Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Normalt beteende?

Inläggav Jagers » 2012-04-15 23:51:17

Syrenlila skrev:Detta test var bara en liten liten tårtbit bara för att kunna visa att ja även här svarar patienten som andra patienter med samma problematik. Inget test är tillförlitligt i sig, det är alla tillsammans som ger ett intressant utfall.

Det jag menar, om denna fråga skulle visa sig avgörande för en diagnos så kommer personen bli feldiagnoserad för frågan borde inte ens existera enligt min åsikt.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Normalt beteende?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-16 0:32:22

Tycker frågan i testet säger mer om den miljön i vilket den uppkom än något annat.. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Alien » 2016-09-01 1:46:51

Jättebump!

Fortfarande tänker jag aspigt om vad som är normalt. Promenerade i en park i London i förra veckan. Det var väldigt varmt. På två bänkar såg jag människor sova. De var inte tonåringar heller (som kan göra vad som helst) utan medelålders, en var en blåklädd man och en var en kvinna. Larmsystemet slog till, det måste vara hemlösa, kanske tiggare, kanske tjuvar, "Fara!"

Men min dotter sa att det var helt normalt. Mannen jobbade i parken och hade tagit en paus och kvinnan var en turist. Jag var ju också turist men kan inte tänka mig att jag skulle lagt mig ner på en bänk där för alla förbipasserande att beskåda.

Eller kanske det helt enkelt är vanligare i England än i Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav nescio » 2016-09-01 2:50:38

Psykologer är dumma i huvudet. Psykologi är en pseudovetenskap.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Furienna » 2016-09-01 5:46:48

Tro mig... Jag har länge haft problem med ryggen och måste därför vila den mycket. Och inte på något sätt har folk tyckt att det är normalt. Jag har till och med blivit tvungen att sluta på mitt jobb, därför att mina handledare inte tålde att jag behövde vila ryggen på arbetstid. Jag har i och för sig aldrig legat på gräset i en park, men det har hänt att jag har lånat en bänk på torget till att ligga på en stund. Och detta är väl nog udda, antar jag. Så jag vill gärna veta vilka de där människorna i "kontrollgruppen" var.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Fenren » 2016-09-01 6:50:05

Alien skrev:Hur konstigt det är beror på om X arbetar el inte. Om X arbetar så vore det verkligen ett konstigt beteende att sova middag i parken, hen riskerar ju att komma tillbaka till arbetet alldeles för sent


Nej, det gör personen inte.

Folk kom i tid på den tiden det bara fanns en klocka i staden.

Korna har blivit mjölkade kl 5 långt innan pigan fick tillgång till väckarklocka. Folk vaknar en minut före klockan värja deg.

Våra eminenta kroppar håller koll på tiden. En van lunchsovare vaknar strax i jobbdags.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Liljan » 2016-09-04 6:21:41

Jag tycker det är normalt, och har gjort det flera gånger men har slutat sedan polisen upprepade gånger har pratat med mig. Polisen har alltså kommit fram till mig då jag legat där och frågat om jag mår bra, går på droger och liknande. Ibland har jag knappt blivit ivägsläpt. Så nej, det ses inte som ett normalt beteende.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav kiddie » 2016-09-04 7:43:58

Tror det beror på kultur. I större städer är fler beteenden normala än i små städer.

Sedan tror jag att när städerna var lite mer lantliga förr i Sverige så var det inte onormalt att sova middag ute. Man kanske behövde sova för att orka. Jag minns att äldre har berättat att folk sov ute och det var normalt.

Nuförtiden så är det normalt att lägga sig i gräset och läsa eller sola om det är varmt. Men inte att sova. Vet inte riktigt varför det är så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Alien » 2016-09-04 10:38:08

Fenren skrev:
Alien skrev:Hur konstigt det är beror på om X arbetar el inte. Om X arbetar så vore det verkligen ett konstigt beteende att sova middag i parken, hen riskerar ju att komma tillbaka till arbetet alldeles för sent


Nej, det gör personen inte.

Folk kom i tid på den tiden det bara fanns en klocka i staden.

Korna har blivit mjölkade kl 5 långt innan pigan fick tillgång till väckarklocka. Folk vaknar en minut före klockan värja deg.

Våra eminenta kroppar håller koll på tiden. En van lunchsovare vaknar strax i jobbdags.


Knappast i Sverige. Det kan ju inte bli en daglig rutin att sova i parken ens under den varma årstiden, eftersom det ibland regnar.

I andra länder har man lång lunch, folk åker hem och har de långt hem så sover de siesta vid skrivbordet. Men har man lunch på 30 min lär man knappast hinna sova. T o m i Spanien så diskuterar de att avskaffa den heliga siestan, som ju gör att de måste jobba sent på kvällarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Alien » 2016-09-04 10:42:50

kiddie skrev:Tror det beror på kultur. I större städer är fler beteenden normala än i små städer.

Sedan tror jag att när städerna var lite mer lantliga förr i Sverige så var det inte onormalt att sova middag ute. Man kanske behövde sova för att orka. Jag minns att äldre har berättat att folk sov ute och det var normalt.

