Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-12-05 23:40:45

rdos skrev:
nallen skrev:
Liljan skrev:Killar som ljuger för att få ligga brukar vi kalla svin.

I stort sett alla killar och män ljuger för att få ligga, åtminstone ibland.
En del är så rika/berömda/snygga att de för det mesta inte behöver.


Väldigt mycket fördomar och generaliserande här. Nej, jag skulle varken försöka imponera eller ljuga för att få ligga.
Fast alltså.. du vill ju inte ligga har du ju sagt massor av gånger :lol: . Självklart ids man inte manipulera sig till någonting man inte ens vill ha.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav joey_truelove » 2016-12-05 23:46:16

Toblerone skrev:
joey_truelove skrev:
River skrev:Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Må være høflig mot damene :-)Happy

Mitt problem är nog att jag är för snäll mot damerna. Behandlar man dem som drit blir man mer populär - bevisligen; det har gjorts undersökningar på det området (handlar om överlevnadsinstinkter). Men det går emot min natur att vara ohövlig. Dock är det ingen som uppskattar vad jag gör för dem.

Tror att det är många skadade/ trasiga singeljäntor kvar. De verkar ha allehanda neuroser och psykoser som gör dem opålitliga, shifty...


Inte alls, det där är inget du kommer vidare med. Det är bra att vara snäll, att vara otrevlig leder dig ingenstans. Eller snarare - det förstör om en tjej skulle vara intresserad annars. De som du träffat på var nog inte intresserade oavsett vad du gör.

Jag tror att jag vet ganska bra, vad problemet är här: Det är helt enkelt så att de flesta människor inte passar ihop. Man måste träffa ganska många, innan man träffar någon som kan passar. Och grejen är att en Aspie begriper mycket senare än en NT att man inte passar ihop. Så om du träffar en NT-tjej, så inser hon ganska snart att det inte passar, medans du skulle ha märkt det senare. Så du bör inte gräma dig, tänk hellre att det inte passade och att du bara inte har sett det lika snabbt som tjejen.

Jag är själv kvinna, har dejtat ganska många män när jag var singel igen efter skilsmässa och det verkar vara så. Man märker det inte lika snabbt som Aspie, ändå har jag ibland märkt det tidigare än vissa (NT-) män. Men oftast märker de ändå snabbare. Så, tänk inte att du gör något fel, det tror jag inte. Folk bestämmer sig ganska snabbt om det passar eller inte. Ofta passar det inte, och oftast är det så att även om det är den ena parten som först tycker det, så skulle den andra nog också tycka det lite senare.

Och nej, jag tror inte alls att det har något med jämnställdhet hos kvinnor att göra. Män gör nämligen precis likadant. De slutar att skriva lika mycket som kvinnor. Så tyvärr så verkar det bara vara så att de flesta människor man träffar - män eller kvinnor - håller inte kontakt och försvinner igen. Det kan ha nåt med Aspergern att göra. Många upplever oss ju som konstiga, kanske saknar de en slags känslomässig sida.

Ja, tyvärr så har jag svårt att hitta tjejer och särskilt träffa dem IRL. De flesta jag hittar är redan upptagna eller på olika sätt fel för mig. Eller att de "sticker kniven i ryggen" på mig när jag minst anar det - det brukar komma en dag då hon är som förbytt.

Jag trodde att denna tjej AE var rätt för mig, då jag upplevde henne som en soulmate som förstod mig rakt av, utan att behöva förklara mig eller vara tydlig. Allt jag sa och gjorde förstod hon rent spontant, eller kunde göra något intressant av. Vet inte hur jag ska hitta någon som får mig att känna samma sak igen.

Tyvärr vet jag av erfarenhet att tjejer uppskattar att man har lite karaktär och humör - iallafall NT-tjejer. T.o.m. min mamma som var Grupp 8 och riktigt kvinnosakskvinna skrev till fängelsekunder. Lättare att chocka och hänföra då också. Men jag kan inte förändra den jag är.

Jag menade mer att tjejer verkar tro att de klarar sig utan en karl och då tjejer och killar verkar förälska sig på olika sätt och av olika anledningar så verkar ändå mycket bottna i hur samhället ser ut. Man ska så klart inte tvingas in i något förhållande eller så, men anledningar för kvinnor att vara i parrelationer har minskat. Jag tror också att många relationer spricker av samma anledning, och att de som varit i dåliga relationer... blir mer kräsna.

