Öl
116 inlägg
• Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Öl
Belgarnas Kriek smakar fördjävligt och deras hallonöl smakar inte bättre blä. Det vildjästa öl jag smakade på ett studiebesök hos Pripps, smakade faktiskt just jäst, eller snarare mögel.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Liten ölskolekorrektion.
Jag skrev att veteöl är en sorts lager. Detta är naturligtvis fel. Veteöl är ett överjäst öl, precis som ale eller stout/porter.
Lilla ölskolan, forts...
Malt består av någon sorts sädesslag som man först hällt lite vatten på så det börjat gro och när groddarna kommer fram så torkas sädesslaget. Det allra allra vanligaste sädesslaget är korn, men som jag tidigare sagt finns det både rågmalt och havremalt förutom den mer kända vetemalten.
Ölentusiasternas konnässörer börjar produktionen av finöl redan vid groningen. Temperatur, groningshalt, vattenstatus och mängder av parametrar ska kollas. Torkningen av sädesslaget är också en hel vetenskap. Tumregeln är att ju svalare temperatur man har vid torkningen desto ljusare blir ölet.
Lageröl brukar använda korn som torkats (en del säger rostats, det är i princip samma sak som man gör med kaffebönor) vid rätt låga temperaturer, säg 80 grader. Men man kan faktiskt få ett mörkt underjäst öl genom att använda korn som torkats vid 100 grader eller mer.
Detsamma gäller för ale. De flesta ale använder korn som torkats vid 100-120 grader. Skillnaden mellan ale och stout/porter är oftast bara att stout baseras på korn som torkats vid sådär 200 grader och är lite vidbränd.
När man fått sitt torkade korn från rätt temperaturbatch stoppar man det i en tunna. Här fortsätter vetenskapen. Nu ska man avväga mängden malt mot mängden humle. Malt är en söt och lite fruktigt smakande ingrediens - den mesta fruktigheten dyker upp när man torkar kornet i typ ungefär sisådär 100-120 grader. (Jag tror ni märker att jag inte är en superinsatt ölfantast, hehe.) Humle är den ingrediens som ger beska och ska balansera sötman från malten. Så. Noga kalkylerade mängder av malt och humle, baserat på maltsort, maltsötma och humlekvalitet ska blandas. Sen ska det tillsättas vatten med exakt rätt mineralinnehåll i exakt rätt mängd. Jästen är viktig. Underjäst öl använder andra jäststammar än överjäst öl. Och för att få ett perfekt öl måste man tillsätta rätt jäststam till sin malt-humle-vatten-röra.
Och så ska detta jäsa i korrekt antal dagar. När jäsningen är slutförd tappas ölet enligt konstens alla regler och lagras för att mogna. En del öl får efterjäsa lite, en del är färdigjästa när de tappas. En del har jäst kvar i flaskan (mit Hefe när det gäller veteöl) men den allra största majoriteten av öl har ingen jäst kvar alls (Kristall när det gäller veteöl).
nallen hade en bra och utförlig beskrivning av Lambic och hur belgarna smaksätter saker med frukt så jag hoppar över den delen.
Jag skrev att veteöl är en sorts lager. Detta är naturligtvis fel. Veteöl är ett överjäst öl, precis som ale eller stout/porter.
Lilla ölskolan, forts...
Malt består av någon sorts sädesslag som man först hällt lite vatten på så det börjat gro och när groddarna kommer fram så torkas sädesslaget. Det allra allra vanligaste sädesslaget är korn, men som jag tidigare sagt finns det både rågmalt och havremalt förutom den mer kända vetemalten.
Ölentusiasternas konnässörer börjar produktionen av finöl redan vid groningen. Temperatur, groningshalt, vattenstatus och mängder av parametrar ska kollas. Torkningen av sädesslaget är också en hel vetenskap. Tumregeln är att ju svalare temperatur man har vid torkningen desto ljusare blir ölet.
Lageröl brukar använda korn som torkats (en del säger rostats, det är i princip samma sak som man gör med kaffebönor) vid rätt låga temperaturer, säg 80 grader. Men man kan faktiskt få ett mörkt underjäst öl genom att använda korn som torkats vid 100 grader eller mer.
Detsamma gäller för ale. De flesta ale använder korn som torkats vid 100-120 grader. Skillnaden mellan ale och stout/porter är oftast bara att stout baseras på korn som torkats vid sådär 200 grader och är lite vidbränd.
När man fått sitt torkade korn från rätt temperaturbatch stoppar man det i en tunna. Här fortsätter vetenskapen. Nu ska man avväga mängden malt mot mängden humle. Malt är en söt och lite fruktigt smakande ingrediens - den mesta fruktigheten dyker upp när man torkar kornet i typ ungefär sisådär 100-120 grader. (Jag tror ni märker att jag inte är en superinsatt ölfantast, hehe.) Humle är den ingrediens som ger beska och ska balansera sötman från malten. Så. Noga kalkylerade mängder av malt och humle, baserat på maltsort, maltsötma och humlekvalitet ska blandas. Sen ska det tillsättas vatten med exakt rätt mineralinnehåll i exakt rätt mängd. Jästen är viktig. Underjäst öl använder andra jäststammar än överjäst öl. Och för att få ett perfekt öl måste man tillsätta rätt jäststam till sin malt-humle-vatten-röra.