Nuförtiden så är det normalt att lägga sig i gräset och läsa eller sola om det är varmt. Men inte att sova. Vet inte riktigt varför det är så.

För att man är sårbar när man sover. Om jag skulle slumra till, så vore det i sällskap (som inte sover) så jag kan känna mig trygg.

Iofs ligger ju folk direkt på gräset i parkerna och solar/slöar, så där skulle jag inte reagera lika mycket om någon ser ut att sova (men jag skulle aldrig göra det själv). Det är just att ligga på parkbänken som jag ser som uppseendeväckande. (Om inte annat ockuperar man ju då en bänk där 3-4 personer annars kan sitta och vila sina trötta ben.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav slackern » 2016-09-04 12:23:23

Liljan skrev:Jag tycker det är normalt, och har gjort det flera gånger men har slutat sedan polisen upprepade gånger har pratat med mig. Polisen har alltså kommit fram till mig då jag legat där och frågat om jag mår bra, går på droger och liknande. Ibland har jag knappt blivit ivägsläpt. Så nej, det ses inte som ett normalt beteende.


Dom har troligtvis fått något larm utav någon som har sett dig och trott att du kanske är sjuk, skadad,överdos eller död.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Liljan » 2016-09-04 15:23:06

slackern skrev:
Liljan skrev:Jag tycker det är normalt, och har gjort det flera gånger men har slutat sedan polisen upprepade gånger har pratat med mig. Polisen har alltså kommit fram till mig då jag legat där och frågat om jag mår bra, går på droger och liknande. Ibland har jag knappt blivit ivägsläpt. Så nej, det ses inte som ett normalt beteende.


Dom har troligtvis fått något larm utav någon som har sett dig och trott att du kanske är sjuk, skadad,överdos eller död.

Det spelar väl inte såstor roll varför de är där, vore det ett normalt beetende skulle ingen ha larmat och polisen skulle inte komma om det var något helt normalt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav slackern » 2016-09-04 17:24:25

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Jag tycker det är normalt, och har gjort det flera gånger men har slutat sedan polisen upprepade gånger har pratat med mig. Polisen har alltså kommit fram till mig då jag legat där och frågat om jag mår bra, går på droger och liknande. Ibland har jag knappt blivit ivägsläpt. Så nej, det ses inte som ett normalt beteende.


Dom har troligtvis fått något larm utav någon som har sett dig och trott att du kanske är sjuk, skadad,överdos eller död.

Det spelar väl inte såstor roll varför de är där, vore det ett normalt beetende skulle ingen ha larmat och polisen skulle inte komma om det var något helt normalt.


Jag förstår att det var eller är en skärande upplevelse, speciellt om man blir väckt utav polisen och är yrvaken, kanske går bättre om du har med dig en picknick filt och korg. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Fenren » 2016-09-04 19:42:56

Alien skrev:
Fenren skrev:
Alien skrev:Hur konstigt det är beror på om X arbetar el inte. Om X arbetar så vore det verkligen ett konstigt beteende att sova middag i parken, hen riskerar ju att komma tillbaka till arbetet alldeles för sent


Nej, det gör personen inte.

Folk kom i tid på den tiden det bara fanns en klocka i staden.

Korna har blivit mjölkade kl 5 långt innan pigan fick tillgång till väckarklocka. Folk vaknar en minut före klockan värja deg.

Våra eminenta kroppar håller koll på tiden. En van lunchsovare vaknar strax i jobbdags.


Knappast i Sverige. Det kan ju inte bli en daglig rutin att sova i parken ens under den varma årstiden, eftersom det ibland regnar.

I andra länder har man lång lunch, folk åker hem och har de långt hem så sover de siesta vid skrivbordet. Men har man lunch på 30 min lär man knappast hinna sova. T o m i Spanien så diskuterar de att avskaffa den heliga siestan, som ju gör att de måste jobba sent på kvällarna.


Att sova i parken är knasigt, att sova på lunchen är det inte.

Att inte vakna i tid är inget man behöver vara orolig för.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav kiddie » 2016-09-04 22:45:42

Kan man inte bara ställa klockan?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Alien » 2016-09-08 16:51:30

Jag skulle ändå aldrig kunna sova middag i parken. Man måste känna sig mycket trygg om man kan slappna av som sovande bland främlingar. Och dessutom kunna somna in snabbt för att det ska hinna bli någon tupplur. Det är och förblir onormalt för mig, och jag förstår inte att det skulle anses normalt av alla NT. Det beror nog helt på kultur och traditioner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Normalt beteende sova i parken? Testfråga.

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-08 17:34:41

Jag tycker det skulle känns konstig att sova på en bänk i parken. Känns ännu mer konstigt om folk gör det på natten. Jag tänker också på ifall nån får lust att råna en. Då är man ju ett lätt offer om man ligger där på bänken. Men det är nog mer vanligt om nätterna.

Däremot. Har man med sig en filt. Och lite fika. Då kan jag tycka det är okej om folk vilar sig på sin filt.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in