Ni med asperger och ADD/ADHD

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Tardis89 » 2015-05-08 19:50:09

Vet inte om det här är rätt forum, eller om det ska vara någon annanstans. Om det finns någon sådan så får ni gärna säga tlll :D


Tänkte, ni som har både Asperger och ADHD! Vilka saker känner ni igen er i de båda diagnoserna? Alltså typ: Jag har svårt med närkontakt inom Asperger, Inom ADHD har jag svårt med koncentration!


Hoppas ni förstår vad jag vill fråga efter :)
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Zima33 » 2015-05-09 18:57:13

Jag vet inte riktigt... inom Aspergers har jag väldigt svårt med ögonkontakt/komma nära folk känslomässigt och inom ADD är det nog igångsättning/slutföra det jag påbörjat.
Koncentrationen varierar. I perioder är jag aspigt koncentrerad och ibland ADD-igt okoncentrerad. :-)006
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Tardis89 » 2015-05-12 11:37:42

Zima33 skrev:Jag vet inte riktigt... inom Aspergers har jag väldigt svårt med ögonkontakt/komma nära folk känslomässigt och inom ADD är det nog igångsättning/slutföra det jag påbörjat.
Koncentrationen varierar. I perioder är jag aspigt koncentrerad och ibland ADD-igt okoncentrerad. :-)006


Oh okeej :) Lite som jag då, har alla de där problemen ^^ och några till iofs men ändå! :)

tack för svaret :D
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Khunark » 2015-05-12 12:53:20

Mja, svårt att sätta fingret på.

Det är liksom så mycket av vad jag är, och de problem som jag upplever är i regel inte bestående problem eftersom jag sällan har intresse att engagera mig för sådant som jag saknar fallenhet för.

Tänker bildligt, vilket kan vara svårt att förmedla till människor som inte gör det. Ögonkontakt bryr jag mig inte om, jag är trygg att inte se på folk när jag talar med dem så det är inget problem, jag tvingar mig inte att göra det eller upplever mig annorlunda på grund av det.

Är en introvert individ pga add, och har flack affekt. Det kan vara svårt att samtala med människor som är neurotiska, som kan vara snabba att misstolka vad man säger och brusa upp, då jag inte har komplett förståelse i vilka fall jag kliver dem på tårna. Men det är ett work in progress. Numera har jag bara problem med folk som alla har problem med i det avseendet :D

Jag har inga stora problem med närhet, utan problemet är mera att jag inte känner mig sårbar eller trygg i interaktionen med andra människor. Behandlar i stort alla lika, på gott och ont. Har svårt att binda känslomässiga band till andra, och önskar lite från andra människor.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav rumble129 » 2015-05-26 21:13:47

Jag har ingen diagnos utskriven av en läkare. Men jag kan misstänka mig ha adhd/add eller asperger.Anledningen till asperger är för när jag var liten kunde jag alla bil märken och kunde i princip alla världens länders flaggor och liknande. Sedan har jag fler symtom på asperger som jag inte orkar ta upp, men men. Men varför jag tror jag har add/adhd. Är för att jag är extremt impulsiv, svårt att koncentrera mig på saker som inte intresserar mig, ibland pratar jag hur mycket som helst och ibland ingenting, sedan känner jag mig ofta rastlös. Sedan tror jag har någon av följande diagnoser eftersom mitt resultat i skolan inte har varit speciellt, men sedan när jag testade danska mensa iq test fick jag 126 iq, det är verkligen märkligt hur skolan då kan inte går speciellt bra.
rumble129
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-05-09

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Blezza » 2015-05-26 21:20:10

Alla med asperger kan ha koncentrationssvårigheter. Själv gick det väldigt kasst i skolan och det är väldigt ansträngande för mig i längden att koncentrera mig på saker som jag inte har något intresse av vilket antagligen är anledningen till mina dåliga betyg, enda undantag Engelska som jag fick VG i vid 9:an (Enda grej jag är riktigt bra på). Resten av betygen var G, fick till och med bestämma mitt betyg i spanska. OM jag valde IG kunde jag börja om på gymnasiet från början, annars var det gymnasie nivå. Kan säga att jag var extremt kass på spanska.

Nu märker jag också att jag liksom skriver något och inlägget blir längre och längre och nästan lite offtopic, haha.

P.S Jag fick Asperger diagnos, men add/adhd blev det inget av. Så det får man lita på.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-05-31 16:10:08

Jag vet att jag är lätt avledbar, blir lätt överbelastad av för många intryck (vilket dock kan finnas både vid ADHD och Asperger). Jag är dock inte särskilt impulsiv - kanske ibland med småsaker. Snarare blir jag lite mera oflexibel och det tar längre tid att bestämma något.När det gäller Asperger-delen är jag väl mest lite udd och vet inte hur man beter sig lagom och beroende på situationen.

Och jag har alltså båda diagnoserna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Tyler_Durden » 2015-06-01 23:14:21

Det känns som att dom två diagnoserna slåss om dominans inom mig hela tiden, visa dagar tar ADHD över lite och andra dagar Asperger. Slutade med ADHD-medicin bla för att då tog Asperger över och jag blev för osocial. Känner att jag behöver ADHD:n för att balansen blir bättre då.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Neurofunk » 2015-06-02 0:23:45

Zima33 skrev:Jag vet inte riktigt... inom Aspergers har jag väldigt svårt med ögonkontakt/komma nära folk känslomässigt och inom ADD är det nog igångsättning/slutföra det jag påbörjat.
Koncentrationen varierar. I perioder är jag aspigt koncentrerad och ibland ADD-igt okoncentrerad. :-)006

Känner igen mig jättemycket! Jag har även jag AS och ADD. :-)Happy
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav plåtmonster » 2015-06-02 2:07:29

Hur gör du/ni för att hantera ADD eller ADHD utan medicin?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav Neurofunk » 2015-06-02 2:27:52

plåtmonster skrev:Hur gör du/ni för att hantera ADD eller ADHD utan medicin?

Många frågar mig det, så jag kan även passa på att svara på din fråga här på nätet. :-)Happy Sanningen är den att jag är allergisk mot amfetamin. Jag blir visserligen lugn och fokuserad men biverkningarna är så omfattande att det är outhärdigt. Så som svar så klarar jag faktiskt inte vardagen som den är, jag har ett helvete som det är och har varit under större delar av mitt liv. Jag får dock väldigt mycket hjälp från boendestöd och så, men det är fortfarande så pass besvärligt att jag ofta kollapsar av utmattning (men inte ens då får jag slappna av). Har fått tips om yoga och pilates och det hoppas jag kan hjälpa mig i framtiden, förutsatt att jag inte blir galen av att jag inte får röra mig. Vi får se. Problemlösningarna har inte upphört där ännu.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav stuck » 2015-06-02 3:06:39

Hade valt Asperger framför ADD om jag fick välja.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Ni med asperger och ADD/ADHD

Inläggav JaneLane » 2015-07-01 16:39:18

ADD.. ofokuserad, tänker inte i ord vilket kan bli svårt ibland när man ska försöka förklara något, introvert, ogillar miljöer där det är mycket folk då jag förlorar fokus, blir lätt dränerad på energi vid för mycket socialt på en gång, har jävligt svårt med att komma igång/avsluta grejer, glömsk då jag tänker på mycket samtidigt, närvarande men frånvarande, kan inte hantera stress. Får meltdowns lätt.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in