Och så ska detta jäsa i korrekt antal dagar. När jäsningen är slutförd tappas ölet enligt konstens alla regler och lagras för att mogna. En del öl får efterjäsa lite, en del är färdigjästa när de tappas. En del har jäst kvar i flaskan (mit Hefe när det gäller veteöl) men den allra största majoriteten av öl har ingen jäst kvar alls (Kristall när det gäller veteöl).
nallen hade en bra och utförlig beskrivning av Lambic och hur belgarna smaksätter saker med frukt så jag hoppar över den delen.
@Weasley numera när de gör fulöl det vill säga den billigaste ölen som finns på bolaget tar det den billigaste råvaran som du får stärkelse ur. Vi kan ta Pripps blå som ett exempel när de brygger den ölen tar den ölen tar de den råvaran som är billigast för tillfället det kan vara ris eller majs som de använder. Och ändå har det samma smak genom alla åren även om de byter råvaror med jämna mellanrum.
Har varit på studiebesök ute på Spendrups i Vårbygård där berättade bryggmästaren att du kan tillverka ett öl vart som helst i världen oberoende utav vattenKvalitet och få det att smaka likadant. Dom ändrar bara vattnet på kemiskväg antar att det innebär att de bara renar det jäkligt bra och blir av med den lokala smaken. Som Spendrups dom tar sitt vatten direkt från Mälaren och använder i sin process. Fat det gör Även Stockholmsstad det är därifrån vi får vårat dricksvatten.
Så det är därför billig lager utan kvalitet smakar väldigt trist och snarlikt.
Har varit på studiebesök ute på Spendrups i Vårbygård där berättade bryggmästaren att du kan tillverka ett öl vart som helst i världen oberoende utav vattenKvalitet och få det att smaka likadant. Dom ändrar bara vattnet på kemiskväg antar att det innebär att de bara renar det jäkligt bra och blir av med den lokala smaken. Som Spendrups dom tar sitt vatten direkt från Mälaren och använder i sin process. Fat det gör Även Stockholmsstad det är därifrån vi får vårat dricksvatten.
Så det är därför billig lager utan kvalitet smakar väldigt trist och snarlikt.
Spendrups i Vårby (f.d. Vårby bryggeri) använder så vitt jag vet vatten från Vårby källa, ett av naturen renat vatten som är drickbart direkt.
Vattnet som Stockholm tar från Mälaren går igenom reningsverk innan det går vidare ut i ledningarna.
Vattnet som Stockholm tar från Mälaren går igenom reningsverk innan det går vidare ut i ledningarna.
Miche skrev:Spendrups i Vårby (f.d. Vårby bryggeri) använder så vitt jag vet vatten från Vårby källa, ett av naturen renat vatten som är drickbart direkt.
Nej de har kvar källan men de tar numera sitt vatten från Mälaren enligt deras bryggmästare jag har hört det med egna ord. Tror du mej inte så kan du säkert ringa deras kundservice och fråga hur det ligger till.
Självfallet vet jag att vattnet tass till ett reningsverk innan det pumpas ut i vattenledningarna det trodde jag tillhörde allmänbildningen.
Naturligtvis är det så att man kan manipulera tex vattnet på kemisk väg. Tillsätta "rätt" mängder av de mineraler man vill ha, efter att man destillerat det först.
Majsöl är inte heller någon nyhet. Jänkarna brygger fulöl på majs, de gör ju även majswhiskey och andra horribla hädelser. Att använda ris i ölbryggning var dock en bisarr nyhet. Spontant låter det verkligen som fulöl.
Min lilla - och ganska ofullständiga - ölskola var dock skriven ur en lite mer kräsen synvinkel. Vill man ha finöl får man vara beredd att jobba för saken. Visst, jag är ganska övertygad om att även finölstillverkarna har ständiga vattenkontroller och kan manipulera iordning vattnet om det inte skulle vara som det "borde". De har med största säkerhet en noga övervakad torkningsprocess av kornet, med kontroll av exakta temperaturer och groningsgrader. Men jag tror inte de gör avkall på råvarorna pss att de skulle byta ut de he(m)liga ingredienserna, från finmalt till fulmalt på majs tex.
Majsöl är inte heller någon nyhet. Jänkarna brygger fulöl på majs, de gör ju även majswhiskey och andra horribla hädelser. Att använda ris i ölbryggning var dock en bisarr nyhet. Spontant låter det verkligen som fulöl.
Min lilla - och ganska ofullständiga - ölskola var dock skriven ur en lite mer kräsen synvinkel. Vill man ha finöl får man vara beredd att jobba för saken. Visst, jag är ganska övertygad om att även finölstillverkarna har ständiga vattenkontroller och kan manipulera iordning vattnet om det inte skulle vara som det "borde". De har med största säkerhet en noga övervakad torkningsprocess av kornet, med kontroll av exakta temperaturer och groningsgrader. Men jag tror inte de gör avkall på råvarorna pss att de skulle byta ut de he(m)liga ingredienserna, från finmalt till fulmalt på majs tex.
