Off-topic samt sönderhackade trådar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-02-04 10:55:04

Nej, det är klart att man förstår att ni inte är robotar och att ni inte kanske alltid ser allt som postas men det det man kan förundras över det är ju varför ni inte agerar när man uppmärksammar er om olika saker.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-02-11 22:26:16

Ännu ett märkligt agerande av moderatorerna. Jag startade för ett tag sedan tråden post1365585.html#p1365585 men denna tråd slogs ihop med en annan tråd, post1334781.html#p1334781, som jag inte tycker har särskilt mycket att göra med det jag ville belysa i tråden jag skapade. Eftersom båda trådarna ligger i den dolda avdelningen AoG kan jag ej skriva ut trådtitlarna här men jag undrar verkligen hur ni moderatorer tänker.

Mitt intryck är annars att ni ofta har varit väldigt flitiga med att avdela och starta nya trådar om ni har sett minsta lilla avvikelse från ett trådämne men här slår ni ihop två trådar även fast det inte riktigt kan sägas att det är samma sak som tas upp.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-02-22 22:49:46

Hur ser ni moderatorer och admin på slackerns inlägg här:

post1372516.html#p1372516

med tanke på reglerna som ni hänvisar till nedan:

Avdelningen Aspergare off-Google har följande tillägg:

Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.


rules.php
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav atoms » 2016-02-23 0:33:16

Wine skrev:Hur ser ni moderatorer och admin på slackerns inlägg här:

post1372516.html#p1372516

med tanke på reglerna som ni hänvisar till nedan:

Avdelningen Aspergare off-Google har följande tillägg:

Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.


rules.php



Moderator:


Anmäl om du ser något som du vill att vi ska titta närmare på.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Dagobert » 2016-04-17 17:05:15

Jag trodde inte att moderatorerna skulle moderera diskussioner de är inblandade i eller frågor de är starkt engagerade i. Kan ge intryck av åsiktspolis när inlägg flyttas till Offtopic-tråden.
Se post1382833.html#p1382833 och ett antal inlägg efter.

(Och håll er till min frågeställning nu, inget evighetstjafs om frågan som diskuteras i mitt exempel.)
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Alien » 2016-04-17 18:32:53

Moderator

Beror väl på vad man menar med "moderera". Jag gav inga reprimander utan flyttade bara bort off topic. Menar du att det jag flyttade inte var off topic?

Åsikterna i fråga kan ju framföras i mer lämpliga trådar.

Om man inte flyttar snabbt riskerar en off-topic-diskussion att ta över. Och ingen annan moderator kanske är inne/uppe. Saken hade dock diskuterats med admin och en annan mod innan så helt på eget bevåg agerade jag inte. F ö hade en forumist bett att ett inlägg (som blivit överflödigt) skulle flyttas och jag gjorde så (post1382820.html#p1382820). Iom det föll det sig naturligt att jag flyttade även de andra inläggen.

Visst, det är bäst att inte flytta inlägg i trådar där man själv är inblandad iom att vissa tydligen misstänker att det då rör sig om åsiktsförtryck. Men det mesta jobbet jag gör är just att flytta bort sådant. Tyvärr är jag aktiv i många trådar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-04-17 19:34:25

Dagobert skrev:Jag trodde inte att moderatorerna skulle moderera diskussioner de är inblandade i eller frågor de är starkt engagerade i. Kan ge intryck av åsiktspolis när inlägg flyttas till Offtopic-tråden.
Se post1382833.html#p1382833 och ett antal inlägg efter.

(Och håll er till min frågeställning nu, inget evighetstjafs om frågan som diskuteras i mitt exempel.)


Admin:

Det stämmer att man inte bör moderera diskussioner man är inblandad i, och det tycker jag att moderatorerna är bra på att låta bli, men det gäller mest när man ska dela ut reprimander. Att flytta OT-inlägg är visserligen också moderering, men vi är inte fullt lika noga med att alltid undvika det. Undantag kan göras.

Det är för övrigt sällsynt att moderatorerna flyttar OT-inlägg helt på eget bevåg från diskussioner de är aktiva i. De brukar kolla av med oss andra innan, och det är ofta någon som inte är lika inblandad i tråden som flyttar. Men som Alien var inne på är det inte alltid någon annan har tid eller möjlighet att flytta dem just då, beroende på tid på dygnet t.ex. Att det skulle röra sig om att en moderator är åsiktspolis är alltså inte sant, om någon nu tror det.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Dagobert » 2016-04-17 20:55:59

Tack för svar. Jag tror inte att nån medvetet agerar åsiktspolis. Men kanske omedvetet.

