Nytt coronavirus från Kina (inget vaccin, ingen bot)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Braincandy » 2020-01-29 22:33:25

Det finns mycket man kan dö av. Att gå runt och oroa sig för detta specifikt förändrar inte vad utfallet nu blir.
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Inläggav slackern » 2020-01-29 23:04:09

Braincandy skrev:Det finns mycket man kan dö av. Att gå runt och oroa sig för detta specifikt förändrar inte vad utfallet nu blir.

Helt rätt världen är överbefolkad, bara bra om det kommer en ny farsot.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2020-01-29 23:28:45

Jaha, tänk att första fallet i Norden var i Finland. Men "vår beredskap är god" i hela Norden, troligen i alla länder utanför Fastlands-Kina. De smittade är så pass få (iaf hittills) att de kan isoleras på sjukhus.

DN 2020-01-29 skrev:Över 6.000 har smittats av coronaviruset och 132 människor har dött.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/coron ... r-just-nu/

Ikea har stängt hälften av sina varuhus i Kina (det finns totalt 90 st).

Google har beslutat att tillfälligt stänga ner samtliga kontor i Kina, med anledning av det nya coronaviruset. Det bekräftar it-jätten för The Verge. Beslutet omfattar kontor i Fastlandskina, Hong Kong och Taiwan.

Om ett år är epidemin över. Kanske har man hittat ett vaccin el botemedel.

Friidrotts-VM i Kina skjuts upp, skriver det internationella friidrottsförbundet på sin hemsida på onsdagen. Datumet för mästerskapet, som skulle gå av stapeln den 13-15 mars, är nu satt till mars 2021.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2020-01-30 21:51:53

WHO har utlyst nödläge pga virusutbrottet i Kina.

När Världshälsoorganisationen, WHO, höll sitt tredje möte på en vecka med anledning av coronaviruset utlyste organisationen en deklaration av ett internationellt hot mot människors hälsa (PHEIC).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who- ... a-en-vecka
slackern

Inläggav slackern » 2020-01-31 15:37:29

Dödssiffran fortsätter att stiga.

Hittills har minst 213 personer avlidit och fler än 9 600 har smittats, enligt kinesiska siffror.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dett ... set-i-kina

Hur många brukar insjukna i den årliga influensan och dö utav den?

2.21% dödlighet verkar den här ha.

Tydligen har 9692 personer smittats så dödligheten är 2.19% så vi kan avruda det till 2.20@ för tillfället en lätt siffra att komma ihåg.
slackern

Inläggav slackern » 2020-01-31 16:04:08

Jag hittade svaret på min egen fråga.

For example, about 10% of infected people died during the 2003 Sars epidemic, compared with under 0.1% for a "typical" flu epidemic.

https://www.bbc.com/news/health-51237225

Så med andra ord rätt stor ökning utav dödligheten jämfört med vanlig influensa.
slackern

Inläggav RapeRegs » 2020-01-31 17:25:06

Bekräftat: Första fallet av coronaviruset i Sverige

En patient på Länssjukhuset Ryhov i Region Jönköpings län har påvisats vara smittad av det nya coronaviruset som upptäckts i Kina. Det visar Folkhälsomyndighetens provanalys.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7398898
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav Alien » 2020-02-01 16:36:15

"Det här är inget att bry sig om, fler dör i vanliga influensan varje år", säger man. Hittills ja.

Som nämnts tidigare så är den här influensan mycket dödligare. Dessutom, den vanliga influensan finns det folk som är immuna emot. Det gäller inte denna influensa. Det finns också vaccinering för de som är äldre el tillhör någon riskgrupp. Jag har själv vaccinerat mig. Men det finns ännu inget vaccin mot denna influensa.

