Nedladdningen håller på i all evighet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nedladdningen håller på i all evighet

Inläggav Alien » 2017-12-01 2:29:43

Varje gång jag försöker stänga av datorn möts jag av detta meddelande:

A download is currently in progress. Do you want to cancel the download and exit Google Chrome?


Så jag törs inte stänga av datorn. Så har det varit i tre dagar nu. Men hur lång tid ska det ta att ladda ner något? När jag kollar ser det ut att vara nedladdat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nedladdningen håller på i all evighet

Inläggav ankhh » 2017-12-01 2:51:28

Prova med att rensa listan på nedladdningar i Chrome. Det tar inte bort själva filerna (de finns kvar där du har sparat dem) utan bara historiken. Det kan vara något som inte har "registrerats" som färdignedladdat i Chrome trots att nedladdningen egentligen är klar.

(En annan anledning kan vara om någon nedladdad fil blev skadad under nedladdningen, men lösningen blir densamma: rensa nedladdningshistoriken i Chrome. Det gör varken till eller från för en eventuellt skadad fil.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nedladdningen håller på i all evighet

Inläggav matgar » 2017-12-01 7:32:09

Alien skrev:Så jag törs inte stänga av datorn. Så har det varit i tre dagar nu. Men hur lång tid ska det ta att ladda ner något? När jag kollar ser det ut att vara nedladdat.

Har det gått 3 dagar så har nått gått fel. Det är inte helt ovanligt att nedladdningar kan hänga sig.
Det ända som skulle kunna hända om du startar om är att just den nedladdningen avbryts, men det verkar ju inte funka nå bra ändå.

Kolla vad det är som försöks ladda ner. (ctrl+J så får du upp nedladdningar)
Om det är nått du verkligen vill ha nedladdat som hängt sig så kan du ju pröva att ladda ner den filen igen.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Nedladdningen håller på i all evighet

Inläggav Alien » 2017-12-02 1:49:55

Jag har klickat på de tre strecken längst upp till höger. Det står Downloads men det är alltså inte nedladdningarna man får fram då utan bara historiken? Det står "Downloads - Clear all - Open downloads folder"

Den senaste nedladdningen är på 510 kb.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nedladdningen håller på i all evighet

Inläggav rasta » 2017-12-02 3:38:36

Stäng av bara, det kan inte göra någon skada. Men annars in i nedladdningar och rensa rubbet!
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Nedladdningen håller på i all evighet

Inläggav ankhh » 2017-12-02 14:08:28

Alien skrev:Jag har klickat på de tre strecken längst upp till höger. Det står Downloads men det är alltså inte nedladdningarna man får fram då utan bara historiken? Det står "Downloads - Clear all - Open downloads folder"

Den senaste nedladdningen är på 510 kb.

Stämmer: det är alltså historik (plus länk till nedladdningsfoldern) du ser där, men det du har laddat ner finns kvar i foldern även om du klickar "Clear all".

Och det stämmer f.ö. också att det inte gör någon skada att bara stänga av heller, men är det en nedladdning som inte har fått sin "färdig"-flagga i historiken så återuppstår gärna problemet.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nedladdningen håller på i all evighet

Inläggav Alien » 2017-12-07 13:04:27

Tack för era svar!

Så om samma meddelande återkommer så vet jag att det är falskt alarm, jag kan stänga av datorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in