Jag förstår t.ex. inte varför post1382833.html#p1382833 är offtopic men inte post1382810.html#p1382810 .
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Alien » 2016-04-18 2:02:47

Moderator:

För att den stora sidodiskussionen kom på sidan två. Men nu har jag plockat bort två till, är du nöjd nu?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Dagobert » 2016-04-18 20:16:12

Ja, nu är jag nöjd, det var precis det jag var ute efter.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-04-19 8:37:02

Varför har ni moderatorer tagit bort de inlägg där jag svarar på vad Krigarsjäl skrev till och om mig, ett inlägg där han väljer att bl.a. kalla mig för facist, ett inlägg i tråden Olagligt el bara omoraliskt? Brevlådeföretag Panamaskandal:

KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:detta innebär ju också att människor som har en viss läggning, som är benägna att parasitera och ej är så intresserade av att själva bidra till den gemensamma välfärden, bidragstagare och personer som är beroende av olika ersättningar som staten betalar ut också säkerligen ofta av naturliga skäl kan ha starka vänstersympatier och propagera för höga skatter.

Du menar alltså att funktionshinder och att inte kunna/få arbeta är samma sak som "benägenhet att parasitera".

Fullkomligt barockt.

Ingenstans i ditt resonemang nämner du de som försnillar miljoner. Välfärdsklippare och "entreprenörer" som fuskar i den större skalan.

Men det är klart, de är ju inte intressanta för den som struntar i välfärden och har en brun livsåskådning.

Du är fascist helt enkelt.


post1383396.html#p1383396

Vad är anledningen till att ni inte anser att hans inlägg är off-topic när ni tydligen har ansett att mina svar med anledning av hans inlägg är off-topic?

post1383415.html#p1383415
post1383416.html#p1383416
post1383424.html#p1383424
post1383426.html#p1383426
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-04-19 12:27:47

Wine skrev:Vad är anledningen till att ni inte anser att hans inlägg är off-topic när ni tydligen har ansett att mina svar med anledning av hans inlägg är off-topic?


Admin:

Jag rensade bort det tjafsiga OT-spåret där man diskuterade varandra istället för ämnet. Vi har som du vet låg tolerans mot sådant OT-tjafs och jag ville främst få ett stopp på det. KrigarSjäls inlägg som gav upphov till sidospåret fick vara kvar i väntan på att en reprimand skulle delas ut; vi gör så ibland för att reprimanden ska framgå tydligare. Det kan hända att inlägget flyttas till OT senare.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-04-19 12:49:08

Ok, tack för svar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-05-02 9:38:30

Jag hade från början postat ett inlägg om bristande brandskydd på flykting-, asylboenden och HVB-hem i tråden Polisen/medier mörkar för att inte gynna Sverigedemokraterna med anledning av en diskussion i samma tråd om just bränder på asylboenden och orsaker till bränderna men sedan väljer ni att flytta inlägget till en tråd i den dolda avdelningen AoG.

Hur kan det komma sig att ni flyttade inlägget om detta till tråden i den dolda avdelningen:

post1246059.html#p1246059
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Alien » 2016-05-03 0:43:25

Moderator:

Vi bedömde att inlägget inte hade något med polismörkande att göra. Därför flyttades inlägget till en lämpligare tråd.

Att inlägget därmed hamnade i en dold avdelning beror på att den lämpligaste tråden fanns där, inte på att vi ansåg att inlägget i sig borde hamna i en dold avdelning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-05-03 9:08:34

Alien skrev:Moderator:

Vi bedömde att inlägget inte hade något med polismörkande att göra. Därför flyttades inlägget till en lämpligare tråd.

Att inlägget därmed hamnade i en dold avdelning beror på att den lämpligaste tråden fanns där, inte på att vi ansåg att inlägget i sig borde hamna i en dold avdelning.


Men vad har inlägget att göra med ämnet i tråden ni flyttade inlägget till? Däremot hade det tidigare förts en diskussion om bränder på flykting- och asylboenden i tråden jag från början postade inlägget i. Hur kan ni motivera beslutet om flytt till en tråd som handlar om något helt annat än bränder i flyktingförläggningar?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Alien » 2016-05-03 22:51:50

Moderator:

Nu var inte trådens ämne "Bränder på flyktinganläggningar" (starta ingen sån!) utan "Poliser/medier mörkar för att inte gynna SD". Och dåligt brandförsvar hade inte med saken att göra; det är ingen som anklagat polisen för att mörka det. Vi hade att välja mellan att flytta inlägget till off-topictråden, till en annan lämpligare tråd el att dela av till en ny tråd. Att dela av kom inte på fråga. Se:
Det här är ju inget politiskt forum, men ändå har diskussioner om politik, invandring m.m. börjat ta mycket utrymme. Vi kommer därför att slå ihop sådana trådar oftare hädanefter.
andrad-policy-for-politiska-diskussioner-t47572.html

Eftersom du nämnde "HVB-hem för ensamkommande" i ditt inlägg tyckte vi den tråden passade bättre. Hade du föredragit att vi skickat inlägget till Off topic-tråden i stället?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-05-04 9:01:37

Alien skrev:Moderator:

Nu var inte trådens ämne "Bränder på flyktinganläggningar" (starta ingen sån!) utan "Poliser/medier mörkar för att inte gynna SD". Och dåligt brandförsvar hade inte med saken att göra; det är ingen som anklagat polisen för att mörka det. Vi hade att välja mellan att flytta inlägget till off-topictråden, till en annan lämpligare tråd el att dela av till en ny tråd. Att dela av kom inte på fråga. Se:
Det här är ju inget politiskt forum, men ändå har diskussioner om politik, invandring m.m. börjat ta mycket utrymme. Vi kommer därför att slå ihop sådana trådar oftare hädanefter.
andrad-policy-for-politiska-diskussioner-t47572.html

Eftersom du nämnde "HVB-hem för ensamkommande" i ditt inlägg tyckte vi den tråden passade bättre. Hade du föredragit att vi skickat inlägget till Off topic-tråden i stället?


Som jag tidigare har skrivit så upplever jag er som ganska inkonsekventa i era bedömningar, i vissa trådar kan diskussionerna gå väldigt off-topic, som här exempelvis post1384564.html#p1384564, utan att inlägg varken flyttas till annan lämpligare tråd eller till off-topic tråden. Här är några fler exempel:

Vad har diskussion om matjord, sjöbottnar och jordlager med ljud att göra? post1387808.html#p1387808

Diskussion om oreglerad invandring? post1387710.html#p1387710
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav atoms » 2016-05-04 17:27:34

Wine skrev:Som jag tidigare har skrivit så upplever jag er som ganska inkonsekventa i era bedömningar, i vissa trådar kan diskussionerna gå väldigt off-topic, som här exempelvis post1384564.html#p1384564, utan att inlägg varken flyttas till annan lämpligare tråd eller till off-topic tråden. Här är några fler exempel:

Vad har diskussion om matjord, sjöbottnar och jordlager med ljud att göra? post1387808.html#p1387808

Diskussion om oreglerad invandring? post1387710.html#p1387710


Moderator:


Medan den första länken leder till ett inlägg från den 22 april leder de andra till inlägg som skrevs 11 á 18 timmar innan du skrev ditt inlägg. Om du tycker att något är off topic, anmäl.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-10-15 13:43:18

Är det inte dags att låsa upp tråden Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem? Tråden har varit låst för moderering sedan torsdagen den 6 okt 2016, i över en vecka nu.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-10-15 20:11:50

Nu har jag försökt svara på ett inlägg här:

kiddie skrev:
Wine skrev:Du glömde att ta med i frågan också hur Julianus ställer sig till judar och Israel.


Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem

Det heter denna tråden.

Det finns redan en tråd om Israel.


Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem

flera gånger men inläggen flyttas hela tiden till en tråd i avdelningen AoG. Varför är kiddies inlägg kvar i tråden då kiddie citerar en del av ett inlägg som är flyttat till avdelningen AoG?

Här kan man se mitt svar till kiddie:

post1420373.html#p1420373

atoms -

Frågan om varför inlägg har flyttats har besvarats i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-10-18 11:29:19

Undrar fortfarande varför kiddies inlägg är kvar i tråden då kiddie citerar en del av ett inlägg som är flyttat till avdelningen AoG?

kiddie skrev:
Wine skrev:Du glömde att ta med i frågan också hur Julianus ställer sig till judar och Israel.


Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem

Det heter denna tråden.

Det finns redan en tråd om Israel.


post1416776.html#p1416776

Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem

Inlägget i sin helhet, flyttat till AoG, kan ses här:

post1416454.html#p1416454

atoms -

Om du tycker att något är OT är det alltid bättre att anmäla inlägget än att skriva om det någon annanstans.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-10-31 17:11:06

Upptäckte återigen ett exempel på inkonsekvens från moderatorernas sida, jag svarade på ett inlägg i tråden Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering men svaret flyttades till off-topic tråden, följt av en radda andra inlägg:

Wine skrev:
Toblerone skrev:Visst, det finns problemområden. Men man ska inte överdriva. Det finns "dåliga" områden i alla städer. Förut var det svenska kriminella och drogmissbrukare, numera är det mest invandrare och bland dem också religiösa extremister. Det kommer alltid att finnas en "underklass" - jag kommer inte på nåt bättre ord just nu. Men det kommer alltid att finnas rika och fattiga, och de fattiga kommer att bo i såna områden och det kommer att vara problem där.


Det har ju faktiskt gått så pass långt att t.o.m. försvarare och omhuldare av mångkulturen faktiskt när tillfälle ges eller i samband med att de själva exempelvis får barn flyttar ifrån sådana områden som bl.a. kallas "no-go"-zoner. Har själv sett en medlem på detta forum erkänna detta.


post1423421.html#p1423421
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2017-01-19 11:07:14

Hur kommer det sig att ni, admin/moderatorer inte tar bort inlägg som är uppenbart off-topic i tråden:

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Jag anmälde ett antal inlägg i tråden som off-topic redan i går kväll men inläggen är fortfarande kvar?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in