Neurotyper

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurotyper

Inläggav Roboten » 2018-08-21 19:03:43

Hur ska man hantera neurotyper? Känns som dem säger alltid samma sak om och om igen sen har jag svårt med relationer för att min affektiva empati är svag.Jag gillar dock personer som pratar med hjärtat, då kan känna av dem på ett vist sätt. Tröttsamt att inte många är aspies, blir lätt ensamt
Roboten
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-08-21

Neurotyper

Inläggav Batte » 2018-08-26 1:17:25

Hei og velkommen til forumet!

Du undrer hvordan man kan håndtere neurotyper. Det er et ganske bredt spørsmål. Om du spesifiserer hvilken sorts situasjoner du har i tankene kan det være flere som vil gi deg svar.

Du nevner at det kjennes som de sier samme saker om og om igjen - hvilke saker tenker du på da? Handler det om høflighetsfraser?

Ja, det er ofte bedre å kommunisere med mennesker som prater med hjertet. Normene "dikterer" at man skal holde tilbake mye positivt og det er frustrerende for meg.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Neurotyper

Inläggav notwoodstock » 2018-08-26 2:45:44

Någon kärleksfull släkting gav mig singeln (!) "All You Need Is Love" på 12-årsdagen. :shock: :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Neurotyper

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-26 3:02:14

notwoodstock skrev:Någon kärleksfull släkting gav mig singeln (!) "All You Need Is Love" på 12-årsdagen. :shock: :-)154

Är det meningen att du ska tugga på den när du är hungrig då?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Neurotyper

Inläggav notwoodstock » 2018-08-26 4:18:39

image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Neurotyper

Inläggav Roboten » 2018-08-26 5:12:15

Batte skrev:Hei og velkommen til forumet!

Du undrer hvordan man kan håndtere neurotyper. Det er et ganske bredt spørsmål. Om du spesifiserer hvilken sorts situasjoner du har i tankene kan det være flere som vil gi deg svar.

Du nevner at det kjennes som de sier samme saker om og om igjen - hvilke saker tenker du på da? Handler det om høflighetsfraser?

Ja, det er ofte bedre å kommunisere med mennesker som prater med hjertet. Normene "dikterer" at man skal holde tilbake mye positivt og det er frustrerende for meg.


Tack!

Socialt, tolerera att prata om syltiga tråkiga ämnen som inte berör intensiva intressen, känns som man kan säga ja till allting i stort sett och dem babblar på oavsett substans

Alltid samma sak med o-logiska ämnen inom politik som är evighetsdiskussioner. Behövde bara ventilera mig lite
Roboten
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-08-21

Neurotyper

Inläggav Roboten » 2018-08-26 6:48:02

Batte skrev:Hei og velkommen til forumet!

Du undrer hvordan man kan håndtere neurotyper. Det er et ganske bredt spørsmål. Om du spesifiserer hvilken sorts situasjoner du har i tankene kan det være flere som vil gi deg svar.

Du nevner at det kjennes som de sier samme saker om og om igjen - hvilke saker tenker du på da? Handler det om høflighetsfraser?

Ja, det er ofte bedre å kommunisere med mennesker som prater med hjertet. Normene "dikterer" at man skal holde tilbake mye positivt og det er frustrerende for meg.


Bara frustrerande också att inte kunna prata med folk om intensiva ämnen som personen har kunskap i eller egna tankar om. Bara manus hela tiden, blir frustrerad och mentalt utmattad för att hänga med i deras o-logiska sätt att tänka och se på saker. Man känner sig som en utomjording som studerar annan ras varje dag där man inte träffar personer som sig själv ofta alls
Roboten
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-08-21

Neurotyper

Inläggav Batte » 2018-08-27 17:09:23

Roboten skrev:Tack!

Socialt, tolerera att prata om syltiga tråkiga ämnen som inte berör intensiva intressen, känns som man kan säga ja till allting i stort sett och dem babblar på oavsett substans

Alltid samma sak med o-logiska ämnen inom politik som är evighetsdiskussioner. Behövde bara ventilera mig lite
Ja, det kan være kjedelig når det prates mye om kjedelige og ubetydelige temaer. Det forstår jeg godt. Det skjer ofte i selskap og sånt.

Roboten skrev:Bara frustrerande också att inte kunna prata med folk om intensiva ämnen som personen har kunskap i eller egna tankar om. Bara manus hela tiden, blir frustrerad och mentalt utmattad för att hänga med i deras o-logiska sätt att tänka och se på saker. Man känner sig som en utomjording som studerar annan ras varje dag där man inte träffar personer som sig själv ofta alls
Ja, det forstår jeg at er kjedelig. Kjører ofte bare mitt eget løp jeg, i alle fall når det gjelder personlige samtaler. Passer man ikke sammen sosialt kan det være greit å finne ut det ganske raskt. Jeg kan gjerne både høre på og snakke om det samme igjen og igjen (er så glemsk også), men interessant bør det være om det skal bli noe i lengden.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Neurotyper

Inläggav Roboten » 2018-08-28 5:59:15

Batte skrev:
Roboten skrev:Tack!

Socialt, tolerera att prata om syltiga tråkiga ämnen som inte berör intensiva intressen, känns som man kan säga ja till allting i stort sett och dem babblar på oavsett substans

Alltid samma sak med o-logiska ämnen inom politik som är evighetsdiskussioner. Behövde bara ventilera mig lite
Ja, det kan være kjedelig når det prates mye om kjedelige og ubetydelige temaer. Det forstår jeg godt. Det skjer ofte i selskap og sånt.