Jaha, nu har det länge väntade första fallet i Sverige kommit. Det är en ung annars frisk kvinna så ingen fara för hennes liv. Den ansvariga smittskyddsläkaren i Jönköpings län intervjuas:

DN 2020-01-31 skrev:Men samtidigt vet vi att det finns ingenting som talar för att just denna patient ska ha smittat någon annan här i Sverige eller på vägen hit från Wuhan i Kina, säger Malin Bengnér.

Kvinnan bör ju ha träffat många under den långa resan?

– Ja, men i och med att hon har haft fyra symptomfria dagar här hemma bedömer vi ihop med myndigheten att hon inte har varit smittsam under transporten. Sen har hon på eget initiativ valt att hålla sig helt isolerad. Medvetenheten bland de som varit i just Wuhan är förstås stor.
https://www.dn.se/nyheter/smittskyddsla ... ting-ratt/

Men hur kan man veta att hon inte smittade någon innan hon själv blev sjuk. T ex de som satt i samma flygplan. Är det någon gång det är lätt att bli smittad är det i flygplan, det väl samma luft som cirkulerar där i minst tio timmar. Jag tycker de borde ha undersökt alla medpassagerare.

Kvinnan, som är i 20-årsåldern, landade på Landvetter i Göteborg och tog bussen till Jönköping. Hon ringde själv 1177 när hon började känna sig dålig. För att inte riskera att utsätta någon annan för risk isolerade hon sig och bad en kompis att ställa mat utanför dörren.

– Hon gjorde verkligen allting rätt. Och när hon berättade att hon varit i Wuhan fattade 1177-personalen misstanke. Då finns rutiner som följdes till punkt och pricka. Hon hämtades med ambulans i stället för att ta bussen.

Ja, hon gjorde allt rätt. Frågan är om svenska myndigheter gör allt rätt. Deras främst mål tycks vara "ingen panik!"

SARS-viruset var dödligare än detta virus. Åas är detta virus smittsammare.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-02-02 1:35:29

Äntligen står det att kinesiska myndigheter har reagerat betr djurmarknaderna.

Svenska Yle skrev:Kina förbjuder all handel med vilda djur och viltkött från och med söndagen. Djuruppfödning, transporter och handel med vilda djur regleras strängt tills virusepidemin är över. Den drabbade staden Wuhans borgmästare befarar tusen nya smittofall inom kort.
---
En djurmarknad i Wuhan tros vara smittokällan och staden har i praktiken satts i karantän. Regeringen har därför bannlyst handel med djur och viltkött.

– Lokala myndigheter kommer att effektivera inspektioner och strängt bestraffa dem som bryter mot dessa bestämmelser.

Affärer och torg samt plattformer för e-handel är strängt förbjudna att sälja vilda djur i alla former, sägs det i direktivet. Djurfarmer som berörs av bestämmelserna försätts i karantän tills vidare.

Regeringen upprättar också så kallade "heta telefonlinjer" där folk kan lämna tips om brott mot direktiven.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/ ... orgmastare

Utan inspektörer och angivare fungerar det förstås inte. Men det finns förstås risk för att förbudet upphävs efter en tid, precis som efter SARS-epidemin. Förbudet borde gälla för alltid - för både djurens och människornas skull.

19 framträdande kinesiska forskare krävde nyligen att regeringen stänger djurmarknader som den i Wuhan. Forskarna varnade särskilt för att den skumma, ofta illegala handeln, ökar riskerna för ett farligt virusutbrott.

Djurskyddsaktivister har länge anklagat Kina för att tillåta försäljning av exotiska djur som föda eller som ingredienser i traditionella mediciner. Det gäller till och med hotade djurarter som tigrar och myrkottar.

Coronaviruset Sars som krävde 650 dödsoffer, tros ha överförts till människor via fladdermöss och sibetkatter, som också såldes på torget i Wuhan.

Det är ännu oklart från vilket djur coronoviruset överfördes till människan.

Enligt en världsomspännande studie av Global Virome Project finns det minst 1,7 miljoner virusarter i djurvärlden som inte ännu har upptäckts och upp till hälften av dem kan utgöra en fara för människan.

