Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kiddie » 2019-03-27 1:54:03

marxisten skrev:Vi har inte farit med osanningar då vi saknar teknisk möjlighet att tillsätta moderatorer och admin, vi har inte den funktionen i databasen att lägga till den ranken (åtminstone har inte jag kunnat finna det när jag letat), vi har inte heller möjligheten eller kunskapen att fixa buggar.


Och nu då? Letar vi moderatorer som verkligen kommer läggas in, eller är detta bara en lek?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav nano » 2019-03-27 2:01:21

Dagobert skrev:Det stör mig att moddarna väljer att söka ny personal för forumets överlevnad genom att
bumpa en 11 år gammal tråd med 10 inlägg. De som tittar i rubrikspalten ser bara startdatum 2008 - jaså, en gammal tråd...

Rubriken är inte ens adekvat, eftersom vi söker både moddar, tekniker och admin!

Varför inte en ny klistrad tråd med tydlig rubrik som jag föreslog 8 timmar före bumpen? En sån som hamnar högst upp i alla underforum. Jag får en känsla av att det beror på trots hos moddarna. Varför i %$#@& återanvända en gammal tråd när det inte finns skäl till det? Vill ni inte låtsas om att ni misslyckats och visa att det är ni som bestämmer eller vadå?

Kan de inte få välja själva hur de vill meddela sina tankar?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Alien » 2019-03-28 2:30:46

Beträffande krav på blivande moderatorer så citerar jag vad Titti skrev när hon var admin:

Titti 2009-11-08 skrev:Någon som är här ofta, har gott om tid och ork och har varit med en längre tid på forumet, åtminstone ett halvår men helst ett år eller mer (för att veta att det är en närvarande och långsiktigt intresserad moderator).

Någon som inte ger sig in i alla debatter och argumenterar högst och ljudligast (för att det är svårt att moderera om man hamnar i konflikter med andra och i debatter man själv är involverad i).

Någon som inte tappar fattningen, som kan hålla huvudet kallt och sitta på händerna medan man funderar över vilket beslut som blir bäst och som kan avstå från att ingripa där det inte behövs (för att inte moderera i onödan).

Någon som inte tvekar att fatta beslut där det behövs och sedan är beredd att stå för dem även om de kritiseras (för att alls klara av att fatta beslut som kan vara impopulära hos en del).

Någon med kritiskt tänkande och integritet (för att inte förledas till att följa mobben utan tänka självständigt).

Någon som klarar av att följa gemensamt fattade beslut om vilket policy som gäller utåt men som ändå kan vara kritiskt ifrågasättande internt (för att det är viktigt med en tydlig, förutsägbar och konsekvent moderering i den mån det går).

Någon som vill och försöker motivera sina beslut utåt mot forumet (för att det ger en större förståelse och acceptans för modereringen).
post314052.html#p314052

Detta skrevs alltså för nästan tio år sedan av någon som inte längre är admin. Men jag tycker det fortfarande är aktuellt.

Min personliga kommentar är: "Var finnes denna verkligt goda cigarr?" Men även om det är svårt att hitta moderatorer som uppfyller alla krav, kan det ändå vara något att sträva emot.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Batte » 2019-03-28 8:25:13

En liten tanke bara. :-)063

Är det möjligtvis så att Ankhh kanske skulle accepterar t.ex. en månads provtid som moderator om hen redan vore yttrad inställd som admin? Är det ett alternativ att nu inställa ankhh som admin och att insättningen sedermera fullbordas efter 1 månad? Under månaden skulle hen även (om hen behagar) kunna framställa, dock inte publicera och till fullo implementera, en åtgärdsplan för sin tjänst som admin.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-28 10:42:32

Alien skrev:Beträffande krav på blivande moderatorer så citerar jag vad Titti skrev när hon var admin:

Titti 2009-11-08 skrev:Någon som är här ofta, har gott om tid och ork och har varit med en längre tid på forumet, åtminstone ett halvår men helst ett år eller mer (för att veta att det är en närvarande och långsiktigt intresserad moderator).

Någon som inte ger sig in i alla debatter och argumenterar högst och ljudligast (för att det är svårt att moderera om man hamnar i konflikter med andra och i debatter man själv är involverad i).

