Nu lovar Facebook, Microsoft m.fl. att inte bygga cybervapen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu lovar Facebook, Microsoft m.fl. att inte bygga cybervapen

Inläggav Sisyfos » 2018-04-19 8:05:47

Microsoft och Facebook var bland de första att ansluta sig till det gemensamma löftet om att inte assistera någon regering i arbetet att ta fram cybervapen, det skriver Business Insider.

Initiativet kallas för Cybersecurity Tech Accord.

I och med att techbolagen anslutit sig till initiativet svär de att skydda alla kunder från attacker, oavsett geopolitiska eller kriminella motiv. Anledningen till att initiativtet startat just nu ska vara de många cyberattacker som genomförts under det senaste året.

”Vi inser att vi lever i en ny värld”, sa Microsofts vd Brad Smith under en konferans på tisdagen, skriver Business Insider. ”Vi lever i en tid med nya vapen, och där cyberrymden har blivit ett slagfält.”

Vad företagen ska göra mer konkret är ännu oklart.

Förutom Microsoft och Facebook har företag som Cisco, Oracle, Nokia, Dell och SAP anslutit sig till initiativet.
Källa: https://www.va.se/nyheter/2018/04/18/nu ... -cyberhot/

Jag måste medge att jag är skeptisk, särskilt med tanke på cambridge analytica

Skandalen runt analysfirman Cambridge Analytica handlar egentligen om Facebook. Det är Facebooks skandal, på samma sätt som den ryska trollfabrikens glada användning av Facebook i den amerikanska valrörelsen är Facebooks skandal.

Dock, och det är viktigt att påpeka, det fanns inga mekanismer annat än skriftliga regler för utvecklare som hindrade Cambridge Analytica att hamstra användardata. För det var så här Facebook fungerade på den här tiden (och i mångt och mycket fortfarande gör): Tredjepartsutvecklare, som spel- och appföretag, fick ganska fria tyglar att använda Facebooks plattform. Allt för att öka tillväxten och användningen inför den stundande börsnoteringen.

Facebook har känt till det inträffade i flera år. 2015 skrev Facebook till Cambridge Analytica och krävde att alla data som slangats från Facebook skulle raderas. Cambridge Analytica svarade att så skulle ske. Det skedde inte. Facebook följde, enligt vad som är känt, inte upp det hela. Facebook informerade heller inte användarna om vad som hänt. Det var som sagt först nu i veckan som Cambridge Analytica stängdes av från plattformen.
Källa: https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... -analytica

Förvisso handlar det om vilket perspektiv man har på s.k. olyckliga händelser, som "bara råkade inträffa" . Jag är skeptisk till att olyckor inte kan förebyggas. Därav den bestämda åsikten til min skepsis om att cybervapen kommer kunna förebyggas; eftersom det är enkelt för företagen att hävda att det var en "olycka" som de ska se till att förebygga och förhindra ske igen. Därefter har vi en ny "olycka", etc.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in