Nya bärbara datorn ännu värre än gamla stationära

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, Puzzle, marxisten, atoms, Sjuckert

Inläggav Alien » 2016-12-15 18:18:31

Den gamla stationära lade bara av. Och med den försvann allt jag inte hunnit överföra till Google Drive.

Då fick jag använda dotterns gamla bärbara. I motsats till de datorer jag använt förut så är denna Mac. Jag har stränga order om att inte ladda ner någonting. Törs alltså inte ens ladda ner uppdateringar av Google.

Men det är ständiga problem, som jag inte vet om de beror på att denna är bärbar el på att den är Mac. T ex poppar det ideligen upp rutor som jag inte vill ha. När jag ska stänga av datorn poppar något Mail-program upp och vägrar låta mig stänga av. Jag är inte intresserad av Macs mailprogram men vet inte hur jag stänger av det. Ibland får jag klicka på "Shut down" tre gånger innan datorn verkligen stängs av.

Jag är tvungen att kolla på gamla datorns tangentbord för att hitta vissa specialtecken. Det stämmer nämligen inte vad som står på laptopens tangentbord.

Men det värsta av allt, ideligen försvinner inlägg som jag håller på att skriva. Och det försvinner rakt ut i cyberrymden, hittas inte under History el Reopen Closed Tab. Jag antar att jag kommit åt något på plattan som raderar allt. Men det borde finnas någon funktion som gör att saker inte raderas om man inte själv aktivt gör det. Det är så jobbigt att behöva skriva om och om igen. Om jag vet att jag ska skriva in ett långt inlägg så skriver jag in det på Google doc först. Men det blir ju himla omständligt att skriva in allt där först.

Ytterligare ett problem är att när jag skriver ett inlägg så hoppar texten. Så plötsligt står den senste texten mitt uppe i den tidigare texten. Blir att hålla på och flytta ideligen.

Är det bara jag som har sådana bekymmer?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav ankhat » 2016-12-15 18:54:38

1. Det låter som att Mail autostartar. Leta rätt på ditt konto (Systeminställningar - Användare och grupper, tror jag) så finns det (förmodligen, jag har ingen senare Mac tillgänglig här) en flik för 'login items'. Ta bort de du inte vill ska autostarta. OBS använd minustecknet, det räcker inte med att dölja dem med kryssrutor.

2. Det går att ändra tangentbordsinställning, jag har för mig att det är Systeminställningar - Tangentbord. Det finns flera olika svenska varianter,så testa om någon av de andra stämmer med vad som faktiskt står på ditt tangentbord.

3. och 4. Jo, jag tror också att du kommer åt styrplattan, det kan förklara både försvinnande inlägg (om du råkar "swipa" bort dem) och hoppande text (om du råkar flytta pekaren). Har du en mus du kan koppla in? Då kan du gå till inställningar (någonstans, berättar du vilken OS-version du kör kan nog jag eller någon annan lista ut var) och inaktivera styrplattan.
ankhat

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav ankhat » 2016-12-15 19:00:16

Förresten, om det var något annat än hårddisken som gjorde att din stationära dator lade av går det att ta ut den från datorn och antingen sätta in den i en annan stationär dator eller koppla in den med docka eller chassi för extern hårddisk, för att sedan kopiera de filer du saknar. Eller, om du använder chassi, rentav ha den kvar som extern hårddisk. Ett chassi kostar några hundra.

Det går ibland att läsa ut data även från en skadad hårddisk, men jag ska inte blada på om det, eventuellt i onödan.
ankhat

Anslöt: 2016-06-27

Återgå till IT-forum

Logga in