Någon som inte tappar fattningen, som kan hålla huvudet kallt och sitta på händerna medan man funderar över vilket beslut som blir bäst och som kan avstå från att ingripa där det inte behövs (för att inte moderera i onödan).

Någon som inte tvekar att fatta beslut där det behövs och sedan är beredd att stå för dem även om de kritiseras (för att alls klara av att fatta beslut som kan vara impopulära hos en del).

Någon med kritiskt tänkande och integritet (för att inte förledas till att följa mobben utan tänka självständigt).

Någon som klarar av att följa gemensamt fattade beslut om vilket policy som gäller utåt men som ändå kan vara kritiskt ifrågasättande internt (för att det är viktigt med en tydlig, förutsägbar och konsekvent moderering i den mån det går).

Någon som vill och försöker motivera sina beslut utåt mot forumet (för att det ger en större förståelse och acceptans för modereringen).
post314052.html#p314052

Detta skrevs alltså för nästan tio år sedan av någon som inte längre är admin. Men jag tycker det fortfarande är aktuellt.

Min personliga kommentar är: "Var finnes denna verkligt goda cigarr?" Men även om det är svårt att hitta moderatorer som uppfyller alla krav, kan det ändå vara något att sträva emot.


Detta är då varför jag sa att ni bör avgå typ... :-)010
Ett tio år gammalt citat ifrån en föga framgångsrik admin som vill ha moderatorer som hänger på forum utan att egentligen delta...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-28 10:54:17

Det är ett under om ni lyckas rekrytera en enda moderator som inte blir utbränd av att knyta sina egna skor eller tror sig vara i direktkontakt med Jesus.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Micke » 2019-03-28 11:02:38

Jag ser att jag blivit omnämnd och tackar för förtroendet, men jag skulle nog inte trivas i den rollen och har inte riktigt tid och ork för det, så helst inte. :-|
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Sjuckert » 2019-03-28 14:29:29

Pinghis Khan skrev:Detta är då varför jag sa att ni bör avgå typ... :-)010
Ett tio år gammalt citat ifrån en föga framgångsrik admin som vill ha moderatorer som hänger på forum utan att egentligen delta...

Din definition av att delta på forumet är att man bråkar eller rent allmänt ägnar sig åt sånt beteende som man ska moderera? Eller? En annan variant av att delta är annars att man diskuterar lugnt och sansat, vilket faktiskt är möjligt.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-28 14:33:02

Sjuckert skrev:
Pinghis Khan skrev:Detta är då varför jag sa att ni bör avgå typ... :-)010
Ett tio år gammalt citat ifrån en föga framgångsrik admin som vill ha moderatorer som hänger på forum utan att egentligen delta...

Din definition av att delta på forumet är att man bråkar eller rent allmänt ägnar sig åt sånt beteende som man ska moderera? Eller? En annan variant av att delta är annars att man diskuterar lugnt och sansat, vilket faktiskt är möjligt.


Man bör nog sänka kraven till typ vem som helst som inte är helt galen.
Nej jag är inte aktuell om ni trodde att det var det jag fiskar efter.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kiddie » 2019-03-28 15:05:12

Inte för att vara dramatisk, men saker kan få en konstig vändning. På ett forum som jag brukade vara på som vanlig medlem, fick jag plötsligt frågan om om jag kunde bli tekniskt ansvarig, bara för en tid. Visade sig att vi tydligen blev hackade högt och lågt och ingen visste vad man skulle göra åt det. De som var bra moderatorer, hade ingen aning om vad de skulle göra. De kände väl inte mig nämnvärt, det enda de egentligen visste att jag hjälpt andra med tekniska frågor samt aldrig gjort något oetiskt mot forumet.

Var mitt eget forum PHPBB? Nix. Fattade jag var jag skulle leta efter saker? Nepp. Ingen aning. Var jag så smart att jag inte ändrade saker man inte skulle ändra på, oh ja! Tre månader var jag tekniskt ansvarig och löste problemen vi hade. Sedan avgick jag.

Vad jag vill säga med det är att jag inte håller det för troligt att Ankhh sabbar hela forumet, medvetet eller omedvetet.

Vad jag vill säga är, att om AF utsattes för sådana hackerattacker vi gjorde, skulle AF snart ligga i ruiner, och den risken ser jag som mycket större än att tillfälligt tillsätta en för er lite okänd tekniker.