Handlar inte bara om att de slutar att skriva. Det handlar om att de hör av sig utan att ha något egentligt syfte med det. De förväntar sig att jag vet precis hur jag ska föra mig för att de ska fortsätta vara intresserade av mig. Saknar man erfarenhet och de inte ger en så mycket att jobba med så är man bränd då. Jag kan inte kompensera för min oerfarenhet hur gärna jag än vill.

Se'n är det väl det att jag är rätt osäker på detta med tjejer, rädd för att göra något som sårar hennes känslor, rädd för att fästa mig vid någon som inte är fäst vid mig... Rädsla för att få munhäfta, eftersom jag inte vet vad jag ska säga och för att min vardag är så innehållslös och oinspirerande. Rädsla för att fastna i vänzonen. Se'n har jag förmodligen dragit till mig rätt svåra damer som tar väldigt lätt på mig och inte har några reella förhoppningar om att det skulle leda till något.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 0:15:34

Det är inte bara brist på erfarenhet, det är Aspergern också. Just det där att andra människor förväntar sig något av en, och man vet inte ens vad de förväntar sig. Ännu mindre vet man hur man ska leva upp till dessa krav. Det händer mig också hela tiden. I relationer har det gått lite bättre för mig än i jobbsituationer. Men man kan hamna där med relationer också. Enda sättet att undvika det är ju att försöka tala om för personen att man fungerar annorlunda och inte kan veta vad man förväntas göra (ibland i alla fall). Då lär nog tjejen bestämma sig om hon kan tänka sig fortsätta eller inte. Då vet hon hur läget är och du behöver inte låtsas vara NT och ha en osäker situation ännu längre.

Det är möjligt att det kan vara svårare att attrahera en potentiell partner om man har en innehållslös och oinspirerande vardag. Men då är det kanske det du ska ändra på? Man har säkert bättre chanser om man är mera "intressant" i andras ögon.

Kvinnor har mindre anledning att ha en relation? Vill man ha en partner så väljer man inte bort det, för att man inte absolut behöver ha det. Tvärtom - när man är nöjd med livet som singel är man mest redo för en relation. En osäker person som inte tål vara ensam är nämligen ingen bra partner. Kvinnor väljer kanske bort dåliga relationer, men de är inte värda att upprätthållas. Det låter på dig som om det vore en bra idé att vara ihop med en kvinna, som inte har något annat val än att vara ihop med en man? Det är väl bättre om hon bara VILL vara ihop med mannen? Förr i tiden var det mest av ekonomiska skäl, det är väl inga trevliga relationer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav nallen » 2016-12-06 0:23:50

Och då är vi tillbaka i konstaterandet att fruntimmer bakfram på många sätt.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 0:26:19

nallen skrev:
Toblerone skrev:[...] jag trodde du menade att kvinnor inte gillar sex [...]

Ja, jag hävdar att de på sin höjd gillar sex när det kombineras med något annat.


Så en kvinna som just inte har en partner, har ingen sex-drift? Det är just det som inte är sant. Jag var singel i tre år efter skilsmässa för ungefär 12 år sen. Jag ville inte förhasta mig, ta mig tiden att hitta rätt man. Men jag ville inte leva utan sex under tiden. Så jag hade minst en KK, helst några i reserv också. Sex och kärlek är två helt olika saker - även för kvinnor. Även i en relation är det två olika saker. Ibland känner man sig "kärleksfull", andra gånger känner man sig kåt - två olika saker som inte behöver sammanträffa.

Det varierar förstås lite och kvinnor ska i regel ha lite svårare än män att dela på sex och kärlek. Men det varierar väldigt mycket, och jag har också träffat män som har svårt att dela på det. T.o.m. min man har svårare för det än jag själv.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav nallen » 2016-12-06 0:35:42

Toblerone skrev:Så en kvinna som just inte har en partner, har ingen sex-drift?

Det var du som sa något som iaf påminde om det, inte jag.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 0:44:15

nallen skrev:
Toblerone skrev:Så en kvinna som just inte har en partner, har ingen sex-drift?

Det var du som sa något som iaf påminde om det, inte jag.


Vad sa jag då? Kan vara missförstånd.

Men du sa ju kvinnor gillar inte "bara sex" utan på sin höjd sex i kombination med annat. Och det är inte så. Det är bara det att kvinnor tidigare inte vågade leva ut det, för att de fick dåligt rykte då. Numera är det inte så farligt med det längre, så nu gör de det. Kvinnor skiljer sig inte så mycket från män där, men acceptansen har inte funnits.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav nallen » 2016-12-06 0:50:53

Toblerone skrev:Men du sa ju kvinnor gillar inte "bara sex" utan på sin höjd sex i kombination med annat.