@Weasley förlåt var inte meningen att låta dryg om jag har gjort det. Tycker du gör ett alldeles utmärkt arbete med din öl skola och uppskattar verkligen att du läger ner tid och energi för att förklara processen.
Med andra ord tycker jag att du gör ett bra jobb
Med andra ord tycker jag att du gör ett bra jobb
slackern skrev:@Weasley förlåt var inte meningen att låta dryg om jag har gjort det.
Nejdå, det är lugnt! Du gav mej bara lite input på hur man gör fulöl och jag kom på att jag ville förtydliga Lilla Ölskolans syfte - nämligen att beskriva hur man tillverkar finöl.
Det känns fortfarande helt bisarrt att använda ris bara för att det råkar vara billigast just då. Synd bara att de finöl jag tycker om oftast kommer på för stora flaskor. Jag brukar sällan vilja ha mer än ett glas, men finölet på systemet säljs otroligt sällan i 33cl storlek. Därför köper och dricker jag sällan öl - det känns så elakt att slänga finöl samtidigt som det ju inte kan stå öppnat särskilt länge.
Om man hade en så vettiga yrkesskada att man för stod sig på kemin i ölbryggning. Mina yrkesskaddor begränsar sig till att veta hur man får ordning på gamla järnbitar, å det är ju inte så sexit precis.
Klarar mig nog utan mellan öl på träffen i morgon.
Klarar mig nog utan mellan öl på träffen i morgon.
- lasseivägen
Det här låter som en kul grej. Hoppas att ölen de brygger i Tyskland för den här festivalen smakar bra.
http://www.dn.se/sthlm/oktoberfest--i-augusti
http://www.dn.se/sthlm/oktoberfest--i-augusti
gemini skrev:Mitt favorit öl heter Palm och är Belgiskt, tyvärr finns det inte att få tag på i Sverige.
Det är lite mörkare men smakar mer som ett ljust öl enligt min mening. Det är inte speciellt beskt men ändå fylligt. Passar perfekt om man bara vill chilla med några öl på en kväll.
Om någon är i Nederländerna/Belgien eller ser det i något annat land, vet inte riktigt vart det finns mer så kan jag rekomendera att prova det.
I övrigt är jag mer för ljusa öl så som Grolsch eller Carlsberg.
OT: ALLT går att få tag i i Sverige, även det. Dock kan det vara så att systemet inte har just den sorten på lager, men då är det bara att säga till så tar de hem den åt dig. Dock så måste du köpa minst en låda när de gör det. Iaf. är det så med viner.
Äntligen har jag skaffat mig ett specialintresse. Saknat det förut och som aspergare kan det vara ganska bra att ha något att gå upp i till 100%. ÖL! Alltid druckit massor med öl så varför inte göra ett intresse av det tänkte jag.
Brygger själv sedan en månad tillbaka. aproligt!
Någon mer här som brygger öl?
Brygger själv sedan en månad tillbaka. aproligt!
Någon mer här som brygger öl?
- modestrick
- Anslöt: 2010-11-19
Chrilleb skrev:Drack ett gott öl på flaska i onsdags, det heter Stella Artois och har en procenthalt på 5.0, mycket gott, det skummade som attan när jag öppnade den, och det är väl ett tecken på bra öl ?
Skummande öl kan bero på mycket om flaskan har blivit omskakad mycket. Men det där med skummet är väll att mycket utav smaken sitter i skummet och får man en fin skumkrona som sitter i länge och är ganska seg eller hård eller vad jag ska säga är ett öl utav bra kvalitet. Men om ölet snabbt blir fadd eller kronan försvinner att den inte är långvarig då är det vara vanligt fulöl eller en vanlig standard lager.
Men till din fråga så är Stella en vanlig lager varken mer eller mindre men jag vet att det märket är väldigt populärt att många människor tycker om det.
Druckit lite mer nu på sistone, men det är temporärt.
Bl a Guinness, Kilkenny, Innis & Gunn samt Krusovice.
Även köpt rött vin vid två tillfällen: Château Reysson.
Mycket gott.
Mycket gott.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:Druckit lite mer nu på sistone, men det är temporärt.
Mycket gott.
Innis & Gunn hade en specialtappning för ett par år sedan, såldes i en pappask, otroligt god.
- lasseivägen
Fin skum får man på British och Irländsk öl. Dom som har en liten kula med kolsyra i sig, t.ex. Killkeyny och andra Stouts det blir det där hårda lite ljusgula skummet.
En anna favorit ärBelgiska Chiamay trippel Trapist (9%) ortoligt smakrik. Fins flera Trapstöl, men inte så många som säljs på systemet.
En anna favorit ärBelgiska Chiamay trippel Trapist (9%) ortoligt smakrik. Fins flera Trapstöl, men inte så många som säljs på systemet.
- lasseivägen
Återgå till Intressanta intressen