Eftersom vi inte har tekniker har vi inga uppdateringar heller. Skulle tro att vilken medioker hackare som helst fullkomligt skulle kunna utplåna oss. Eftersom jag sett det förr, vet jag att det kan hända.

Tyvärr kan jag inte kontrollpanelen på PHPBB och vet inte om saker visas som man inte får ändra, jag antar inte. Det betyder att ingen kan hjälpa till medan t ex Liebert mekaniskt och snabbt utförde ändringar som behövs.

Den juridiska texten kan Sebastiann nog skriva. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-28 16:37:50

Batte skrev:Tilfeldig rekkefølge:
johan88
truthseeker
Mats
Ankhh
Micke
nomemorytoday
Vildsvin
triggerhappyD
Bjäbbmonstret
sussi83

Finnes flere, var de jeg kom på i farta.

Tack för förtroendet Batte men jag tror inte jag är något moderatormaterial. Men om det krävs för att AF ska leva vidare ställer jag självklart upp.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav marxisten » 2019-03-28 17:56:58

kiddie skrev:Och nu då? Letar vi moderatorer som verkligen kommer läggas in, eller är detta bara en lek?


Vi letar efter moderatorer ja, vi kommer dock inte ta in vem som helst av rätt naturliga skäl, men vi söker efter moderatorer. Problemet är att många till synes för oss lämpliga kandidater inte vill.

Vi har dock just nu en ny skuggmoderator (i vart fall tillfälligt) och en ny tekniker med befogenhet att kunna lägga till folk i rätt kategori så nu kan vi tillsätta men vi behöver fortfarande minst en till moderator.

Båda får förbli anonyma tills de känner för annat.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Fabela » 2019-03-28 18:18:28

marxisten skrev:Vi har dock just nu en ny skuggmoderator (i vart fall tillfälligt) och en ny tekniker med befogenhet att kunna lägga till folk i rätt kategori så nu kan vi tillsätta men vi behöver fortfarande minst en till moderator.

Båda får förbli anonyma tills de känner för annat.

Det var goda nyheter!

Tack till de två som ställt upp, hoppas det fungerar bra och leder till en positiv spiral :-)Happy

EDIT: Jag måste också få tacka er som varit moddar hittills. Det har inte varit lätt för er, tycker att ni är beundransvärda som pallat fortsätta, och t.o.m. varit helt coola med folk.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Batte » 2019-03-28 18:36:36

nisse, antonius og HGJ kan også passe som moderatorer.

nomemorytoday skrev:Tack för förtroendet Batte men jag tror inte jag är något moderatormaterial. Men om det krävs för att AF ska leva vidare ställer jag självklart upp.
Jeg mener du er det, stoler på det.
Senast redigerad av Batte 2019-03-28 18:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Batte » 2019-03-28 18:41:45

marxisten skrev:
kiddie skrev:Och nu då? Letar vi moderatorer som verkligen kommer läggas in, eller är detta bara en lek?


Vi letar efter moderatorer ja, vi kommer dock inte ta in vem som helst av rätt naturliga skäl, men vi söker efter moderatorer. Problemet är att många till synes för oss lämpliga kandidater inte vill.

Vi har dock just nu en ny skuggmoderator (i vart fall tillfälligt) och en ny tekniker med befogenhet att kunna lägga till folk i rätt kategori så nu kan vi tillsätta men vi behöver fortfarande minst en till moderator.

Båda får förbli anonyma tills de känner för annat.
Så bra, her går det unna! :D

Dere gjør en flott jobb og det må jo være så mye jobb når dere bare er tre (nå fire) moderatorer. Greit å fordele litt og flott med flere hjelpende hender! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Lissås » 2019-03-28 22:06:50

Av alla föreslag på eventuella moderatorer, har det utsetts någon fler moderator?
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Alien » 2019-03-28 23:09:25

Moderator:

Vi har ju en hemlig skuggmoderator men vet inte om hen vill stanna. Se post1547753.html#p1547753

Alltså kan vi inte avslöja så mycket.