Virologen Peter Daszak som deltar i projektet säger till nyhetsbyrån AFP att vi kan vänta oss att omkring fem nya djurburna, sjukdomsframkallande patogener dyker upp varje år.

Däremot tror jag inte alla dessa virus kommer att sprida sig över hela jorden. Alla är inte lika smittsamma.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-02-04 3:59:19

I Wuhan och andra städer som är i karantän har folk förstås tråkigt. De sitter inne i sina lägenheter och kan inte gå ut.

Inne i lägenheterna i Wuhans många höghus ägnar sig de boende åt sådant som fiske i baljor, pokerspel med ansiktsmasker som insats, virtuellt solande framför datorn med tillhörande paraplydrink, biljardspel med tomater som klot och bestickspinnar som köer.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/insta ... -varandra/

Undrar vad jag skulle göra. Läsa, titta på TV och surfa på datorn, dvs ungefär vad jag gör nu.

De svenskar som flugits hem från Wuhan förväntas ägna sig åt två veckors frivillig hemkarantän.

En aktivitet som ter sig lågaktiv, det på nätet liveströmmade byggandet av två sjukhus i Wuhan, uppges av statskontrollerade tidningen Global Times ha fått över 40 miljoner kineser att bänka sig framför närmaste dataskärm, rapporterar brittiska mediebolaget BBC. Men för ett sjukhusbygge är det verkligen inte fråga om något lågaktivt skeende. Schaktningen för Huoshenshan-sjukhuset i Wuhan inleddes fredagen den 24 januari – och redan i söndags, den 2 februari, uppges de första virusdrabbade patienterna ha lagts in för vård.

Byggtid: tio dygn – möjliggjort med ett konsekvent användande av förproducerade byggelement och -moduler som med kranar lyfts på plats.

Skulle vi klara av att bygga ett sjukhus så snabbt om pandemin spred sig i Sverige? Vi har ju inte ens tillräckligt med vårdplatser nu. Fast det beror ju inte på bristande lokaler utan på brist på sköterskor.
Alien
Moderator

Inläggav Kidzi » 2020-02-04 4:20:03

Man får hoppas att folket i Wuhan har mat hemma. Skulle få panik om jag inte fick gå ut för finns typ ingen mat hemma. Det skulle vara mer än bara tråkigt. Har de inte vatten inne måste de ju ut ändå, för vatten och dass, men de på landet kanske får det. Vem skulle komma till mig med mat om jag ingen hade?
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Alien » 2020-02-04 13:29:37

I en asiatisk storstad brukar det vara trängsel och högljuddhet. Massor med bilar som tutar, motorcyklar, överfulla bussar och folk som trängs på trottoarerna. Och nu: tomma gator och tystnad, de flesta affärer stängda, de som är öppna har många tomma hyllor. Jag skulle nog tyckas det känns kusligt. De få som går ut har ansiktsmasker och solglasögon (ögonen måste också skyddas mot virus).

Angelica Kristiansson Herrera har bott i kinesiska Wuhan i ett år för att studera kinesiska. Nu är hennes visum på väg att gå ut, och hennes inbokade resa till Japan i början av februari har ställts in.

– Jag är mest inomhus, det är väldigt tomt ute. Det är ingen som går ut längre, alla går med masker, allt är stängt, i princip, säger hon.
---
Ett närlivs i närheten håller öppet, vilket gör att hon kan köpa mat. Men virusutbrottet präglar hela staden, där kollektivtrafiken står stilla och utresor stoppats. Hon följer uppmaningen att bära munskydd – hon har till och med två på sig – och vidtar andra säkerhetsåtgärder när hon rör sig utomhus.