Det skrev du också.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 1:10:16

nallen skrev:
Toblerone skrev:Men du sa ju kvinnor gillar inte "bara sex" utan på sin höjd sex i kombination med annat.

Det skrev du också.


Det var i en annan kontext. Jag menade att kvinnor i en situation där de kan tänka sig en relation, inte väljer en man som bara vill ha sex med dem. Har man ett visst urval så väljer man inte en man som bara ser en som bara som sex-objekt, utan då kan man lika bra välja någon som man även kan göra annat med och/eller där man känner att personen bryr sig om en.

Men det beror mycket på vad man är ute efter. Jag har själv varit med om situationer, då det mest irriterade mig om nån kille ville köra sitt program av raggningsrepliker eller en massa snack när jag var inställd på att komma till saken (sex) så snabbt som möjligt. Andra gånger kunde jag tycka att det var trevligt att umgås en del också. Men jag hade inte avstått heller om det bara hade varit sex. Alla har sina personliga "villkor", gränser.... Jag personligen skulle inte kunna tänka mig att ha sex med en otrevlig, elak eller korkad man. Trevlig personlighet är viktigare där än snygg kropp/utseende.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav rdos » 2016-12-06 11:25:30

nallen skrev:
rdos skrev:[J]ag skulle varken försöka imponera eller ljuga för att få ligga.

Jag anser det sedan länge bevisat att du inte är som "de flesta andra" män. :mrgreen:


Fast jag är säkert inte unik. Det finns säkert andra killar som inte har någon lust att imponera på tjejer bara för att de är kåta och vill få ligga. Faktum är att det bara hänt en enda gång att jag försökt imponera på en tjej, men det var för att jag var romantiskt intresserad henne.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 12:49:17

nallen skrev:
Toblerone skrev:Så en kvinna som just inte har en partner, har ingen sex-drift?

Det var du som sa något som iaf påminde om det, inte jag.


Okej, men det var menat så som att tjejer inte alltid nappar på rena sex-inviter av helt främmande män. Där handlar det ju inte bara om ifall de är sugna eller inte. Det handlar också om att det kan vara farligt att ha en ONS med en helt främmande man. Vid ett snabbt ragg som bara är inriktat på en ONS hinner man kanske inte bilda sig en uppfattning om personen kan vara farlig. Det kan vara rent säkerhetstänk hos tjejerna. Och kanske är det lite kvar också att man kan få dåligt rykte som tjej.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Liljan » 2016-12-06 13:21:22

nallen skrev:
Liljan skrev:Killar som ljuger för att få ligga brukar vi kalla svin.

I stort sett alla killar och män ljuger för att få ligga, åtminstone ibland.
En del är så rika/berömda/snygga att de för det mesta inte behöver.

Vilken tragisk syn på människor du har.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Winterblues » 2016-12-06 13:21:35

Menar ni alltså ni att ni skulle ljuga och manipulera för att få ligga (riktat till främst män, men även kvinnor)? För jag känner inte alls igen mig i den bilden. Jag ljuger väldigt sällan över lag, och jag trodde mer eller mindre att alla aspies var sanningssägare.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Furienna » 2016-12-06 13:35:13

Tja, jag skulle nog inte berätta allt om mig själv på en gång. Men för det mesta vinner man inget i längden på att ljuga, så jag skulle undvika det.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 16:07:33

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Borderline brudar kanske?
Ja typ, iaf de jag känner till som beter sig så har borderline eller liknande känslomässiga störningar. Det är inte "normalt tjejbeteende" som man kan vänta sig av alla tjejer iaf.

Det verkar handla om att döda det vackra, när förhållandet är för lyckligt skapar kvinnan kaos och bråk för att få action. Som att tough love och elakheter men att ändå stanna är bekräftelse på att han verkligen gillar henne.


Det som vissa av er inte förstår är att det finns BÅDE män och kvinnor som är så tokiga. Och så finns det normala också, som inte gör så. Gå inte och säg att det är just kvinnorna som gör så. Jag kan lika väl påstå att det är männen. Jag har träffat flera såna män. Det gäller att hitta en vettig person helt enkelt. Personligen tål jag inte ens lite kaos och bråk i en relation, jag blir super-stressad av sånt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 16:08:33

Winterblues skrev:Menar ni alltså ni att ni skulle ljuga och manipulera för att få ligga (riktat till främst män, men även kvinnor)? För jag känner inte alls igen mig i den bilden. Jag ljuger väldigt sällan över lag, och jag trodde mer eller mindre att alla aspies var sanningssägare.