Roboten skrev:Bara frustrerande också att inte kunna prata med folk om intensiva ämnen som personen har kunskap i eller egna tankar om. Bara manus hela tiden, blir frustrerad och mentalt utmattad för att hänga med i deras o-logiska sätt att tänka och se på saker. Man känner sig som en utomjording som studerar annan ras varje dag där man inte träffar personer som sig själv ofta alls
Ja, det forstår jeg at er kjedelig. Kjører ofte bare mitt eget løp jeg, i alle fall når det gjelder personlige samtaler. Passer man ikke sammen sosialt kan det være greit å finne ut det ganske raskt. Jeg kan gjerne både høre på og snakke om det samme igjen og igjen (er så glemsk også), men interessant bør det være om det skal bli noe i lengden.


Håller med dig och problemet är att jag sällan glömmer någonting en person berättar till mig tråkigt nog. Jag brukar också hålla till mig själv och göra min egna grej men då istället känns det som man är "anti social freak"

Men det är min situation just nu. Kommer förändra den snart inom kort, förhoppningsvis finner man likasinnade på universitetet
Roboten
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-08-21

Neurotyper

Inläggav Batte » 2018-08-28 15:36:47

Roboten skrev:Håller med dig och problemet är att jag sällan glömmer någonting en person berättar till mig tråkigt nog. Jag brukar också hålla till mig själv och göra min egna grej men då istället känns det som man är "anti social freak"

Men det är min situation just nu. Kommer förändra den snart inom kort, förhoppningsvis finner man likasinnade på universitetet

Jeg synes man skal få være som man vil såfremt man er vennlig og snill. Å være sann mot seg selv er viktig, og de som vil at en skal forandre seg burde holde seg unna. Sier de at du er en antisosial freak, eller bare kjenner du deg annerledes på grunn av "normen"?

Forhåpentligvis treffer du noen med sterke og interessante interesser når du begynner på universitetet, om det er ditt ønske såklart. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Neurotyper

Inläggav Roboten » 2018-08-30 6:22:50

Batte skrev:
Roboten skrev:Håller med dig och problemet är att jag sällan glömmer någonting en person berättar till mig tråkigt nog. Jag brukar också hålla till mig själv och göra min egna grej men då istället känns det som man är "anti social freak"

Men det är min situation just nu. Kommer förändra den snart inom kort, förhoppningsvis finner man likasinnade på universitetet

Jeg synes man skal få være som man vil såfremt man er vennlig og snill. Å være sann mot seg selv er viktig, og de som vil at en skal forandre seg burde holde seg unna. Sier de at du er en antisosial freak, eller bare kjenner du deg annerledes på grunn av "normen"?

Forhåpentligvis treffer du noen med sterke og interessante interesser når du begynner på universitetet, om det er ditt ønske såklart. :-)Happy


Håller med dig. Ens egna integritet är viktigast men samtidigt att man behandlar sina medmänniskor på ett bra sätt.

Känner mig som ett "anti social freak" för att det känns som att det finns en förväntan att man ska prata med folk hela tiden men jag gillar egentligen inte prata med någon om det ej finns syfte till det eller om man pratar om något där man kan komma fram till ett svar. Men jag vet att det är annorlunda för alla hur mycket sociala sammanhang ger dem för stimulans men samtidigt har jag inte svårt för det ytliga men bara att det är tråkigt som jag nämnt ovan
Roboten
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-08-21

Neurotyper

Inläggav Roboten » 2018-08-31 6:21:23

Batte skrev:
Roboten skrev:Håller med dig och problemet är att jag sällan glömmer någonting en person berättar till mig tråkigt nog. Jag brukar också hålla till mig själv och göra min egna grej men då istället känns det som man är "anti social freak"

Men det är min situation just nu. Kommer förändra den snart inom kort, förhoppningsvis finner man likasinnade på universitetet

Jeg synes man skal få være som man vil såfremt man er vennlig og snill. Å være sann mot seg selv er viktig, og de som vil at en skal forandre seg burde holde seg unna. Sier de at du er en antisosial freak, eller bare kjenner du deg annerledes på grunn av "normen"?

Forhåpentligvis treffer du noen med sterke og interessante interesser når du begynner på universitetet, om det er ditt ønske såklart. :-)Happy


Därav kommer den svaga affektiva empatin i spel. Jag vet kognitivt vad som förväntas och vad andra tänker men jag känner ingenting gentemot det dem pratar om, därför blir det tråkigt och anledningen till varför jag föredrar personer med intensiva intressen eller som pratar med hjärtat, kan man uppleva lite känslor igenom personen då

Ville bara ventilera mig lite. Tack för svar
Roboten
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-08-21

Neurotyper

Inläggav Batte » 2018-08-31 6:28:25

Roboten skrev:Känner mig som ett "anti social freak" för att det känns som att det finns en förväntan att man ska prata med folk hela tiden men jag gillar egentligen inte prata med någon om det ej finns syfte till det eller om man pratar om något där man kan komma fram till ett svar. Men jag vet att det är annorlunda för alla hur mycket sociala sammanhang ger dem för stimulans men samtidigt har jag inte svårt för det ytliga men bara att det är tråkigt som jag nämnt ovan

Ja, jeg tror jeg forstår hvordan du har det. Og ja, "normen krever" at man skal prate med folk hele tiden, men det er likevel ikke sikkert det merkes om man ikke gjør det. Opplever det likevel enklere/bedre når det er snakk om mennesker som generelt og vanligvis sier reflekterte og interessante ting. Om menneskene "i fråga" er interessante rett og slett.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in