Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav lillmupp » 2011-07-14 14:26:22

Abbreviation skrev:
kullan skrev:Jag tvivlar starkt på att det var så treeman menade.

Det gjorde han säkert inte men även subtil och omedveten sexism är sexism och påverkar hur vi ser på och behandlar män och kvinnor. Att en person inte är medveten om att det den säger är sexistiskt är inte en förmildrande omständighet, sexismen kvarstår och är lika avskyvärd ändå.


Kan ju vara så att treeman ser på trådens titel, dvs riktad till kvinnor, därför pekar på sin feminina/kvinnliga sida för att legitimera sitt inlägg.
Om rätt tolkat av mig så är hans inlägg knappast sexisistiskt eller begränsande av hans, eller mäns, konstituition.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav lillmupp » 2011-07-14 14:29:43

Naturvetenskaperna i allmänhet (om nu detta blir så "special" för det är ju ett väääldigt brett område..)
Algoritmer, komplexitetsteori, exekveringsmodeller, programmeringsspråk i synnerhet.
Som tur är så arbetar jag som dataing. så detta mitt fokus är ju förstärkande, inte hindrande, i min vardag. Tyvärr blir det ett socialt hinder.. speciellt det analytiska i mitt sätt att betrakta och nalkas allt och alla.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav kullan » 2011-07-14 14:38:23

lillmupp skrev:Kan ju vara så att treeman ser på trådens titel, dvs riktad till kvinnor, därför pekar på sin feminina/kvinnliga sida för att legitimera sitt inlägg.
Om rätt tolkat av mig så är hans inlägg knappast sexisistiskt eller begränsande av hans, eller mäns, konstituition.


Japp! Det är precis så jag tror oxå. :)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav bunghoney » 2011-07-19 1:48:46

biologic skrev:
KaosPrinsessa skrev: Arkiv X (då var jag fullkomligt besatt)

Jag grät när sista avsnittet sändes! Du ANAR inte vad sinnessjuk jag var.


Haha, fantastiskt att se att jag inte är ensam om Arkiv X! Scheisse, det är bra skit alltså. Har också varit HELT jävla way out there på det området. Ett tag andades, åt och sov jag med Arkiv X. Intresset har hållit i sig förvånansvärt länge också (sedan 2008) - vanligtvis skiftar jag specialintressen minst ett par gånger om året, oftast mer frekvent. Det är ett fint betyg för Mulder och Scully.

Jag tenderar i allmänhet att bli besatt av tv-serier, filmer, band eller någon slags "koncept", som man kan leva sig in in. Såhär har det varit så länge jag kan minnas, det började med My Little Pony, Räddingspatrullen, Tre Kronor, Doktorn kan komma, The Love Boat och dylikt. Fem-böckerna. Robin Hood. Resan till Melonia. Min första riktigt sjukt stora besatthet var the Backstreet Boys (i elvaårsåldern) tätt följt av Beverley Hills 90210. Sen kom Manic Street Preachers, Oasis, britpop i allmänhet, skriva dikter. Teckna porträtt, spela gitarr, musikjounalistik. Friends. Harry Potter. Bara ett axplock.

Alla specialintressen har inte haft samma intensitet, vissa har jag under enbart en vecka, andra stannar hos mig längre.

Under 2011 (är 27 nu) har jag haft Myers-Briggs yada-yada (minns inte den korrekta termen)/enneagram, kilklacksskor (!?), True Blood, Bauhaus, LCHF, google sketchup, Rolf de Maré, "köpa saker på Tradera", flygplanskatastrofer och nu verkar det som att jag ska ta ytterligare en vända med Arkiv X. Well, jaja. Man har ju boxen, så att säga.
bunghoney
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-07-19

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav Abbreviation » 2011-07-19 11:06:19

lillmupp skrev:Kan ju vara så att treeman ser på trådens titel, dvs riktad till kvinnor, därför pekar på sin feminina/kvinnliga sida för att legitimera sitt inlägg.
Om rätt tolkat av mig så är hans inlägg knappast sexisistiskt eller begränsande av hans, eller mäns, konstituition.

Tråden är riktad till kvinnor. Definitionen av kvinna är inte någon som är feminin/kvinnlig. Ergo finns det inget sätt att legitimera att en man skriver i en tråd riktad mot kvinnor. Om han inte anser sig vara en kvinna, vilket givetvis är okay i sådana fall. Frågan är dock inte "vilka kvinnliga intressen har ni?" eller "vilka intressen har ni som är en följd av er kvinnlighet" eller liknande. Att skriva i en tråd för kvinnor när man inte är kvinna, och legitimera det här med att man har "något feminint" intresse, är att indikera att man blir kvinna om man är kvinnlig, vilket är sexism. Kvinna är ingenting som är beroende av ens intressen och en människa som definierar sig som man har inte i tråden att göra.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav kullan » 2011-07-19 15:24:36

Jag tolkar treemans inlägg som mycket självironiskt. Jag tycker det är mest charmigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav Jossan » 2011-08-10 16:41:11