Det är synd om unga tjejer som går på sånt. Personligen skulle jag inte gå på det, men jag är ju äldre och har mer livserfarenhet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav nallen » 2016-12-06 21:48:07

Toblerone skrev:Har man ett visst urval så väljer man inte en man som bara ser en som bara som sex-objekt, utan då kan man lika bra välja någon som man även kan göra annat med och/eller där man känner att personen bryr sig om en.

Det är ju det jag också säger att ni gör. Jag förstår inte varför du bjäbbar emot :-)051
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav nallen » 2016-12-06 21:49:58

Winterblues skrev:Menar ni alltså ni att ni skulle ljuga och manipulera för att få ligga [...]

Jag har uttryckligen sagt att jag önskar att jag kunde det.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 22:10:02

nallen skrev:
Toblerone skrev:Har man ett visst urval så väljer man inte en man som bara ser en som bara som sex-objekt, utan då kan man lika bra välja någon som man även kan göra annat med och/eller där man känner att personen bryr sig om en.

Det är ju det jag också säger att ni gör. Jag förstår inte varför du bjäbbar emot :-)051


Sorry, jag var osäker om vi kanske pratade förbi varandra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 22:10:36

nallen skrev:
Winterblues skrev:Menar ni alltså ni att ni skulle ljuga och manipulera för att få ligga [...]

Jag har uttryckligen sagt att jag önskar att jag kunde det.


Men det är ju lika illa. :roll: Det är moraliskt fel, förstår du. :-)056
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav nallen » 2016-12-06 22:30:34

Toblerone skrev:Det är moraliskt fel, förstår du.

Trams. Jag har hellre ett vettig sexliv än ett moralsikt leverne.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav Toblerone » 2016-12-06 22:51:19

nallen skrev:
Toblerone skrev:Det är moraliskt fel, förstår du.

Trams. Jag har hellre ett vettig sexliv än ett moralsikt leverne.


Du leker med andra människors känslor, vilket är väldigt förkastligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav RapeRegs » 2016-12-06 23:38:30

Toblerone skrev:Det är moraliskt fel, förstår du.



Moral, för att parafrasera Oscar Wilde, är bara den attityd vi lägger oss till med när vi stöter på människor eller företeelser vi stör oss på personligen.

Det är inte ovanligt att män med asperger, jag förutsätter att TS tillhör denna kategori, har svårt att initiera och underhålla relationer med det motsatta könet.

Man kan naturligtvis utveckla strategier och förbättra sin egen spelstyrka även när det gäller denna form av socialt samspel.

I de flesta fall är målgruppen NT-kvinnor. Denna grupp, har, oavsett om det är politiskt korrekt eller inte, vissa gemensamma egenskaper. Det råder vissa förväntningar och det föreligger vissa utmaningar.

Det betyder inte att varje enskild kvinna fungerar si eller så. Däremot kan man i genomsnitt förvänta sig att en medlem ur gruppen förmodligen reagerar på ett visst sätt. Hon har en högre sannolikhet att följa populationsegenskaperna för gruppen "NT-kvinnor".

Man bör därför utveckla strategier som maximerar träffbilden mot denna målgrupps genomsnittliga populationsparametrar.

Att lära sig vad man gör fel och hur man ska göra för att kompensera tillkortakommanden i den sociala spelstyrkan är varken att fuska eller ljuga.

Råd som "var bara dig själv" och "det är omoraliskt att lära sig hur man gör för att få tjejer" är kontraproduktiva i en tråd där TS frågar vad han gör fel rent konkret.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Oärliga tjejer bara, eller gör jag något konkret fel?

Inläggav rdos » 2016-12-07 10:17:14

RapeRegs skrev:Man bör därför utveckla strategier som maximerar träffbilden mot denna målgrupps [NT kvinnor] genomsnittliga populationsparametrar.


Har du några bevis på att den strategin fungerar då? Varför hålla på med en grupp man har minimal chans att lyckas med? Låter mer som aspig envishet in absurdum. Ungefär som Nallens resonemang som knappast lär ge honom varken mycket sex eller en relation.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in