:41

Det fanns väl rykten om att Ted Gärdestad skulle ha varit 33-åringen och blev väl halvt misstänkt för Palmemordet ett tag. Han som redan var väldigt skör blev ju helt knäckt av det. Stackarn.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav antonius » 2020-04-11 14:43:14

Heliora skrev:Det fanns väl rykten om att Ted Gärdestad skulle ha varit 33-åringen och blev väl halvt misstänkt för Palmemordet ett tag. Han som redan var väldigt skör blev ju helt knäckt av det. Stackarn.


Det var nog det som kanske blev för mycket och led delvis till hans alldeles för tidiga död... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav smulgubbe » 2020-04-12 9:57:35

Heliora skrev:Det fanns väl rykten om att Ted Gärdestad skulle ha varit 33-åringen och blev väl halvt misstänkt för Palmemordet ett tag. Han som redan var väldigt skör blev ju helt knäckt av det. Stackarn.


Ted Gärdestad hade precis fyllt 30 när mordet skedde, det är helt obegripligt att han kunde bli föremål för ryktet att vara 33-åringen. Det där med faktakontroll och källkritik har aldrig varit intressant för ryktesspridare.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav triggerhappyD » 2020-04-13 19:53:47

"Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar." -Hans Holmer

Tycker fortfarande det är märkligt att en spaningsledare kan uttala sig så i DN typ ett halvår efter mordet utan att det höjdes på ögonbrynen från alla håll o kanter.

Vad dom nu än potentiellt presenterar som en lösning på fallet kommer knappast vara sanningen.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Fabela » 2020-05-14 19:28:42

Enl. Aktuellt igår ska de ha sökt efter ett vapen i Skandiamannens bostad.
Från 35:55
https://www.svtplay.se/video/24741018/a ... start=auto
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav tvilling99 » 2020-06-05 9:32:09

På onsdag den 10 juni får vi veta,då kommer åklagaren att presentera sitt beslut,äntligen!!
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav reridev819 » 2020-06-05 12:07:22

tvilling99 skrev:På onsdag den 10 juni får vi veta,då kommer åklagaren att presentera sitt beslut,äntligen!!


Avslöjar de namnet då?
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in