Sedan finns ju fler intressanta namn bland de föreslagna. Tyvärr har flera tackat nej i tråden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Kusax » 2019-03-29 2:07:56

Vad är en skuggmoderator?
Kusax
Inaktiv
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2019-02-05

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Alien » 2019-03-29 2:17:48

Moderator:

Alla nya moderatorer blir skuggmoderatorer i början. Dvs de står inte öppet som moderatorer utan får undervisning "bakom kulisserna" av oss övriga moderatorer. De ger inte reprimander men flyttar trådar som hamnat i fel avd och dylikt.

I bästa fall annonserar vi ut att X är ny moderator och hen står med bland moderatorerna under varje avd. I värsta fall upptäcker hen "det här är inte min grej" och slutar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-29 11:41:21

Ni skulle få oerhört mycket mindre jobb om den tekniske admin blockerar TOR och andra VPN tjänster om möjligt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Huggorm » 2019-03-29 13:25:46

Denna tråd är ett perfekt exempel på varför jag inte vill vara moderator på detta forum. Vem vill bli tvungen att försöka reda ut liknande bråk där man vet att folk kommer skrika oavsett vad man gör? Väldigt otacksamt uppdrag. Jag tror det behövs ett anonymt moderatorkonto som bara kan lägga en bann på vissa användare så det blir lugnt sedan.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-03-29 13:33:21

Huggorm skrev:Vem vill bli tvungen att försöka reda ut liknande bråk där man vet att folk kommer skrika oavsett vad man gör?
Jag gör gärna sådant. Eftersom jag hamnar i en del konflikter själv är jag också ganska bra på att reda ut andras tjafs. Har vanan inne sas. Är väl något av ett intresse hos mig, mänskliga psyken, psychon etc.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav kiddie » 2019-03-29 13:34:28

Huggorm skrev:Denna tråd är ett perfekt exempel på varför jag inte vill vara moderator på detta forum. Vem vill bli tvungen att försöka reda ut liknande bråk där man vet att folk kommer skrika oavsett vad man gör? Väldigt otacksamt uppdrag. Jag tror det behövs ett anonymt moderatorkonto som bara kan lägga en bann på vissa användare så det blir lugnt sedan.


Jag tycker du har fel inställning. Det är en VÄLDIGT stor skillnad på att ha blivit trakasserad till den punkt att man inser att INGEN moderator kommer hjälpa en, hur liten och oskyldig man än gör sig och bara tar emot och tar emot virtuella sparkar som gör en mindre och mindre och mer och mer självmordsbenägen.

När man väl orkar sig upp och säger till att SÅ FÅR DU INTE GÖRA MOT MIG, ja då är man en bråkstake.

Som moderator måste man kunna skilja på folk som bråkar och folk som äntligen försvarar sig efter lång tid av trakasserier. Att i det läget stämpla någon som bråkstake är livsfarligt eftersom den enda andra rollen är att acceptera sig som offer.

Säg när jag bråkat INNAN Pingis började tracka mig???

Du ser. Det har inte hänt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny/a moderator/er: Vem/vilka är din/a kandidat/er?

Inläggav Huggorm » 2019-03-29 13:54:40

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Denna tråd är ett perfekt exempel på varför jag inte vill vara moderator på detta forum. Vem vill bli tvungen att försöka reda ut liknande bråk där man vet att folk kommer skrika oavsett vad man gör? Väldigt otacksamt uppdrag. Jag tror det behövs ett anonymt moderatorkonto som bara kan lägga en bann på vissa användare så det blir lugnt sedan.


Jag tycker du har fel inställning. Det är en VÄLDIGT stor skillnad på att ha blivit trakasserad till den punkt att man inser att INGEN moderator kommer hjälpa en, hur liten och oskyldig man än gör sig och bara tar emot och tar emot virtuella sparkar som gör en mindre och mindre och mer och mer självmordsbenägen.

När man väl orkar sig upp och säger till att SÅ FÅR DU INTE GÖRA MOT MIG, ja då är man en bråkstake.

Som moderator måste man kunna skilja på folk som bråkar och folk som äntligen försvarar sig efter lång tid av trakasserier. Att i det läget stämpla någon som bråkstake är livsfarligt eftersom den enda andra rollen är att acceptera sig som offer.

Säg när jag bråkat INNAN Pingis började tracka mig???

Du ser. Det har inte hänt.
Det är inte dig jag tycker att moderator skulle blocka från forumet några veckor.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in