– Jag har köpt plasthandskar som doktorer har, som jag har på mig när jag trycker på hissknappen och så. Och så undviker jag folk. Jag tänker på att ha andra kläder på mig när jag går ut än de jag har hemma, säger hon.
https://www.ttela.se/nyheter/v%C3%A4rld ... 1.23191270

Det står att hon har pojkvän men inte om han är kines el svensk. Är han kines lär han få stanna där när hon evakueras. De har också adopterat en gatuhund. Jag vet inte jag skulle kunna lämna min hund kvar, om jag inte var säker på att någon tar hand om den. Det går knappast att släppa ut den heller. Förr fick den säkert mat, människor kastade mat åt den el slängde rester. T ex på dessa famösa marknader. Men nu när allt är tomt och öde finns ju ingen mat heller.

Här är en kort video som visar hur ödsligt det är i Wuhan nu:

https://www.expressen.se/nyheter/viruse ... -spokstad/
Alien
Moderator

Re: Nytt coronavirus från Kina (inget vaccin, ingen bot)

Inläggav Julianus » 2020-02-09 15:02:35

Är viruset uppkallad efter en ölsort?

:D
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 15:11:02

Julianus skrev:Är viruset uppkallad efter en ölsort?

Är du döpt efter något som hänt en helg?
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav Selma » 2020-02-09 15:11:11

Du vet uppenbarligen inte ens vad corona betyder.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Huggorm » 2020-02-09 15:30:08

Tvärtom, det är vad man måste dricka som medicin.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Julianus » 2020-02-09 17:27:10

Selma skrev:

Du vet uppenbarligen inte ens vad corona betyder.
Jo, det vet jag. Det är spanska för krona. Gäller atr vara allmänbildad, vet du.
Senast redigerad av Julianus 2020-02-09 17:29:14, redigerad totalt 1 gång.
Julianus

Inläggav Julianus » 2020-02-09 17:28:00

Huggorm skrev:

Tvärtom, det är vad man måste dricka som medicin.
Dummaste jag har hört!
Julianus

Inläggav Selma » 2020-02-09 18:28:11

Julianus skrev:Jo, det vet jag. Det är spanska för krona. Gäller atr vara allmänbildad, vet du.

Spanska? Ja du vet säkert bäst, jag behöver nog bättra på mina latinkunskaper.
Namnet "coronavirus" härstammar från latinets corona och grekiskans κορώνη (korṓnē) som betyder krona eller korona.
Selma

Inläggav slackern » 2020-02-09 18:38:43

nomemorytoday skrev:

Julianus är väl ett rätt vanligt namn att påvar tar, så säkert efter någon påve eller den Julianska släkten fast då ska det vara Julius.
slackern

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 20:18:20

slackern skrev:
nomemorytoday skrev:

Julianus är väl ett rätt vanligt namn att påvar tar, så säkert efter någon påve eller den Julianska släkten fast då ska det vara Julius.

Jo, :-)018
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Inläggav Selma » 2020-02-10 20:24:40

Wuhan isolerades i slutet av januari.
Innan dess hann fem miljoner människor lämna staden där utbrottet av de nya coronaviruset började.
– Kanske hade de inte utvecklat symptom men kunde ändå sprida viruset, säger Lai Shengjie, vid Southampton University.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q ... amna-wuhan

Dags att plocka fram det där krishäftet nu.
Selma

Inläggav Selma » 2020-02-13 16:17:27

En patient med misstänkt coronasmitta kom in till vårdcentralen i Svalöv på torsdagen.

Det kryper närmare nu.
Jag trodde att alla fattat att man först ringer, inte knallar in på någon vårdcentral. :-)051

https://www.expressen.se/kvallsposten/j ... a-i-skane/
Selma

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-13 17:37:59

Selma skrev:
En patient med misstänkt coronasmitta kom in till vårdcentralen i Svalöv på torsdagen.

Det kryper närmare nu.
Jag trodde att alla fattat att man först ringer, inte knallar in på någon vårdcentral. :-)051

https://www.expressen.se/kvallsposten/j ... a-i-skane/

Beror på hur dålig man e/läge iofs.
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in