Angelic Fruitcake skrev:........................................................ett uppslukande intresse som konkurrerar ut andra intressen och hindrar en från att göra det man egentligen borde och dessutom är svårt att avbryta.
Isåfall är det för min del tvserier. Nu: "The Big Bang Theory", "Desperate housewifes", "Gossip Girl".
Åh, jag vill ha kanal 5, så jag kan se dem med svensk text, när de kommer på TV, istället för sem nu se dem på nätet, och ibland missa en del poänger eftersom jag inte har svensk text på dem då. "TBBT", best TV-sit-com ever"
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav Flawed » 2011-08-10 17:08:42

Mitt specialintresse är tillämpad dyslexi.
Speciellt trådrubriker.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav Kimmelie » 2011-08-10 17:37:06

Jag kan bara ha ett intresse i taget, för tillfället Linux. Tyvärr är jag så trött jämt, så jag har inte orkat lära mig så mycket om det som jag skulle vilja. Jag skulle vilja veta varenda detalj om hur precis allting i operativsystemet fungerar...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav ca » 2011-08-11 7:19:41

Tänkte mest puffa dig till att fortsätta utforska Linux-baserade system, kimmelie.. det är väldigt givande även i längden. Man lär sig vad man saknar i andra OS, och kan knappt vara utan det sen. (spec. Debian/Ubuntu med apt)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav Kimmelie » 2011-08-11 14:25:05

Självklart kommer jag att fortsätta köra Linux! Även om jag nån gång skulle tappa intresset för datorer och bara följa "minsta motståndets lag", skulle jag ändå använda Ubuntu för att det är mycket lättare än Windows...

När jag började med Linux i höstas var det som att en helt ny värld öppnade sig. Jag hade i flera år varit nyfiken på hur operativsystemet fungerade, men i Windows gick det ju inte att öppna de där spännande systemfilerna och konfigurationsfilerna. (I alla fall inte med de program jag hade.) I Linux blir det så tydligt att allting i grunden är textfiler, som man kan ändra likaväl som man kan använda grafiska verktyg för samma sak.

Och allt annat kul man kan göra... T ex krascha ett system, och sen reparera det från ett annat...
Jag har lite funderingar på saker jag vill göra nån gång när jag orkar. Försöka få igång Crunchbang eller Debian, bara för att det inte finns drivrutiner till mitt grafikkort i den linuxkärnan... Det borde ju gå att installera en nyare kärna genom att "chroota" från en annan dist, om jag bara visste vilka paket som behövs...
Eller försöka komma ut på Internet i Fedora, bara för att det är en bugg i nätverksprogrammet som gör att jag inte kan lägga till informationen om mitt mobila bredband. Det borde ju gå att göra genom terminalen eller att ändra i nåt script... Nån gång när jag orkar kanske det blir av... (Min avsikt med det här är inte att fråga om support, utan enbart att skriva lite om funderingar kring mitt specialintresse...)

Linux är roligt, och jag har nog lärt mig mer om Linux på 9 månader, än jag lärde mig om Windows på 12 år...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav ca » 2011-08-11 14:54:41

Heheh! Låter som om du verkligen gillar att felsöka.. Jag tycker det är skoj men går nog personligen inte så långt som att leta upp saker att laga eller ta sönder något med vilje. :-D Gillar din inställning iaf!

Crunchbang är skoj, provade det för någon vecka sen faktiskt.

Nä, ska inte invadera "er" tråd mer. Ses i nån IT-tråd i stället. :-)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav Yoshi » 2011-08-12 10:40:20

Nån som verkar ha/haft samma intressen som mig! :wink: (dinosaurier och Michael Jackson)
När jag va yngre så va det mest djur och tv spel (det är det fortfarande) men sen när jag vet vad många artister heter och så, så har musiken blivit ett annat specialintresse! :D
Sedan länge (fortfarande) så har jag alltid gillat att läsa i spelmanualer och guider! :D
Det kan hända att jag bara tar med nån manual in på toa för att läsa lite... hehe :)
Sen har jag alltid gillat att hitta fakta om olika diagnoser så att jag kan lära mig att förstå andra på skolan och korttids mer! :D

Och det är alltid kul att läsa vad andra tjejer med AS har skrivit! :D
(särskilt när jag aldrig nånsin har träffat en jämnårig tjej med AS)
Yoshi
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-08-08

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-12 12:49:41

Nygammalt specialintresse: Hundar

Men det är för att jag ska bli matte i höst! Underbara portugusiska vattenhundsvalpar föddes i början av augusti, och en ska hem till mig!

Bild

Fyra av totalt 14 valpar från den vackra tiken. 1 liten liten valp dog :(
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Ni tjejer med AS vad har ni för specialintressen?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-12 15:36:29

Just nu är jag väldigt inne på lolita (klädstilen) och allt den fått inspiration ifrån (viktorianska eran, rokoko, Jane Austen osv.)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Intressanta intressen



Logga in