Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 18:04:42

49 accesser varav 27 olovliga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Trollmor » 2013-04-10 11:06:07

Gripandekylig skrev:
Trollmor skrev:Var det "bara" 27 som obehörigt läst journalen? Jag hörde 49.


Den högre siffran gällde såvitt jag har hört antalet totala accesser medan den lägre siffran gällde de obehöriga. Det var vad som sades igår på ABC iaf.

Tack! Då förstår till och med jag! ;)

(Vårdförbundets medlemstidning har en artikel i det senaste numret: "Åtalad för dataintrång: Gråzon med risk att pekas ut". Handlar om en sjuksköterska i Norrland.)

PS Aha, plåtmonster har också svarat. Tack du också! (När ska jag lära mig att hitta rätt i trådarna och svara först när jag sett hela?)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav harmonisk » 2013-10-03 23:44:47

Han har ju uppenbarligen en narcissistisk personlighetsstörning, alternativt är han sociopat/psykopat.
harmonisk
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-09-27

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Alien » 2013-10-09 4:31:13

Hanne Köller har kritiserat radioreportaget i sin bok En halv sanning är också en lögn. Hon anser att journalister vinklar genom att bara berätta halva sanningen men har anklagats för att själv vinkla i sin bok.

Här skriver journalisten Daniel Velescu i ett öppet brev till Hanne Köller.

SR skrev:Du har vad jag vet aldrig träffat Nora, men du tror dig alltså veta vilken diagnos hon har baserat på en gissning. Och så använder du denna gissning för att visa på att jag har mörkat diagnosen. Problemet är att din gissning är fel. Nora har inte diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning. Till skillnad från hennes tidigare psykiater har man nu nämligen gjort flera ordentliga utredningar som visar det.
---
Du skriver att det är ett medvetet stickspår av mig att psykiater Ola Gefvert sparar pengar på att neka Nora en kvinnlig psykolog. Det är fel. Jag ifrågasatte inte, som du verkar tro, den psykolog Nora till slut fick byta till, utan den olegitimerade mentalskötare hon innan dess tvingades gå till under ett och ett halvt år. Det var det jag frågade Ola Gefvert om i intervjun och det framgår tydligt om du lyssnar på frågan jag ställde direkt innan. Jag nämnde då att han kallat Nora ”länets mest svårbehandlade patient” och frågade honom: ”Om hon är så svårbehandlad, varför har hon då fått gå till en olegitimerad terapeut istället för en psykolog?
Jag frågade sedan som en direkt följd på det ”Om du hade skickat henne till en extern psykolog så hade det kostat mer pengar, eller hur?” På den frågar svarar Gefvert till slut ”Ja, det hade kostat mer pengar”.
Det är ett högst relevant och intressant faktum att den ägare som till egen ficka tar ut vårdföretagets vinst också sitter på den stol där han bedömer hur dyr vård hans patienter ska ha. Att Nora efter ett och ett halvt år blev erbjuden en ny manlig samtalskontakt är en helt annan sak.
---
Du skriver att Nora ”flera år” efter våldtäkten ”bedömer att hon själv lider av
posttraumatiskt stress”. Det är dubbelt fel. Det var inte ”hon själv” som bedömde det och det var inte ”flera år senare” hon fick diagnosen PTSD. Flera läkare konstaterade att hon hade posttraumatiskt stressyndrom redan 2007. Att hon behövde psykoterapi var inte heller hennes eget påfund. Det slog socialtjänsten i samråd med barn- och ungdomspsykiatrin fast långt innan hon hamnade på Gefverts vårdföretag. Det står i journalerna. Allt detta nämns dessutom i dokumentären, men bara den som lyssnar hör.
---
Jag, liksom antagligen alla journalister, är rädd för att publicera felaktiga uppgifter. Ett enda fel kan nämligen få förödande konsekvenser. En enda felaktig detalj kan också undergräva trovärdigheten för ett omfattande jobb, och för mig som journalist. Därför går jag alltid igenom, line by line, och kontrollerar alla uppgifter och allt som sägs innan publicering.
http://sverigesradio.se/diverse/appdata ... /13819.pdf

Han verkar upprörd och jag förstår honom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav plåtmonster » 2013-10-09 7:28:54

Hanne har nog missat en massa fakta men hon har dock rätt i att journalister prånglar ut smörja. Så de kan ju börja med att städa framför egen dörr först :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet


Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in